awesome skrev:Sitter i funderingar på att köpa ett nytt ställ, denna gången i skinn och börjar tänka på vad man ska ha.
Så jag ska fråga de som vet, alltså er grabbar, vad kör ni i? Har ni raceställ eller tvådelat, med eller utan puckel på ryggen?
Är jävligt sugen på SPYKE-raceställ med puckel och hela paketet men det kanske ser lite muppigt ut på VFRn, hojjen kanske inte är riktigt SÅ sportig eller??
Åsikter, kommentarer eller dryga svar; allt uppskattas!
Nu när jag återfallit, och insett att mitt Rukka inte passar mer, köpte jag mig ett nytt ställ; i tyg (Corell nånting) med hårda skydd på de vanliga ställena. Funderar dock på att ta ur ryggplattan och skaffa ett sånt där löst ist. Får se hur jag gör när jag provkört Corellen mer.
Det är mycket känslan som får avgöra om det blir skinne eller tyg, prova båda sorterna och bestäm sen. Första intrycket man får är oftast det som funkar bäst i längden också.
HTH.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
adrian_vg skrev:
Funderar dock på att ta ur ryggplattan och skaffa ett sånt där löst ist. Får se hur jag gör när jag provkört Corellen mer.
Tycker verkligen du skall skaffa ett löst ryggskydd. De "inbyggda" plast bitar som jag sett har jag inget förtroende för. Sen så sitter de lösa på plats mycket bättre oxå.
Rygg och huvud är de delarna jag fasar mest för att skada. Så hjälm och ryggskydd köper jag alltid nytt så att de passar perfekt.
adrian_vg skrev:
Funderar dock på att ta ur ryggplattan och skaffa ett sånt där löst ist. Får se hur jag gör när jag provkört Corellen mer.
Tycker verkligen du skall skaffa ett löst ryggskydd. De "inbyggda" plast bitar som jag sett har jag inget förtroende för. Sen så sitter de lösa på plats mycket bättre oxå.
Rygg och huvud är de delarna jag fasar mest för att skada. Så hjälm och ryggskydd köper jag alltid nytt så att de passar perfekt.
Ryggskyddet i Corellstället är ganska brett, så även om den glider undan en del, kan den inte glida undan så mycket att den inte skyddar mer. Men ja, jag ska överväga ett löst skydd. Liksom du är ryggen och huvudet det jag är mest rädd om.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
skyfly skrev:
Tycker verkligen du skall skaffa ett löst ryggskydd. De "inbyggda" plast bitar som jag sett har jag inget förtroende för. Sen så sitter de lösa på plats mycket bättre oxå.
Rygg och huvud är de delarna jag fasar mest för att skada. Så hjälm och ryggskydd köper jag alltid nytt så att de passar perfekt.
Instämmer till 100%. Ett separat ryggskydd har betydligt större chans att sitta där det ska sitta. Särskilt om man kör Gore-Tex då det inte alls sitter tajt.
skyfly skrev:
Tycker verkligen du skall skaffa ett löst ryggskydd. De "inbyggda" plast bitar som jag sett har jag inget förtroende för. Sen så sitter de lösa på plats mycket bättre oxå.
Rygg och huvud är de delarna jag fasar mest för att skada. Så hjälm och ryggskydd köper jag alltid nytt så att de passar perfekt.
Instämmer till 100%. Ett separat ryggskydd har betydligt större chans att sitta där det ska sitta. Särskilt om man kör Gore-Tex då det inte alls sitter tajt.
Instämmer med föregående talare... de inbyggda var det första som åkte både i mitt och frugans ställ.
Conseal skrev:de inbyggda var det första som åkte både i mitt och frugans ställ.
Jag har också inbyggt ryggskydd i mitt nya ställ. Det lär också åka men utan att ersättas då jag inte gillar att ha en planka mot ryggen när jag kör hoj.
Jaja, jag vet, det är säkert och om man klotar har man större chans. Polarn har predikat allt det där för mig. Men dels har jag lyckats klara mig utan ryggskydd och med mjuka skydd på knän, armbågar och axlar i 30 år, och dels om man flyger ut i skogen bland tallar, stubbar och stenar så lär nog ryggskyddet ändå inte hjälpa, och troligen inte heller om Berra Svensson kommer i vägen med sin 1,5 tons plåtinkapslade mordmaskin eller om Hälge kliver ut i vägen fram en.
Sen har vi ju den andra aspekten på det också. En gammal darrig gubbe på en gammal darrig hoj - vafan ska mer kunna hända mig?
adrian_vg skrev:
Funderar dock på att ta ur ryggplattan och skaffa ett sånt där löst ist. Får se hur jag gör när jag provkört Corellen mer.
Tycker verkligen du skall skaffa ett löst ryggskydd. De "inbyggda" plast bitar som jag sett har jag inget förtroende för. Sen så sitter de lösa på plats mycket bättre oxå.
Rygg och huvud är de delarna jag fasar mest för att skada. Så hjälm och ryggskydd köper jag alltid nytt så att de passar perfekt.
Ryggskyddet i Corellstället är ganska brett, så även om den glider undan en del, kan den inte glida undan så mycket att den inte skyddar mer. Men ja, jag ska överväga ett löst skydd. Liksom du är ryggen och huvudet det jag är mest rädd om.
Jisses, det där skrev jag för tre år sen. Man hinner ändra sig en del... Idag skulle jag inte under någon omständighet köra med enbart textilställ och en medföljande platta i jackan... Speciellt inte med tanke på hur jag redan slitit på skinnstället jag har och vurporna jag gjorde senaste vintern.
Går mao i skinnställsköpartankar efter bara två säsonger med Lindstrands skinn...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!