Skrota ECE22.05! [MC-hjälmnormen]

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Tror du ECE22.05-normen fungerar i praktiken och ger oss bra hjälmar?

-Nej, solklart inte! Gör om gör rätt!
12
100%
-Javisst!
0
Inga röster
 
Antal röster: 12

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

Skrota ECE22.05! [MC-hjälmnormen]

#1 Inlägg av Henning »

Hjälmarna skall i ECE22.05 godkännas efter att bland annat slaghållfasthetsprov görs på fem förutbestämda punkter på hjälmen. Dessa punkter förstärks av mindre nogräknade hjälmfabrikanter, medan resten av hjälmen i princip kan vara värdelös som skydd. Slagproven utförs på ett sådant sätt att hjälmen kan tillåtas inte bara spricka utan också falla i bitar. Detta helt enkelt för att normen inte förutsatt att en hjälm kan eller får falla i bitar. Normen förutsätter att fabrikanten har en ambition att ta fram skydd för MC-förare och inte bara en plasthatt som uppfyller de minsta kraven.

Motorcyklister faller inte bara en gång per ställe på en hjälm och endast på de fem punkter normen ECE22.05 anger. Väldigt många därute kör ovetandes omkring med en ny men totalt värdelös hjälm på skallen!
Det är en ogenomtänkt regelformel som istället för att tala om hur bra en hjälm ska vara har blivit en vägledning för precis hur usel en hjälm får vara för att bli godkänd!

Världen är full av människor som bara gör det de blir tillsagda och inte mer, så varför skulle de pengahungriga hjälmtillverkarna göra annat än vad normen anger?
Det finns de som säljer hjälmar utan att veta om detta.

I USA finns två normer för hjälmar. Dels finns DOT-märkningen som är obligatorisk och den är mer omfattande än ECE22.05. Sen finns den frivilliga normen Snell som är än mer utförlig. DOT fungerar så att hjälmar tas ifrån hyllorna i försäljningledet och testas på slumpvis vald del av huvudet. Under ECE22.05 tar tillverkaren en hjälm han själv handplockat ur produktionen och skickar den till test. Därefter är hjälmen godkänd!

Nollvisionen kan vi komma närmare, om vi inte bara får bort olämpliga beteenden från vägarna utan än troligare, om bedrägliga och i förekommande fall livsfarliga hjälmar förbjuds att användas i trafik.
Idag får du böter om du använder en Snellgodkänd hjälm istället för en värdelös kruka du köpt i den tyska matbutiken.

Bild
Denna hjälm är godkänd enligt ECE22.05. Vill du vurpa med den på skallen?


Att det inte finns regler för hur för stor en hjälm får vara är även det en systembrist som inte uppfyller Vägverkets krav för att möta nollvisionen. Du får i praktiken åka runt som Calimero med en hjälm fritt snurrande på huvudet. Ögonskydd är inte heller något krav. Det är alltså tillåtet att köra omkring, i praktiken, blind men inte med en hjälm vars testnormer är förknippade med en verklighet vi motorcyklister lever i och vill fortsätta att leva i.

skyfly
Donator 2010
Inlägg: 313
Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Ort: Eslöv, VFR 800 -99

#2 Inlägg av skyfly »

Lite märkligt att man inte får köpa hjälmar från usa då dom uppfyller strängare krav än de svensksålda och desutom är dom oftast billigare.
Men det är kanske det som är problemet. :wink: Trist isåfall om svenska handlares vinstintresse skall få stå över förarnas säkerhet.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#3 Inlägg av adrian_vg »

Håller man sig till märkeshjälmar tror jag inte det är något problem. Hoppas jag... Köper man på exvis Biltema eller Överskottsbolaget får man antagligen det man betalar för.

Som konsument kan jag inte annat än lita på att CE mfl normer efterlevs och att [de välkända större] tillverkarna för sitt eget märkes image inte gör hjälmar som på bilden ovan. Man kan blir ganska paranoid på en del av fabrikanterna, men vad gör man...?

Dessutom, vem vid sina sinnens fulla bruk köper en hjälm med stålgaller på? :wink: Med lite sunt förnuft inser man (forhoppningsvis) omedelbart att galler inte är ett skydd.

ECE/CE-märkningarna och alla andra EU-intyg är väl mest en sorts skyddstull ändå. Hittar man nåt bättre i exvis USA, köp och använd det för all del tycker jag. Jag menar, kör man mc på något annorlunda sätt så att man skadar sig annorlunda än i Europa kanske?

Vem gjorde gallerhjälmen på bilden? Är mycket nyfiken.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar