Sida 2 av 3

Re: Rätt däcktryck !?

Postat: tor jun 02, 2011 13:45
av Tommy Gsson
riktigadavid skrev:Ska man häva i mer luft när man tänker skjutsas mycket.
Jag övningskör nämligen med morsan bak. Hon fick förövrigt sitt mc-kort i ett cornflakespaket men så länge transportstyrelsen är glad så är jag glad :)
Ja Honda rekomenderar mera lufttryck i framgaffeln :wink: Upp till 4 hekto med last.
Däremot så är det 2.5 fram och 2.9 bak som rekommenderas i däckstryck med kalla däck, både med och utan passagerare och last.
T.

Re: Rätt däcktryck !?

Postat: tor jun 02, 2011 20:07
av riktigadavid
Aha, i gaffeln alltså! Hur fixar man det?

Re: Rätt däcktryck !?

Postat: tor jun 02, 2011 20:15
av Tommy Gsson
riktigadavid skrev:Aha, i gaffeln alltså! Hur fixar man det?
Jag använder en fotpump, det är svårt att få i så lite som 4hekto.
T.

Re: Rätt däcktryck !?

Postat: fre jun 03, 2011 10:57
av adrian_vg
riktigadavid skrev:Ska man häva i mer luft när man tänker skjutsas mycket.
Jag övningskör nämligen med morsan bak. Hon fick förövrigt sitt mc-kort i ett cornflakespaket men så länge transportstyrelsen är glad så är jag glad :)
Den lilla däcktryckslappen på min svartviffer anger samma däcktryck oavsett last. Antar samma på din.

Men öka förspänningen både fram och bak om det går.

Re: Rätt däcktryck !?

Postat: fre jul 01, 2016 20:45
av lappen
2.5 fram och 2.9 bak verkar ju vara standard tipset då. Skall imorgon lufta min 92 RC36 för första gången. Men detta med "kalla" däck. ..? Hur löser ni det vid macken....?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Re: Rätt däcktryck !?

Postat: fre jul 01, 2016 22:09
av Conseal
Om du inte rejsat motogpstyle till macken så räkna dem som kalla.

Re: Rätt däcktryck !?

Postat: fre jul 01, 2016 22:28
av lappen
Ok :)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Re: Rätt däcktryck !?

Postat: lör jul 02, 2016 02:34
av Tyrannosaurus
Conseal skrev:Om du inte rejsat motogpstyle till macken så räkna dem som kalla.
Såvida inte macken ligger några mil bort vill säga :wink:

Förresten:
adrian_vg skrev:Ser ni de de lövtunna gummiläpparna i bakkant på mönstret?

Det handlar alltså inte om extremt banslitage á la nedanstående:

Bild

Kände förresten på framdäcket, de är skarpa i bakkant på mönstret, men inte i framkant.
Fick du svar på din däcksfråga från 2011? (såg inget svar)
Bilden:
1. Det är ett slicks.
2. Det är troligen överhettat = för mjukt för den aktuella banan och dagstemperaturen.

Re: Rätt däcktryck !?

Postat: lör jul 02, 2016 17:39
av tersan
lappen skrev:2.5 fram och 2.9 bak verkar ju vara standard tipset då. Skall imorgon lufta min 92 RC36 för första gången. Men detta med "kalla" däck. ..? Hur löser ni det vid macken....?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Skaffa en egen tryckmätare och/eller en bra manuell pump så behöver du inte vara beroende av mackar.

Re: Rätt däcktryck !?

Postat: sön jul 03, 2016 14:57
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev: Fick du svar på din däcksfråga från 2011? (såg inget svar)
Bilden:
1. Det är ett slicks.
2. Det är troligen överhettat = för mjukt för den aktuella banan och dagstemperaturen.
På sätt och vis. Google hjälpte.

http://biketrackdayshub.com/motorcycle-tyre-wear-guide/
Leta efter avsnittet Are the edges of the tread raised för en förklaring.
Det handlar om att returen är fel inställd.

Re: Rätt däcktryck !?

Postat: mån jul 04, 2016 01:30
av lappen
tersan skrev:
lappen skrev:2.5 fram och 2.9 bak verkar ju vara standard tipset då. Skall imorgon lufta min 92 RC36 för första gången. Men detta med "kalla" däck. ..? Hur löser ni det vid macken....?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Skaffa en egen tryckmätare och/eller en bra manuell pump så behöver du inte vara beroende av mackar.
En sån mekanisk har jag ju faktiskt liggandes någonstans. Bra tips!

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Re: Rätt däcktryck !?

Postat: mån jul 04, 2016 19:34
av adrian_vg
lappen skrev:En sån mekanisk har jag ju faktiskt liggandes någonstans. Bra tips!
Kolla bara att den visar något så när rätt bara. :wink:

Re: Rätt däcktryck !?

Postat: tor apr 06, 2017 19:10
av lappen
lappen skrev:2.5 fram och 2.9 bak verkar ju vara standard tipset då. Skall imorgon lufta min 92 RC36 för första gången. Men detta med "kalla" däck. ..? Hur löser ni det vid macken....?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Började fundera igår på hur jag hade det med däcktrycket, så åkte förbi macken nu på morgonen (har 300m dit). Till min förvåning upptäckte jag att jag vänt på trycket och pumpat 2.9 bar fram och 2.5 bar bak :shock: Ändrade till tvärsom som det skall vara, men jag tycker framdäcket känns "sladdrigt"..styr inte lika bra. Har inte märkt några konstigheter med det "felaktiga" trycket, den styrde hur bra som helst..? :roll:

Sedan googlade jag lite nu ikväll, och en del sidor säger F/B 2.5/2.9 och en del andra F/B ~2.4/~2.5 (omvandlat från PSI/KPa).

Nån annan som frångått rekommenderat däcktryck, och isf åt vilket håll +/- och varför? :)

Jag skulle vilja pumpa i mer fram, men det känns ju lite galet...finns ju en anledning till rekommenderat tryck.

Re: Rätt däcktryck !?

Postat: fre apr 07, 2017 07:43
av adrian_vg
lappen skrev:
lappen skrev:2.5 fram och 2.9 bak verkar ju vara standard tipset då. Skall imorgon lufta min 92 RC36 för första gången. Men detta med "kalla" däck. ..? Hur löser ni det vid macken....?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Började fundera igår på hur jag hade det med däcktrycket, så åkte förbi macken nu på morgonen (har 300m dit). Till min förvåning upptäckte jag att jag vänt på trycket och pumpat 2.9 bar fram och 2.5 bar bak :shock: Ändrade till tvärsom som det skall vara, men jag tycker framdäcket känns "sladdrigt"..styr inte lika bra. Har inte märkt några konstigheter med det "felaktiga" trycket, den styrde hur bra som helst..? :roll:

Sedan googlade jag lite nu ikväll, och en del sidor säger F/B 2.5/2.9 och en del andra F/B ~2.4/~2.5 (omvandlat från PSI/KPa).

Nån annan som frångått rekommenderat däcktryck, och isf åt vilket håll +/- och varför? :)

Jag skulle vilja pumpa i mer fram, men det känns ju lite galet...finns ju en anledning till rekommenderat tryck.
Normalt sett, för vardagskörning, är trycken som anges i ägarmanualen det du ska ha.
Glöm inte att trycken gäller kalla däck!
Kalla däck anses däck vara som stått i ca en till två timmar.

För dem som har idéer om andra däcktryck vid tex bankörning kan man experimentera lite för att få bättre grepp.
En del väljer att sänka trycket lite pga trycket ökar när man kör mycket snabbt på just bana.
I värsta fall kan trycket öka till 2,9 bar fram. Man väljer då att sänka trycket för att erhålla 2,5 bar fram vid körningen.
Förstår du hur jag menar?

Personligen kör jag med trycken som tillverkaren rekommenderar oavsett körningstyp.

Efter att jag monterat däcktryckmätare på min österrikiska hoj vars namn inte ska nämnas har jag noterat att trycket kan variera ganska mycket beroende på yttertemp.
När jag tog ut hojen i år pumpade jag däcken till rekommenderat tryck om 2,4 bar fram/bak . Det var då ca tio-femton plusgrader i luften.
Dagen efter var det strax under nollan när jag tog hojen till jobben. Däcktrycksmätaren pep då olyckligt för att den bara såg 1,5 bar i framhjulet. Efter några minuters körning var trycket uppe i 1,6 bar och ca tio minuter senare när jag kom fram på jobbet var trycket 1,8 bar. Det var iaf fortfarande inte 2,4 bar som var rekommenderat - framänden kändes lite sladdrig.
Har inte gjort något åt detta än, då jag vill invänta lite mer "normala" yttertemperaturer.

Vad jag vill säga med detta är att man lite beroende på yttertemp får justera trycket lite för att få till en bra känsla, främst i framänden.

Hoppas det var informativt. :)

Re: Rätt däcktryck !?

Postat: fre apr 07, 2017 11:53
av lappen
adrian_vg skrev:Hoppas det var informativt. :)
Mycket! :D

ps. däcken hade stått över natten, så minst 12h ;)