Ryggskydd

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
hilding

Ryggskydd

#1 Inlägg av hilding »

Hej,

Jag har ännu inte införskaffat något ryggskydd sedan jag inhandlade min VFR 800 -06. Jag har ett Spyke ställ så det är bara ryggskyddet som fattas. Har ni VRF kollegor :) , några tips på bra ryggskydd som sitter rätt på kroppen.
Det är viktigt att det är bekvämt annars blir det ganska lätt hängande i garderoben.

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#2 Inlägg av Qwerty »

Jag kör med ett gammalt Dainese Bap2 som hängt med i 5-6år nu. Sitter kanon under skinnstället men har en liten tendens att glida upp under goretex. (Det glider endast upp under promenader men endå.)

Ut och prova med dej, halvarsson, Dainese, Knox mfl är erkänt bra märken ta det som sitter bäst sen kikar du i plånboken. Ryggskydd är enligt mej det viktigaste skyddet och där skulle jag aldrig snåla så som man kan på skinnställ och dojjor. Hud och ben läker men inte ryggrad och skalle.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

yxan
Donator 2007
Inlägg: 79
Blev medlem: mån jul 17, 2006 17:10
Ort: Alafors

#3 Inlägg av yxan »

Jag hade i alla fall rekommenderat de lite mer sköldpadsliknande skydden istället för de smalare som inte skyddar så bra över hela ryggen...
Sköldpadsskydden finns med lite olika konstruktioner och då är det bara att hålla med tidigare författare, testa.

viffer
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: ons jun 07, 2006 21:03
Ort: Anderstorp

#4 Inlägg av viffer »

Mitt Ufo sitter kanon bra, kör inte en meter utan, löstagbar och tvättbar "inredning" gör att man faktiskt vågar lukta på det ibland, okay jag vet att jag är kinky.
VFR'en tyvärr såld.

H-son
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: sön jun 11, 2006 09:14
Ort: Blekinge

#5 Inlägg av H-son »

viffer skrev:Mitt Ufo sitter kanon bra, kör inte en meter utan, löstagbar och tvättbar "inredning" gör att man faktiskt vågar lukta på det ibland, okay jag vet att jag är kinky.
Efter denna varma sommar är tvättbar innredning en bra ide, annars så rekommenderar jag Halvarsson skyddet, det mjuka. Brett mjukt och bekvämt, sitter bra och täcker ut i njurtrakten också...

Lycka till, och snåla inte! Se till at det sitter bra så du använder det. (du råkar inte ha utrymme i stället till en skyddsplatta, i så fall skulle det kunna vara en ide...)

/K
Ja Ja, åk ni jag kommer ;-)

hilding

#6 Inlägg av hilding »

Tack för de snabba svaren!

H-son, du frågar om det finns plats för en skyddsplatta och med det antar jag att du menar en ficka i skinnstället.
Det gör det, men när jag har pratat med handlare så rekomenderar de inte det eftersom det enl. dem inte skyddar lika bra. Annars är det ju väldigt smidigt att slippa kränga på ryggskyddet utan bara slänga på sig jackan.

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#7 Inlägg av Qwerty »

Det första man gör med sin nya sommar dräkt är att slänga det inbyggda ryggskyddet. Duger endast som sittunderlag på kalla platser.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

H-son
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: sön jun 11, 2006 09:14
Ort: Blekinge

#8 Inlägg av H-son »

Qwerty skrev:Det första man gör med sin nya sommar dräkt är att slänga det inbyggda ryggskyddet. Duger endast som sittunderlag på kalla platser.
Ok, då har jag sett fel, eller så finns det fler modeller. Det jag såg var av en hård och vadderad modell, ganska brett i alla fall i samman storlek som vanliga hårda ryggskydd.

Men jag kör ju inte heller med det som får plats i jackan utan har ett separat (Halvarsson). Då jag kör med Gortex ställ, så sitter det ju inte på plats heller.

/K
Ja Ja, åk ni jag kommer ;-)

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#9 Inlägg av Qwerty »

Mycket möjligt att det finns olika sorter på inbyggda ryggskydd.

Dom jag har sett har i vilket fall varit mjuka.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Macaper
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: fre aug 25, 2006 10:16
Ort: Göteborg

#10 Inlägg av Macaper »

Köpte ett Halvarsson när jag köpte min hoj. Mycket bekvämt, sitter bra och ska skydda riktigt bra säger de som kan.

viffer
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: ons jun 07, 2006 21:03
Ort: Anderstorp

#11 Inlägg av viffer »

H-son skrev:
Qwerty skrev:Det första man gör med sin nya sommar dräkt är att slänga det inbyggda ryggskyddet. Duger endast som sittunderlag på kalla platser.
Ok, då har jag sett fel, eller så finns det fler modeller. Det jag såg var av en hård och vadderad modell, ganska brett i alla fall i samman storlek som vanliga hårda ryggskydd.

Men jag kör ju inte heller med det som får plats i jackan utan har ett separat (Halvarsson). Då jag kör med Gortex ställ, så sitter det ju inte på plats heller.

/K
Spelar ingen roll, kläderna "flyttar" alltid sig lite vid marksyning så ett riktigt separat ryggskydd är det enda som gäller, sen är det skönt att en varm sommardag behålla ryggskyddet på när man strippat lite, man kan sätta sig överallt och fä bekvämt ryggstöd i alla fall.
VFR'en tyvärr såld.

Användarvisningsbild
R
Donator 2007
Inlägg: 73
Blev medlem: lör feb 24, 2007 02:25
Ort: Segmon

#12 Inlägg av R »

Har provat ett KNOX skydd på MC mässan..

Det var helt klart det mest bekväma skydd jag testat.. Blir ett sånt för mig nu till våren...

har Ett dainese nuförtiden som börjar bli lite för gammalt och det sitter inte alls nått bra i jämförelse...

Här är en länk till en försäljare..

http://www.mc-boden.se/butiken/product_ ... e3f1791af9
//Robin

VFR800FiX

www.lortis.se

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#13 Inlägg av elias »

Som föregående talare sa, lägg pengar på rygg och hjälm. Kör själv med ett ställ från Dainese @ 1500:-. Man får vad man betalar för.
Luftar bra och sitter som sytt på kroppen tack vare njurbälte och "hängslen".

Nästa steg är att övertala flickvännen om att hennes "inbyggda" skydd inte är något att ha. Kommer nog bli så att jag köper ett ryggskydd till henne och gömmer "sittunderlaget" hon har nu. :twisted:
Bild

Användarvisningsbild
VFunRider
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 141
Blev medlem: ons jun 28, 2006 12:50
Ort: Upplands Väsby

#14 Inlägg av VFunRider »

SMCs tidningen MC-folket 6/2006 hade en test på ryggskyddet. Halvarsson (ca 1250 kr) och Lidl - Pro Life (ca 350 kr) fick bäst i test
Senast redigerad av VFunRider den ons feb 28, 2007 11:30, redigerad totalt 2 gång.
"VFR800i(98-01) - one of the very best bikes ever built by anyone" English Bike Magazine, March 2006.

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#15 Inlägg av elias »

VFunRider skrev:SMCs tidningen hade en test på ryggskyddet. Halvarsson (ca 1250 kr) och Lidl (ca 380 kr) fick bäst i test
Haha! Ska kolla in på Lidl nästa gång det är dags för ett nytt lock med kvarg. :)
Bild

Skriv svar