MC-stövlar för kvinnor?

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

MC-stövlar för kvinnor?

#1 Inlägg av adrian_vg »

Är smått irriterad på fruns nuvarande Dr Martens hon använder när hon spättar med på viffern, och de fladdrande snörena (kan inte låta bli att se ett mardrömsscenario där snörena går upp och fastnar i kedjan eller hjulet :shock:), så jag bestämde mig för att subventionera hennes inköp av nya "riktiga" mc-stövlar.

Vi åkte för nån timme sen till Biltema (Lelles hade stängt) bara för att se vad som fanns och om de funkade för henne. Biltemas "racing"- och standardstövlar gick inte på hennes vader, dvs man kunde inte dra igen dragkedjan. Offroadstövlarna verkade passa bra, men stompandet och Darth Vader nämndes medan vi, ja hon alltså, provade.

Kvinnor på forumet; vad har ni för stövlar och som ni får ner vaderna i? Tips på överkomliga (prismässigt) mc-stövlar tas tacksamt emot. Tack på förhand!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

#2 Inlägg av lakrissmurfen »

Har sett i Prag at många spättor använder låga MC skor. Funderade på det för min fruga men känns inte lika säkert. Vad tror ni ?
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#3 Inlägg av adrian_vg »

lakrissmurfen skrev:Har sett i Prag at många spättor använder låga MC skor. Funderade på det för min fruga men känns inte lika säkert. Vad tror ni ?
Låga skor pga vaderna mistänker jag. :-) Är iaf inte så förtjust i låga skor, de skyddar som du säger inte så bra.

Jag och frun var iaf på Lelles idag och provade och slet (hon slet mest). De låga stövlarna från Dainese var andravalet, innan jag snubblade över ett par Sidi Lei Ivy-stövlar. Frun provade och de satt bra, så vi (jag... :roll:) köpte dem. Kostade bara 1148kr! Stövlarna var vattentäta mha Goretex. Frun sa att hon gillade dem skarpt, de var nätta och stilrena. De verkar ha nån sorts förstärkt tå, extraskydd för fotknölarna och möjligen en stålskena i foten, de är iaf styva i längsled.

Enda problemet var storlekarna, hon har 39 i skostorlek och då satt högerfoten perfekt i stöveln. Vänsterstöveln gick dock bara inte att dra igen dragkedjan på, så hon fick gå upp en storlek till 40. Men då var högerstöveln lite för stor. Får bli en extra sula i och/eller ett extra par sockor.

http://www.google.se/search?hl=en&safe= ... h&aq=f&oq=
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

blue

#4 Inlägg av blue »

Jag kör med Alpinestars Roam och har inga problem med att ta med vaderna på tur....

Bara att hälsa frugan att har hon nu ändå köpt stövlar är det ju lika bra hon tar kortet också! :)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#5 Inlägg av adrian_vg »

blue skrev:Jag kör med Alpinestars Roam och har inga problem med att ta med vaderna på tur....

Bara att hälsa frugan att har hon nu ändå köpt stövlar är det ju lika bra hon tar kortet också! :)
Hon fick en spättalektion igår på Rörken, nu efteråt verkar det inte vara så mycket "ÅH NEJ, JAG KOMMER ATT DÖ!" i rondellerna längre från hennes sida. :roll:

A-körkort för frun ligger långt bort i framtiden, om man säger så. :?

Frun är fö mycket nöjd med sina Sidi-stövlar. Hon var mäkta stolt att ha Sidi när hon sett att många av instruktörerna och deltagarna också kör med Sidi.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#6 Inlägg av Tommy Gsson »

Tyckte det lät som hon kunde tänka sig det ganska snart!
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Tyckte det lät som hon kunde tänka sig det ganska snart!
T.
Möeeeh?? Sa hon det?? Nyheter för mig. Kanske att hon håller på och bygger upp mod nog att fråga mig om det. :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar