Nån som provat Biltema (eller annat) ryggskydd?

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#31 Inlägg av Excalibur105 »

Jag och tjejen köpte på prov lidls ryggskydd förra året innan testerna. Ingen av oss hade tidigare och vi tänkte att om den skulle sitta kasst så är det bara att sutta och inga större summor har gått förlorade. Vi kör fortfarande med dem, vi kanske bara är snåla vad vet jag :D Jag har inget att jämföra med men tycker själv att det sitter skapligt och är inte i vägen alls. Sen att det fick så pass bra i testerna är bara ett plus. Summa sumarum, för den summan....väl investerade pengar!
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#32 Inlägg av adrian_vg »

Jag tror att att ett dåligt ryggskydd (oavsett märke) är bättre än inget ryggskydd alls.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#33 Inlägg av Excalibur105 »

adrian_vg skrev:Jag tror att att ett dåligt ryggskydd (oavsett märke) är bättre än inget ryggskydd alls.
Jag håller helt och hållet med dig!
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

Användarvisningsbild
dman
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: mån jan 26, 2009 17:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

#34 Inlägg av dman »

mange_900 skrev: Edit: 3628:- :shock: för Rukka på Touringbutiken någon som hittat det billigare?
Köpte RUKKA OUTLAST för 895 pix för ett par år sedan. Kostar samma nu. www.mcweb.se Om det nu är denna du söker...
NU: Vespa GL 150 1960 (gul)
DÅ: Honda VFR 800 1998 (svart), Yamaha XJ 600 1985 (polkagrisfärgad)

"Ge mig fri fart och fri bensin..."

Användarvisningsbild
mange_900
Medlem
Inlägg: 80
Blev medlem: tor aug 21, 2008 22:14
Ort: Halmstad

#35 Inlägg av mange_900 »

dman skrev:
mange_900 skrev: Edit: 3628:- :shock: för Rukka på Touringbutiken någon som hittat det billigare?
Köpte RUKKA OUTLAST för 895 pix för ett par år sedan. Kostar samma nu. www.mcweb.se Om det nu är denna du söker...
Vad har du för storlek på ditt och hur långt är det?
Helt klart ett överkommligt pris ju.
M.T.K
Kör GSXR1000 -04 en gul.
Åker BMW 728ia -96 en grön.
Körde VFR800 -98 en röd.
Billiga däckbyten
Kolla in: http://www.ok-racing.info.se/

Användarvisningsbild
dman
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: mån jan 26, 2009 17:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

#36 Inlägg av dman »

mange_900 skrev: Vad har du för storlek på ditt och hur långt är det?
Helt klart ett överkommligt pris ju.
Jag tror att jag har ett large och JAG är ca 182 cm. Dock ligger skenan i garaget och eftersom jag precis tagit mig en tisdagsöl :) orkar jag inte gå ner och mäta. Kan göra det imorgon om jag kommer ihåg. Dock finns skenan i flera storlekar, så gå in och prova någonstans så hjälper dom ju dig att ta fram rätt storlek. Skyddet i sig kan jag rekommendera, inte för varmt och riktigt bekvämt. Testade runt ganska friskt när jag letade och detta var skönast.
NU: Vespa GL 150 1960 (gul)
DÅ: Honda VFR 800 1998 (svart), Yamaha XJ 600 1985 (polkagrisfärgad)

"Ge mig fri fart och fri bensin..."

Användarvisningsbild
mange_900
Medlem
Inlägg: 80
Blev medlem: tor aug 21, 2008 22:14
Ort: Halmstad

#37 Inlägg av mange_900 »

dman skrev:
mange_900 skrev: Vad har du för storlek på ditt och hur långt är det?
Helt klart ett överkommligt pris ju.
Jag tror att jag har ett large och JAG är ca 182 cm. Dock ligger skenan i garaget och eftersom jag precis tagit mig en tisdagsöl :) orkar jag inte gå ner och mäta. Kan göra det imorgon om jag kommer ihåg. Dock finns skenan i flera storlekar, så gå in och prova någonstans så hjälper dom ju dig att ta fram rätt storlek. Skyddet i sig kan jag rekommendera, inte för varmt och riktigt bekvämt. Testade runt ganska friskt när jag letade och detta var skönast.
Hittar inte någon i närheten som har Rukkas sortiment hemma..
Jag är 195 cm så undrar om det passar känns inte så. Men har du möjlighet att mäta vid senare tillfälle så hade det vara väldigt bra.
M.T.K
Kör GSXR1000 -04 en gul.
Åker BMW 728ia -96 en grön.
Körde VFR800 -98 en röd.
Billiga däckbyten
Kolla in: http://www.ok-racing.info.se/

Användarvisningsbild
dman
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: mån jan 26, 2009 17:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

#38 Inlägg av dman »

mange_900 skrev: Hittar inte någon i närheten som har Rukkas sortiment hemma..
Jag är 195 cm så undrar om det passar känns inte så. Men har du möjlighet att mäta vid senare tillfälle så hade det vara väldigt bra.
Nu har jag mätt lite, ca 51 cm får jag det till. Har för mig att när jag provade ut skyddet så låg jag precis mellan medium och large men att large kändes mer rätt. Detta kan ju innebära att large kan funka även för dig om det nu inte finns XL.
NU: Vespa GL 150 1960 (gul)
DÅ: Honda VFR 800 1998 (svart), Yamaha XJ 600 1985 (polkagrisfärgad)

"Ge mig fri fart och fri bensin..."

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009
Inlägg: 723
Blev medlem: sön feb 04, 2007 20:04
Ort: Stockholm

#39 Inlägg av Brother Wolf »

VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
mange_900
Medlem
Inlägg: 80
Blev medlem: tor aug 21, 2008 22:14
Ort: Halmstad

#40 Inlägg av mange_900 »

dman skrev:
mange_900 skrev: Hittar inte någon i närheten som har Rukkas sortiment hemma..
Jag är 195 cm så undrar om det passar känns inte så. Men har du möjlighet att mäta vid senare tillfälle så hade det vara väldigt bra.
Nu har jag mätt lite, ca 51 cm får jag det till. Har för mig att när jag provade ut skyddet så låg jag precis mellan medium och large men att large kändes mer rätt. Detta kan ju innebära att large kan funka även för dig om det nu inte finns XL.
Tack, det är nästan samma längd som på det jag har nu(50cm)
Ska se om jag kan beställa ett sådant.
M.T.K
Kör GSXR1000 -04 en gul.
Åker BMW 728ia -96 en grön.
Körde VFR800 -98 en röd.
Billiga däckbyten
Kolla in: http://www.ok-racing.info.se/

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#41 Inlägg av adrian_vg »

blue skrev:Efter att ha svettats halvt ihjäl i ett par år i ett Bullfighter Turtle ryggskydd blev det andra bullar idag.
Köpte ett Rhino Rider 102-G på Handelsboden för 1495 pengar.

Otroligt skönt att slippa axelremmar och div spännen som gör att armarna domnar av efter ett par timmar, då speciellt i kombination med ryggsäck. Fin idé med väst istället.

Fantastiskt i största allmänhet alltså och rekommenderas varmt!
Hade min Corell textiljacka på mig under avrostningen igår pga regnrisken och insåg, efter att ha haft den tajta välsittande Lindstrands Challengern i några veckor, hur illa Corellen sitter map skydd. Funderar nu på att plocka ur skydden på jackan i axlar, armbågar/underarmar och skaffa en skyddsjacka ist.

Frun fick en Biltema "Racing" skyddsjacka i present av mig förra veckan och den sitter som en smäck på henne (de enda skydd hennes skinnställ har är skumplastpadding på axlar, armbågar och knän...). Biltemajackan funkar för henne då hon inte är med speciellt ofta på bågen (bättre än inga skydd alls), men för min egen del borde jag skaffa mig en bättre för vintern. Kör ju dagligen även då.

Blue, du köpte ju en västvariant med enbart ryggskydd. Hur funkar den efter ett tags användning. Är du fortfarande nöjd?

Kan nån rekommendera en bra eller ok skyddsjacka (med rygg-, axel- och armbågsskydd) för inte alltför mycket pengar? Tror 2000kr är nån slags smärtgräns för min del.

Har kollar på Alpinestars, men de är ju svindyra, och att döma av Biketesten som refereras till tidigare kan man heller inte lita på att kända märken är bra.

Det enda man kan sluta sig till efter att ha kollat ryggskyddstesten är att om man köper ett Level 2-skydd, kan man lita på att det skyddar som ett Level 1... :?

Edit: Handelsbodens Säkerhetsjacka ser misstänkt lik ut den från Biltema jag köpte åt frun, men är drygt dubbelt så dyr. Lite oroande eller inte?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

blue

#42 Inlägg av blue »

Jo. jag är faktiskt vansinnigt nöjd med ryggskyddet. Känns knappt att man har det på sig och det sitter som det ska.

Skulle rekommendera det vilken dag som helst! :D

( Rhino Rider 102-G m väst,Level 2, 1495.- Handelsboden)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#43 Inlägg av adrian_vg »

blue skrev:Jo. jag är faktiskt vansinnigt nöjd med ryggskyddet. Känns knappt att man har det på sig och det sitter som det ska.

Skulle rekommendera det vilken dag som helst! :D

( Rhino Rider 102-G m väst,Level 2, 1495.- Handelsboden)
Tack för infon. Du är alltså nöjd med västkonstruktionen. Antar att man kan överföra funktionen till en skyddsjacka.

Ska kolla runt mer efter en skyddsjacka. Återkommer.

Edit: Hittade ett X3M Scorpio till ett bra pris, som ska vara samma sak som Ufo Scorpio men typ andrahandssorteringen.

Nån som känner till och har provat produkterna från X3M och säljaren Sharkspeed, som tydligen har en butik i Trollhättan?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re:

#44 Inlägg av adrian_vg »

Dags att återuppliva denna tråd igen, då det är dags för ett nytt ryggskydd igen... :roll:

Efter några år nu med lite olika skydd har jag några erfarenheter mer än tidigare.

Halvarsson Track: Mitt första riktiga ryggskydd. Den svenska testvinnaren och måttstocken i mitt tycke. Varmt som fan, men skyddet är odiskutabelt bra. Sätts fast med kardborreband, som efter ett par säsonger är slut och bara släpper. Glider lätt upp på ryggen när man tar på byxorna.

Halvarsson Converter L2: Samma tjocklek som Track-modellen, men för inbyggnad i förberedd jackficka. Funkar bra i tajta jackor där Track inte får plats. Glider runt på ryggen en del och blir varm, ungefär samma upplevelse som Track-modellen.

Spidi Defender Back & Chest Evo: Tunn och figurföljande, med bröstplåt. Inga karborreband på ställen som öppnas ofta, utan ett click-lock finns över magen. Drar inte åt sig svett som Halvarssons skydd gör, torkar snabbt. Efter ett par års i princip daglig användning, har axelbandens infästning mot bröstplåten medelst tryckknappar mjukat upp skumplasten på bröstplåten så att dessa snart kommer att brytas av. Glider upp på ryggen vid aktiv körning.

Spidiskyddet är det jag använt, och gillar mest, men inser att jag nog vill ha ett ryggskydd med remmar som går genom skrevet och hålls kvar bättre på ryggen. Det enda skydd jag sett som har skrevremmar är Rukkas APS Air Anatomic. Skyddet kostar häftiga 2400 kr hos exvis Nifa MC.

Är det någon på forumet som använder ett Rukka ryggskydd av ovanstående modell och skulle kunna säga nåt om det? Är det värt 2400 kr??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Nån som hunnit prova Biltema ryggskydd?

#45 Inlägg av tersan »

Bra återupplivande! Jag har börjat se mig om efter ett nytt ryggskydd, mitt nuvarande UFO-skydd är inte bara testförlorare utan också j-t varmt... så nåt mer ventilerande vore trevligt. Dessutom ser jag att fler och fler förespråkar bröstplatta också.

Så jag är också nyfiken på erfarenheter kring Rukka, och andra märken också för den delen.
VFR750F -92, grön

Skriv svar