Sida 1 av 3
Rätt däcktryck !?
Postat: tor jun 07, 2007 18:06
av mats m
Vilket lufttryck har ni i era däck? Läste i senaste Bike en liten notis om detta. Tyckte det lätt som för lågt tryck. 1,9 - 2,3 bar ! Detta skall väl vara kallt däck, men va f-n, däcken är ju aldrig kalla när man kommer till macken.
Justerar ni trycket om ni skall ut på bana ?
Postat: tor jun 07, 2007 19:38
av Lt.Dan
Jag har 2,5 "kg" fram och 2,9 "kg" bak med "kalla" däck.
Postat: tor jun 07, 2007 20:56
av Conseal
Lt.Dan skrev:Jag har 2,5 "kg" fram och 2,9 "kg" bak med "kalla" däck.
Samma här .. kör med det både när jag pendlar och på bana .. ser inget större behov av att mecka med trycket ...
Postat: fre jun 08, 2007 07:54
av Qwerty
Jag kör 2,5 fram och 2,9bak.
Går jag under det så känns det direkt, hojen blir konstig som få i bak och riktigt tung i styrningen i chikaner.
Om det sen beror på att jag har rena rama touringdäcken vet jag ej. Men
Postat: sön jun 10, 2007 15:56
av Invalido
hadde 0,8 bak e det för lite??? hitta en spik i bakdäcket...märkte det när jag höll 160kmh på motorvägen... sen fixa jag däcket hos däcka gubben o han slängde i 2,4...hmm då e det ju med för lite??
Postat: sön jun 10, 2007 19:58
av Göingen
Hej!
Det är väldigt olika vilka däcktryck man använder på olika hojar och däcktyper.
På viffern från -98 står det på en skylt på kedjeskyddet att det ska vara 2,5 fram och 2,9 bak. På gamla 750 är det 10mm smalare bakdäck så där vet jag inte.
I min endurohoj med crossdäck har jag 0,8 både bak och fram. Däcklås krävs för att inte däcket ska snurra på fälgen.
På Africa Twinnen som jag sålde för drygt ett år sedan rekommenderades 2,0 fram och 2,5 bak om jag inte minns fel.
Postat: mån jun 11, 2007 15:55
av Tyrannosaurus
2,5 fram och 2,9 bak verakr vara någon slags standard med radialdäck.
Men nu i helgen när jag körde på Anderstorp *suckt suckt*

tyckte dom vid besiktningen att jag skulle sänka lite till 2,0 fram och 2,5 bak för att få bättre grepp.
Re: Rätt däcktryck !?
Postat: mån maj 30, 2011 13:43
av adrian_vg
Har tunna flagor i mönsterspårskanterna. Nån sa, eller skrev på forumet, nångång att det ev kunde vara ett tecken på högt eller lågt däcktryck. Nån som vet?
Man ska enl uppgift också kunna känna på däcket och beroende på åt vilket håll mönsterskärningarna kändes "skarpa", skulle man också kunna säga nåt om hur däcktrycket är i förhållande till den sortens körning man mest ägnar sig åt, dvs om man ska ha i mer eller släppa ut, tills de skarpa kanterna försvinner, alt är lika stora åt båda hållen.
Nån som kan klargöra lite?
Re: Rätt däcktryck !?
Postat: mån maj 30, 2011 20:34
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:Har tunna flagor i mönsterspårskanterna. Nån sa, eller skrev på forumet, nångång att det ev kunde vara ett tecken på högt eller lågt däcktryck. Nån som vet?
Man ska enl uppgift också kunna känna på däcket och beroende på åt vilket håll mönsterskärningarna kändes "skarpa", skulle man också kunna säga nåt om hur däcktrycket är i förhållande till den sortens körning man mest ägnar sig åt, dvs om man ska ha i mer eller släppa ut, tills de skarpa kanterna försvinner, alt är lika stora åt båda hållen.
Nån som kan klargöra lite?
Du menar inte sånt som det blir på däcken när man är ute och gasar lite på krokvägar? Det ser ut som om däcket att smält lite. Det blir tydligast på bakdäcket eftersom det "klättrar" lite vid pådrag ur kurvorna. Om det är det du menar så är det helt normalt om man har gasat lite.
Re: Rätt däcktryck !?
Postat: tis maj 31, 2011 12:00
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Du menar inte sånt som det blir på däcken när man är ute och gasar lite på krokvägar? Det ser ut som om däcket att smält lite. Det blir tydligast på bakdäcket eftersom det "klättrar" lite vid pådrag ur kurvorna. Om det är det du menar så är det helt normalt om man har gasat lite.
Nej, nej, inte det. Sånt har jag tidigare efter bankörning. Det jag menar är lite som tunna flagor i kanterna. Ska fixa bild lite senare idag.
Re: Rätt däcktryck !?
Postat: tis maj 31, 2011 18:53
av Donner
adrian_vg skrev:Tyrannosaurus skrev:Du menar inte sånt som det blir på däcken när man är ute och gasar lite på krokvägar? Det ser ut som om däcket att smält lite. Det blir tydligast på bakdäcket eftersom det "klättrar" lite vid pådrag ur kurvorna. Om det är det du menar så är det helt normalt om man har gasat lite.
Nej, nej, inte det. Sånt har jag tidigare efter bankörning. Det jag menar är lite som tunna flagor i kanterna. Ska fixa bild lite senare idag.
Det är regumeringen som håller på att släppa

Re: Rätt däcktryck !?
Postat: ons jun 01, 2011 10:35
av adrian_vg
Donner skrev:Det är regumeringen som håller på att släppa

Nu kom du på mig att jag faktiskt kör på Cheng-Shin-däck. ;*)
Glömde bilderna. Får ta det ikväll.
Re: Rätt däcktryck !?
Postat: ons jun 01, 2011 12:46
av blacken
Nu kom du på mig att jag faktiskt kör på Cheng-Shin-däck. ;*)
Och du blir förvånad att däcket ramlar isär?

Re: Rätt däcktryck !?
Postat: ons jun 01, 2011 16:40
av adrian_vg
De utlovade fransbilderna. Nej, Tersan... ;*)
Klicka på tumnageln nedan för en större bild, sen på den stora bilden för att få en enorm bild.
Ser ni de de lövtunna gummiläpparna i bakkant på mönstret?
Det handlar alltså inte om extremt banslitage á la nedanstående:
Kände förresten på framdäcket, de är skarpa i bakkant på mönstret, men inte i framkant.
Re: Rätt däcktryck !?
Postat: tor jun 02, 2011 13:19
av riktigadavid
Ska man häva i mer luft när man tänker skjutsas mycket.
Jag övningskör nämligen med morsan bak. Hon fick förövrigt sitt mc-kort i ett cornflakespaket men så länge transportstyrelsen är glad så är jag glad
