Hjälmtester

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Hjälmtester

#1 Inlägg av adrian_vg »

http://sharp.direct.gov.uk/

Intressant läsning. Kollade min Caberg Justissomo GT och såg att i 80% av fallen satt den öppningsbara delen kvar i stängt läge. Jämförde sen med Nolan N103 och N102, där var det 100%.

Alle tre hjälmodellerna hade dock fyra stjärnor. Lustigt dessutom hur en del riktigt dyra hjälmar har mindre antal stjärnor.

Där ser man att pris inte alltid följer säkerheten... :?
Senast redigerad av adrian_vg den sön maj 24, 2009 11:39, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#2 Inlägg av Henning »

Jag skulle inte lita på det där.

Ett slag (ung. ett knytnävsslag mot hakan) öppnar inte hjälmen. Det är slag mot kindens sida som öppnar mekanismen.
SHARP omtestar hjälmar efter ECE22.05s normer och där slår man ett slag per förvalt ställe. När du ramlar kommer du garanterat slå i huvudet på andra ställen än bara där ECE 22.05 låter testa...

Öppningbar hjälm är bättre än jet, men sämre än integral.

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#3 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:Jag skulle inte lita på det där.

Ett slag (ung. ett knytnävsslag mot hakan) öppnar inte hjälmen. Det är slag mot kindens sida som öppnar mekanismen.
SHARP omtestar hjälmar efter ECE22.05s normer och där slår man ett slag per förvalt ställe. När du ramlar kommer du garanterat slå i huvudet på andra ställen än bara där ECE 22.05 låter testa...

Öppningbar hjälm är bättre än jet, men sämre än integral.

/H
Vem kan man lita på då? ECE22.05 är ju skräp enligt tidigare diskussion. Sharp testar i fler och högre hastigheter, men är i övrigt likartat ECE22.05. Vad är då kvar? Bara att köpa en känd hjälm och be till gudarna?

Känner mig frustrerad om du undrar... :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#4 Inlägg av Henning »

I EU kan du bara köpa ECE22.05-hjälmar och köra lagligt.

Snell är testnormen som ger säkra hjälmar. Köper du en hjälm som är godkänd enligt Snell OCH ECE22.05 har du en laglig och BRA hjälm.

/Henning!
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#5 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:I EU kan du bara köpa ECE22.05-hjälmar och köra lagligt.

Snell är testnormen som ger säkra hjälmar. Köper du en hjälm som är godkänd enligt Snell OCH ECE22.05 har du en laglig och BRA hjälm.

/Henning!
Men Snell sägs ju ha gjort att hjälmarna är för styva och man därför fokuserat på fel sak.

http://www.motorcyclistonline.com/gearb ... index.html
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#6 Inlägg av Henning »

adrian_vg skrev:Men Snell sägs ju ha gjort att hjälmarna är för styva och man därför fokuserat på fel sak.

http://www.motorcyclistonline.com/gearb ... index.html
Mycket intressant! Det ska jag läsa, men inte nu för nu har syrran och hennes snubbe kommet på besök! :)

/Henning!
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:
adrian_vg skrev:Men Snell sägs ju ha gjort att hjälmarna är för styva och man därför fokuserat på fel sak.

http://www.motorcyclistonline.com/gearb ... index.html
Mycket intressant! Det ska jag läsa, men inte nu för nu har syrran och hennes snubbe kommet på besök! :)

/Henning!
Rekommenderas. Hela artikeln är välskriven och så vitt jag kan bedöma objektiv. :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#8 Inlägg av Henning »

Jag har läst nästan hela och håller med till mångt och mycket. Dock finns det några tankevurpor i detta resonemang han för.

Men visst finns där många poänger också!

Dock måste man förstå problematiken att folk när alltid väljer för stor hjälm när de tillåts stå själva och vraka vid hjälmhyllan utan kompetent hjälp. Jämför om folk skulle få köpa slalompjäxor utan proffsig hjälp.
Påfallande ofta kan man höra pappan som köper hjälmen åt sin dotter "om hjälmen sitter bra". Som om hon har en jävla aning!

En hjälm kan vid krasch slå i gatan ELLER/OCH en kantsten ELLER/OCH ett spetsigt föremål... Som artikeln säger kan man inte före olyckan välja hjälm för vilken krasch man skall göra. Du måste ha en hjälm som täcker för din färd rimliga risker. Det blir alltid en kompromiss.
Enkompromissprodukt ställs det egentligen HÖGRE krav på en produkt avsedd för en sak endast.

Jag tycker lite illa om viljan att titta i plånboken och se vad jag har råd att skydda huvudet förekommer så frekvent med men samtidigt ska man veta att ett högt pris inte ger en säkrare hjälm i sig.
Snålheten kan dock ofta bedra visheten - permanent.

Om en plankstek kostar 29.90 kronor på en restaurant kan den rimligtvis inte vara så jäkla bra. Om den kostar 299 kronor finns åtminstone utrymme för att det skall kunna vbara bra råvaror. En falukorv för 99 kronor smakar antagligen inte ett dugg bättre än den för normalpris i butik.
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:En hjälm kan vid krasch slå i gatan ELLER/OCH en kantsten ELLER/OCH ett spetsigt föremål...
Jo, men knappast mer än en gång per ställe, skulle jag tro, som Snell envisas med och som verkar enskilt vara den största kritiken de får. Förutom då att de tillåter högre G. Om hjärnan skadas allvarligt redan vid 100-150G, vad är då meningen med att testa vid 300? Kommer man upp i en 300G-smäll (eller mer!) har resten av kroppen nog med problem ändå...
Henning skrev: Dock måste man förstå problematiken att folk när alltid väljer för stor hjälm när de tillåts stå själva och vraka vid hjälmhyllan utan kompetent hjälp. Jämför om folk skulle få köpa slalompjäxor utan proffsig hjälp.
Påfallande ofta kan man höra pappan som köper hjälmen åt sin dotter "om hjälmen sitter bra". Som om hon har en jävla aning!
Så du menar det egentligen handlar mer om att få kompetent hjälp när man väljer hjälm, mer än om den är godkänd av ett dussin institut?

Det viktigaste är ju att den sitter rätt och inte är för stor.

Jag är skyldig till att ha frågat frun samma sak, "sitter den bra" och fick ungefär samma svar som du skriver ovan, "som om jag har en jävla aning", varvid jag får övergå till att fråga om hon kan få av hjälmen framåt, om den följer med vid huvudsidovridningar osv. Fick frun att köpa en small istf medium iaf. Sitter som en smäck på henne. När den töjer sig kommer den fortfarande att sitta bra. Hjälmen är dock E13-märkt, vilket man får tycka vad man vill om.
Henning skrev: Jag tycker lite illa om viljan att titta i plånboken och se vad jag har råd att skydda huvudet förekommer så frekvent med men samtidigt ska man veta att ett högt pris inte ger en säkrare hjälm i sig.
Snålheten kan dock ofta bedra visheten - permanent.
Om man för argumentationens skull utgår från att alla ECE22.05-märkta hjälmar är ok, är enda skillnaden mellan en hjälm för 9999kr och en för 999kr finish, komfort och funktioner. På det viset kan man säga att visheten bedrar snålheten. Man måste göra en avvägning om huruvida en dyr hjälm verkligen skyddar så mycket bättre än den överkomligt prissatta hjälmen jag sen köper.

Förresten, du nämner tankevurpor i artikeln jag hänvisar till tidigare. Tänkte du på nåt speciellt?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#10 Inlägg av Henning »

Kom just hem!
Jag skall kasta mig över detta och sina berömvärda ifrågasättanden så snart jag är hemma igen! Imorgon har jag hojtest 0800 - vi blir klara... :S

Adrian skrev:Så du menar det egentligen handlar mer om att få kompetent hjälp när man väljer hjälm, mer än om den är godkänd av ett dussin institut?
Japp! Om en hjälm inte sitter bra spelar resten mindre roll. Lite föreklat kanske...
Detta är kanske allra viktigast på en plasthjälm där skallen är en del av hjälmens staibliserande delar(!).


/Henning!
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:Kom just hem!
Jag skall kasta mig över detta och sina berömvärda ifrågasättanden så snart jag är hemma igen! Imorgon har jag hojtest 0800 - vi blir klara... :S

Adrian skrev:Så du menar det egentligen handlar mer om att få kompetent hjälp när man väljer hjälm, mer än om den är godkänd av ett dussin institut?
Japp! Om en hjälm inte sitter bra spelar resten mindre roll. Lite föreklat kanske...
Detta är kanske allra viktigast på en plasthjälm där skallen är en del av hjälmens staibliserande delar(!).


/Henning!
Väntar med spänning. Stressa inte. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar