Lyssna på musik, vad för headset?

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
PerJohan
Donator 2008
Inlägg: 186
Blev medlem: tor sep 14, 2006 13:15
Ort: Reftele (Småland)

#16 Inlägg av PerJohan »

Min Scala har då varit med i spöregn i timtal i streck och inte har den tagit skada av det. Tror inte det är någon fara så länge man inte kör ner huvudet i närmsta å..

Lite OT men jag tycker Bikes test känns lite sådär.. De tar ju inte ens med rek pris för de olika fabrikaten de testar, personligen tycker jag ju det spelar rätt stor roll. Så man vet lite "Value for money", om ni förstår hur jag tänker. Priset spelar ju in en hel del när man bestämmer sig för vad man vill köpa.. Som sagt, lite OT, men det reagerade jag när jag läste det testet förut.. :)
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)

Användarvisningsbild
OsiS
Donator 2010
Inlägg: 163
Blev medlem: tor maj 31, 2007 20:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

#17 Inlägg av OsiS »

PerJohan: Du är inte sugen på en Z500 -81 fast RÖD? ;)


Har kört med in-ear lurar (Creative EPxxx) som jag tycker fungerar alldeles utmärkt för musik, inte testat intercom ovanpå dem dock (om man hör personer över musiken).

Användarvisningsbild
PerJohan
Donator 2008
Inlägg: 186
Blev medlem: tor sep 14, 2006 13:15
Ort: Reftele (Småland)

#18 Inlägg av PerJohan »

OsiS skrev:PerJohan: Du är inte sugen på en Z500 -81 fast RÖD? ;)


Har kört med in-ear lurar (Creative EPxxx) som jag tycker fungerar alldeles utmärkt för musik, inte testat intercom ovanpå dem dock (om man hör personer över musiken).
Har oxå kört någon gång med några Creative-lurar enbart, men efter en längre stund får jag inte i öronen OM jag inte lyckas sätta i dem så de inte trycker på brosket någon stans alls. Och så bra lyckas jag bara en gång av tio..hehe..

OsiS, vi kanske ska byta rakt av för nöjes skull? *s*
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)

skyfly
Donator 2010
Inlägg: 313
Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Ort: Eslöv, VFR 800 -99

#19 Inlägg av skyfly »

Någon som vet om de olika fabrikaten kan "prata" med varandra?
Dvs kan en med Scala prata med en med Motosonic över blåtand?
Lite knasigt om alla man kör med måste ha samma fabrikat.

Användarvisningsbild
PG
Donator 2009
Inlägg: 54
Blev medlem: fre nov 07, 2008 22:22

#20 Inlägg av PG »

Fick min Scala Rider Q2 idag. Ska försöka montera den i helgen. Tyvärr är det ju snöstorm nu så det blir inga test på vägen än på ett tag.

T-PWR
Medlem
Inlägg: 80
Blev medlem: tis sep 09, 2008 14:55
Ort: Smålandsstenar

#21 Inlägg av T-PWR »

Härligt, berätta sen hur du tycker det fungerar..
Honda VFR 750 -97
Opel Astra Turbo Cab -02
Saab 900 Aero -88
Saab 900 TurboS Cab -91
Saab 96 -65
Dodge Stealth R/T TT -92
http://www.garaget.org/T-PWR

skyfly
Donator 2010
Inlägg: 313
Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Ort: Eslöv, VFR 800 -99

#22 Inlägg av skyfly »

PG skrev:Fick min Scala Rider Q2 idag. Ska försöka montera den i helgen. Tyvärr är det ju snöstorm nu så det blir inga test på vägen än på ett tag.
Vill oxå gärna se ett utlåtande.
Har du möjlighet att testa att "pairá" med ett motosonic skulle jag vara evigt tacksam. :D
Är själv sugen på ett sådant men synd om man inte kan snacka med er andra då.

Användarvisningsbild
PG
Donator 2009
Inlägg: 54
Blev medlem: fre nov 07, 2008 22:22

#23 Inlägg av PG »

Lovade att ge ett utlåtande på min Scala Rider Q2. Blir inte så långt, undrar någon något så är det bara att fråga.

Var lite pilligt att montera men det gick ganska snabbt ändå.

Har kört med det ett par månader nu och tycker det är riktigt bra. Skulle inte vilja köra utan. Kompisen har en med och det är väldigt smidigt att prata med varandra. Kan ha röstaktivering, så vill man säga något är det bara att börja prata. Räckvidden är helt okey, är sällan man har så stort avstånd att det inte fungerar, räcker väl ca 300-400 meter i öppen terräng. Är ganska känsligt för hinder emellan dock.
Är inga problem att prata i telefon heller, den andra hör inte att man kör hoj även fast man ligger över 100 km/h. Ringer det kan man svara genom röstkommando så det är sällan man behöver trycka på några knappar. Har man röstuppringning på telefonen kan man genom att trycka på en knapp bara säga namnet så ringer man upp.
Jag kör med öronproppar och man hör bra även fast man har det.

Finns några nackdelar med. Hjälmen blir lite trängre när man har monterat på headsetet och högtalarna kan trycka lite på öronen. Microfonen tar ganska stor plats framför munnen så har man trångt inne i hjälmen ligger den mot munnen hela tiden. Men det vänjer man sig vid. Vindbruset blir även högre eftersom det sitter en klump på sidan om hjälmen.

Min slutsats är att det var ett bra köp, är väldigt trevligt att kunna prata med varandra när man är ute och kör. Då slipper man stanna och kränga av sig hjälmen och ta ur öronpropparna varje gång man ska prata med.
Har dock bara testat att para ihop det med ett likadant headset, vet inte hur det är om man är flera.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#24 Inlägg av adrian_vg »

Touringbutiken har utförsäljning eller nåt av Scala, för hugade spekulanter.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar