Öppningsbar hjälm!

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#16 Inlägg av Tyrannosaurus »

Öppningsbara hjälmar har säkert sina förtjänster men dom känns ganska framtunga när man har "bogvisiret" öppet vilket gör dom ganska klumpiga att ta på och av. Men det är väl som allt annat en vanesak.

Den "bogvisir"-hjälmen som jag tycker verkar vettigast är väl Xlite 1001 (om dom inte har bytt beteckning sen jag tittade på den sist) som har eliptiskt "bogvisir" så att rörelsen följer hjälmens form och inte står rätt upp när det är öppet. Det är också en filberhjälm... Vägrar att använda något annat. Utöver säkerheten så ekar plasthjälmar.

Ytterligare en nackdel med öppningsbart är att de blir tyngre.

Att få på sig solglajer brukar inte vara något problem ändå. Vanliga vet jag inte, men det börjar snart bli läge för mig att använda såna när jag kör. Slipat visir kanske? 8) Låter nog dyrt :?

@fbkforever:
Schubert har en smart funktion med sitt inbyggda solskydd, men jag vet inte hur det funkar i praktiken.

@tersan:
Jag tar aldrig av mig hjälmen vid en vanlig körkortskontroll. Inte heller när jag bara ska in och tanka såvida det bara är ett snabbstopp. Det är bara upp med visiret och av med solglajorna och trava in i butiken. En gång fick jag lite protest, men då gick jag runt lite och letade efter en dricka som jag sen bara slängde in i toppboxen. Då tyckte tjejen i kassan att jag skulle ta av mig hjälmen nästa gång.
Hon fick svaret "jaja". Inte helt snällt kanske men min filosofi är att "behöver inte "Svensson" ta av sig hatten så ska inte jag behöva ta av mig min heller". Dessutom har jag alltid huva under hjälmen på långturer och det är lite jobb att få på sig allt igen utan att det blir någon tygknöl under.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#17 Inlägg av Henning »

Jag skulle ALDRIG köra hoj i öppningsbar hjälm. Framförallt aldrig med bogvisiret i uppfällt läge!

Huvva!

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#18 Inlägg av tersan »

Tyrannosaurus skrev: @tersan:
Jag tar aldrig av mig hjälmen vid en vanlig körkortskontroll. Inte heller när jag bara ska in och tanka såvida det bara är ett snabbstopp. Det är bara upp med visiret och av med solglajorna och trava in i butiken. En gång fick jag lite protest, men då gick jag runt lite och letade efter en dricka som jag sen bara slängde in i toppboxen. Då tyckte tjejen i kassan att jag skulle ta av mig hjälmen nästa gång.
Hon fick svaret "jaja". Inte helt snällt kanske men min filosofi är att "behöver inte "Svensson" ta av sig hatten så ska inte jag behöva ta av mig min heller". Dessutom har jag alltid huva under hjälmen på långturer och det är lite jobb att få på sig allt igen utan att det blir någon tygknöl under.
Hur kan farbror blå kolla att det är du när de inte ser ansiktet?

Fast nu minns jag att jag fick blåsa också, det är lite svårt utan att ta av hjälmen! (såvida man inte har öppningsbar förstås, men nu har jag ju inte det...)
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#19 Inlägg av tersan »

Henning skrev:Jag skulle ALDRIG köra hoj i öppningsbar hjälm. Framförallt aldrig med bogvisiret i uppfällt läge!

Huvva!

/H
Hur var det nu på väg ner till Gränna? :wink:

(ja, jag har väldigt gott minne)
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#20 Inlägg av Henning »

tersan skrev:
Henning skrev:Jag skulle ALDRIG köra hoj i öppningsbar hjälm. Framförallt aldrig med bogvisiret i uppfällt läge!

Huvva!

/H
Hur var det nu på väg ner till Gränna? :wink:
Gränna? Hade jag en öppningsbar hjälm då?

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#21 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:En öppningsbar hjälm är INTE en integral. Det är en jethjälm med vindskydd för hakan.

Inskjutbart visir förstör hjälmens skyddande egenskaper.

Jag anser f.ö att plasthjälmar är för moped. Fiber är hojhjälm.

/Henning!
Vissa märken och modeller är dubbelcertade som öppna resp integralhjälmar. Min Caberg Justissisom GT är en sån.

Det bästa man göra är att surfa iväg till SHARP och se vad för testvärden den öppningsbara hjälmen fått.

Dessvärre har min Caberg inte så bra värden för hur väl den öppningsbara delen håller stängt, men det finns ju andra märken som text Nolan.

@Kennet: Hur menar du nu? Jag har tagit sönder två par glasögon genom åren med integralhjälmar. Min öppningsbara hjälm jag har nu är förbaskat praktisk och funkar bra med glasögon. Enda nackdelen är att den brusar mycket, men det kan jag leva med. Öronproppar finns ju.

@Henning: Skulle aldrig falla mig in att köra med bogen uppe. Fäller upp det vid tankning och så, men aldrig när jag kör. Låter farligt att den öppen i fart.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#22 Inlägg av Henning »

adrian_vg skrev: Vissa märken och modeller är dubbelcertade som öppna resp integralhjälmar. Min Caberg Justissisom GT är en sån.

Det bästa man göra är att surfa iväg till SHARP och se vad för testvärden den öppningsbara hjälmen fått.
Jag är ledsen med SHARP säger tyvärr INGENTING om hur bra hjälmarna är! Bäst i testet är ju en Shark MOPEDHJÄLM! Den spöade en trelagers fiber-Arai!
adrian_vg skrev: Dessvärre har min Caberg inte så bra värden för hur väl den öppningsbara delen håller stängt, men det finns ju andra märken som text Nolan.
På TV den 4 juni får du läsa lite om Nolans hjälm och hur den klarade ECE22.05-testet (som jag för övrigt tycker är sopor).
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#23 Inlägg av Henning »

[En debattartikel från en viss MC-tidning]

Om nollvisionen ska tas på allvar skall den gå hela vägen. Ställs det krav på oss så skall det inte få finnas skyddsprodukter på marknaden som vaggar in oss i en falsk trygghet. Det regelverk som idag finns för hjälmar är inte på långa vägar acceptabelt för skyddsprodukter!


Om nollvisionen ska tas på allvar skall den gå hela vägen. Ställs det krav på oss så skall det inte få finnas skyddsprodukter på marknaden som vaggar in oss i en falsk trygghet. Det regelverk som idag finns för hjälmar är inte på långa vägar acceptabelt för skyddsprodukter!
Hjälmarna skall godkännas efter att bland annat slaghållfasthetsprov görs på fem förutbestämda punkter på hjälmen. Dessa punkter förstärks av mindre nogräknade hjälmfabrikanter, medan resten av hjälmen i princip kan vara värdelös som skydd. Slagproven utförs på ett sådant sätt att hjälmen kan tillåtas inte bara spricka utan också falla i bitar. Detta helt enkelt för att normen inte förutsatt att en hjälm kan eller får falla i bitar. Normen förutsätter att fabrikanten har en ambition att ta fram skydd för MC-förare och inte bara en plasthatt som uppfyller de minsta kraven.
Vi på MC-Nytt tror inte att motorcyklister faller bara en gång per ställe på en hjälm och endast på de fem punkter normen ECE22.05 anger. Vi tror också att väldigt många därute ovetandes kör omkring med en ny men totalt värdelös hjälm på skallen!
Det är en ogenomtänkt regelformel som istället för att tala om hur bra en hjälm ska vara har blivit en vägledning för precis hur usel en hjälm får vara för att bli godkänd!
Världen är full av människor som bara gör det de blir tillsagda och inte mer, så varför skulle de pengahungriga hjälmtillverkarna göra annat än vad normen anger?
Det finns de som säljer hjälmar utan att veta om detta.

Så vad vill MC-Nytt då? Jo, vi var med och kämpade för att få fram hjälmlagen 1975. Vi värnar om motorcyklistens bästa och har inte sänkt garden idag heller!
I USA finns två normer för hjälmar. Dels finns DOT-märkningen som är obligatorisk och den är mer omfattande än ECE22.05. Sen finns den frivilliga normen Snell som är än mer utförlig. Snell fungerar så att hjälmar tas ifrån hyllorna i försäljningledet och testas på slumpvis vald del av huvudet. Under ECE22.05 tar tillverkaren en hjälm han själv handplockat ur produktionen och skickar den till test. Därefter är hjälmen godkänd!
Nollvisionen kan vi komma närmare, om vi inte bara får bort olämpliga beteenden från vägarna utan än troligare, om bedrägliga och i förekommande fall livsfarliga hjälmar förbjuds att användas i trafik.
Idag får du böter om du använder en Snellgodkänd hjälm istället för en värdelös kruka du köpt i den tyska matbutiken.
Att det inte finns regler för hur för stor en hjälm får vara är även det en systembrist som inte uppfyller Vägverkets krav för att möta nollvisionen. Du får i praktiken åka runt som Calimero med en hjälm fritt snurrande på huvudet. Ögonskydd är inte heller något krav. Det är alltså tillåtet att köra omkring, i praktiken, blind men inte med en hjälm vars testnormer är förknippade med en verklighet vi motorcyklister lever i och vill fortsätta att leva i.
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#24 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:Jag är ledsen med SHARP säger tyvärr INGENTING om hur bra hjälmarna är! Bäst i testet är ju en Shark MOPEDHJÄLM! Den spöade en trelagers fiber-Arai!
Så vitt jag förstått det är Sharps tester mer fullödiga och tar med fler faktorer i beräkningen.

Vad säger att en mopedhjälm inte skulle vara bättre än en annan hjälm? Ett dyrt och fint märke är ju inte alltid bäst som du säkert vet.

Henning skrev:På TV den 4 juni får du läsa lite om Nolans hjälm och hur den klarade ECE22.05-testet (som jag för övrigt tycker är sopor).
Vilken kanal och vad ska jag hålla utkik efter?

Nolans hjälmar är inte bra? På vilket sätt?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#25 Inlägg av Henning »

adrian_vg skrev:
Henning skrev:Jag är ledsen med SHARP säger tyvärr INGENTING om hur bra hjälmarna är! Bäst i testet är ju en Shark MOPEDHJÄLM! Den spöade en trelagers fiber-Arai!
Så vitt jag förstått det är Sharps tester mer fullödiga och tar med fler faktorer i beräkningen.

Vad säger att en mopedhjälm inte skulle vara bättre än en annan hjälm? Ett dyrt och fint märke är ju inte alltid bäst som du säkert vet.).
Testet visar att skallen tar mindre stryk i en Shark än i en Arai säger mer om testet än om hjälmarna. En fiberhjälm fördelar våldet över en större yta än en hjälm av ex polykarbonat kan göra. För, att i så fall kunna, dämpa smällen bättre krävs hårdare frigolitstoppning. Med hårdare frigolitstoppning kan inte huvudet röra sig innuti hjälmskalet som det kan med mjukare frigolit.

adrian_vg skrev:
Henning skrev:På TV den 4 juni får du läsa lite om Nolans hjälm och hur den klarade ECE22.05-testet (som jag för övrigt tycker är sopor).
Vilken kanal och vad ska jag hålla utkik efter?

Nolans hjälmar är inte bra? På vilket sätt?
Jag menar snarare att öppningsbara plasthjälmar med infällbart solvisir är skräp än att hänga ut just märket Nolan. Programmet heter Plus, SVT.
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
fbkforever
Donator 2010
Inlägg: 129
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:55
Ort: Uddevalla

#26 Inlägg av fbkforever »

Vilken diskussion det blev på detta ämne! :) Har provat en del vanliga hjälmar men tycker det är ett djävla meck med att få in glasögonen. :evil: Öppningsbara med inbyggt solvisir är jag inte intresserad av, då jag har slipade solglasögon.
VFR750F-90 såld!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#27 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:Testet visar att skallen tar mindre stryk i en Shark än i en Arai säger mer om testet än om hjälmarna. En fiberhjälm fördelar våldet över en större yta än en hjälm av ex polykarbonat kan göra. För, att i så fall kunna, dämpa smällen bättre krävs hårdare frigolitstoppning. Med hårdare frigolitstoppning kan inte huvudet röra sig innuti hjälmskalet som det kan med mjukare frigolit.
Både Shark och Arai har hjälmar i femstjärneklassen och kan anses vara lika säkra. Förstår inte riktigt vad du har emot "plast". I takt med att utvecklingen går framåt gör även plasterna det.

Henning skrev: Jag menar snarare att öppningsbara plasthjälmar med infällbart solvisir är skräp än att hänga ut just märket Nolan. Programmet heter Plus, SVT.
Ok, tack för infon om Plus!

Kan du förklara vad som inte är bra med infällbara solvisir?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
joch
Donator 2010
Inlägg: 204
Blev medlem: lör maj 26, 2007 18:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

#28 Inlägg av joch »

fbkforever skrev:Vilken diskussion det blev på detta ämne! :) Har provat en del vanliga hjälmar men tycker det är ett djävla meck med att få in glasögonen. :evil: Öppningsbara med inbyggt solvisir är jag inte intresserad av, då jag har slipade solglasögon.
Min Shoei xr1000 fungerar utmärkt med glasögon. Den har kanten på den inre paddingen precis i linje med skalmarna (?) på glasögonen så de glider lätt in mellan huvudet och glappet i paddingen och sitter väldigt bra.

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#29 Inlägg av Henning »

adrian_vg skrev:Förstår inte riktigt vad du har emot "plast". I takt med att utvecklingen går framåt gör även plasterna det.
Plast flexar på anslagspunkten. Lite överdrivet kan jag be dig trycka fingret mot en uppblåst ballong och en mot ett kokosnötskal.
adrian_vg skrev: Kan du förklara vad som inte är bra med infällbara solvisir?
Det skapas en spalt mellan frigoliten och det skyddande skalet. Är det skyddande skalet ickeflexande flerlagersfiber kan det vara mågot bättre men plast flexar för mycket.

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#30 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:
adrian_vg skrev:Förstår inte riktigt vad du har emot "plast". I takt med att utvecklingen går framåt gör även plasterna det.
Plast flexar på anslagspunkten. Lite överdrivet kan jag be dig trycka fingret mot en uppblåst ballong och en mot ett kokosnötskal.
adrian_vg skrev: Kan du förklara vad som inte är bra med infällbara solvisir?
Det skapas en spalt mellan frigoliten och det skyddande skalet. Är det skyddande skalet ickeflexande flerlagersfiber kan det vara mågot bättre men plast flexar för mycket.

/H
Aha, är det detta man syftar på när det tidigare har sagts om fiberhjälmar att de studsar när de slår mot nånting (de flexar ju inte)?

Men, är inte det bra om det flexar en del då? Det innebär ju bara att mer av energin absorberas innan det kommer till frigoliten.

Jag tycker det känns som att det är olika skolor: Om skalet är av fiber jobbar man mer på frigoliten så att den tar upp mer energi. Om skalet är av plast kan man köra med hårdare frigolit. Slutresultatet är ju samma. Väl...?

Googlade lite och fann denna sida bla: "The European Union recently released an extensive helmet study called COST 327, which involved close study of 253 recent motorcycle accidents in Germany, Finland and the U.K. This is how they summarized the state of the helmet art after analyzing the accidents and the damage done to the helmets and the people: "Current designs are too stiff and too resilient, and energy is absorbed efficiently only at values of HIC [Head Injury Criteria: a measure of G force over time] well above those which are survivable.""

Kort sagt verkar det som om den huvudläkare tycker att Snelltestade hjälmar är för styva, och att man ist borde fokusera på att max-G är lägre i hjälmen. Debatten är som dag livlig... :lol:

Edit: Ännu mer intressant; "To Snell? Or Not To Snell?

In analyzing the accident-involved helmets, the Hurt researchers also addressed whether helmets certified to different standards actually performed differently in real crashes; that is, did a Snell-certified helmet work better at protecting a person in the real world than a plain old DOT-certified or equivalent helmet? The answer was no. In real street conditions, the DOT or equivalent helmets worked just as well as the Snell-certified helmets."

Och sammanfattningen: "...choosing a helmet, at least in terms of safety, is not a question of choosing high or low quality, it's one of choosing what degree of stiffness you prefer, finding a helmet in that range by choosing a particular standard, and then worrying about fine points like fit, comfort, ventilation, graphics, racer endorsements or computer-generated spokesmodels."

"Fiberglass helmets such as the the Arai Tracker [...] showed substantial damage to their shells after the edge impact. The polycarbonate-shell helmets were largely unmarked. Neither result is essentially better: Either shell material can be used to make excellent helmets. Polycarbonate helmets generally transmit fewer Gs to the head in our testing than fiberglass-shell lids, even when certified to the same standards."

I slutändan handlar det om ett personligt val. Alla godkända hjälmar ska vara ok.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar