Skinnställ eller Textil?

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Enke
Donator 2011
Inlägg: 10
Blev medlem: lör dec 12, 2009 09:05

Skinnställ eller Textil?

#1 Inlägg av Enke »

Nu har jag kört i textil ett tag och funderar allvarligt på att investera i ett skinnställ. Det ser mer säkrare ut.

Men frågan är vad i hela fridens namn ska man köpa? det finns ju en uppsjö av olika ställ.
Jag har av någon outgrundlig anledning fastnat för ett Berikställ men även kollat på ett lindstrands.... Race ställ , tvådelat...vete tusan vilken som är säkrast. Jag har hört att ett två delat kan bli ett tvådelat om man går ikull.
Kan någon ge mig råd?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skinnställ eller Textil?

#2 Inlägg av adrian_vg »

Jag började med textil i samband med återfallet 2008, efter att tidigare kört först med skinn, sen med textil/goretex. Nu är jag tillbaka på skinn igen...

Det är uppenbarligen nåt som känns bättre med skinn, eftersom jag tydligen återfaller till det. ;-)

Tvådelat skinn är ju praktiskt, men ett helt är ju säkrare, inget snack om saken. Sett ur lite perspektiv; frågan är dock om man i vardagslag kommer upp i såna hastigheter och situationer att ett helt ställ är bättre. Ex: Frontar man en fläskmerca när denne bryter mot väjnings- eller stoppplikten, spelar ett helt- eller tvådelat skinnställ ingen större roll, eller hur? Går du omkull på bana i 150km/h är ett helt ställ att föredra av uppenbara skäl.

Vilket av dessa situationer stämmer bäst på dig och ditt körande?

För min egen del har jag fastnat för Lindstrands Challenger jacka, och Lindstrands Cuda-byxa. Jag köpte dem separat, och vid olika tilfällen. Min återgång till skinn gick nämligen stegvis. Efter att ha kört helt i textil ett tag, bytte jag till skinnbyxor, för de kändes bättre, men behöll textiljackan. Skinnbyxorna kändes så bra, så jag började snegla på en skinnjacka. Nu är jag inne på mitt andra par skinnbyxor, men samma jacka. På den vägen är det. :D

Edit: Din racelackade viffer känns vagt bekant. Du är inte möjligen från Uppsala/ÖAMCK? :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

#3 Inlägg av Sälle »

Jag använder både skinn och textil. Jag låter vädret bestämma vilket jag ska använda för dagen. Jag hade föresten ett Rukka ställ på mig när jag krockade med ett rådjur i 80km/t och ett skinnställ hade inte skyddat mig mer vid dem krocken (jag kasade ett 20-tal meter på asfalten). Men det finns naturligtvis bättre och sämre ställ.

Angående helt eller två delat så skulla jag aldrig få för mig att köpa ett helt ställ. Om du har ett helt ställ så får du sitta i stället eller ta av dig det när du stannar för kaffe på något fik. Jag brukar ha minimalt med kläder under skinnstället så att sitta i kalsingarna på ett fik är inte att tänka på.
VFR 800Fi -98 Krockad och inlöst
VFR 800 Vtec -06

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#4 Inlägg av adrian_vg »

Ja, jag kanske ska tillägga; för vinterkörningen använder jag textiljackan och ett par byxor i kombinerat skinn/textil. Sommarkörningen är enbart läder.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#5 Inlägg av Mister »

Jag letar även efter texilställ, pga det är så allround vädermässigt...men det är lite djungel pga det varierande utbudet, då även kvalitetsmässigt.

Ett krav som jag har är inre uttagbart vattenbarriär.

Något som har bra tips på märke?
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#6 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:Jag letar även efter texilställ, pga det är så allround vädermässigt...men det är lite djungel pga det varierande utbudet, då även kvalitetsmässigt.

Ett krav som jag har är inre uttagbart vattenbarriär.

Något som har bra tips på märke?
Jag har ett Rukka Air RVP1, med goretex, kevlar och alla de där andra coola grejorna, som är grymt bra, men som jag inte kommer ner i mer.

Mitt andra textilställ är ett Corell med nåt sorts andasmembran. Jackan funkar bra, men byxorna är dels sönderkickade nere vid benlinningen och dels rivet på knät. Mao, textilen på Corellstället är kanske inte helt bra map rivstyrka. Kostade ca 4000kr för byxa och jacka våren 2008.

Rukkastället är till salu, storlek 46, om intresse finns. Använt en halv säsong, knappt. Inget urtagbart foder dock, det är emellertid tunnt och funkar både när det är kallt och varmt ute (inom rimliga gränser). Kostade ca 5000kr på rea ca 1999.

I vilket fall, hur man än vrider och vänder på det, verkar det som om goretex är membranet man ska ha. Alla andra liknande membran funkar inte lika bra tycker jag. Det kostar att ligga på topp... :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

#7 Inlägg av Pegaso »

Mister skrev:Jag letar även efter texilställ, pga det är så allround vädermässigt...men det är lite djungel pga det varierande utbudet, då även kvalitetsmässigt.

Ett krav som jag har är inre uttagbart vattenbarriär.

Något som har bra tips på märke?
Jag tror att Lindstrands har det.
Vet inte om dom är bra, men jag tycker dom är snygga iaf :tummenupp
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#8 Inlägg av Jimmy.S »

jag kör med scott jacka med goretex och anledningen till att jag köpte den jackan var att skydden satt så fint på kroppen, märks knappt av och är mjuka och följsamma, jackan andas bra och är sval och helt vattentät även utan värmefodret

byxorna var dock en besvikelse, köpte lindstrands str med dryway+ funktion och där tätar värmefodret mot vattnet, som dessutom inte går hela vägen ner i byxan utan stannar vid halva smalbenet och det innebär fritt vattenintag i stövel... är det dessutom jäkligt varmt ute och risk för skurar så måste jag åka med fodret annars blir jag dyngsur, nej dessa ska väck så fort jag får råd

och är det det du menar med urtagbar vattenbarriär (byxorna alltså) mister? så förstår jag inte varför... blir bara blött eller jättevarmt

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

#9 Inlägg av Since-2009 »

Tvådelat Arlen Ness 5912, körde med allväders och saftey säkerhetsväst saftey...säker först men det används numera bara vid kallare årstider.
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#10 Inlägg av Henning »

Skinn är säkert ett bättre material om djuret slaktats i rätt ålder, varit friskt och ätit bra. Det spelar ingen roll hur bra skinnet är om det inte är sytt med rätt tråd på rätt sätt. Dessutom skiftar hällfastheten på olika stället på skinnet på djuret.

Ett textilställ kan vara katastrof ur aspekterna material och sömnad med mera.

Skinn förlorar mer än hälften av hållbarheten om det blir blött, textil förändras inte.

Jag kör sedan flera år med textil. Bara textil. Cordura och sen av ett märke jag vet är bra.

/Henning!
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#11 Inlägg av Conseal »

Textil köpes med visheten att man får vad man betalar för.
Har haft Halvarssons, Har Lindstrands och McPool .. finns alltid ngt att klaga på och något att hylla.

Billigare kläder har billigare dragkedjor som således går sönder lätt.
Pratade med en i branchen (dragkedjor alltså) och tydligen är det ganska låg prisskilnad mellan en dålig och en bra kedja. Kvaliteten hänger bara på låsmekanismen. Tydligen snålas det friskt på denna .. Skulle gärna pröjsa 30 spänn extra för att få en dragkedja som håller men tydligen tycker många som gör "billigare" kläder att det inte är värt att ha fullgod kvaliet kopplat till ett vettigt pris ... nu svamlar jag igen .. gissar att jag skrivit för lite ett tag och har ett uppdämt behov av att trycka på tangenterna.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Skriv svar