3M öronproppar, var skaffa?

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#16 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Fattar inte varför dom gör dom i akryl om det är allergent, det finns väl fler form/gjutbara plastmaterial t.ex. sånt man gör hörapparater av. Eller det kanske också är akryl :?:
Akryl är lätt att gjuta, och funkar bra om man ska göra små serier av prylar. Materialet i sig kanske funkar väldigt bra för ljuddämpning också?

Är inte hörapparater i nån sorts gummi?

Äsch, var är Tersan när man behöver honom... Han kunde ju en del om plaster och polymerer...

Edit: Ska läsa hela trådarna innan jag uttalar mig i fortsättningen... Tersan finns här och har svarat redan! :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#17 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Apropå tyst hjälm, för racing med bilar utvecklade Peltor för många år sen en hjälm med inbyggda hörselkåpor. Jag har en sån, och det funkar onekligen. Borde inte vara omöjligt att konstruera för MC-bruk också.
Skyddsverkan för krockvåld där hörselskydden sitter då?

Jag har ju blivit lätt flamberad av Henning för mina hjälmar med inbyggt solvisir. Jag ser ett liknande problem med hjälmar och inbyggda hörselskyddskåpor; en del av den skyddande frigoliten måste bort för att lämna plats för ljuddämpning. Eller tänker jag fel?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#18 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Apropå tyst hjälm, för racing med bilar utvecklade Peltor för många år sen en hjälm med inbyggda hörselkåpor. Jag har en sån, och det funkar onekligen. Borde inte vara omöjligt att konstruera för MC-bruk också.
Skyddsverkan för krockvåld där hörselskydden sitter då?

Jag har ju blivit lätt flamberad av Henning för mina hjälmar med inbyggt solvisir. Jag ser ett liknande problem med hjälmar och inbyggda hörselskyddskåpor; en del av den skyddande frigoliten måste bort för att lämna plats för ljuddämpning. Eller tänker jag fel?
Bra poäng! Det blir ju lite olika påfrestningar på skallen vid en olycka med MC resp bil.

Fast ändå, det borde gå med lämplig konstruktion. Eller det kanske inte finns nån efterfrågan?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#19 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Bra poäng! Det blir ju lite olika påfrestningar på skallen vid en olycka med MC resp bil.

Fast ändå, det borde gå med lämplig konstruktion. Eller det kanske inte finns nån efterfrågan?
Tack. Skulle gissa på det senare, speciellt om hjälmen ser ut som prinsessan Leias hårfrisyr från första stjärnornas krig-filmen. :roll:
Bilagor
leia.jpg
leia.jpg (2.71 KiB) Visad 4560 gånger
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#20 Inlägg av Rerun »

Jag kan rekommendera Apolivas hudfärgade (visst...) öronproppar som säljs på Apoteket för 25 kr / 8 par. Provade de vanliga, gula, innan och klarade inte av att sätta in dem själv för de är så sladdriga och expanderar för fort. I brist på andra lätttillgängliga alternativ köpte jag ett paket av de hudfärgade innan semestern, och blev positivt överraskad. Styvare än de gula, tar en liten stund innan de expanderar. Det enda är att jag får kapa dem lite för de är för långa för mig.
adrian_vg skrev:Jag har ju blivit lätt flamberad av Henning för mina hjälmar med inbyggt solvisir. Jag ser ett liknande problem med hjälmar och inbyggda hörselskyddskåpor; en del av den skyddande frigoliten måste bort för att lämna plats för ljuddämpning. Eller tänker jag fel?
Antingen det, eller så gör man skalet större för att behålla samma tjocklek på skyddet. Men hur som helst ska ju hjälmen uppfylla kraven för ECE 22.05 (eventuellt med sämre marginal).
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Skriv svar