Hjälmar (bla Marushin)

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#16 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Det finns några rätt enkla grundteser.
1. Det ska vara en fiberhjälm.
Det är vad du tycker. "Vanlig" plast funkar också. Dety handlar om lite olika filosofier i materialvalet bara.
Nej det är inte bara vad jag tycker och det handlar inte bara om olika filosofier utan det är ganska vedertaget. Fiberhjälmar har flera fördelar, dom tar upp slagkraft bättre, tål mer nötning, åldras inte på samma sätt av bl.a. UV, studsar mindre, ekar inte och ger en gedignare intryck. Ta en plasthjälm och tryck på sidorna på den och den flexar lite, det gör inte fiberhjälmar på samma sätt.

Det kan man också se på kraschade hjälmar, eller kraschade kåpor. Plastgrejer blir det ofta bara smulor kvar av eller rejält deformerade, fiber blir repigt, fult, kan spricka lite, men håller ihop.
adrian_vg skrev:
dman skrev:
lakrissmurfen skrev: Ja 1900g känns lite mycket och som sagt det är ju en av anlednigarna varför jag vill byta. Hörde dock att dom flesta med inbyggt solvisir väger lite mer än dom "vanliga" hjälmarna.
Jag har alltid hört att man ska passa sig för hjälmar med inbyggt solvisir. Detta p.g.a att solvisiret tar plats i hjälmen, och därmed minskar skyddet om man skulle få för sig att åka omkull. Det var det enda som säljarna var eniga om i våras när jag letade ny hjälm.
Och ändå är de hjälmar med inbyggt solvisir både ECE-godkända och har oftast fyra stjärnor eller mer hos Sharp-testnissarna.

Hmmm... :roll:
Det är precis som med allt annat, det är en fråga om HUR. Riktigt integraler utan en massa tjafs som extravisir, öppningsbar osv. är naturligtvis allt bäst. Därifrån kan man göra en massa bekvämlighetsateralier men som försämrar säkerheten i olika grad. Vill man ha en hjälm som är öppningsbar, har solvisir mm. men ändå liten, lätt och smidig så får man ta bort något annat, oftast frigolit eller skaltjocklek och ett fiberskal blir tjockare än plastskal.

Det betyder inte att det inte finns riktigt bra hjälmar med t.ex. solvisir. Dom som har haft det längst är vad jag vet Shubert som också vad jag vet tillverkar BMW:s hjälmar och båda dessa är erkänt bra grejer.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#17 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Nej det är inte bara vad jag tycker och det handlar inte bara om olika filosofier utan det är ganska vedertaget. Fiberhjälmar har flera fördelar, dom tar upp slagkraft bättre, tål mer nötning, åldras inte på samma sätt av bl.a. UV, studsar mindre, ekar inte och ger en gedignare intryck.
Japp, stämmer oftast.
Tyrannosaurus skrev:Ta en plasthjälm och tryck på sidorna på den och den flexar lite, det gör inte fiberhjälmar på samma sätt.
Men detta är väl ändå inte relevant? Spelar väl ingen roll om plastskalet flexar, det är beräknat med frigoliten inuti. Slutresultatet blir samma sak; den skyddar skallen.

Det finns två olika skolor här, en där slaget tas upp mestadels i skalet (fiberhjälmar) och där stoppningen/frigoliten anpassas därefter samt en skola där plastskalet är en del av svikten och där man har lite hårdare (om jag förstått saken rätt) stoppning inuti för att kompensera.

Slutresultatet är dock samma; hjälmen skyddar för en visst G-värde.
Tyrannosaurus skrev:Det kan man också se på kraschade hjälmar, eller kraschade kåpor. Plastgrejer blir det ofta bara smulor kvar av eller rejält deformerade, fiber blir repigt, fult, kan spricka lite, men håller ihop.
Det låter som en rejäl krasch. Om krockvåldet är så stort att plasthjälmen smular sönder och fiberhjälmen spricker lite, är det ändå en fråga om hur resten av kroppen mår efteråt...

För att återknyta till en annan tråd i subforumet Personlig utrustning:

* Hjärnan tål ca 70-80G utan att ta skada eller få mindre skador bara, typ lätt hjärnskakning.
* ECE22.05 tillåter max 275G att nå fram till hjärnan.
* Snellcertifierade hjälmar tillåter 300G (som oftast är fiberhjälmar).

Döm själv vad du vill ha på skallen. Jag säger inget mer på ett tag. :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#18 Inlägg av tersan »

Tyrannosaurus skrev:Det kan man också se på kraschade hjälmar, eller kraschade kåpor. Plastgrejer blir det ofta bara smulor kvar av eller rejält deformerade, fiber blir repigt, fult, kan spricka lite, men håller ihop.
Alltså, nu får ni nog förklara begreppen lite... för mig som jobbat i plastbranschen känns resonemanget lite konstigt... det är skillnad på plast och plast.

Kåpor och hjälmar görs i helt olika material, vad jag vet, så jämförelsen haltar något. En detalj gjord i glasfiber får ju väldigt olika egenskaper beroende på vad den är laminerad med, t ex... och att det är en enorm skillnad på egenskaper och slaghållfasthet på ABS och polykarbonat kan också vara bra att ha i åtanke (blir det bara smulor kvar av en kåpa så är den nog inte gjord i polykarbonat...).

Så, när vi pratar om fiberhjälm, vad menas då?
Och när vi pratar om plasthjälm, vad menas då?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#19 Inlägg av Tyrannosaurus »

tersan skrev:Så, när vi pratar om fiberhjälm, vad menas då?
Och när vi pratar om plasthjälm, vad menas då?
*Host* nu satte du mig på det hala :oops:

Fiber brukar vara glasfiber, kevlar eller kolfiber. Jag vet att det skiljer, men inte exakt vad. Alla är urstarka fiber, kevlar troligen den som är starkast och kolfiber används även inom sjukvården som ligament.

Plasten är väl oftast polykarbonat (det är väl det som också kallas Lexan :?: )

Hur som helst föredrar jag fiber framför plast både i hjälmar och kåpor helst troligen kevlar som är dyrare men hållbarare än glasfiber.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#20 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
tersan skrev:Så, när vi pratar om fiberhjälm, vad menas då?
Och när vi pratar om plasthjälm, vad menas då?
Fiber brukar vara glasfiber, kevlar eller kolfiber. Jag vet att det skiljer, men inte exakt vad. Alla är urstarka fiber, kevlar troligen den som är starkast och kolfiber används även inom sjukvården som ligament.

Plasten är väl oftast polykarbonat (det är väl det som också kallas Lexan :?: )
Menar i stort sett samma sak som Tyrannosaurus enl ovan. Åtminstone i detta tycker vi samma sak. 8-)

Imac som en del hjälmar görs av, är den enda jag inte helt kan placera i endera facket.

Kåpor brukar väl göras i ABS-plast om jag inte är ute och cyklar, men sällan hjälmar. Har för mig att den sortens plast är för spröd edyl. Det var ett tag sen jag läste materiallära på gymnasiet...

Glasfiberkåpor har jag för mig är smått ovanliga, mest för att det blir tungt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#21 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:
tersan skrev:Så, när vi pratar om fiberhjälm, vad menas då?
Och när vi pratar om plasthjälm, vad menas då?
Fiber brukar vara glasfiber, kevlar eller kolfiber. Jag vet att det skiljer, men inte exakt vad. Alla är urstarka fiber, kevlar troligen den som är starkast och kolfiber används även inom sjukvården som ligament.

Plasten är väl oftast polykarbonat (det är väl det som också kallas Lexan :?: )
Menar i stort sett samma sak som Tyrannosaurus enl ovan. Åtminstone i detta tycker vi samma sak. 8-)

Imac som en del hjälmar görs av, är den enda jag inte helt kan placera i endera facket.

Kåpor brukar väl göras i ABS-plast om jag inte är ute och cyklar, men sällan hjälmar. Har för mig att den sortens plast är för spröd edyl. Det var ett tag sen jag läste materiallära på gymnasiet...

Glasfiberkåpor har jag för mig är smått ovanliga, mest för att det blir tungt.
Hmm... och vad är då fiberhjälmen laminerad med? Nån sorts plast förstås, oftast polyester eller epoxy. Som i sin tur har olika egenskaper, och finns i olika varianter. Dessutom påverkar konstruktionen också, hur är fiberväven eller mattan lagd?

Lexan är ett varumärke för polykarbonat. Makrolon är ett annat välkänt.

Sk. kraschkåpor är oftast gjorda i glasfiber, främst för att det är enkelt att jobba med. Formsprutning eller vakuumformning av termoplaster är inget man gör hemma i garaget utan vidare... men fabrikskåpor brukar vara gjorda i ABS, som mycket riktigt är ganska spröd. Glaset däremot är i regel gjort i PC (polykarbonat).

Utan att bli alltför invecklad så skulle jag påstå att konstruktionen av hjälmen är viktigare än själva materialet. Det finns nog utmärkta plasthjälmar likaväl som det finns usla fiberhjälmar... men fiber är det "gamla" sättet att göra bra hjälmar på, så många hyllar nog det fortfarande. Plast å andra sidan utvecklas enormt hela tiden...

Påminner inte den här diskussionen lite om oljor? :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#22 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev: Utan att bli alltför invecklad så skulle jag påstå att konstruktionen av hjälmen är viktigare än själva materialet. Det finns nog utmärkta plasthjälmar likaväl som det finns usla fiberhjälmar... men fiber är det "gamla" sättet att göra bra hjälmar på, så många hyllar nog det fortfarande. Plast å andra sidan utvecklas enormt hela tiden...
Det är det jag försöker säga, men gamla hundar kan svårligen läras nya konster. ;-) Med fiber tror jag också att det är nåt som de flesta känner igen, därav att det är "bäst". Men, men... :roll:
tersan skrev:Påminner inte den här diskussionen lite om oljor? :wink:
Om...!! ;-) :lol:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Paitor
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: tor jun 04, 2009 10:02
Ort: Göteborg

#23 Inlägg av Paitor »

För att ställa till det lite ytterligare. Jag kör med en Grex just nu och tycker den har högt vindbrus. Vilka hjälmar ska man välja utefter detta kriterium? Hur är det med Marushin som väl e de hjälmar jag kollat på mest?

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#24 Inlägg av TG »

Paitor skrev:....tycker den har högt vindbrus. Vilka hjälmar ska man välja utefter detta kriterium? ......
För att fulquota lite:
Vill du ha högt vindbrus? :wink: :roll: :D

Kan säga att Arai har relativt högre ljudnivå än många andra, och faktum är att ju dyrare Arai (typ RX-7 GP á ca 9000 pix) desto mer brus (men även motorljud :twisted: ) får du höra.

Om jag har fattat det rätt så beror detta på:
-En racinghoj saknar backspeglar och då har man få möjligheter att uppfatta vart en motståndare befinner sig förutom med hörseln...

En hjälm som har sämre ljudisolering är oftast lättare... Ett par öronpluggar väger bara ett par gram :wink:

Vet några på forumet som har talat sig varm om shoei´s "whisper-kit" (eller nåt liknande...)

Om detta var till någon hjälp? Ingen aning - det är upp till dig :wink:

Ang din fråga om Marushin; Ingen aning :D
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Paitor
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: tor jun 04, 2009 10:02
Ort: Göteborg

#25 Inlägg av Paitor »

Tegfors skrev:
Paitor skrev:....tycker den har högt vindbrus. Vilka hjälmar ska man välja utefter detta kriterium? ......
För att fulquota lite:
Vill du ha högt vindbrus? :wink: :roll: :D

Kan säga att Arai har relativt högre ljudnivå än många andra, och faktum är att ju dyrare Arai (typ RX-7 GP á ca 9000 pix) desto mer brus (men även motorljud :twisted: ) får du höra.

Om jag har fattat det rätt så beror detta på:
-En racinghoj saknar backspeglar och då har man få möjligheter att uppfatta vart en motståndare befinner sig förutom med hörseln...

En hjälm som har sämre ljudisolering är oftast lättare... Ett par öronpluggar väger bara ett par gram :wink:

Vet några på forumet som har talat sig varm om shoei´s "whisper-kit" (eller nåt liknande...)

Om detta var till någon hjälp? Ingen aning - det är upp till dig :wink:

Ang din fråga om Marushin; Ingen aning :D
Jo, men vad jag tänkte mig är en hjälm som e utformad så att det blir minsta möjliga turbulens runt den. Vindbruset har ju inget med motorljud och andra ljud i omgivningen att göra. Öronproppar dämpar väl för det mesta allt och inte bara vindbruset. Problemet nu är ju att man inte hör vad man tänker i hastigheter över 90. km/h då, inte mph.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#26 Inlägg av adrian_vg »

Paitor skrev:För att ställa till det lite ytterligare. Jag kör med en Grex just nu och tycker den har högt vindbrus. Vilka hjälmar ska man välja utefter detta kriterium? Hur är det med Marushin som väl e de hjälmar jag kollat på mest?
Inte Caberg Justissimo GT iaf. Schubert har jag hört mycket bra om.

Vilken viffermodell har du och hur lång är du? Generellt sett kan säga att det finns två skolor:

* Om du är kort kommer du ner under kåpglasets luftström vid normal körställning, och luftströmmen går då över hjälmen.

* Om du är lång kommer du upp över kåpglasets luftström vid normal körställning, och luftströmmen går hamnar rakt i brösthöjd.

I båda fallen blir det tyst. För oss som är strax under medellängd, dvs ca 173-175cm, blir det värst, för då hamnar luftströmmen rakt på hjälmen, och ingen hjälm i världen kommer att kunna fixa det tillfredsställande.

Lösningen är att använda väldigt dämpande öronproppar alt göra nåt åt kåpglaset. Nån här på forumet hade ett dubbelbubbelglas på hojjen men sågade av en bit högst up. Resultatet blev tystare körning. Eller så skaffar man ett högre glas, men risken är att det blir fult. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Paitor
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: tor jun 04, 2009 10:02
Ort: Göteborg

#27 Inlägg av Paitor »

Har en RC24 från 86 och är 174 cm lång

Vad är dubbelbubbelglas?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#28 Inlägg av adrian_vg »

Paitor skrev:Har en RC24 från 86 och är 174 cm lång
Skulle tro att du får luftströmmen rakt på hjälmen, eller?
Paitor skrev:Vad är dubbelbubbelglas?
Egentligen "double bubble"-glas från GP-racingen. Kolla http://www.motorcycle-windscreen.com/ och "Double Bubble" en bit ner under Zero Gravity.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Paitor
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: tor jun 04, 2009 10:02
Ort: Göteborg

#29 Inlägg av Paitor »

Hej, gjorde jag ett fynd idag? Det var utförsäljning med tre XS hjälmar av två modeller. En med fast stoppning å en med uttagbar. Köpte den med uttagbar. En AGV E2205. Vad tror ni om den. Betalade 390kr
Bilagor
agv.jpg
agv.jpg (105.47 KiB) Visad 9919 gånger
Hoj: HONDA VFR 750F RC24 -86 Pearl crystal white

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#30 Inlägg av adrian_vg »

Paitor skrev:Hej, gjorde jag ett fynd idag? Det var utförsäljning med tre XS hjälmar av två modeller. En med fast stoppning å en med uttagbar. Köpte den med uttagbar. En AGV E2205. Vad tror ni om den. Betalade 390kr
Heter modellen AGV E2205?? Låter mer som certifieringen ECE22.05, eller?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar