Behöver stöveltips ..

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Behöver stöveltips ..

#1 Inlägg av Conseal »

Va och provade hojstövlar idag .. fan va svårt det är att välja .. tips någon .. det var iallafall trevlig stämning på mc-varuhuset .. Henning, 2 jättevåfflor med MJUKGLASS! ;)

Provade

Alpinestarts SM-X R
Alpinestarts SM-X 4
Sidi Vertigo
TCX Competizione GTX
Dainese Torque

Trist att det är plastsliders på alla j-a stövlar ...

(edit: fanns en tråd en bit ner men det kanske finns fler/nyare tips.. eller någon kanske vet vilken oxtar som motsvarar vilken tcx ?)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
SGM
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: mån mar 03, 2008 18:10
Ort: Västerås

#2 Inlägg av SGM »

Jag kör med a-stars smx r - sköna och stadiga att köra i, odugliga att gå/stå i längre stunder.
Men varför gå när man kan spaka båge, skall det fikas är det ju inga längre marscher. :D

/J
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#3 Inlägg av tersan »

Jag har Dainese Mig-Touring. En klassisk stövel med Gore-Tex, utan plastsliders. Dessutom ett ganska högt skaft vilket passar mig med låååånga ben.

Fast jag kan hålla med om att stövlar är knepigt... jag provade rätt mycket innan jag hittade nåt som passade min fot, såg bra ut, och hade en överkomlig prislapp.
VFR750F -92, grön

skyfly
Donator 2010
Inlägg: 313
Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Ort: Eslöv, VFR 800 -99

#4 Inlägg av skyfly »

Jag har ett par Oxtar (TCX) Competizione GTX.
Mycket nöjd med dom trots plast sliders. :wink:
Varför är ni så emot dessa? Tycker dom är bra då jag haft nytta av dom och sluppit slita på stöveln när jag skrapat i i kurvor.
Ja jag vet att jag borde sitta med tårna på fotpinnarna håller på att träna in det. :D

Användarvisningsbild
Kaiko
Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre jun 09, 2006 12:58
Ort: Norr om Stan

#5 Inlägg av Kaiko »

Jag har Dainese racestövel (va f-n den heter har jag ingen aning om) utanpåliggande.
Kanonbra passform, men ingen vidare kvalite. Ser ut att var 10år efter bara 3.
Vroom Vroom

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#6 Inlägg av Conseal »

skyfly skrev:Jag har ett par Oxtar (TCX) Competizione GTX.
Mycket nöjd med dom trots plast sliders. :wink:
Varför är ni så emot dessa? Tycker dom är bra då jag haft nytta av dom och sluppit slita på stöveln när jag skrapat i i kurvor.
Ja jag vet att jag borde sitta med tårna på fotpinnarna håller på att träna in det. :D
Har provat dem och de är intressanta men lite breda för min fot ...
Plastsliders ok, men att det inte ens finns hårdare materiel som tillbehör är tragiskt.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

skyfly
Donator 2010
Inlägg: 313
Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Ort: Eslöv, VFR 800 -99

#7 Inlägg av skyfly »

Conseal skrev:Plastsliders ok, men att det inte ens finns hårdare materiel som tillbehör är tragiskt.
Kanske det går att byta till titan sliderserna som sitter på RS modellen har inte kollat hur fästena är monterade.
Annars blir det till att gjuta/fräsa ett par själv. :wink:

Användarvisningsbild
interceptor
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: sön jul 15, 2007 21:34

#8 Inlägg av interceptor »

kör med sidi vertigo air.
en kanonstövel som är dödsskön.
plastsliders e väl bra?
lättare att byta ut dom än en skinnbit på stöveln ju.
tycker för min egen del att dom e skitsnygga!
Totalt 1 användare online :: 1 registrerad, 0 dolda och 0 gäster.

Registrerade användare online: interceptor

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#9 Inlägg av Conseal »

Köpte ett par Sidi Vertigo i fredags och körde bana i helgen .. dax att tjacka nya sliders snart .. nackdelen med plast är att det slits ner fort.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#10 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Köpte ett par Sidi Vertigo i fredags och körde bana i helgen .. dax att tjacka nya sliders snart .. nackdelen med plast är att det slits ner fort.
Är du fortfarande nöjd med dina Vertigo?

Mina Lindstrands GAP är i det närmaste helt utslitna generellt, speciellt kardborrenflärparna sitter ju inte kvar knappt alls, och har även läckt vatten vid lättare regn ett tag trots att de ska vara vattentäta. Mest irriterar jag mig över att kardborreöverfallet fastnar i fotpinnarna när jag står still på bågen eller ska iväg. Det har hänt att snörningen trillat ur från överfallet vid färd - bara ren tur att det inte snott in sig i nåt... :shock: Sen att stövlarna ser ut som nåt inte ens katten skulle vilja släpa in, redan efter två säsonger, känns ju inte helt bra heller. Trodde Lindstrands som märke var bra... :?

I vilket fall, jag överväge ett nyinköp å det snaraste efter löningen och när skatteåterbäringen kommit. Stövlarna jag funderar på är Sidi Vertigo och Sidi Vortice. Den förra är rätt dyr och den senare är mycket dyr... Till den senares fördel kan väl sägas att den inte verkar ha nåt som helst kardborre, vilket jag har tröttnat på vid det här laget.

Vertigo verkar populärt hos många hojåkare verkar det som. Vortice är inte så vanlig.

Nån som har koll på hur Vortice och Vertiga funkar med vatten i form av regn och så?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

Kunde inte vänta mer... Vådan med att slösurfa under semestern är att man kan få Idéer(tm).

Hamnade på Lelles MC webbshopp och fann att de hade en utgående modell av Sidi Vertigo Corsa till ett bra pris. Just dessa var vita (men inte länge till) och de enda som fanns kvar av Corsa-modellen som jag var lite intresserad av. Corsa ser i princip likadana ut som vanliga Vertigo men har en eller två extra spännen samt ett mindre än Vortice.

Provade ett par Sidi Vortice, och visst kunde man spänna åt dem så att de satt som gjutna, men det kändes helskumma i framfoten. Tur var väl det, de kostar ju drygt 4000pix! Alla spännena tröttnade jag ganska snabbt på också - för många att hålla på och spänna i vardagslag.

Det blev iaf som sagt ett par Vertigo Corsa. De sitter bra, men jag tycks ha råkat ut för förbannelsen med en större högerfot... :evil: :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#12 Inlägg av marinmo »

adrian_vg skrev:Kunde inte vänta mer... Vådan med att slösurfa under semestern är att man kan få Idéer(tm).

Hamnade på Lelles MC webbshopp och fann att de hade en utgående modell av Sidi Vertigo Corsa till ett bra pris. Just dessa var vita (men inte länge till) och de enda som fanns kvar av Corsa-modellen som jag var lite intresserad av. Corsa ser i princip likadana ut som vanliga Vertigo men har en eller två extra spännen samt ett mindre än Vortice.

Provade ett par Sidi Vortice, och visst kunde man spänna åt dem så att de satt som gjutna, men det kändes helskumma i framfoten. Tur var väl det, de kostar ju drygt 4000pix! Alla spännena tröttnade jag ganska snabbt på också - för många att hålla på och spänna i vardagslag.

Det blev iaf som sagt ett par Vertigo Corsa. De sitter bra, men jag tycks ha råkat ut för förbannelsen med en större högerfot... :evil: :roll:
Jag har Vertigo. De är av någon anledning lite sönder efter att jag synat mark :roll: Men det är mest vajern (eller vad man nu ska säga att det är) som håller ihop den övre delen varför de fortf är fullt användbara, så mitt tips: ramla inte. I mitt fall är det vänsterdojan som är paj, men det kan bero på vilken sida du ramlar på. Dessutom knarrar dem när man går med dem. Jag vet inte riktigt, men helt 100 proc nöjd är jag inte tror jag, och då menar jag såklart utöver de problem jag själv ställt till med. Knarret fanns innan vill jag minnas.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#13 Inlägg av adrian_vg »

marinmo skrev:Jag har Vertigo. De är av någon anledning lite sönder efter att jag synat mark :roll: Men det är mest vajern (eller vad man nu ska säga att det är) som håller ihop den övre delen varför de fortf är fullt användbara, så mitt tips: ramla inte. I mitt fall är det vänsterdojan som är paj, men det kan bero på vilken sida du ramlar på. Dessutom knarrar dem när man går med dem. Jag vet inte riktigt, men helt 100 proc nöjd är jag inte tror jag, och då menar jag såklart utöver de problem jag själv ställt till med. Knarret fanns innan vill jag minnas.
Delarna är enl reklamen utbytbara, även spännena och fiskelinan/vajern du nämner.

Instruktionspapprena som följde med i stövellådan rekommenderar att man ska smörja upp alla grejer som man kan skruva loss från stöveln med silikonfett edyl. Möjligen kan man bli av med knarret då?

Vad är det du inte är nöjd med, förutom som du skriver, de skador du självt ställt till med?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#14 Inlägg av marinmo »

Att delarna var utbytbara är nyheter för mig, men stämmer säkerligen. Kanske skulle hoppa in till närmaste MC-varuhus (hint hint) och se vad de säger. Mest är det knarrandet faktiskt, men jag har inte smörjt dem. Dock har de använts sporadiskt under de 2 år jag haft dem (3 säsonger), känns ändå som vi borde tala en längre tidsperiod innan sådant uppstår. Men annars är de faktiskt ganska bra, åker nog som sagt förbi och kollar vad delarna kostar att byta ... Det är iaf inget man går långt i, de är stenhårda i övre delen så man ser ut som Arnold i T2 när man stegar fram.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#15 Inlägg av adrian_vg »

marinmo skrev:Mest är det knarrandet faktiskt, men jag har inte smörjt dem. Dock har de använts sporadiskt under de 2 år jag haft dem (3 säsonger), känns ändå som vi borde tala en längre tidsperiod innan sådant uppstår.
De Vertigo-stövlar som jag sett, och hört, på Knixkurserna, knarrar alla till viss del. Det är nog inte många som smörjer upp dem i lederna på sidan skulle jag tro.
marinmo skrev:Men annars är de faktiskt ganska bra, åker nog som sagt förbi och kollar vad delarna kostar att byta ... Det är iaf inget man går långt i, de är stenhårda i övre delen så man ser ut som Arnold i T2 när man stegar fram.
Du borde prova Sidi Vortice, lyxvarianten. Där kan man snacka om styva i foten! Arnie i T2 kan slänga sig i väggen när man har dem på. ;-)
De känns som om man är på språng i stöveln liksom, ingen vilsam position, och definitivt inget man går i alls om det kan undvikas... :shock: Styvheten i Vortice antar jag beror på att man två fiskelinor att spänna på framfoten; det gör väl att hela foten hålls fast i ett järngrepp inuti stöveln. Kombinerar man det med vadspänningen också blir det lite som att gå med gipsade ben och fötter. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar