Ryggskydd

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#31 Inlägg av tjvfr800 »

Hur länge håller era ryggskydd :?: , mitt Prexport är i stort sett helt slut i kardborrbandet fram och det köpte jag 05, skall man behöva köpa ett nytt vart annat år ?
Byxorna som jag har "Halvarsson" som jag också köpte 05 har ett kardborrfäste på 3x2 cm längst ner och det är som helt nytt, kanske är det dålig kvalitet på Prexport's kardborrband ?
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#32 Inlägg av kennet »

Har en ryggskena från Dainese (Nypris 2295:-) med njurbälte som sitter bra under stället, nu har dragkedjan gått söder efter 7 år och det måste ju vara bra :roll: Har nu lämnat in den för byte av dragkedja då dom bara vill ha 250:- för att byta så den bör nog funka i några år till hoppas jag :D
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#33 Inlägg av Conseal »

Mitt kardborrband börjar också tröttna lite .. har haft det sen 2005 så .. men det funkar ett år till ..
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#34 Inlägg av Tyrannosaurus »

Mitt nya skinnställ (PSI - ännu inte invigt) har inbyggt ryggskydd. Men det känns så att ha en planka mot ryggen så det åker nog ur inför nästa säsong.

Har jag överlevt på hoj i 30 år så ska det nog funka de åren jag har kvar innan jag blir för gaggig att köra :lol:

Nu är iaf mitt gamla Sinisalo-ställ slut även om det ska renoveras, men då är det lagom att börja nästa säsong med nytt ställ.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Jonten
Medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tis okt 09, 2007 19:43
Ort: GBG

#35 Inlägg av Jonten »

Jag har ett Haalvarsson men jag har även en http://www.boblbee.com/EU/artiklar/Arti ... 682&ID=194 som dubblerar som CE-godkänt ryggskydd. Mycket fin passform. Kan starks rekommenderas till de som åker med ryggsäck.

// JN
Jonas

VFR750, XR600R Motard o en Kymco KXR

Användarvisningsbild
palgle
Donator 2008
Inlägg: 53
Blev medlem: tor mar 13, 2008 00:31
Ort: Oslo

#36 Inlägg av palgle »

Jeg kjører med Halvarsson, men vurderer Dainese Neck Jacket V. Men da er jeg usikker på hvilken størrelse?

Er 176 høy og veier 76. Blir XL for stort? Interceptor? Vet du noe?

Mvh
Pålg

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#37 Inlägg av adrian_vg »

palgle skrev:Jeg kjører med Halvarsson, men vurderer Dainese Neck Jacket V. Men da er jeg usikker på hvilken størrelse?

Er 176 høy og veier 76. Blir XL for stort? Interceptor? Vet du noe?

Mvh
Pålg
Tillbaka från djupet!

Tänkte köpa mig en skyddsjacka av UFO Scorpion-typ till vintern. Enl http://www.sharkspeed.com/sv/artiklar/m ... pion-.html är det storleken Medium som gäller om man är 160-170 cm lång och Large om man är 170-180 cm. Jag är 173 cm lång om jag sträcker på mig riktigt jäkla mycket, och då är det Large som rekommenderas enl webbsidan ovan.

Vad är egentligen bättre ur säkerhetssynpunkt och med tanke på hur skydden sitter; att jackan är lite, lite för liten eller ganska mycket för stor? Jag har ju närmare till max 170cm än max 180. Hur ska man tänka? Är rådvill. :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#38 Inlägg av Conseal »

Bättre lite för lite än för stor .. skydden kommer flytta på sig, tveklöst. Det brukar vara rätt bra stretch i materialet.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#39 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Bättre lite för lite än för stor .. skydden kommer flytta på sig, tveklöst. Det brukar vara rätt bra stretch i materialet.
Är det ingen risk då att skydden klämmer åt för mycket (blodcirkulation mm) om jag väljer den mindre??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#40 Inlägg av Conseal »

Det brukar ju gå att ställa lite på skyddsjackkorna men är själva nät/sammanhållande konstruktionen på tok för stor kommer du inte kunna få skydden att sitta på plats hur mycket du än försöker.
På min sitter iofs inte skydden helt fast i själva jackan utan går att placera lite .. för att sedan dra åt lite remmar .. (som iofs gått av).
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#41 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Det brukar ju gå att ställa lite på skyddsjackkorna men är själva nät/sammanhållande konstruktionen på tok för stor kommer du inte kunna få skydden att sitta på plats hur mycket du än försöker.
På min sitter iofs inte skydden helt fast i själva jackan utan går att placera lite .. för att sedan dra åt lite remmar .. (som iofs gått av).
Ok, tack för feedbacken. Beställer en Medium så snart löningen kommer!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#42 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Det brukar ju gå att ställa lite på skyddsjackkorna men är själva nät/sammanhållande konstruktionen på tok för stor kommer du inte kunna få skydden att sitta på plats hur mycket du än försöker.
På min sitter iofs inte skydden helt fast i själva jackan utan går att placera lite .. för att sedan dra åt lite remmar .. (som iofs gått av).
Hämtade ut mitt X3m Scorpion (som är en UFO Scorpion-klon...) Sitter som gjutet efter att jag hakat på axelbitarna och dragit åt alla resårband. Kvalisorten verkar snäppet bättre än Biltema. Samma modell från UFO har lite snyggare kanter på plastbitarna, men inget som är relaterat till funktionen bara estetiken.

Enda lilla irritationsmomentet är blixtlåset som trycker lätt på struphuvudet, men ingen som inte en halsduk eller buff fixar.

Mediumstorleken (160-170cm) är perfekt för mina 173cm över havet. Large skulle ha blivit alldeles för fladdrigt. Som det är nu slutar plastskyddet på bröstkorgen ca 2-3 fingrar nedanför revbenen och njurbältet sitter precis rätt just över njurarna.

Tack för tipset Conseal, good call, som man säger på modern svenska! ;-)

Har den på medan jag skriver detta. :roll: Jag är inte skum på nåt, vill bara mjuka upp bröstplåtarna lite och runda till dem. Skyddsjackan är bekväm!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar