Duscha med skinnställ

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

Duscha med skinnställ

#1 Inlägg av elias »

Jag hörde någon som sa att man skulle duscha med sitt nya skinnställ på för att få bättre passform. Låter som att det skulle kunna funka...

Någon som provat? Pros and cons?
Bild

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#2 Inlägg av Qwerty »

Kan man göra, men du ska ha det på tills det torkar för att inte förlora den nya fina formen.
Kör med det en månad så ska du se att det passar, får du sen chansen att köra i regn så blir det perfa efter det.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
VFunRider
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 141
Blev medlem: ons jun 28, 2006 12:50
Ort: Upplands Väsby

#3 Inlägg av VFunRider »

Snygg overall. Var har du köpt och vad heter den? Jag behöver nya kläder, nämligen... :)
"VFR800i(98-01) - one of the very best bikes ever built by anyone" English Bike Magazine, March 2006.

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#4 Inlägg av Swedan »

Mitt nya sprack i skrevet efter en vecka efter jag köpt det.
Orkar inte skicka det till Stibix för reklamation, så det blir att lämna in det till sadelmakaren i byn.
Skulle nog ha duchat varmt med stället, men efterklok som man är....
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#5 Inlägg av elias »

Mitt ställ är lite tight som det är nu.. köpte det beg av en kompis. Passar reko förutom att axlarna är tighta... jag kommer inte ur det utan hjälp. :)
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

1. Varför köper man ett ställ som är för tight?

Jag har just beställt ett PSI ställ, kostnad 6,600 (mässpris). Det får man inte ens ett Handelsbodenställ vars ärmar slutar strax nedanför armbågarna för :lol:
Det är bara att hoppas att killen måttade ordentligt :wink:

Hur som helst tycker jag inte det låter som en jättebra idé att duscha i skinnställ, dom brukar bli hårda och stela av vatten.

Jag har iofs haft skinnställ på mig i duschen (för att tvätta det). Skitbra! :) På med stället, stänga alla dragkedjor, svamp, lädertvål och lite vatten. Sen är det bara att köra badrumssången och sätta igång :lol:
Skölja av gör man med ljummet vatten och svag stråle på duschen (så skitit vatten har du garanterat aldrig sett rinna av dig, och skulle du ha sett det hoppas jag att jag inte var i närheten då :lol: ).

Efteråt hänger man upp det på tork i rumstemperatur, sen är det impregnering som gäller. Där finns det två skolor.
- Vill man ha det måttligt mjukt och hyfsat vattentätt använder man något läderfett typ det som man fick skorna putsade med på mässan.
- Vill man ha det mjukt som ett babyarsel använder man flytande skinnolja.

Så om du tycker att det känns nytt, stelt, för litet osv. så kan skinnoljan göra underverk. Alltså inte minkfett som är svårjobbat och luktar python, äkta skinnolja luktar skinn (= gott) och säljs bl.a. i skinnaffären på Lilla Nygatan i Gamla Stan, Stockholm (kommer inte ihåg vilket nummer, men den är inte så lång).

Enklaste sättet att lägga på oljan är att lägga ut stället på plast på golvet , sen är det bara att droppa på och gegga med händerna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
PerJohan
Donator 2008
Inlägg: 186
Blev medlem: tor sep 14, 2006 13:15
Ort: Reftele (Småland)

#7 Inlägg av PerJohan »

Blir det mer vattentätt med oljan än med fettet? Fick ju tummen ur och gjorde rent mina kläder och putsade stövlarna i helgen, nästan för bra puts på stövlarna, blänker ju bättre än vad min M90-kängor gjorde innan uppställning... :roll:
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#8 Inlägg av elias »

Tyrannosaurus skrev:1. Varför köper man ett ställ som är för tight?
För att man får det billigt? Dainese racingställ för 2 000:-, kört en säsong och ett nypris på ~10 000:- så kan det vara värt att axlarna är lite trånga.

Men de som skiter pengar och har kört MC i över 10 år kanske inte tänker så.
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

PerJohan skrev:Blir det mer vattentätt med oljan än med fettet?
Nej det blir mindre vattentätt med oljan, men mjukare.
Sen kan man iofs överhuvudtaget inte snacka vattentätt när man snackar skinnställ. Ska man åka i regn är det regnställ som gäller. Inte ens ett fettat eller vaxat skinn klarar sig mer än några minuter i riktigt regn.
elias skrev: För att man får det billigt? Dainese racingställ för 2 000:-, kört en säsong och ett nypris på ~10 000:- så kan det vara värt att axlarna är lite trånga.
2000 spänn för att Dainese ställ o bra skick är onekligen ett klipp.
Men de som skiter pengar och har kört MC i över 10 år kanske inte tänker så.
Jag ska nog inte säga att jag skiter pengar och ett ställ för 10,000+ är "no way" även om jag kanske skulle kunna plocka fram det. Men dom pengarna använder jag då hellre till något roligare för det är det inte värt oavsett hur länge man har kört hoj. Möjligen om det gäller för seriös racing.
6600 för ett måttat ställ tyckte jag lät som ett bra pris, då ska man å andra sidan komma ihåg att jag har kört i samma ställ i nästan 20 år.

Jag har bytt lite grejer undan för undan. Men det klart, ska man köpa hoj och ställ och dojor och hjälm och kanske lite godis till hojen osv. då drar det iväg.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
PerJohan
Donator 2008
Inlägg: 186
Blev medlem: tor sep 14, 2006 13:15
Ort: Reftele (Småland)

#10 Inlägg av PerJohan »

Tyrannosaurus skrev: Nej det blir mindre vattentätt med oljan, men mjukare.
Sen kan man iofs överhuvudtaget inte snacka vattentätt när man snackar skinnställ. Ska man åka i regn är det regnställ som gäller. Inte ens ett fettat eller vaxat skinn klarar sig mer än några minuter i riktigt regn.
Nä, det är ju så sant, man får vara nöjd om det klarar sig så pass länge att man får på sig regnstället. Och på tal om regnställ, vet nån om något delat regnställ som kommer med någon typ av magväska till så det är smidigt att ha med sig? Har sett att det finns till hela "regnställsoveraller", men till jacka och byxor?
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)

Skriv svar