Problem med vindbrus

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
SGM
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: mån mar 03, 2008 18:10
Ort: Västerås

Problem med vindbrus

#1 Inlägg av SGM »

God morgon!

Jag har fullkomligen ledsnat ur på att ha trötta öron efter en längre tur.
Min Arai Chaser har inte rykte om sig att vara tyst, men är en av de få som passar min knopp, så den får bli kvar.

Det verkar som att merparten av turbulens-dundrandet kommer från vifferns kåpa - jag hade en kåplös Yamaha XT660X till låns när viffern fick gaffeln renoverad, och det var en oerhört befriande upplevelse att kunna ligga i 110 utan att det åskar inne i krukan.

Pluggar av allehanda modell har testats, det verkar som att när man drar på sig den trånga hjälmen så öppnar man upp runt pluggen (det drar lite i öronen helt enkelt), och man kunde lika gärna köra utan.
Något som testats med mp3-spelaren, in-ear-lurar som tappar all bas om det inte sluter helt tätt (och så fort krukan dras på så försvinner all bas...).

Jag skall prova kraftigare proppar i lite mer kompakt material, något som kanske expanderar lite mer.

Man märker klar skillnad på att sätta sig lite raklång och sträcka på sig, då hamnar man i mindre turbulens och ljudnivån sjunker en smula, men det är inte den mest bekväma sittställningen. :lol:

Hur gör ni andra?

/J
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#2 Inlägg av tersan »

Än så länge har jag bara testat att krypa ner lite bakom kåpan, och det hjälper lite iallafall. Mina fyra mil till jobbet är uthärdliga, men ska jag köra längre så blir det pluggar i öronen (vanliga gula Bilsom). Whisper Kit har andra testat med framgång, men det finns bara till Shoei.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#3 Inlägg av Conseal »

Gula EAR ;)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
PerJohan
Donator 2008
Inlägg: 186
Blev medlem: tor sep 14, 2006 13:15
Ort: Reftele (Småland)

#4 Inlägg av PerJohan »

Känner igen "åskproblemet" och att det blir alldeles lugnt och skönt när man sträcker på sig ordentligt, men precis som du skriver är det ju ingen direkt bekväm körställning.. :roll: Har funderat på nåt som heter Windjammer II men som bara verkar finnas i USA (kostar iofs bara ca 150:- med frakt), ungefär som en buff man trär över hälmens undersida för att hindra vinden att komma in i hjälmen underifrån. Men jag är ju skeptisk till att den skulle göra nån nytta när det mesta ljudet känns som det kommer från turbulensen som träffar rakt på hjälmen..
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 789
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#5 Inlägg av Göingen »

Apotekets gula hörselpluppar finns i två storlekar och funkar bra för mig. Har även satt Whisper Strip på min Shoei-kruka.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#6 Inlägg av Donner »

Jag märkte stor skillnad mellan Hondan och Kawan, Hondan har betydligt högre kåpglas så luften verkade träffa rakt på hjälmen. På kawan är glaset lägre och oljudet i hjälmen betydligt lägre. Tyvärr går det väl inte att skaffa lägre glas men högre kanske kan hjälpa?

Mvh jocke
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

vfr800
Donator 2007
Inlägg: 272
Blev medlem: tis jun 06, 2006 23:17
Ort: eskilstuna

#7 Inlägg av vfr800 »

köra på bakslangen borde lösa problemet? 8)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#8 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Gula EAR ;)
Japp, det enda som funkar. Köp gärna större än du tror du behöver. Eftersom de är tjockare, täpper de till bättre. De smalare (medium) är å andra sidan lite lättare att få in i örat.

Hade inte vi en mc-polis på forumet? Hur gör en sån när man susar runt på båge dagarna i ända? Öronproppar? Specialhjälm? Aktiva hörlurar?

I mitt fall tror jag dock problemet är mer hjälmen och dess öppningsbara ventilationsvinge mitt på hjässan. Iaf blir den lite tystare när man stänger reglaget på hjässan. Hjälmen är en Caberg Justissimo GT.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

vfrforever
Donator 2010
Inlägg: 39
Blev medlem: tis jun 03, 2008 21:56
Ort: Arboga

Problem med vindbrus

#9 Inlägg av vfrforever »

Jag har en arai chaser och i högre fart än 70km/h försvinner hojljudet helt och ersätts av en orkan. För mig funkar gula, mjuka, proppar som rullas hårt hela vägen, stoppas in ända till trummhinnan. De är avrundade i inre änden. Då åker de inte ut när hjälmen tas på, och skyddar bra. Är det svårt att få ut dem använder jag nyckeln till hojen att peta med. :) Har också märkt att hjälmen är tystare i helt horisontell position, men så sitter man ju inte på en vfr. Det mesta ljudet kommer ju från turbulensen kring visiret.

yxan
Donator 2007
Inlägg: 79
Blev medlem: mån jul 17, 2006 17:10
Ort: Alafors

bubbla...

#10 Inlägg av yxan »

Finns ju ett kåpglas med en bubbla, ingen som har ett sådant som kan dela med sig av erfarenheten?
-------------------------------------------------------
VFR 800Fi -00, CB 750 -99, Beta 260 -91
hojridemc.com
bbmc.se

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#11 Inlägg av Conseal »

Har hört att det ger mer vind i hjälmen.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#12 Inlägg av adrian_vg »

Har provat EAR Peltor Next ett tag. De är smidiga att få i och ur när man lärt sig tekniken att vrida och knixa in dem så långt det går. Nackdelen är att de inte dämpar så mycket, 29dB SNR bara. Funktionen i övrigt är suverän, bara rycka i snöret så far de ut.

Har även ett par EAR Peltor No-touch (utan sladd). Har inte hunnit med att prova dem än. De dämpar dock mer än Next-modellen, 35dB SNR.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lotek
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: mån jul 07, 2008 12:03
Ort: Halmstad

Re: bubbla...

#13 Inlägg av lotek »

yxan skrev:Finns ju ett kåpglas med en bubbla, ingen som har ett sådant som kan dela med sig av erfarenheten?
Det blir inte tystare..Jag har ett Powerbronze DoubleBubble och det är ruskigt snyggt med SilverIridium, men inte är det varken tystare eller bättre. Jag är relativt kort(173) och Jag får göra samma sak som ni andra..sträcka på mig för att det skall bli tyst(are).
Ändå är detta lite högre än standard..vet inte alls vad man kan hitta på..fast det finns ju ännu högre glas att köpa....men då blir man ju en sån där touringmupp ju :roll:

VFR800-05 Silver Edition
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"

Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 :) i mitt garage..

People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....

Användarvisningsbild
Kaiko
Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre jun 09, 2006 12:58
Ort: Norr om Stan

Re: bubbla...

#14 Inlägg av Kaiko »

lotek skrev:Jag har ett Powerbronze DoubleBubble och det är ruskigt snyggt med SilverIridium, men inte är det varken tystare eller bättre. Jag är relativt kort(173) och Jag får göra samma sak som ni andra..sträcka på mig för att det skall bli tyst(are).
Ändå är detta lite högre än standard..vet inte alls vad man kan hitta på..fast det finns ju ännu högre glas att köpa....men då blir man ju en sån där touringmupp ju :roll:

VFR800-05 Silver Edition
Jag led av samma problem sedan jag monterat ett Puig DB. Jag gjorde lite efterforskningar i ämnet och kunde konstatera att jag inte var ensam om problemet.
Efter inrådan av en utländsk sida kapade jag helt sonika av 7cm från glaset. Det var ju lite spännande innan jag blev klar men det blev kanon.
Dels blev det tyst, men jag fick också en lägre och syggare profil på hojen.
Bilagor
Innan
Innan
viffer.jpg (220.5 KiB) Visad 14468 gånger
Efter (fejkad bild)
Efter (fejkad bild)
viffer1.JPG (75.49 KiB) Visad 14468 gånger
Vroom Vroom

Användarvisningsbild
lotek
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: mån jul 07, 2008 12:03
Ort: Halmstad

#15 Inlägg av lotek »

@KAIKO Hmm, vad skar du med för något...tanken att få ner höjden lite tilltalar mig faktiskt rätt mycket.

Lite bekymrad över ytbehandlingen bara..kan ju bli så att den blir förstörd i kanterna, mer än som täcks av listen kanske.
Men det låter värt att prova.

Tack för idèn :!:

VFR800-05 Silver Edition
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"

Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 :) i mitt garage..

People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....

Skriv svar