Biltema ställ 2018

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Biltema ställ 2018

#1 Inlägg av Skarp »

Är det någon som har testat biltemas allvädersställ dom har nu? Dom har tre olika varianter i skrivande stund, men deras dyraste variant verkar riktigt välsydd och genomtänkt. Jackan kostar 1499kr och byxorna 899kr. Jag var inne i helgen och testade lite för jag och tjejen behövde lite nytt och inom en budget. Båda köpte ryggskydden, och hon köpte stövlar och handskar också. Handskarna är väldigt lika mina i kvalitet känns det som även fast dom kostade en tredjedel.
Men, stället, nån som har testat?

(Jag undviker länkar, för om två år när nån läser tråden så har dom bytt sortiment ändå.)
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Biltema ställ 2018

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

Det kan säkert Adrian svara på. Han är Biltema-freak av så stora mått att man nästan kan tro att han har aktier i företaget :mrgreen:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Biltema ställ 2018

#3 Inlägg av adrian_vg »

Har inte testat något av ställen själv, däremot har den älskade svärmodern köpt en gul-svart mc-jacka att ha på sin numera sålda skoter.
Så vitt jag kunde bedöma verkade den vara ok kvalitet. Sömmarna likaså. Priset på jackan är i klass med budgetjackorna som tex Handelsboden har.

Referens; Min Handelsboden Storm-jacka köpte jag för ca åtta år sen på mc-mässan i Sthöm. Håller fortfarande bra, men är lite luggsliten runt den stoppade kragen.

Enda andra mc-klädesplagg jag köpt på Biltema har varit offroad-handskar och dito stövlar.
Offroadhandskarna passade mig som handen i handsken(...) och verkar vara slittålig nog för priset. Kommer nog att köpa ett par till i reserv.
Offroadstövlarna sprack i plasten under vinterpendlingen samt även några av spännena. Fick ett par nya stövlar efter reklamation samt rådet att inte använda dem i kallt väder...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Biltema ställ 2018

#4 Inlägg av Skarp »

adrian_vg skrev:Har inte testat något av ställen själv, däremot har den älskade svärmodern köpt en gul-svart mc-jacka att ha på sin numera sålda skoter.
Så vitt jag kunde bedöma verkade den vara ok kvalitet. Sömmarna likaså. Priset på jackan är i klass med budgetjackorna som tex Handelsboden har.

Referens; Min Handelsboden Storm-jacka köpte jag för ca åtta år sen på mc-mässan i Sthöm. Håller fortfarande bra, men är lite luggsliten runt den stoppade kragen.

Enda andra mc-klädesplagg jag köpt på Biltema har varit offroad-handskar och dito stövlar.
Offroadhandskarna passade mig som handen i handsken(...) och verkar vara slittålig nog för priset. Kommer nog att köpa ett par till i reserv.
Offroadstövlarna sprack i plasten under vinterpendlingen samt även några av spännena. Fick ett par nya stövlar efter reklamation samt rådet att inte använda dem i kallt väder...
Ok, det låter ju bra iaf.

Haha, jadu, du förstår väl själv att man inte kan åka hoj på vintern ;)

Annars funderar jag på att beställa från Louis istället även om man borde testa grejerna först. Men har beställt två skinnställ därifrån och båda har följt storleksguiden dom har på hemsidan. Anledningen till att jag kikar där också är för dom har Cordura allvädersställ till samma pris som biltema har Polyester.
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Biltema ställ 2018

#5 Inlägg av adrian_vg »

Skarp skrev:Haha, jadu, du förstår väl själv att man inte kan åka hoj på vintern ;)
Det där låter som en kastad handske. ;-)
Skarp skrev:Annars funderar jag på att beställa från Louis istället även om man borde testa grejerna först. Men har beställt två skinnställ därifrån och båda har följt storleksguiden dom har på hemsidan. Anledningen till att jag kikar där också är för dom har Cordura allvädersställ till samma pris som biltema har Polyester.
Kollat med Handelsboden.com? De har ganska justa priser och stort urval.
Har för mig att de har en (minst) butik i Gbg.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Biltema ställ 2018

#6 Inlägg av Skarp »

adrian_vg skrev:
Skarp skrev:Haha, jadu, du förstår väl själv att man inte kan åka hoj på vintern ;)
Det där låter som en kastad handske. ;-)
Inte alls, det var lite ironi med en känga riktad åt Biltemas håll att dom inte förstår hur saker används. Men sånt är svårt i text :)
adrian_vg skrev:
Skarp skrev:Annars funderar jag på att beställa från Louis istället även om man borde testa grejerna först. Men har beställt två skinnställ därifrån och båda har följt storleksguiden dom har på hemsidan. Anledningen till att jag kikar där också är för dom har Cordura allvädersställ till samma pris som biltema har Polyester.
Kollat med Handelsboden.com? De har ganska justa priser och stort urval.
Har för mig att de har en (minst) butik i Gbg.
Vi ska åka dit i helgen tänkte vi och kika lite :) prio ett för mig är dock ny hjälm.
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Biltema ställ 2018

#7 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:Det kan säkert Adrian svara på. Han är Biltema-freak av så stora mått att man nästan kan tro att han har aktier i företaget :mrgreen:
"Nästan"?
:laugh :laugh
gör som Herr Adrian säger, åk till Handelsboden, jag kör med Berhrings jacka och 4bikers braxor, och dom har funkat bra dom år man har använt dom, trots det låga priset. Eller för all del, till någon annan affär som kränger mc kläder UTOM Feltemas butiker.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Biltema ställ 2018

#8 Inlägg av adrian_vg »

Skarp skrev:Inte alls, det var lite ironi med en känga riktad åt Biltemas håll att dom inte förstår hur saker används. Men sånt är svårt i text :)
Jag vet. Ryckte lite i din kedja bara. ;-)
Skarp skrev:Vi ska åka dit i helgen tänkte vi och kika lite :) prio ett för mig är dock ny hjälm.
Ny hjälm är bra. Se till att den passar både i form och storlek. Man ska ha "hamsterfejs" och röda öron i början.

När jag återföll började jag också med budgetpersedlar. Bytte ut dem efterhand som de slets ut och jag hade råd.
Inget fel i det. Är Biltema det som passar bäst för budgeten just nu, så är det så. Dåliga skydd är bättre än inga alls.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Biltema ställ 2018

#9 Inlägg av Skarp »

blacken skrev:
Tyrannosaurus skrev:Det kan säkert Adrian svara på. Han är Biltema-freak av så stora mått att man nästan kan tro att han har aktier i företaget :mrgreen:
"Nästan"?
:laugh :laugh
gör som Herr Adrian säger, åk till Handelsboden, jag kör med Berhrings jacka och 4bikers braxor, och dom har funkat bra dom år man har använt dom, trots det låga priset. Eller för all del, till någon annan affär som kränger mc kläder UTOM Feltemas butiker.
Ska kika på handelsboden i helgen, däremot håller jag inte helt med om feltema. Visst många saker är kasst men om man använder skallen lite och jämför saker och känner och klämmer brukar man kunna sålla skiten från OK kvalitet *glad gubbe*

Den här hjälmen till exempel tänkte jag skaffa, men sen efter jag testat så blir det inte en sån. Tyget på insidan sitter in fast i det dämpande materialet, så när man fäller ner solvisiret på insidan så kan det dra med sig tyget på insidan ner över ögonen vilket är lika med livsfara. Det hade hänt på alla demohjälmar, och även den jag plockade upp ur kartong och testade på så hände det efter bara några nedfällningar.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Pe ... 000037680/
adrian_vg skrev:
Skarp skrev:Inte alls, det var lite ironi med en känga riktad åt Biltemas håll att dom inte förstår hur saker används. Men sånt är svårt i text :)
Jag vet. Ryckte lite i din kedja bara. *blinkande smiley*
Skarp skrev:Vi ska åka dit i helgen tänkte vi och kika lite :) prio ett för mig är dock ny hjälm.
Ny hjälm är bra. Se till att den passar både i form och storlek. Man ska ha "hamsterfejs" och röda öron i början.

När jag återföll började jag också med budgetpersedlar. Bytte ut dem efterhand som de slets ut och jag hade råd.
Inget fel i det. Är Biltema det som passar bäst för budgeten just nu, så är det så. Dåliga skydd är bättre än inga alls.
Ja precis, det funderar jag dock lite på hur det går med ny hjälm och intercom? Jag är sugen på intercom nu när tjejen vill åka med ofta. Men hur får jag plats med det i en ny hamsterhjälm?

Visst får man göra så. Jag har ju fortfarande mina TCX stövlar jag gillar, och handskar som jag inte kommer ihåg namnet på, men det är nåt stort märke. Det som måste bytas ut nu är hjälm. Ställer vore att föredra att byta då jag blivit för fet för skinnstället med fartpuckeln, och det gamla 80tals-stället jag lånat av farsan inte är optimalt.
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Biltema ställ 2018

#10 Inlägg av blacken »

Jag är sugen på intercom nu när tjejen vill åka med ofta. Men hur får jag plats med det i en ny hamsterhjälm?
Typ http://www.handelsboden.com/ovrigt/inte ... set-2-pack
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Biltema ställ 2018

#11 Inlägg av adrian_vg »

Skarp skrev:Den här hjälmen till exempel tänkte jag skaffa, men sen efter jag testat så blir det inte en sån. Tyget på insidan sitter in fast i det dämpande materialet, så när man fäller ner solvisiret på insidan så kan det dra med sig tyget på insidan ner över ögonen vilket är lika med livsfara. Det hade hänt på alla demohjälmar, och även den jag plockade upp ur kartong och testade på så hände det efter bara några nedfällningar.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Pe ... 000037680/
:shock:
Det där borde man påtala för personalen i kundservicen!

Skarp skrev:Ja precis, det funderar jag dock lite på hur det går med ny hjälm och intercom? Jag är sugen på intercom nu när tjejen vill åka med ofta. Men hur får jag plats med det i en ny hamsterhjälm?
När jag skaffade min Cardo Scala G4 Teamset för hundra år sen följde det med både ett klämfäste och ett utanpåliggande fäste man klistrade fast.
Borde rimligtvis vara samma numera med de modernare interkommarna.
Om du inte behöver vara kompiskompatibel kolla på de andra billigare märkena. Cardo är för dyrt för det de levererar tycker jag.

Mina Schuberthhjälmar funkade det med klämfästet efter lite pul pga vajern till solskyddet.
Marushinhjälmen funkade också bra med klämfästet.
Fruns integralhjälm fick jag använda klisterfästet på.

Skarp skrev:Visst får man göra så. Jag har ju fortfarande mina TCX stövlar jag gillar, och handskar som jag inte kommer ihåg namnet på, men det är nåt stort märke. Det som måste bytas ut nu är hjälm. Ställer vore att föredra att byta då jag blivit för fet för skinnstället med fartpuckeln, och det gamla 80tals-stället jag lånat av farsan inte är optimalt.
Det är vetenskapligt dokumenterat att skinnställ har en förmåga att krympa under vintern medan det hänger i garderoben.

Hur stor är du? Har ett knappt använt Alpinestars Montegi storlek 52 som jag panikköpte för nåt år sen. Du får det billigt. Kompispris vettu!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Biltema ställ 2018

#12 Inlägg av blacken »

Cardo är för dyrt för det de levererar tycker jag.
Finns billigare.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Pe ... 000039695/
https://www.prylstaden.se/bil/motorcyke ... gKmCfD_BwE
eller tjacka en Nolanhjälm med deras N-com system. Typ https://www.prylstaden.se/bil/motorcyke ... gKmCfD_BwE finns andra modeller åsså.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Biltema ställ 2018

#13 Inlägg av Skarp »

adrian_vg skrev:
Skarp skrev:Den här hjälmen till exempel tänkte jag skaffa, men sen efter jag testat så blir det inte en sån. Tyget på insidan sitter in fast i det dämpande materialet, så när man fäller ner solvisiret på insidan så kan det dra med sig tyget på insidan ner över ögonen vilket är lika med livsfara. Det hade hänt på alla demohjälmar, och även den jag plockade upp ur kartong och testade på så hände det efter bara några nedfällningar.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Pe ... 000037680/
:shock:
Det där borde man påtala för personalen i kundservicen!
Ja, det borde man egentligen göra.
adrian_vg skrev:
Skarp skrev:Ja precis, det funderar jag dock lite på hur det går med ny hjälm och intercom? Jag är sugen på intercom nu när tjejen vill åka med ofta. Men hur får jag plats med det i en ny hamsterhjälm?
När jag skaffade min Cardo Scala G4 Teamset för hundra år sen följde det med både ett klämfäste och ett utanpåliggande fäste man klistrade fast.
Borde rimligtvis vara samma numera med de modernare interkommarna.
Om du inte behöver vara kompiskompatibel kolla på de andra billigare märkena. Cardo är för dyrt för det de levererar tycker jag.

Mina Schuberthhjälmar funkade det med klämfästet efter lite pul pga vajern till solskyddet.
Marushinhjälmen funkade också bra med klämfästet.
Fruns integralhjälm fick jag använda klisterfästet på.
Jag är sugen på bluetooth för att kunna använda mobilen till det när man åker själv. Men jag har samtidigt funderat på vanliga komradios med headset till det, men vissa märken är ju rätt billiga, så hoppar nog den idén.
adrian_vg skrev:
Skarp skrev:Visst får man göra så. Jag har ju fortfarande mina TCX stövlar jag gillar, och handskar som jag inte kommer ihåg namnet på, men det är nåt stort märke. Det som måste bytas ut nu är hjälm. Ställer vore att föredra att byta då jag blivit för fet för skinnstället med fartpuckeln, och det gamla 80tals-stället jag lånat av farsan inte är optimalt.
Det är vetenskapligt dokumenterat att skinnställ har en förmåga att krympa under vintern medan det hänger i garderoben.

Hur stor är du? Har ett knappt använt Alpinestars Montegi storlek 52 som jag panikköpte för nåt år sen. Du får det billigt. Kompispris vettu!
Knappt använt Alpinestar, hörde redan där att det ligger utanför min budget tyvärr. :roll: Men jag är 175 ungefär och var precis uppe och vände på 90 pannor, min gräns jag sagt att "när jag når 90 måste jag börja träna och äta lite bättre"
blacken skrev:
Cardo är för dyrt för det de levererar tycker jag.
Finns billigare.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Pe ... 000039695/
https://www.prylstaden.se/bil/motorcyke ... gKmCfD_BwE
eller tjacka en Nolanhjälm med deras N-com system. Typ https://www.prylstaden.se/bil/motorcyke ... gKmCfD_BwE finns andra modeller åsså.
Åhå, tack för länkarna, ska kika på dom och se vad som kan passa mig :)
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Biltema ställ 2018

#14 Inlägg av adrian_vg »

Skarp skrev:Knappt använt Alpinestar, hörde redan där att det ligger utanför min budget tyvärr. :roll: Men jag är 175 ungefär och var precis uppe och vände på 90 pannor, min gräns jag sagt att "när jag når 90 måste jag börja träna och äta lite bättre"
Nypris ca 8000 kr. Du får det för 3000?

Nå, ang intercom. Fundera länge och väl på Biltemavarianten. Du kommer snart nog att komma i en situation där du vill kunna snacka med andra på hojen bredvid. Då är det bra att kunna vara kompiskompatibel. Cardo till Cardo, Sena till Sena osv. Blåtand är en standard, men varför bt-interkom inte kan prata mellan varandra oavsett märke är en gåta...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Skarp
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör mar 28, 2015 22:18
Ort: Göteborg

Re: Biltema ställ 2018

#15 Inlägg av Skarp »

adrian_vg skrev:
Skarp skrev:Knappt använt Alpinestar, hörde redan där att det ligger utanför min budget tyvärr. :roll: Men jag är 175 ungefär och var precis uppe och vände på 90 pannor, min gräns jag sagt att "när jag når 90 måste jag börja träna och äta lite bättre"
Nypris ca 8000 kr. Du får det för 3000?

Nå, ang intercom. Fundera länge och väl på Biltemavarianten. Du kommer snart nog att komma i en situation där du vill kunna snacka med andra på hojen bredvid. Då är det bra att kunna vara kompiskompatibel. Cardo till Cardo, Sena till Sena osv. Blåtand är en standard, men varför bt-interkom inte kan prata mellan varandra oavsett märke är en gåta...
Ja det var ju sannerligen ett kompispris :) hur lång är du?

Aa, visst är det så. Då är frågan vad som är vanligast så man är mest kompiskompatibel?
"In a serious motorcycle accident you can be hurt or killed or even hurt AND killed. Remember! If you are killed you won't be able to fix your motorcycle." - uncyclopedia

VFR 750 -97
VFR 750 -93 *s
DR 650 -94 *s
GSXR 750 -99 *s
RG 125 F -92 *s

Skriv svar