Hjälmar (bla Marushin)

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

Hjälmar (bla Marushin)

#1 Inlägg av lakrissmurfen »

Hej Är det någon som känner till hjälm märket Marushin?

Har fått erbjudande att köpa en helt ny för 1500 SEK?

Modellen heter Marushin TNT 888NX Haguro och jag har svårt att hitta information om dessa hjälmar i Sverige.

Men enligt honom så är det en fiberglas hjälm som ska vara testad enligt ECE 22.05 standard.
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hjälm Marushin

#2 Inlägg av adrian_vg »

lakrissmurfen skrev:Hej Är det någon som känner till hjälm märket Marushin?

Har fått erbjudande att köpa en helt ny för 1500 SEK?

Modellen heter Marushin TNT 888NX Haguro och jag har svårt att hitta information om dessa hjälmar i Sverige.

Men enligt honom så är det en fiberglas hjälm som ska vara testad enligt ECE 22.05 standard.
Mig veterligen är det Touringbutiken i Gagnef som är nån sorts general för Marushin i Sverige. Kolla på http://www.touring.se under varumärkesöskning. Din modell finns med. Kostar strax under 1800kr stycket.

Marushin är generellt sett billiga att köpa trots kolfiber och annat sexigt jmfm Arai, Shoei mfl.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: Hjälm Marushin

#3 Inlägg av Conseal »

lakrissmurfen skrev:Hej Är det någon som känner till hjälm märket Marushin?

Har fått erbjudande att köpa en helt ny för 1500 SEK?

Modellen heter Marushin TNT 888NX Haguro och jag har svårt att hitta information om dessa hjälmar i Sverige.

Men enligt honom så är det en fiberglas hjälm som ska vara testad enligt ECE 22.05 standard.
Känner en SMC-instruktör som kör med en.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

#4 Inlägg av lakrissmurfen »

ok tack för infon, ska kolla touring butiken.

Om en SMCinstrucktör kör med en så kanske det inte är helt skit? Överlag så tycker jag det är grymt svårt att välja hjälm. Alla kommer med olika förslag på den "bästa" hjälmen.

Kör idag med en öppningsbar noname brand hjälm som jag fick med på köpet när jag köpte hojen men det känns som man vill ha en helt ny hjälm plus så väger den nästan 1900g.

ok härligt svensk som man är så när man inte vet så mycket mäter man gärna "kvaliten" via pris lappen
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

lakrissmurfen skrev:ok tack för infon, ska kolla touring butiken.

Om en SMCinstrucktör kör med en så kanske det inte är helt skit? Överlag så tycker jag det är grymt svårt att välja hjälm. Alla kommer med olika förslag på den "bästa" hjälmen.

Kör idag med en öppningsbar noname brand hjälm som jag fick med på köpet när jag köpte hojen men det känns som man vill ha en helt ny hjälm plus så väger den nästan 1900g.

ok härligt svensk som man är så när man inte vet så mycket mäter man gärna "kvaliten" via pris lappen
Det finns några rätt enkla grundteser.
1. Det ska vara en fiberhjälm.
2. Den ska sitta bra.
3. Vikten (1900g är lite mycket).
4. Visitmekanism mm. ska vara enkel att sköta.
5. Utseendet.
6. Priset.

På tal om det sistnämnda hade jag möjligheten att snacka med ett par representanter från Biltema under midsommarhelgen (dom var på Masträffen och visade upp sig).

Vi kom bl.a. in och snackade om deras hjälmar och testen i Plus. Det man direkt kunde konstatera med Plustesten är att den inte var riktigt saklig. Man jämför två iofs billiga men ändå fiberintegraler, men en öppningsbar plasthjälm som dessutom har inbyggt solvisir. Det är som att jämföra äpplen och päron trots att Nolanhjälmen var betydligt dyrare.
Dom borde rimligtvis ha jämfört med en märkesfiberintegral i samma prisklass som Nolanhjälmen, t.ex. en Shoei eller Arai, då hade resultatet blivit ett helt annat.

Hur som helst kom det fram under snacket med Biltemafolket att deras hjälmar är något rätt känt amerikanskt märke. Huruvida det stämmer vet jag inte, men det är inte Arai och jag tvivlar på att det är Bell.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

#6 Inlägg av lakrissmurfen »

Tyrannosaurus skrev:
lakrissmurfen skrev:ok tack för infon, ska kolla touring butiken.

Om en SMCinstrucktör kör med en så kanske det inte är helt skit? Överlag så tycker jag det är grymt svårt att välja hjälm. Alla kommer med olika förslag på den "bästa" hjälmen.

Kör idag med en öppningsbar noname brand hjälm som jag fick med på köpet när jag köpte hojen men det känns som man vill ha en helt ny hjälm plus så väger den nästan 1900g.

ok härligt svensk som man är så när man inte vet så mycket mäter man gärna "kvaliten" via pris lappen
Det finns några rätt enkla grundteser.
1. Det ska vara en fiberhjälm.
2. Den ska sitta bra.
3. Vikten (1900g är lite mycket).
4. Visitmekanism mm. ska vara enkel att sköta.
5. Utseendet.
6. Priset.

På tal om det sistnämnda hade jag möjligheten att snacka med ett par representanter från Biltema under midsommarhelgen (dom var på Masträffen och visade upp sig).

Vi kom bl.a. in och snackade om deras hjälmar och testen i Plus. Det man direkt kunde konstatera med Plustesten är att den inte var riktigt saklig. Man jämför två iofs billiga men ändå fiberintegraler, men en öppningsbar plasthjälm som dessutom har inbyggt solvisir. Det är som att jämföra äpplen och päron trots att Nolanhjälmen var betydligt dyrare.
Dom borde rimligtvis ha jämfört med en märkesfiberintegral i samma prisklass som Nolanhjälmen, t.ex. en Shoei eller Arai, då hade resultatet blivit ett helt annat.

Hur som helst kom det fram under snacket med Biltemafolket att deras hjälmar är något rätt känt amerikanskt märke. Huruvida det stämmer vet jag inte, men det är inte Arai och jag tvivlar på att det är Bell.
Ja 1900g känns lite mycket och som sagt det är ju en av anlednigarna varför jag vill byta. Hörde dock att dom flesta med inbyggt solvisir väger lite mer än dom "vanliga" hjälmarna.

Precis som du beskriver med det hjälm "test" som gjordes i Sverige och med kommentarer som du nu nämner angåendes Biltemas hjälmar så blir man ju ännu mer förvirrad.

Det läskiga med hjälmar är ju att man ofta inte vet om det är en "dålig" hjälm (förutom vikt, utseende och passform) föräns det är försent och man verkligen behöver sin hjälm..... :?

Sammtidgt använder jag själv Lidels ryggskydd, Biltemas handskar och är grymt nöjd, men samma sak gäller där har ju inte riktigt hunnit använda dom mer än till själva körningen.

Här i Tjeckien så är det inte riktigt samma hipe angående hjälmar eller skydd, dagligen ser jag folk glida förbi kontors fönstret på racer hojar i jeans och tshirt eller ibland även shorts. Så det känns ju lite läskigt att fråga Tjeckerna om säkerhets råd :D
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev: Det finns några rätt enkla grundteser.
1. Det ska vara en fiberhjälm.
Det är vad du tycker. "Vanlig" plast funkar också. Dety handlar om lite olika filosofier i materialvalet bara.

Tyrannosaurus skrev:Hur som helst kom det fram under snacket med Biltemafolket att deras hjälmar är något rätt känt amerikanskt märke. Huruvida det stämmer vet jag inte, men det är inte Arai och jag tvivlar på att det är Bell.
Intressant! Tror du att du kan luska fram lite mer?

@lakrissmurfen: Jag har en öppningsbar hjälm med inbyggt solvisir. Det är en Caberg Justissimo GT. Väger ca 1700-1800g. Öppningsbara hjälmar gör det, väger lite mer än genomsnittet.

Så länge ett skydd är ECE-märkt kan man inte annat än lita på att det är ok, men man behöver inte välja det allra billigaste. Det handlar också om nyttan av att köpa snordyra grejor. Att köpa en hjälm för 9000kr och sen köra 50mil om året med bågen är att slänga pengarna i sjön tycker jag. Man kan ha så mycket annat kul för 6000-7000kr.

Debatten om detta har gått högt och lågt på detta forum, och andra.
Senast redigerad av adrian_vg den fre jul 03, 2009 09:04, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

#8 Inlägg av lakrissmurfen »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev: Det finns några rätt enkla grundteser.
1. Det ska vara en fiberhjälm.
Det är vad du tycker. "Vanlig" plast funkar också. Dety handlar om lite olika filosofier i materialvalet bara.

Vad tycker du då? Kör du med plast eller fiber? Vill igentligen bara ha en hjälm som är lite mindre och väger mindre.

Känner mig ibland som en liten docka med jätte stort huvud som gungar fram och tillbaka :)
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
dman
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: mån jan 26, 2009 17:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

#9 Inlägg av dman »

lakrissmurfen skrev: Ja 1900g känns lite mycket och som sagt det är ju en av anlednigarna varför jag vill byta. Hörde dock att dom flesta med inbyggt solvisir väger lite mer än dom "vanliga" hjälmarna.
Jag har alltid hört att man ska passa sig för hjälmar med inbyggt solvisir. Detta p.g.a att solvisiret tar plats i hjälmen, och därmed minskar skyddet om man skulle få för sig att åka omkull. Det var det enda som säljarna var eniga om i våras när jag letade ny hjälm.
NU: Vespa GL 150 1960 (gul)
DÅ: Honda VFR 800 1998 (svart), Yamaha XJ 600 1985 (polkagrisfärgad)

"Ge mig fri fart och fri bensin..."

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#10 Inlägg av adrian_vg »

dman skrev:
lakrissmurfen skrev: Ja 1900g känns lite mycket och som sagt det är ju en av anlednigarna varför jag vill byta. Hörde dock att dom flesta med inbyggt solvisir väger lite mer än dom "vanliga" hjälmarna.
Jag har alltid hört att man ska passa sig för hjälmar med inbyggt solvisir. Detta p.g.a att solvisiret tar plats i hjälmen, och därmed minskar skyddet om man skulle få för sig att åka omkull. Det var det enda som säljarna var eniga om i våras när jag letade ny hjälm.
Och ändå är de hjälmar med inbyggt solvisir både ECE-godkända och har oftast fyra stjärnor eller mer hos Sharp-testnissarna.

Hmmm... :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

#11 Inlägg av lakrissmurfen »

adrian_vg skrev:
dman skrev:
lakrissmurfen skrev: Ja 1900g känns lite mycket och som sagt det är ju en av anlednigarna varför jag vill byta. Hörde dock att dom flesta med inbyggt solvisir väger lite mer än dom "vanliga" hjälmarna.
Jag har alltid hört att man ska passa sig för hjälmar med inbyggt solvisir. Detta p.g.a att solvisiret tar plats i hjälmen, och därmed minskar skyddet om man skulle få för sig att åka omkull. Det var det enda som säljarna var eniga om i våras när jag letade ny hjälm.
Och ändå är de hjälmar med inbyggt solvisir både ECE-godkända och har oftast fyra stjärnor eller mer hos Sharp-testnissarna.

Hmmm... :roll:
Detta är ju ett klart exemple på varför man blir så förvvirrad :evil:
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#12 Inlägg av adrian_vg »

lakrissmurfen skrev:Detta är ju ett klart exemple på varför man blir så förvvirrad :evil:
Man kan ju inte säga heller att tillverkarna eller testinstituten direkt springer benen av sig för att upplysa konsumenterna...

Tydligen räcker det med att en hjälm tex är godkänd nånstans och så är det inte mer med det... Skillnaden mellan olika tester är intressant för mig, liksom varför en sorts certifiering är bättre än en annan, eller sägs vara det, men nej. Icke sa nicke.

Man skjuter sig själv i foten om man inte inser att konsumenten vill veta sånt här. :?

Fö tycker jag att du gott kan köpa en hjälm som är ECE 22.05-märkt, oavsett material. Möjligen med viss tveksamhet om den är certifierad i Luxemburg, dvs märkt med E13 om jag minns rätt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

#13 Inlägg av lakrissmurfen »

adrian_vg skrev:
lakrissmurfen skrev:Detta är ju ett klart exemple på varför man blir så förvvirrad :evil:
Man kan ju inte säga heller att tillverkarna eller testinstituten direkt springer benen av sig för att upplysa konsumenterna...

Tydligen räcker det med att en hjälm tex är godkänd nånstans och så är det inte mer med det... Skillnaden mellan olika tester är intressant för mig, liksom varför en sorts certifiering är bättre än en annan, eller sägs vara det, men nej. Icke sa nicke.

Man skjuter sig själv i foten om man inte inser att konsumenten vill veta sånt här. :?

Fö tycker jag att du gott kan köpa en hjälm som är ECE 22.05-märkt, oavsett material. Möjligen med viss tveksamhet om den är certifierad i Luxemburg, dvs märkt med E13 om jag minns rätt.
Ja det har jag också hört eftersom att dom inte har eget testlabb eller likannde :roll:

Tycker precis som du att tillverkarna verkligen har gjortbort sig och det finns stora affärsmöjligheter för den tillverkaren som först går ut och med mer ingående information om produkten så väll som testen den genomgår.

Vad kör du själv med för material hjälm? För mig så står det nog mellan en KBC hjälm eller en Marushin.

Marushin är ju lite billigare ½ priset nästan jämfört med KBC men KBC har ju lite snyggare hjälmar :?

Då kommer man ju till delfråga 2, ska man sattsa på en färgstark hjälm så man syns bättre eller spelar det ingen roll då bilsiterna inte ser oss oavsett vad vi har på oss eller ej.
http://www.metacafe.com/watch/373169/na ... cle_rider/

:lol:
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#14 Inlägg av adrian_vg »

lakrissmurfen skrev:
adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev: Det finns några rätt enkla grundteser.
1. Det ska vara en fiberhjälm.
Det är vad du tycker. "Vanlig" plast funkar också. Dety handlar om lite olika filosofier i materialvalet bara.
Vad tycker du då? Kör du med plast eller fiber? Vill igentligen bara ha en hjälm som är lite mindre och väger mindre.

Känner mig ibland som en liten docka med jätte stort huvud som gungar fram och tillbaka :)
Min är i plast, eller polykarbonat, som det lite fint kallas. En "mopedhjälm" enl vissa på forumet. :)

Ska köpa mig en ny hjälm snart, då jag tycker att min Caberg töjt sig lite väl mycket inuti. Det kommer att bli en öppningsbar igen, och med internt solvisir. För mig är det mer praktiskt så. Har glasögon och en öppningsbar hjälm funkar bra för mig. Dessutom slipper jag pula med clip-ons på glasögonen när solen ligger på; drar bara i en spak och problemet är ur världen. :D

Vad gäller märke och material har jag inte bestämt nåt än, beror en del på priset. Vill dock att skalet ska vara lite mindre, dvs finnas i flera storlekar, då Cabergen ser ut som en melon på mitt huvud... Sen vill jag också ha snabbspänne, urtagbar och tvättbar inredning, mycket ventilation, internt solvisir som sagt och lättare än 1700g. Borde gå att hitta tror jag.

Min hjälm är (matt)svart, men har klistrat på sån där självlysande klisterpapper eller vad det kallas så att man sticker ut lite mer. Kolla http://home-skynet.servehttp.com/galler ... itemId=287. Och nej, det är inte klistrat direkt på hjälmen, utan på täckplattan för visirmekanismen som inte har nån direkt skyddsfunktion. :lol:

Frun tycker att jag liknar våra nymfparakiter, som också har orange kindfläckar. :roll:

Synas eller inte, biljävlarna ser oss, men registrerar inte. Du måste aktivt ge akt på mupparna i trafiken.

PS. Den nakna burnouten var en snygg touch... ;-) DS.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#15 Inlägg av adrian_vg »

Mejlade kundtjänsten på Biltema. Här är svaret:

"Våra produkter är i de flesta fall ursprungsskyddade då vi ofta förhandlar bort ursprungsmärket för att på så vis få ned kundpriset ytterligare.
Därför är vi förhindrade att upplysa om fabrikanten.

Biltema Kundservice"

Så var det med det. Nåt känt märke som vill förbli anonymt. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar