Problem med vindbrus
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Problem med vindbrus
God morgon!
Jag har fullkomligen ledsnat ur på att ha trötta öron efter en längre tur.
Min Arai Chaser har inte rykte om sig att vara tyst, men är en av de få som passar min knopp, så den får bli kvar.
Det verkar som att merparten av turbulens-dundrandet kommer från vifferns kåpa - jag hade en kåplös Yamaha XT660X till låns när viffern fick gaffeln renoverad, och det var en oerhört befriande upplevelse att kunna ligga i 110 utan att det åskar inne i krukan.
Pluggar av allehanda modell har testats, det verkar som att när man drar på sig den trånga hjälmen så öppnar man upp runt pluggen (det drar lite i öronen helt enkelt), och man kunde lika gärna köra utan.
Något som testats med mp3-spelaren, in-ear-lurar som tappar all bas om det inte sluter helt tätt (och så fort krukan dras på så försvinner all bas...).
Jag skall prova kraftigare proppar i lite mer kompakt material, något som kanske expanderar lite mer.
Man märker klar skillnad på att sätta sig lite raklång och sträcka på sig, då hamnar man i mindre turbulens och ljudnivån sjunker en smula, men det är inte den mest bekväma sittställningen.
Hur gör ni andra?
/J
Jag har fullkomligen ledsnat ur på att ha trötta öron efter en längre tur.
Min Arai Chaser har inte rykte om sig att vara tyst, men är en av de få som passar min knopp, så den får bli kvar.
Det verkar som att merparten av turbulens-dundrandet kommer från vifferns kåpa - jag hade en kåplös Yamaha XT660X till låns när viffern fick gaffeln renoverad, och det var en oerhört befriande upplevelse att kunna ligga i 110 utan att det åskar inne i krukan.
Pluggar av allehanda modell har testats, det verkar som att när man drar på sig den trånga hjälmen så öppnar man upp runt pluggen (det drar lite i öronen helt enkelt), och man kunde lika gärna köra utan.
Något som testats med mp3-spelaren, in-ear-lurar som tappar all bas om det inte sluter helt tätt (och så fort krukan dras på så försvinner all bas...).
Jag skall prova kraftigare proppar i lite mer kompakt material, något som kanske expanderar lite mer.
Man märker klar skillnad på att sätta sig lite raklång och sträcka på sig, då hamnar man i mindre turbulens och ljudnivån sjunker en smula, men det är inte den mest bekväma sittställningen.
Hur gör ni andra?
/J
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Än så länge har jag bara testat att krypa ner lite bakom kåpan, och det hjälper lite iallafall. Mina fyra mil till jobbet är uthärdliga, men ska jag köra längre så blir det pluggar i öronen (vanliga gula Bilsom). Whisper Kit har andra testat med framgång, men det finns bara till Shoei.
VFR750F -92, grön
Känner igen "åskproblemet" och att det blir alldeles lugnt och skönt när man sträcker på sig ordentligt, men precis som du skriver är det ju ingen direkt bekväm körställning.. Har funderat på nåt som heter Windjammer II men som bara verkar finnas i USA (kostar iofs bara ca 150:- med frakt), ungefär som en buff man trär över hälmens undersida för att hindra vinden att komma in i hjälmen underifrån. Men jag är ju skeptisk till att den skulle göra nån nytta när det mesta ljudet känns som det kommer från turbulensen som träffar rakt på hjälmen..
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)
Jag märkte stor skillnad mellan Hondan och Kawan, Hondan har betydligt högre kåpglas så luften verkade träffa rakt på hjälmen. På kawan är glaset lägre och oljudet i hjälmen betydligt lägre. Tyvärr går det väl inte att skaffa lägre glas men högre kanske kan hjälpa?
Mvh jocke
Mvh jocke
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Japp, det enda som funkar. Köp gärna större än du tror du behöver. Eftersom de är tjockare, täpper de till bättre. De smalare (medium) är å andra sidan lite lättare att få in i örat.Conseal skrev:Gula EAR
Hade inte vi en mc-polis på forumet? Hur gör en sån när man susar runt på båge dagarna i ända? Öronproppar? Specialhjälm? Aktiva hörlurar?
I mitt fall tror jag dock problemet är mer hjälmen och dess öppningsbara ventilationsvinge mitt på hjässan. Iaf blir den lite tystare när man stänger reglaget på hjässan. Hjälmen är en Caberg Justissimo GT.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
-
- Donator 2010
- Inlägg: 39
- Blev medlem: tis jun 03, 2008 21:56
- Ort: Arboga
Problem med vindbrus
Jag har en arai chaser och i högre fart än 70km/h försvinner hojljudet helt och ersätts av en orkan. För mig funkar gula, mjuka, proppar som rullas hårt hela vägen, stoppas in ända till trummhinnan. De är avrundade i inre änden. Då åker de inte ut när hjälmen tas på, och skyddar bra. Är det svårt att få ut dem använder jag nyckeln till hojen att peta med. Har också märkt att hjälmen är tystare i helt horisontell position, men så sitter man ju inte på en vfr. Det mesta ljudet kommer ju från turbulensen kring visiret.
bubbla...
Finns ju ett kåpglas med en bubbla, ingen som har ett sådant som kan dela med sig av erfarenheten?
-------------------------------------------------------
VFR 800Fi -00, CB 750 -99, Beta 260 -91
hojridemc.com
bbmc.se
VFR 800Fi -00, CB 750 -99, Beta 260 -91
hojridemc.com
bbmc.se
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Har provat EAR Peltor Next ett tag. De är smidiga att få i och ur när man lärt sig tekniken att vrida och knixa in dem så långt det går. Nackdelen är att de inte dämpar så mycket, 29dB SNR bara. Funktionen i övrigt är suverän, bara rycka i snöret så far de ut.
Har även ett par EAR Peltor No-touch (utan sladd). Har inte hunnit med att prova dem än. De dämpar dock mer än Next-modellen, 35dB SNR.
Har även ett par EAR Peltor No-touch (utan sladd). Har inte hunnit med att prova dem än. De dämpar dock mer än Next-modellen, 35dB SNR.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: bubbla...
Det blir inte tystare..Jag har ett Powerbronze DoubleBubble och det är ruskigt snyggt med SilverIridium, men inte är det varken tystare eller bättre. Jag är relativt kort(173) och Jag får göra samma sak som ni andra..sträcka på mig för att det skall bli tyst(are).yxan skrev:Finns ju ett kåpglas med en bubbla, ingen som har ett sådant som kan dela med sig av erfarenheten?
Ändå är detta lite högre än standard..vet inte alls vad man kan hitta på..fast det finns ju ännu högre glas att köpa....men då blir man ju en sån där touringmupp ju
VFR800-05 Silver Edition
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"
Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 i mitt garage..
People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....
Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 i mitt garage..
People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....
Re: bubbla...
Jag led av samma problem sedan jag monterat ett Puig DB. Jag gjorde lite efterforskningar i ämnet och kunde konstatera att jag inte var ensam om problemet.lotek skrev:Jag har ett Powerbronze DoubleBubble och det är ruskigt snyggt med SilverIridium, men inte är det varken tystare eller bättre. Jag är relativt kort(173) och Jag får göra samma sak som ni andra..sträcka på mig för att det skall bli tyst(are).
Ändå är detta lite högre än standard..vet inte alls vad man kan hitta på..fast det finns ju ännu högre glas att köpa....men då blir man ju en sån där touringmupp ju
VFR800-05 Silver Edition
Efter inrådan av en utländsk sida kapade jag helt sonika av 7cm från glaset. Det var ju lite spännande innan jag blev klar men det blev kanon.
Dels blev det tyst, men jag fick också en lägre och syggare profil på hojen.
- Bilagor
-
- Innan
- viffer.jpg (220.5 KiB) Visad 14468 gånger
-
- Efter (fejkad bild)
- viffer1.JPG (75.49 KiB) Visad 14468 gånger
Vroom Vroom
@KAIKO Hmm, vad skar du med för något...tanken att få ner höjden lite tilltalar mig faktiskt rätt mycket.
Lite bekymrad över ytbehandlingen bara..kan ju bli så att den blir förstörd i kanterna, mer än som täcks av listen kanske.
Men det låter värt att prova.
Tack för idèn
VFR800-05 Silver Edition
Lite bekymrad över ytbehandlingen bara..kan ju bli så att den blir förstörd i kanterna, mer än som täcks av listen kanske.
Men det låter värt att prova.
Tack för idèn
VFR800-05 Silver Edition
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"
Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 i mitt garage..
People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....
Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 i mitt garage..
People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....