Limegrön varselväst?

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Limegrön varselväst?

#1 Inlägg av adrian_vg »

Nån som sett limegröna varselvästar att köpa nånstans?

http://www.psychologymatters.org/solomon.html
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#2 Inlägg av kennet »

Köpte min på JULA men är lite störande att ha på sig då den nedre flärpen bak åker upp på ryggen i högre fart 50km och --> annars ok att ta på och av. Pris 49:-
Utan hoj tyvärr

insu
Donator 2008
Inlägg: 166
Blev medlem: tor maj 01, 2008 12:45
Ort: Ljustorp

väst

#3 Inlägg av insu »

Köpte en bra hos idefixo med dragkedja.

http://www.idefixteko.se/
insu

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#4 Inlägg av Conseal »

Cool .. varselcollege :)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: väst

#5 Inlägg av adrian_vg »

insu skrev:Köpte en bra hos idefixo med dragkedja.

http://www.idefixteko.se/
Fast där fanns inga limegröna. Den enda lite grönaktiga är 4327-10. Du köpte 4426-10, korrekt?

Jag är så kluven med avseende på varselvästar, och det har ju diskuterats fram och tillbaka om det på forumet redan... Man vill ju synas, men samtidigt varför ska hela tiden bara jag ta hänsyn till alla andra idioter i trafiken, kan inte de tänka lite själva... :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Invalido

#6 Inlägg av Invalido »

vad ska ni ha dom till???? är det bara jag som inte jobbar på vägvärket här??? :roll:

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#7 Inlägg av Henning »

På något vis har jag en känsla av att 87.3% av de som väljer att ha varselväst ändå tillhör gruppen som inte råkar ut för en olycka på MC.

Påståendet låter konstigt, men de som redan är så pass medvetna om sin egen sårbarhet kör redan så defensivt att västen inte är den räddande faktorn - oftast.

Vi vänder på det. Här om året fick en massa förskoleungar varselvästar för att de inte skulle bli påkörda. Vad hände? Jo olyckorna ÖKADE just för att barnen trodde de var odödliga och att alla bilister automatiskt såg dem, även runt hörn, bara de bar sin väst. Numer låter man inte, vad jag vet, ungarna ha väst. Felet var naturligtvis sinte västen utan hur man presenterat problemet och lösningen för ungarna.

MEN... Visst är det en av 10 000 gånger den där västen lyckades synas i ögonvrån och bilisten tittade till en extra gång och gav tusan i att köra ut.
Denna lilla extrablick undvek detta tiotusende tillfälle och sköt upp det till att vara ett av 100 000 tillfällen i trafiken. Ett av 100 000 tillfällen och jag slipper dö eller bli ens skadad är tillräckligt för att motivera en väst för dem som så vill. Jag respekterar de som väljer att ha väst, men jag tror summan av kardemumman ändå är den samma.

Har jag en väst på mig blir jag istället påkörd av en som räcker sig efter mobilen de just tappat på golvet och i det läget skulle det inte spelat roll om min väst så varit beskaffad med lysvärde motsvarande 190 stycken Bosch BigKnicks...

Själv skulle jag inte köra i väst föränn det blev lagkrav men som sagt, ni som gör det och tycker det är bra respekterar jag till fullo.

/Henning!
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010
Inlägg: 465
Blev medlem: fre aug 24, 2007 23:04
Ort: Lindesberg

#8 Inlägg av Excalibur105 »

Jo det där med odödligheten har även märkts vid övergångsställena, när det numera är fotgängaren som har företräde. De behöver inte titta sig omkring utan kan hur lätt som helst bara tvärstanna efter trottoaren och kliva rätt ut i vägen och tro att nu är det stopp på alla bilar för jag har företräde. Tror det blivit fler påkörningar vid övergångsställen nu än när de snällt fick vänta vid kanten.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

Hej kollege

Någon som har sett Sällskapsresan 2, Snowroller? :lol:

Jag håller med Henning och dessutom vägrar jag att se ut som en vägarbetare när jag kör hoj oavsett om det är lag eller inte.
Henning skrev:På något vis har jag en känsla av att 87.3% av de som väljer att ha varselväst ändå tillhör gruppen som inte råkar ut för en olycka på MC.

Påståendet låter konstigt, men de som redan är så pass medvetna om sin egen sårbarhet kör redan så defensivt att västen inte är den räddande faktorn - oftast.

Vi vänder på det. Här om året fick en massa förskoleungar varselvästar för att de inte skulle bli påkörda. Vad hände? Jo olyckorna ÖKADE just för att barnen trodde de var odödliga och att alla bilister automatiskt såg dem, även runt hörn, bara de bar sin väst. Numer låter man inte, vad jag vet, ungarna ha väst. Felet var naturligtvis sinte västen utan hur man presenterat problemet och lösningen för ungarna.
Har jag en väst på mig blir jag istället påkörd av en som räcker sig efter mobilen de just tappat på golvet och i det läget skulle det inte spelat roll om min väst så varit beskaffad med lysvärde motsvarande 190 stycken Bosch BigKnicks...
Där har vi det där med "loud pipes save lifes" igen.

På gamla hojåkarfesten för gamla Sveavägsåkare, raceputtar m.fl. som brukade hänga på McD, Allmänna Gränd, Pråmen åså som jag var på fick jag det bekräftat av flera.
En kille berättade när han hade köpt en ny hoj med originalrör. Folk klev ut framför honom, bilar svängde ut, cyklister genade och det var allmänt livsfarligt att köra på stan.
Han beställde då några Contidämpare eller något liknande som i princip bara var gnistsläckare, bort med originalet och på med dom, sen var det rent framför honom när han kom. Han behövde knappt se sig för. Folk höll sig på trottoaren, bilarna höll sig undan och jonnarna höll sig åt sidan så det var bara att gaaasa :lol:
Själv skulle jag inte köra i väst föränn det blev lagkrav
Inte ens då, idiotlagar är till för att brytas :lol:

Hörde idag att riksdagen hade röstat emot förslag på förbud mot att tala i handhållen mobil när man kör bil. Det var väl det första vettiga dom har gjort på 20 år eller nåt.
Det spelar väl inte roll om man håller luren i handen när man knappar in ett SMS eller om den sitter på instrumentpanelen :roll:
Problemet är varken att man talar med en medpassagerare eller med någon i telefonen eller håller i ratten med bara en hand utan att folk ägnar sig åt en jävla massa annat utom att köra såsom att knappa SMS, telefonnummer oavsett om man har handsfree eller inte, leker med GPS:en, letar CD-skivor i handskfacket, spelar TV-spel, tittar på nyheterna, byter radiostation, matar ungjäveln som sitter bakofram bredvid och röker samtidigt som dom försöker framföra ett fordon. Det kan bara gå på ett sätt.

Problemet är att folk har så tasig simultanförmåga så dom kan bara göra en sak åt gången och då prioterar dom bort körningen. Sen fattar dom ingenting när dom finner sig själva och bilen liggande på taket mellan avbärarräckena. Men det är väl så att om man är tillräckligt klantig klarar dom av grejer som stuntmännen behöver olika tekniska lösningar för att lyckas med :roll:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Led
Donator 2009
Inlägg: 35
Blev medlem: tor aug 10, 2006 16:55
Ort: Älvängen

#10 Inlägg av Led »

Tjena!
Nu börjar det likna något. Det finns vissa ämnen som kan skapa rejält infekterade debatter. Varselvästens vara eller inte vara är en och hur man blinkar i en rondell är en annan sådan fråga.

Själv kör jag med väst och blinkar när jag skall köra ut ur rondellen.

Hur gör ni? Läge för omröstning, eller? :wink:

/Lennart

Användarvisningsbild
ahlisboy
Donator 2008
Inlägg: 190
Blev medlem: ons jul 05, 2006 12:14
Ort: Södertälje
Kontakt:

#11 Inlägg av ahlisboy »

Huvudsaken är väl att man inte har "en" innanför västen sen får man väl klä sig som man vill....


Självklart blinkar man när man ska ut ur rondell.....
-86 The original and best

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

Led skrev:Nu börjar det likna något. Det finns vissa ämnen som kan skapa rejält infekterade debatter. Varselvästens vara eller inte vara är en och hur man blinkar i en rondell är en annan sådan fråga.

Själv kör jag med väst och blinkar när jag skall köra ut ur rondellen.

Hur gör ni? Läge för omröstning, eller? :wink:
Hehe, omröstning är väl kanske att ta i :wink:
Vad det gäller rondeller så har reglerna ändrats så många gånger att nästan ingen överhuvudtaget längre vet hur man ska göra :wink: Och det märks ibland :roll:

Höjdarn som jag har varit med om är väl när någon dåre blinkade vänster och sen höger när han skulle rakt fram. Jag upptäkte snabbt att det var meningslöst att försöka placera sig för att göra en smidig passering.

Men det här är min reflektion.
Om jag ligger bakom en bil som är på väg in i en rondell så vill jag väldigt gärna veta vart han har tänkt ta vägen så jag kan placera mig. Jag vill också gärna veta vart bilarna som är i en rondell har tänkt ta vägen när jag ska köra in. Ska han som har kört in mitt emot strax före mig höger, rakt eller vänster. Det är bara i det sista fallet som jag behöver vänta på honom. Alltså vänsterblink enbart när man ska vänster eller runt, högerblink när man ska höger och ingen blink nör man ska rakt.

Enda gången som utfartsblink är aktuell är om det är en tvåfiligt rondell och när någon som ligger i innerfil ska ut och alltså ska korsa den yttre filen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#13 Inlägg av tersan »

Tyrannosaurus skrev:
Led skrev:Nu börjar det likna något. Det finns vissa ämnen som kan skapa rejält infekterade debatter. Varselvästens vara eller inte vara är en och hur man blinkar i en rondell är en annan sådan fråga.

Själv kör jag med väst och blinkar när jag skall köra ut ur rondellen.

Hur gör ni? Läge för omröstning, eller? :wink:
Hehe, omröstning är väl kanske att ta i :wink:
Vad det gäller rondeller så har reglerna ändrats så många gånger att nästan ingen överhuvudtaget längre vet hur man ska göra :wink: Och det märks ibland :roll:

Höjdarn som jag har varit med om är väl när någon dåre blinkade vänster och sen höger när han skulle rakt fram. Jag upptäkte snabbt att det var meningslöst att försöka placera sig för att göra en smidig passering.

Men det här är min reflektion.
Om jag ligger bakom en bil som är på väg in i en rondell så vill jag väldigt gärna veta vart han har tänkt ta vägen så jag kan placera mig. Jag vill också gärna veta vart bilarna som är i en rondell har tänkt ta vägen när jag ska köra in. Ska han som har kört in mitt emot strax före mig höger, rakt eller vänster. Det är bara i det sista fallet som jag behöver vänta på honom. Alltså vänsterblink enbart när man ska vänster eller runt, högerblink när man ska höger och ingen blink nör man ska rakt.

Enda gången som utfartsblink är aktuell är om det är en tvåfiligt rondell och när någon som ligger i innerfil ska ut och alltså ska korsa den yttre filen.
Delvis rätt... reglerna har som sagt ändrats ett antal gånger, men det som gäller just nu är följande:
- en rondell ska enligt Vägverket (som i sin tur anpassat sig till resten av Europa) ses som en raksträcka med ett antal avfarter till höger. Med andra ord finns det inget lagkrav på att blinka vänster, däremot ska man alltid blinka när man kör ut ur en rondell och/eller byter fil. Körskolorna rekommenderar att man blinkar vänster innan infarten i rondellen om man ska åka till vänster, men det är som sagt inget lagkrav. Lagen säger att man alltid ska blinka höger när man kör ut, även om man tycker att man kört rakt fram (vilket är lite förvirrande för oss gamlingar).

Jag har tagit två körkort nyligen (E och A), så jag har fått lära om helt mot vad jag lärde mig när jag tog mitt B-kort för måååånga år sen.

Nu höll jag på att glömma varselvästfrågan också... :) Jag är både för och emot, men Hennings åsikt ligger väldigt nära min egen.
VFR750F -92, grön

Invalido

#14 Inlägg av Invalido »

har haft väst på mig en gång.....

var ute o körde med ca 40st från den danska vfr-klubben.
vi körde på en rak 90väg där jag låg i mitten med en väst på mig för att göra det lite lättare för danskarna..
när vi kört en bit så kommer där en anslutande väg från vänster där det står en bmw o väntar..
när de första 20 kört förbi trampar han på gasen o kör ut håller på att klippa mig..
han släpper altså förbi 20st utan väst men när han ser mig kör han ut???
lättare att se o träffa med väst eller??? :roll:

nu skiter vi i västen

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#15 Inlägg av adrian_vg »

Själv är jag fortfarande kluven om västen. :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar