Neckmike?

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#16 Inlägg av Conseal »

Starcom1 ska vara ruggigt bra, går att koppla allt och lite till till den.
http://www.mc-hitech.se/index.php?page_ ... cts&cat=14.

Har itne provat den men är lite sugen på att skaffa .. fast frugan vill inte prata när vi åker hoj :D
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#17 Inlägg av Conseal »

Ok .. nu har jag testat neckmiken ett par gånger och är glad att jag inte köpt hela kittet. När det ringer så svarar den automatiskt precis som jag ställt in .. men INGEN hör vad jag säger .. jag hör alla klockrent men får skrika halsen av mig för att höras, vilket gör att blir döv i hjälmen.

Ändå har jag inte överdrivet med utrustning ivägen .. en buff ... tanken är bra men i mina ögon fungerar det inte lika bra som utlovat.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Torque
Donator 2007
Inlägg: 212
Blev medlem: tor nov 30, 2006 16:46

#18 Inlägg av Torque »

Idag fick jag hem mitt intercom kit. En peltor FMT-160.

Så fort jag installerat det och prövat så ska ni få en recension. Jag har mycket höga förväntningar på detta system. Hoppas jag blir nöjd....
VFR800-03 Svart

Användarvisningsbild
PerJohan
Donator 2008
Inlägg: 186
Blev medlem: tor sep 14, 2006 13:15
Ort: Reftele (Småland)

#19 Inlägg av PerJohan »

Det här är kanske lite OT men ändå lite rätt...
Som ni kanske läst i en annan tråd har jag köpt en Tomtom Rider och där följer ett Scala cardo blåtandsheadset och undermidsommar fick jag chansen att prova att prata i telefon med det. Under hundra var absolut inga problem, över hundra så reducerade den tydligen ner bruset så pass att rösten blev svag, men då pratade jag inte högre än lite mer än samtalston, hade jag bara höjt rösten lite till hade han hört mig utmärkt.

Summa summarum: Jag är imponerad över att det funkade så bra, är ju inte en neckmike utan en vanlig. Tänkte att iom att det följer med så där så kanske det mest är skräp, men icke! Kan rekommenderas. :)
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)

Bo Franzen
Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: mån feb 25, 2008 07:42
Kontakt:

Neckmike och hudkontakt

#20 Inlägg av Bo Franzen »

Conseal skrev:Ok .. nu har jag testat neckmiken ett par gånger och är glad att jag inte köpt hela kittet. När det ringer så svarar den automatiskt precis som jag ställt in .. men INGEN hör vad jag säger .. jag hör alla klockrent men får skrika halsen av mig för att höras, vilket gör att blir döv i hjälmen.

Ändå har jag inte överdrivet med utrustning ivägen .. en buff ... tanken är bra men i mina ögon fungerar det inte lika bra som utlovat.
Hej Conseal !
Läste att du hade problem med hörbarheten på din Neckmike, samtidigt som du i ett annat inlägg hade pratat med din pappa som då använde Neckmike och att det då fungerade bra.
Det vanligaste som man kanske inte tänker på är att Mikrofonkapseln på Neckmiken måste ligga väl an mot halsen, utan buff eller annat mellan halshud och neckmike. Detta då Neckmiken tar rösten direkt ifrån halshuden och inte från munnen.
Böj ihop halsbygeln ordentligt, den tål det, och när du sätter på den på din hals se till att mikrofonkapseln hamnar ca 3-4 cm till vänster om strupen, ganska högt upp på halsen så får du en bra upptagning av din röst.
Förstod att du använder P990 som har lite väl stark mikrofonkänslighet, vilket gör att din röst låter bäst om du talar tystare. Känns lite konstigt att prata tyst när man kör på hojen i allt buller, men då brukar det bli mycket bra.
Mvh Bosse

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#21 Inlägg av Conseal »

Halloj Bo ..

Ska utvärdera den igen med nya telefonen bara hojen kommer igång .. för att förtydliga så har jag haft buffen utanpå och inte mellan micken och halsen ..
Kan vara som du säger att jag tagit i för mycket de gånger jag provat.. Jag ska ge det en vända till innan jag klagar för mycket, jag gillar ju upplägget. ;)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Kenny
Donator 2008
Inlägg: 25
Blev medlem: ons okt 10, 2007 07:21
Ort: Goodtown (Brastad)

Kommunikation

#22 Inlägg av Kenny »

Köpte i helgen ett trådlöst intercom från Warm Safe, supertunna högtalare en vid varje öra samt en böjlig bom-mikrofon, inga sladdar utan bara att prata, tvåvägskommunikation samt det går att koppla till telefon via bluetooth. Endast 1275:- för 2st hjälmar, kan även köpa till för flera motorcyklar. Perfekt ljud upp till 140 km enligt säljaren. www.warmnsafe.eu

Användarvisningsbild
Hercules
Donator 2009
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jun 05, 2007 10:40
Ort: Lidköping

Re: Kommunikation

#23 Inlägg av Hercules »

Kenny skrev:Köpte i helgen ett trådlöst intercom från Warm Safe
Låter intressant för en rimlig peng, utvärdera och återkom med dina åsikter! Säljsnack och reklam vet vi ju alla hur det är... :wink:
GLOBAL UPPVÄRMNING FÖRLÄNGER SÄSONGEN!

Yamaha XJ 900-83, 87-90 (första hojen, hade inte ens moppe innan...)
Yamaha XZ 550-82, 90-91
Kortare uppehåll..., 91-05
VFR 800 FI-98, 05-19
VFR 800 F-15, 19-?

vfrforever
Donator 2010
Inlägg: 39
Blev medlem: tis jun 03, 2008 21:56
Ort: Arboga

Neckmike

#24 Inlägg av vfrforever »

Har neckmike och midland komradio. Placeringen av strupmikrofonen är kritisk, det gäller att få miken att ligga väl an mot huden, strax ovanför struphuvudet, till vänster eller höger. Inte så långt mot sidan att den kommer över halsmusklerna. Man känner rätt ställe med fingrarna. Då blir ljudet riktigt bra under förutsättning att mottagaren fått in sina öronproppar ordentligt. Sedan gäller det att inte skrika, utan tala lugnt och tydligt.

VifferJocke
Donator 2009
Inlägg: 16
Blev medlem: tis jul 15, 2008 18:38
Ort: Umeå

Apropå Bluetooth headset...

#25 Inlägg av VifferJocke »

Använder Cardo Scala Rider Q2. Använder den tillsammans med min Garmin Zumo 550 för röstnavigering, samt till att ta emot samtal från mobilen. Funkar faktiskt klockrent! Ska funka för mc till mc samtal oxå (upp till 500 meter), men har inte provat det.
Vid samtal är det viktigt att micken hamnar precis framför munnen. Men placeras den rätt, så är ljudkvaliten riktigt bra. En polare ringde mig då jag var på hojsemestern. Körde runt 100-110, och han sa att det inte gick o höra att jag åkte hoj. Ett bra betyg!
"Nackdelen" är väl att en del av manicken hamnar på utsidan av hjälmen, vilket kanske inte är sådär jättesnyggt... Men jag tycker fördelarna uppväger den lilla kosmetiska missen.
Sen så håller batteriet inte så jättelänge heller. Iaf inte om man lyssnar på musik (går att lyssna på musik trådlöst från MP3 spelaren i Zumon). Vet man av att man ska köra en heldag (morgon till kväll), bör man endast endast ha den för röstanvisningar från GPS'en, och kortare telefonsamtal.


http://www.katshing.se/prod/prod.asp?aid=16447
Åker VFR-08, samt en DR 650 SE för grusbus.

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

Re: Apropå Bluetooth headset...

#26 Inlägg av Sälle »

VifferJocke skrev:Använder Cardo Scala Rider Q2. Använder den tillsammans med min Garmin Zumo 550 för röstnavigering, samt till att ta emot samtal från mobilen. Funkar faktiskt klockrent! Ska funka för mc till mc samtal oxå (upp till 500 meter), men har inte provat det.
Vid samtal är det viktigt att micken hamnar precis framför munnen. Men placeras den rätt, så är ljudkvaliten riktigt bra. En polare ringde mig då jag var på hojsemestern. Körde runt 100-110, och han sa att det inte gick o höra att jag åkte hoj. Ett bra betyg!
"Nackdelen" är väl att en del av manicken hamnar på utsidan av hjälmen, vilket kanske inte är sådär jättesnyggt... Men jag tycker fördelarna uppväger den lilla kosmetiska missen.
Sen så håller batteriet inte så jättelänge heller. Iaf inte om man lyssnar på musik (går att lyssna på musik trådlöst från MP3 spelaren i Zumon). Vet man av att man ska köra en heldag (morgon till kväll), bör man endast endast ha den för röstanvisningar från GPS'en, och kortare telefonsamtal.

http://www.katshing.se/prod/prod.asp?aid=16447
Jag och en polare använde Cardo Q2 på vår Europa semester i somras.
Kan bara säga att jag är skitnöjd. Bra ljud mellan bågarna när vi låg upp mot 500 meter från varandra. Man kunde tipsa om när det var fritt för omkörning när bara en kunde komma om i taget. Man slapp alla konstiga handsignaler när man var pissnödig t.ex.
Jag rekommenderar Cardo Q2 varmt.

skyfly
Donator 2010
Inlägg: 313
Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Ort: Eslöv, VFR 800 -99

#27 Inlägg av skyfly »

Funderar också på ett headset. Skall snart börja att övningsköra med en kille
och skulle vara bra att kunna ge lite tips om vägval och dyl.
Kan man koppla en pr-radio till Scala headset?
Skulle vara bra då alla inte har samma typ av headset och då kan det visst bli problem med kompabiliteten.

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

#28 Inlägg av Sälle »

skyfly skrev:Funderar också på ett headset. Skall snart börja att övningsköra med en kille
och skulle vara bra att kunna ge lite tips om vägval och dyl.
Kan man koppla en pr-radio till Scala headset?
Skulle vara bra då alla inte har samma typ av headset och då kan det visst bli problem med kompabiliteten.
Nej, det kan du nog inte.
Enligt bruksanvisningen kan man koppla ihop 3 headset som mest (det är nog en gräns för var bluetooth klarar).

Skriv svar