Vart köpa kevlartyg?

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Vart köpa kevlartyg?

#1 Inlägg av moshh »

Har tänkt köpa ett par Mo'Cycle MC-Jeans men sedan har jag insett att det
bara är vanliga jeans med kevlartyg på insidan på ett fåtal "utsatta" ställen.
Därför undrar jag om det går att köpa kevlartyg någonstans så man kan
klippa och sy på det själv? Känns som att det inte borde vara alltför dyrt.
Senast redigerad av moshh den tis jul 13, 2010 23:43, redigerad totalt 1 gånger.
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vart köpa kevlartyg?

#2 Inlägg av adrian_vg »

Är du säker på att sömmarna i "vanliga" jeans är starka nog, och i övrigt lika kraftiga som Draggin' mfl kevlarjeans?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

#3 Inlägg av moshh »

Hmm det tänkte jag iofs inte på.
Går verkligen sömmarna upp då? Jag har fått för mig att det "bara" nöts
hål på utsatta ställen som vid skinkorna, höften o knäna. Men det kanske
är rätt rimligt att sömmarna går upp också...
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#4 Inlägg av adrian_vg »

moshh skrev:Hmm det tänkte jag iofs inte på.
Går verkligen sömmarna upp då? Jag har fått för mig att det "bara" nöts
hål på utsatta ställen som vid skinkorna, höften o knäna. Men det kanske
är rätt rimligt att sömmarna går upp också...
Jag vet inte heller, men det är en risk jag inte skulle ta... :)

Skulle det inte funka med benskydd som du spänner fast med remmar och crossbyxor över? Då blir det luftigt iaf. Borde inte vara så svårt att hitta nåt lite mer diskret i färgen så man inte ser ut som en tandkrämstub på viffern. ;-)

Har de senaste (superheta) dagarna kört med mina vanliga skinnställsbyxor och enduroskyddsjackan och en crosströja över den. Mycket behagligt när man kommit upp lite i fart. Med skinnställsjackan rinner jag bort, typ... :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#5 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:
moshh skrev:Hmm det tänkte jag iofs inte på.
Går verkligen sömmarna upp då? Jag har fått för mig att det "bara" nöts
hål på utsatta ställen som vid skinkorna, höften o knäna. Men det kanske
är rätt rimligt att sömmarna går upp också...
Jag vet inte heller, men det är en risk jag inte skulle ta... :)

Skulle det inte funka med benskydd som du spänner fast med remmar och crossbyxor över? Då blir det luftigt iaf. Borde inte vara så svårt att hitta nåt lite mer diskret i färgen så man inte ser ut som en tandkrämstub på viffern. ;-)

Har de senaste (superheta) dagarna kört med mina vanliga skinnställsbyxor och enduroskyddsjackan och en crosströja över den. Mycket behagligt när man kommit upp lite i fart. Med skinnställsjackan rinner jag bort, typ... :?
Undrar om man verkligen kan må bättre efter att ha kasat på asfalt iklädd crosskläder än (kevlarförstärkta) jeans...
(Jag antar att Moshh tänkte använda riktiga, lite tjockare, jeans och åtminstone knäskydd under är givetvis att rekommendera.)
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#6 Inlägg av Jimmy.S »

Rerun skrev:
adrian_vg skrev:
moshh skrev:Hmm det tänkte jag iofs inte på.
Går verkligen sömmarna upp då? Jag har fått för mig att det "bara" nöts
hål på utsatta ställen som vid skinkorna, höften o knäna. Men det kanske
är rätt rimligt att sömmarna går upp också...
Jag vet inte heller, men det är en risk jag inte skulle ta... :)

Skulle det inte funka med benskydd som du spänner fast med remmar och crossbyxor över? Då blir det luftigt iaf. Borde inte vara så svårt att hitta nåt lite mer diskret i färgen så man inte ser ut som en tandkrämstub på viffern. ;-)

Har de senaste (superheta) dagarna kört med mina vanliga skinnställsbyxor och enduroskyddsjackan och en crosströja över den. Mycket behagligt när man kommit upp lite i fart. Med skinnställsjackan rinner jag bort, typ... :?
Undrar om man verkligen kan må bättre efter att ha kasat på asfalt iklädd crosskläder än (kevlarförstärkta) jeans...
(Jag antar att Moshh tänkte använda riktiga, lite tjockare, jeans och åtminstone knäskydd under är givetvis att rekommendera.)
jag tror att skyddsvästen klarar en hel del med tanke på alla skydd men visst kommer man få skrapsår som gör ont... angående jeans så klarar dom inte en snabb marksyning i 30km/h innan tyg är borta och div. skinn, kommer ihåg från moppetiden då man vurpade.. har fortfarande lite små ärr kvar..

Själv så biter jag i det sura äpplet och drar på mig hela uniformen med ryggplankan... hur jäkla varmt det än är, går det inte köra hoj får det väl bli bil med ac, hur tråkigt det än må vara

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

#7 Inlägg av Ajax »

Jimmy.S skrev:
Själv så biter jag i det sura äpplet och drar på mig hela uniformen med ryggplankan... hur jäkla varmt det än är, går det inte köra hoj får det väl bli bil med ac, hur tråkigt det än må vara
Jupp - samma här. Alltid hela uniformen!
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#8 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Undrar om man verkligen kan må bättre efter att ha kasat på asfalt iklädd crosskläder än (kevlarförstärkta) jeans...
Skinn är oöverträffat vid kasningar, absolut, men nånstans får man dra en gräns sas.

Är det bättre att gå omkull pga överhettning med hela skinnkitet på, eller ha lite svalare klädsel och behålla lite av hjärnfunktionen och då slippa gå omkull? Lite provokativt ställd fråga men iaf... ;-)

Med crosskläder och dito skydd är stötskadorna under kontroll (ont gör det oavsett om man bär skinn eller plast), men för kasning på asfalt är det kanske inte helt optimalt.

Ska tilläggas att om jag planerat längre körningar är det enbart skinnet som gäller, oavsett temperatur. Kortare sträckor > skinnbyxor och enduroskyddsjackan. Ska tilläggas att endurojackan jag pratar om är en jacka med ryggskydd, bröstplåtar, skydd för axlar och överarmar samt armbågar och underarmar, dvs i praktiken fler skydd än jag har i skinnjackan jag i vanliga fall har på mig!.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

#9 Inlägg av moshh »

Självklart har jag tänkt köra med skydd i byxorna och det börjar faktiskt
luta mot att köpa ett par riktiga mc-jeans än att sy dem själv.
Angående överkroppen har jag faktiskt varit lite fundersam men
en crossskyddsjacka med crosströja ovanpå är ju en skitbra idé!
Får se hur stor lönen blir bara =) En ny hjälm hade inte heller varit fel.
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#10 Inlägg av adrian_vg »

moshh skrev:Angående överkroppen har jag faktiskt varit lite fundersam men en crossskyddsjacka med crosströja ovanpå är ju en skitbra idé!
Var jag också till en början, men efter att ha sett hur en del instruktörskollegor på knixkörningarna körde så, började jag också.

Köp en bra skyddsjacka bara. Min är en Ufo Scorpion-liknande historia, som även frun använder ibland. Fast jag drömmer lite om ett Thor Impact Rig. Ryggskyddet är bättre på den.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

#11 Inlägg av moshh »

Då jag har lite stram budget har jag faktiskt tittat på på skyddsjackan
från Biltema :oops: Är det fel av mig?

http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Person ... yddsjacka/
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#12 Inlägg av adrian_vg »

moshh skrev:Då jag har lite stram budget har jag faktiskt tittat på på skyddsjackan
från Biltema :oops: Är det fel av mig?

http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Person ... yddsjacka/
Det var den jag köpte till frun först. ;-) Hon bär det fortfarande emellanåt när jag har Ufo-skyddet på.

Biltemajackan har tumhällor vilket är bra, men frånvaron av axelband, som på Ufo Scorpion-skyddet, gör att axelkopparna ibland glider ner en bit. Inställningsmöjligheterna är helt ok, så att man kan ställa det så att skyddet sitter tajt på kroppen.

Jag tror Biltemas skydd är ok, kanske inte bäst, men funkar. Tro dock inte på utfästelserna om CE nivå 2-godkännanden. Antar att det är mer ett juste CE nivå 1-skydd. Inget fel i det dock.

Mina fem ören... :)

Edit: Har du kollat nåt på http://www.sharkspeed.com/sv/artiklar/m ... index.html? Det var här jag skaffade min Ufo Scorpion-klonjacka.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

#13 Inlägg av moshh »

Tack så mycket för tipsen! Får se hur jag gör nu :)
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

#14 Inlägg av moshh »

adrian_vg skrev:
Edit: Har du kollat nåt på http://www.sharkspeed.com/sv/artiklar/m ... index.html? Det var här jag skaffade min Ufo Scorpion-klonjacka.
Hmm, dom såg ju inte alls dåliga ut, vilken har du/rekommenderar du?
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#15 Inlägg av adrian_vg »

moshh skrev:Hmm, dom såg ju inte alls dåliga ut, vilken har du/rekommenderar du?
Jag har som sagt skyddet som heter X3m Scorpion - samma modell som annars heter Ufo Scorpion, och som kostar lite drygt dubbelt så mycket. :roll:

Har använt skyddet under två vintersäsonger och nu under sommaren. Tycker det har funkat bra. Bröstplåten kan dock bli lite varm om det är extremvarmt ute, men kylhålen hjälper. Skyddet sitter bra på min kropp. Antar att jag har rätt kroppsbygnad för skyddet. ;-)

Tycker annars att 1-Alivejackan ser juste ut. Samma pris som Scorpionen. Enda abret som jag ser det är att 1-Alive ser ut att vara tätare och mer täckande, vilket ju är bra ur säkerhetssynpunkt antar jag, men kanske inte optimalt om man vill ha lite luftigare skydd. 1-Alive har dessutom inte axelbanden jag talade om tidigare. Tycker att en jacka bör ha Scorpion-liknande axelband så att skydden hänger bättre på kroppen. Men det är ju jag... :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar