Hur många har smort in sitt skinnställ inför säsongen 2010?

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Hur många har smort in sitt skinnställ inför säsongen 2010?

Nope, kör med textilställ!
12
44%
Japp, i december redan, man vill ju vara redo inför säsongen!
7
26%
Vaddå smörja in skinnstället??
8
30%
 
Antal röster: 27

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#16 Inlägg av Henning »

Hondaman skrev:Kletade in stället i höstas. Tror ni man ska ge det en omgång till innan vägarna blir isfria?
Vad har isiga vägar med kläder att göra? ;)
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#17 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Har fått lära mig tvärtom. Framför allt att aldrig använda mycket fett och mätta lädret, bl.a. eftersom det gör lädret svagare. Det ska strykas på tunt, tunt - vid behov flera gånger. I och med att jag behandlar mitt ställ några gånger per år jag har hittills inte behövt flera omgångar på en gång.
Sorry, yttryckte mig inte så väl där. Menade att jag smörjer in mycket som i många gånger och med tunna lager, precis som du skriver.

Tjocka lager fett på stället blir bara äckligt sen.

Rerun skrev:Skinnställ består av hud, och kons (eller ev. andra djurs) döda hud tål inte mycket mer "äckel" än människans levande hud. "Äckel" av olika slag kan täppa till porer, bryta ner lädret eller tråden, o.s.v.
Stället får iaf inte utslag som jag. ;-)
Rerun skrev:Dessutom kan ju mysiga partiklar från smörjan komma i kontakt med ens egen hud när man har stället på sig.
Njae, inte om inte fodret är trasigt. Har iaf aldrig haft problem från detta. Däremot kan jag tänka mig att medan man kladdar med fettet så kan smutspartiklar från stället lösas upp i fettat och kommer man sen åt sin egen hud kan väl smutsen föras över till ens egen hud, med utslag som följd. Vidare kan jag tänka mig att att det bor en hel del bakterier i fettet som kanske inte är helt bra för en. Vilket för oss till...

Rerun skrev:Jag skulle i alla fall inte få för mig att kleta på någon sörja på skinnstället som jag inte skulle kunna tänka mig smeta på mig själv. Dessutom vill jag att kletet ska vara ätligt; i alla fall till den grad att det inte är farligt att äta i mindre mängd - även om det kan vara "aningen" laxerande - för då lär det inte skada lädret heller.
... Att äta fettet. Just med tanke på vad som kan växa i fett skulle jag nog inte rekommendera att äta det alls. Cascos trälim består mest av krita och vatten och som sådant ätbart. Men jag skulle inte äta det ändå, även om det går. Ditt resonemang är lite av typen "om gud ville att vi skulle flyga, skulle vi ha haft vingar" tycker jag. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#18 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:Just med tanke på vad som kan växa i fett skulle jag nog inte rekommendera att äta det alls. Cascos trälim består mest av krita och vatten och som sådant ätbart. Men jag skulle inte äta det ändå, även om det går. Ditt resonemang är lite av typen "om gud ville att vi skulle flyga, skulle vi ha haft vingar" tycker jag. ;-)
Jag slickar mig inte nödvändigtvis om fingrarna och slevar i mig resten av burken med stor aptit efter att ha kletat in skinnstället, jag menade bara att det ska vara ofarligt i mindre mängder.
Precis som min hud mår dåligt av vissa ämnen gör kons hud det också. Även om död hud oftast inte får utslag kan den bli förstörd ändå. Bl.a. petroleumprodukter och syntetiska klet är inte nyttigt för hud, så enkelt är det.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#19 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Jag slickar mig inte nödvändigtvis om fingrarna och slevar i mig resten av burken med stor aptit efter att ha kletat in skinnstället, jag menade bara att det ska vara ofarligt i mindre mängder.
Precis som min hud mår dåligt av vissa ämnen gör kons hud det också. Även om död hud oftast inte får utslag kan den bli förstörd ändå. Bl.a. petroleumprodukter och syntetiska klet är inte nyttigt för hud, så enkelt är det.
Ok. Finns det nåt märke på fett som är speciellt bra?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#20 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:Ok. Finns det nåt märke på fett som är speciellt bra?
Kanske.
Först vill jag bara notera att man kan behandla läder med två typer av klet (förutom rengöring, där glycerintvål upplöddrat på mjuk svamp anses lämplig av dem som sysslar med läder): olja och balsam.
Olja går in i lädret. Balsam går också in lite, men skyddar också lädrets yta och låter det andas (ett bra balsam är baserat på lanolin och bivax).

Själv använder jag lanolin, d.v.s. ullfett med vatten, för "djupsmörjning" efter ordentlig tvätt av skinnstället. Det ska gärna vara från friska får, obesprutat och så.

För "underhållssmörjning" kör jag med Tip-Top läderbalsam. Det innehåller bara lanolin, bivax och kokosfett. Inga lösningsmedel eller annat otäckt. (Och så luktar det för jä-la gott!)
Vill minnas att Effax också gjorde ett bra läderbalsam, men är osäker på om de inte har ändrat ingredienserna.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#21 Inlägg av adrian_vg »

Tack för infon! Obesprutade får. Hmm... :wink:

Glycerintvål; är det samma sak som vanligen kallas för "lädertvål"? Hur ställer du dig till galltvål förresten? Ser att det nämns här och var på div skinnvårdsforum.

Känner du till effekten av att (mestadels) använda olja, som tränger in djupare än balsam? Går den tex rakt igenom skinnstället och fettar ner foder och personen som bär stället?

Jag har mest använt balsam ända sen jag blev motorcyklist och hade ett skinnställ att smörja in.

Tip-top känner jag förresten igen, den finns att köpa lite överallt. Är dock lite dyr tycker jag. Man skulle kanske uppsöka en hästdelsaffär och kolla vad de kan erbjuda...

Edit: Svinister! http://www.western-ridning.com/rwdx/for ... PN=1&TPN=1 Observera dock att inläggen på länken skrevs februari-2005. Det är antagligen lite dyrare numer.
Senast redigerad av adrian_vg den tor apr 08, 2010 14:21, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#22 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:Glycerintvål; är det samma sak som vanligen kallas för "lädertvål"?
Ja och nej. Jag upplever det som att "lädertvål" kan betyda lite vad som helst. Vad produkten innehåller är viktigare än vad den kallas. Glycerintvål bör gå att hitta i hästtillbehörsbutik. Den billiga, fasta, tvålen (med glycerin, då) fungerar alldeles utmärkt, se bara till att med hjälp av lite vatten löddra upp ett fint skum på svampen.
adrian_vg skrev:Känner du till effekten av att (mestadels) använda olja, som tränger in djupare än balsam? Går den tex rakt igenom skinnstället och fettar ner foder och personen som bär stället?
Om man applicerar ett tunt lager, och vid behov ett tunt lager till nästa dag, så bör ju inte det gå rätt igenom lädret (om det är friskt). Men om man överdriver och dränker in lädret i olja så det blir mättat och fint, så kanske det blir mindre bra...
adrian_vg skrev:Tip-top känner jag förresten igen, den finns att köpa lite överallt. Är dock lite dyr tycker jag.
Dyrt, men drygt. Syns knappt att jag har tagit av det trots att jag smort in skinnstället två gånger och soffan en gång från nuvarande burk.
Senast redigerad av Rerun den tor apr 08, 2010 13:49, redigerad totalt 2 gång.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#23 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Om man applicerar ett tunt lager, och vid behov ett tunt lager till nästa dag, så bör ju inte det gå rätt igenom lädret (om det är friskt). Men om man överdriver och dränker in lädret i olja så det blir mättat och fint, så kanske det blir mindre bra...
Ok, sunt förnuft alltså. Tack för dina insikter! :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#24 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:Man skulle kanske uppsäka en hästdelsaffär och kolla vad de kan erbjuda...
Hamburgare? :D

Som sagt, Tip-top är bra drygt, så med en burk kan du kleta in många skinnställ, fransar, läderväskor och allt vad du nu hade samt fruns handväska och givetvis soffan. :tummenupp
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#25 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:
adrian_vg skrev:Man skulle kanske uppsäka en hästdelsaffär och kolla vad de kan erbjuda...
Hamburgare? :D
Suck... ;-)
Rerun skrev:Som sagt, Tip-top är bra drygt, så med en burk kan du kleta in många skinnställ, fransar, läderväskor och allt vad du nu hade samt fruns handväska och givetvis soffan. :tummenupp
Min platta burk Frank Thomas Leathercare räckte i en och en halv säsong. Fettade då in jacka, byxor, några par handskar och lite på ett par stövlar.

Är lite osäker på om man ska smörja stövlarna alls, då de har nåt slags hålla-regn-ute-membran. Känns som att risken är stor att man täpper till porerna och ist blir blöt inifrån. Å andra sidan är du ju gjorda i läder... :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#26 Inlägg av Donner »

Jag har använt volvos lädervård för bilar, funkade kanonbra tyckte jag. Först rengörning och sen infettning.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#27 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:Jag har använt volvos lädervård för bilar, funkade kanonbra tyckte jag. Först rengörning och sen infettning.
Såg att biltema hade både glycerintvål (flytande) samt läderolja och -fett. Billigt var det med, runt 40kr stycket. Men tror jag satsar på en stor burk av nåt slag från en hästsportbutik.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#28 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:Är lite osäker på om man ska smörja stövlarna alls, då de har nåt slags hålla-regn-ute-membran. Känns som att risken är stor att man täpper till porerna och ist blir blöt inifrån. Å andra sidan är du ju gjorda i läder... :?
Har svårt att tro att membranet tar skada av ett tunt lager klet på lädret - återigen, så länge du inte dränker in lädret så smörjan går rätt igenom till membranet.
adrian_vg skrev:Såg att biltema hade både glycerintvål (flytande) samt läderolja och -fett. Billigt var det med, runt 40kr stycket. Men tror jag satsar på en stor burk av nåt slag från en hästsportbutik.
Grejer behöver inte vara dyra för att vara bra. Personligen föredrar jag fast tvål, som med lite vatten löddrar i massor och är lätt att jobba med, men det är jag det. Dock är jag tveksam till Biltemas produkter i detta fall eftersom jag inte har hittat någon innehållsdeklaration.

Förresten, vad gäller pris på smörja, så gav jag ett gäng tusenlappar för mitt skinnställ och då känns det ok att lägga ner någon tia om året för naturliga produkter som är snälla mot lädret.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#29 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Har svårt att tro att membranet tar skada av ett tunt lager klet på lädret - återigen, så länge du inte dränker in lädret så smörjan går rätt igenom till membranet.
Antagligen ingen fara, precis som du säger. Vet dock inte var mebranet sitter i stöveln, nära utsidan, eller nånstans längre in i fodret eller så. Känns lite tveksamt på det stora hela.

Rerun skrev:Grejer behöver inte vara dyra för att vara bra. Personligen föredrar jag fast tvål, som med lite vatten löddrar i massor och är lätt att jobba med, men det är jag det. Dock är jag tveksam till Biltemas produkter i detta fall eftersom jag inte har hittat någon innehållsdeklaration.
Absolut! Får kolla det nästa gång jag är där. Vilket inte borde blli så långt fram i tiden... ;-)

Rerun skrev:Förresten, vad gäller pris på smörja, så gav jag ett gäng tusenlappar för mitt skinnställ och då känns det ok att lägga ner någon tia om året för naturliga produkter som är snälla mot lädret.
En 1000g-burk för ett par hundra eller så som räcker länge blir inte mycket per år. Det var min tanke.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar