Rätt däcktryck !?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Rätt däcktryck !?

#16 Inlägg av Tommy Gsson »

riktigadavid skrev:Ska man häva i mer luft när man tänker skjutsas mycket.
Jag övningskör nämligen med morsan bak. Hon fick förövrigt sitt mc-kort i ett cornflakespaket men så länge transportstyrelsen är glad så är jag glad :)
Ja Honda rekomenderar mera lufttryck i framgaffeln :wink: Upp till 4 hekto med last.
Däremot så är det 2.5 fram och 2.9 bak som rekommenderas i däckstryck med kalla däck, både med och utan passagerare och last.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
Ort: Stockholm

Re: Rätt däcktryck !?

#17 Inlägg av riktigadavid »

Aha, i gaffeln alltså! Hur fixar man det?
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Rätt däcktryck !?

#18 Inlägg av Tommy Gsson »

riktigadavid skrev:Aha, i gaffeln alltså! Hur fixar man det?
Jag använder en fotpump, det är svårt att få i så lite som 4hekto.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rätt däcktryck !?

#19 Inlägg av adrian_vg »

riktigadavid skrev:Ska man häva i mer luft när man tänker skjutsas mycket.
Jag övningskör nämligen med morsan bak. Hon fick förövrigt sitt mc-kort i ett cornflakespaket men så länge transportstyrelsen är glad så är jag glad :)
Den lilla däcktryckslappen på min svartviffer anger samma däcktryck oavsett last. Antar samma på din.

Men öka förspänningen både fram och bak om det går.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 980
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Rätt däcktryck !?

#20 Inlägg av lappen »

2.5 fram och 2.9 bak verkar ju vara standard tipset då. Skall imorgon lufta min 92 RC36 för första gången. Men detta med "kalla" däck. ..? Hur löser ni det vid macken....?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: Rätt däcktryck !?

#21 Inlägg av Conseal »

Om du inte rejsat motogpstyle till macken så räkna dem som kalla.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 980
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Rätt däcktryck !?

#22 Inlägg av lappen »

Ok :)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Rätt däcktryck !?

#23 Inlägg av Tyrannosaurus »

Conseal skrev:Om du inte rejsat motogpstyle till macken så räkna dem som kalla.
Såvida inte macken ligger några mil bort vill säga :wink:

Förresten:
adrian_vg skrev:Ser ni de de lövtunna gummiläpparna i bakkant på mönstret?

Det handlar alltså inte om extremt banslitage á la nedanstående:

Bild

Kände förresten på framdäcket, de är skarpa i bakkant på mönstret, men inte i framkant.
Fick du svar på din däcksfråga från 2011? (såg inget svar)
Bilden:
1. Det är ett slicks.
2. Det är troligen överhettat = för mjukt för den aktuella banan och dagstemperaturen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Rätt däcktryck !?

#24 Inlägg av tersan »

lappen skrev:2.5 fram och 2.9 bak verkar ju vara standard tipset då. Skall imorgon lufta min 92 RC36 för första gången. Men detta med "kalla" däck. ..? Hur löser ni det vid macken....?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Skaffa en egen tryckmätare och/eller en bra manuell pump så behöver du inte vara beroende av mackar.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rätt däcktryck !?

#25 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev: Fick du svar på din däcksfråga från 2011? (såg inget svar)
Bilden:
1. Det är ett slicks.
2. Det är troligen överhettat = för mjukt för den aktuella banan och dagstemperaturen.
På sätt och vis. Google hjälpte.

http://biketrackdayshub.com/motorcycle-tyre-wear-guide/
Leta efter avsnittet Are the edges of the tread raised för en förklaring.
Det handlar om att returen är fel inställd.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 980
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Rätt däcktryck !?

#26 Inlägg av lappen »

tersan skrev:
lappen skrev:2.5 fram och 2.9 bak verkar ju vara standard tipset då. Skall imorgon lufta min 92 RC36 för första gången. Men detta med "kalla" däck. ..? Hur löser ni det vid macken....?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Skaffa en egen tryckmätare och/eller en bra manuell pump så behöver du inte vara beroende av mackar.
En sån mekanisk har jag ju faktiskt liggandes någonstans. Bra tips!

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rätt däcktryck !?

#27 Inlägg av adrian_vg »

lappen skrev:En sån mekanisk har jag ju faktiskt liggandes någonstans. Bra tips!
Kolla bara att den visar något så när rätt bara. :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 980
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Rätt däcktryck !?

#28 Inlägg av lappen »

lappen skrev:2.5 fram och 2.9 bak verkar ju vara standard tipset då. Skall imorgon lufta min 92 RC36 för första gången. Men detta med "kalla" däck. ..? Hur löser ni det vid macken....?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Började fundera igår på hur jag hade det med däcktrycket, så åkte förbi macken nu på morgonen (har 300m dit). Till min förvåning upptäckte jag att jag vänt på trycket och pumpat 2.9 bar fram och 2.5 bar bak :shock: Ändrade till tvärsom som det skall vara, men jag tycker framdäcket känns "sladdrigt"..styr inte lika bra. Har inte märkt några konstigheter med det "felaktiga" trycket, den styrde hur bra som helst..? :roll:

Sedan googlade jag lite nu ikväll, och en del sidor säger F/B 2.5/2.9 och en del andra F/B ~2.4/~2.5 (omvandlat från PSI/KPa).

Nån annan som frångått rekommenderat däcktryck, och isf åt vilket håll +/- och varför? :)

Jag skulle vilja pumpa i mer fram, men det känns ju lite galet...finns ju en anledning till rekommenderat tryck.
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rätt däcktryck !?

#29 Inlägg av adrian_vg »

lappen skrev:
lappen skrev:2.5 fram och 2.9 bak verkar ju vara standard tipset då. Skall imorgon lufta min 92 RC36 för första gången. Men detta med "kalla" däck. ..? Hur löser ni det vid macken....?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Började fundera igår på hur jag hade det med däcktrycket, så åkte förbi macken nu på morgonen (har 300m dit). Till min förvåning upptäckte jag att jag vänt på trycket och pumpat 2.9 bar fram och 2.5 bar bak :shock: Ändrade till tvärsom som det skall vara, men jag tycker framdäcket känns "sladdrigt"..styr inte lika bra. Har inte märkt några konstigheter med det "felaktiga" trycket, den styrde hur bra som helst..? :roll:

Sedan googlade jag lite nu ikväll, och en del sidor säger F/B 2.5/2.9 och en del andra F/B ~2.4/~2.5 (omvandlat från PSI/KPa).

Nån annan som frångått rekommenderat däcktryck, och isf åt vilket håll +/- och varför? :)

Jag skulle vilja pumpa i mer fram, men det känns ju lite galet...finns ju en anledning till rekommenderat tryck.
Normalt sett, för vardagskörning, är trycken som anges i ägarmanualen det du ska ha.
Glöm inte att trycken gäller kalla däck!
Kalla däck anses däck vara som stått i ca en till två timmar.

För dem som har idéer om andra däcktryck vid tex bankörning kan man experimentera lite för att få bättre grepp.
En del väljer att sänka trycket lite pga trycket ökar när man kör mycket snabbt på just bana.
I värsta fall kan trycket öka till 2,9 bar fram. Man väljer då att sänka trycket för att erhålla 2,5 bar fram vid körningen.
Förstår du hur jag menar?

Personligen kör jag med trycken som tillverkaren rekommenderar oavsett körningstyp.

Efter att jag monterat däcktryckmätare på min österrikiska hoj vars namn inte ska nämnas har jag noterat att trycket kan variera ganska mycket beroende på yttertemp.
När jag tog ut hojen i år pumpade jag däcken till rekommenderat tryck om 2,4 bar fram/bak . Det var då ca tio-femton plusgrader i luften.
Dagen efter var det strax under nollan när jag tog hojen till jobben. Däcktrycksmätaren pep då olyckligt för att den bara såg 1,5 bar i framhjulet. Efter några minuters körning var trycket uppe i 1,6 bar och ca tio minuter senare när jag kom fram på jobbet var trycket 1,8 bar. Det var iaf fortfarande inte 2,4 bar som var rekommenderat - framänden kändes lite sladdrig.
Har inte gjort något åt detta än, då jag vill invänta lite mer "normala" yttertemperaturer.

Vad jag vill säga med detta är att man lite beroende på yttertemp får justera trycket lite för att få till en bra känsla, främst i framänden.

Hoppas det var informativt. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 980
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Rätt däcktryck !?

#30 Inlägg av lappen »

adrian_vg skrev:Hoppas det var informativt. :)
Mycket! :D

ps. däcken hade stått över natten, så minst 12h ;)
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Skriv svar