Hur många har smort in sitt skinnställ inför säsongen 2010?

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Hur många har smort in sitt skinnställ inför säsongen 2010?

Nope, kör med textilställ!
12
44%
Japp, i december redan, man vill ju vara redo inför säsongen!
7
26%
Vaddå smörja in skinnstället??
8
30%
 
Antal röster: 27

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Hur många har smort in sitt skinnställ inför säsongen 2010?

#1 Inlägg av adrian_vg »

Intresseklubben noterar; Hur många har fettat in sitt skinnställ inför säsongen 2010? :D
Senast redigerad av adrian_vg den tis apr 06, 2010 16:59, redigerad totalt 3 gång.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#2 Inlägg av Mister »

Ja, oljat in igår.

Så att det kan töjas ut lättare. Det verkar krympa under vintern :lol:
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#3 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:Ja, oljat in igår.
Jag skulle vilja ha en sprej för detta. Typ sololja, istf att kladda med fast läderfett. Det är ju inte klokt vad kladdig man blir, trots vinylhandskar underst och gammal strumpa ytterst...

Mister skrev:Så att det kan töjas ut lättare. Det verkar krympa under vintern :lol:
Har observerat samma sak förr om åren. Lustigt det där... Undrar om jag nått någon typ av steady-state nu, där jag, ähm, jackan inte krymper mer. ;-) :lol:

Jackan var iaf i år inte så mycket krympt som hård. Efter tre infettningar under påskhelgen kan jag böja på den och paddarna på axlarna skaver inte mer.

Byxorna kom förinfettade (köpte ju nya för några veckor sen) och hade mest problem med att de var lite för små. Nu är de töjda och uppmjukade på "rätt" ställen.

Grunnar på nya stövlar, Sidi Vortice, utan några jämrans blixtlås...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Hondaman
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: tor jul 09, 2009 21:09
Ort: Dalarna

#4 Inlägg av Hondaman »

Kletade in stället i höstas. Tror ni man ska ge det en omgång till innan vägarna blir isfria?
-- VFR 800 FI -99 --

Användarvisningsbild
jeppes
Donator 2010
Inlägg: 226
Blev medlem: mån apr 07, 2008 05:47
Ort: Nässjö, Gammal Stockholmare

#5 Inlägg av jeppes »

Hondaman skrev:Kletade in stället i höstas. Tror ni man ska ge det en omgång till innan vägarna blir isfria?
Vad menar du?? Isfria??Fattar inget??Har ju varit ute flera veckor nu :wink:
*
*
*
********************************
VFR 750 97:an är såld!
Får se när nästa kommer...

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#6 Inlägg av adrian_vg »

Hondaman skrev:Kletade in stället i höstas. Tror ni man ska ge det en omgång till innan vägarna blir isfria?
Skadar inte! Riktigt bra insmorda skinnställ är i det närmaste regnsäkra. :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#7 Inlägg av tersan »

:oops: Jag visste väl att det var nåt jag glömt att göra i vinter... :oops:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#8 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev::oops: Jag visste väl att det var nåt jag glömt att göra i vinter... :oops:
Du är ursäktad. Du hade ju fullt upp med att skotta dig fram till huset. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

T-PWR
Medlem
Inlägg: 80
Blev medlem: tis sep 09, 2008 14:55
Ort: Smålandsstenar

#9 Inlägg av T-PWR »

Fixade mitt i förra veckan med :)
Honda VFR 750 -97
Opel Astra Turbo Cab -02
Saab 900 Aero -88
Saab 900 TurboS Cab -91
Saab 96 -65
Dodge Stealth R/T TT -92
http://www.garaget.org/T-PWR

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#10 Inlägg av adrian_vg »

För er som inte smörjer in skinnstället, tycker inte ni att stället blir som pansar efter att ha legat oanväntt under hela vintern?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#11 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:För er som inte smörjer in skinnstället, tycker inte ni att stället blir som pansar efter att ha legat oanväntt under hela vintern?
Tycker att det saknas svarsalternativ. Vad har vintern med att smörja skinnställ att göra? Jag smörjer mitt när det behövs. Har inte varit med om att det skulle bli hårt eller konstigt under vintern. Det har bara en märklig tendens att "växa" medan det hänger i garderoben.
adrian_vg skrev:Jag skulle vilja ha en sprej för detta. Typ sololja, istf att kladda med fast läderfett. Det är ju inte klokt vad kladdig man blir, trots vinylhandskar underst och gammal strumpa ytterst...
Vad använder du för klet egentligen? Vinylhandskar?!? :shock:
Mina klet luktar i och för sig spännande och aningen osexigt, men ack så mjukgörande och gött för händerna. Mmmmmmmmm...
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#12 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Tycker att det saknas svarsalternativ. Vad har vintern med att smörja skinnställ att göra? Jag smörjer mitt när det behövs.
Förvisso. Jag brukar grunda med ganska mycket fett under vintern på stället. På så vis är stället klart inför säsongen, därav smörjning under vintern. Behövs inte så mycket sen under säsongen, bara lite på de ställen som slits mest; i mitt fall på axlar och armar.
Rerun skrev:Har inte varit med om att det skulle bli hårt eller konstigt under vintern. Det har bara en märklig tendens att "växa" medan det hänger i garderoben.
Det kanske är kylan i min klädkammare som får det att stelna så.

Rerun skrev:Vad använder du för klet egentligen? Vinylhandskar?!? :shock:
Mina klet luktar i och för sig spännande och aningen osexigt, men ack så mjukgörande och gött för händerna. Mmmmmmmmm...
Fn en burk Frank Thomas Leathercare. Luktar iofs ok, men är så in i bomben kladdigt. Tvätta av det med diskmedel (fettlösande) är ju bara att glömma, allt man tar i blir kladdigt efteråt ändå. Dessutom får jag utslag på händer och armar om jag råkar dutta på oskyddad hy. Med tanke på utslagen, vågar jag inte tänka på vad som finns i smörjan, och det är definitivt inget jag vill få insmort i min egen hud medan jag fettar in stället. Därav vinylhandskar.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#13 Inlägg av adrian_vg »

Nån sa förresten för länge sen (har inte lyckats hitta den tråden igen) att minkolja idag bara är vanligt svinfett eller -ister som man parfymerat lite grann. Stämmer det?

Och var hittar man det, eftersom priserna per kg tydligen var bra mycket bättre på svinfettet än motsvarande "äkta" minkolja?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#14 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:Jag brukar grunda med ganska mycket fett under vintern på stället.
Har fått lära mig tvärtom. Framför allt att aldrig använda mycket fett och mätta lädret, bl.a. eftersom det gör lädret svagare. Det ska strykas på tunt, tunt - vid behov flera gånger. I och med att jag behandlar mitt ställ några gånger per år jag har hittills inte behövt flera omgångar på en gång.
adrian_vg skrev:Dessutom får jag utslag på händer och armar om jag råkar dutta på oskyddad hy. Med tanke på utslagen, vågar jag inte tänka på vad som finns i smörjan, och det är definitivt inget jag vill få insmort i min egen hud medan jag fettar in stället. Därav vinylhandskar.
:shock: *Host*
Skinnställ består av hud, och kons (eller ev. andra djurs) döda hud tål inte mycket mer "äckel" än människans levande hud. "Äckel" av olika slag kan täppa till porer, bryta ner lädret eller tråden, o.s.v. Dessutom kan ju mysiga partiklar från smörjan komma i kontakt med ens egen hud när man har stället på sig. Jag skulle i alla fall inte få för mig att kleta på någon sörja på skinnstället som jag inte skulle kunna tänka mig smeta på mig själv. Dessutom vill jag att kletet ska vara ätligt; i alla fall till den grad att det inte är farligt att äta i mindre mängd - även om det kan vara "aningen" laxerande - för då lär det inte skada lädret heller.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#15 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:Nån sa förresten för länge sen (har inte lyckats hitta den tråden igen) att minkolja idag bara är vanligt svinfett eller -ister som man parfymerat lite grann. Stämmer det?

Och var hittar man det, eftersom priserna per kg tydligen var bra mycket bättre på svinfettet än motsvarande "äkta" minkolja?
Innehållet varierar antagligen beroende på fabrikat. Har för mig att Kiwi minkolja innehåller minkolja, silikon och lanolin. Silikon täpper till porerna och förstör lädret på sikt, även om det kan se blankt och vackert ut på ytan.

Istället för ister skulle jag satsa på fodertran. Luktar i och för sig inte helt mysigt, men det sägs vara väldigt bra att smörja läder med.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Skriv svar