Immbehandla visir

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#16 Inlägg av Tyrannosaurus »

Henning skrev:
Tyrannosaurus skrev:Så vid en av regnskurarna passade jag på att gå ut i badbrallor och både duscha och tvätta av flugorna på hojen :)
Det måste vara en syn för gudarna!
Hoppas nästan du hade Speedos på dig! :D

För de som inte vet är Robert min raka motsats vad det gäller kroppshyddeutformning. Robert är "ganska" lång och "ganska" smal.
Blev du ens blöt? ;)

/H
Ja men det är i alla fall lättare att gå runt mig än att hoppa över åså blir det mindre vindmotstånd också :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#17 Inlägg av Tyrannosaurus »

Den där hjälmen verkar vara någon liknande variant som Schubert har en inbyggt solskydd.

Själv kör jag med Velodrom under hjälmen istället för mörkt visir. Men jag har också funderat på Touringbutikens fotokromatiska inner visir som kan vara en smart lösning om det funkar.

Problemet med både mörkt visir och solglajer är tunnlar där det nästan känns som om det är dags att ta fram vitkäppen.
Fäller man upp det mörka visiret för man damm, grus och skit i ögonen. Tar man av sig solglajerna får man nästan stanna efter tunneln för att få på dom igen. Jag brukar försöka dra ner dom lite, men det är svårt i en trång hjälm. I mina gamla Nava hjälm gick det bättre, men Shoein har mindre öppning och större kindkuddar.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#18 Inlägg av elias »

Jag kör klart visir och ett par dieselglasögon med lite bättre glas. Funkar skitbra!
Bild

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#19 Inlägg av Alming »

Frippe skrev:Har inte provat den sorts hjälm du har men Brorsan har en och han känner sig lite sjösjuk efter att kört länge med det mörka visiret nere. Är det något du känt? Funderar på att köpa liknande hjälm.
Sjösjuk?

Jag kör med helsvart visir, funkar kanon, dock lite jobbigt så fort solen går ner, vilken den gör tidigt den här tiden på året...
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

#20 Inlägg av Sälle »

Tillbaka till frågan hur man undviker imma på visiret.
Jag köpte till sist en Shoei XR1000 och den är utrustad med Pinlock. När jag fick hjälmen så gick jag ut en morgon när det var +3 grader och dimma, jag fläsade allt vad jag kunde med visiret stängt utan att det blev imma på visiret. En helt otroligt bra produkt, om man inte har ett visir som är förberett för Pinlock så finns det satser som är universal och då följer även en borrmall med. Finns i klar, gul, orange och mörkrök. Touringbutiken säljer Pinlock

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#21 Inlägg av Andersson »

SkåneMicke skrev:Tillbaka till frågan hur man undviker imma på visiret.
Jag köpte till sist en Shoei XR1000 och den är utrustad med Pinlock. När jag fick hjälmen så gick jag ut en morgon när det var +3 grader och dimma, jag fläsade allt vad jag kunde med visiret stängt utan att det blev imma på visiret. En helt otroligt bra produkt, om man inte har ett visir som är förberett för Pinlock så finns det satser som är universal och då följer även en borrmall med. Finns i klar, gul, orange och mörkrök. Touringbutiken säljer Pinlock
Pinlock, är det ett sånt imfritt visir som man fäster på insidan av det vanliga visiret?

I så fall så funkar det bra för kortare sträckor i kallt väder.
När jag körde hem min hoj 45 mil i 0 gradigt så höll det imman borta bra i början men de sista 15-20 milen så såg man inte mycket, inte kunde jag torka bort imman heller för den blev ju mellan den imfria delen och själva visiret :evil:

Jag rekomenderar inte det systemet.
Hojen såld

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

#22 Inlägg av Sälle »

Andersson skrev:
SkåneMicke skrev:Tillbaka till frågan hur man undviker imma på visiret.
Jag köpte till sist en Shoei XR1000 och den är utrustad med Pinlock. När jag fick hjälmen så gick jag ut en morgon när det var +3 grader och dimma, jag fläsade allt vad jag kunde med visiret stängt utan att det blev imma på visiret. En helt otroligt bra produkt, om man inte har ett visir som är förberett för Pinlock så finns det satser som är universal och då följer även en borrmall med. Finns i klar, gul, orange och mörkrök. Touringbutiken säljer Pinlock
Pinlock, är det ett sånt imfritt visir som man fäster på insidan av det vanliga visiret?

I så fall så funkar det bra för kortare sträckor i kallt väder.
När jag körde hem min hoj 45 mil i 0 gradigt så höll det imman borta bra i början men de sista 15-20 milen så såg man inte mycket, inte kunde jag torka bort imman heller för den blev ju mellan den imfria delen och själva visiret :evil:

Jag rekomenderar inte det systemet.
Det låter som om det var fel på ditt Pinlock visir. Det finns en silicontätning runt hela visiret. Så om visiret är rätt monterat och tätningen är hel så finns det inte en chans att det kan blil imma mellan visiren.

Jag rekomenderar systemet helhjärtat

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#23 Inlägg av Andersson »

SkåneMicke skrev:
Andersson skrev:
SkåneMicke skrev:Tillbaka till frågan hur man undviker imma på visiret.
Jag köpte till sist en Shoei XR1000 och den är utrustad med Pinlock. När jag fick hjälmen så gick jag ut en morgon när det var +3 grader och dimma, jag fläsade allt vad jag kunde med visiret stängt utan att det blev imma på visiret. En helt otroligt bra produkt, om man inte har ett visir som är förberett för Pinlock så finns det satser som är universal och då följer även en borrmall med. Finns i klar, gul, orange och mörkrök. Touringbutiken säljer Pinlock
Pinlock, är det ett sånt imfritt visir som man fäster på insidan av det vanliga visiret?

I så fall så funkar det bra för kortare sträckor i kallt väder.
När jag körde hem min hoj 45 mil i 0 gradigt så höll det imman borta bra i början men de sista 15-20 milen så såg man inte mycket, inte kunde jag torka bort imman heller för den blev ju mellan den imfria delen och själva visiret :evil:

Jag rekomenderar inte det systemet.
Det låter som om det var fel på ditt Pinlock visir. Det finns en silicontätning runt hela visiret. Så om visiret är rätt monterat och tätningen är hel så finns det inte en chans att det kan blil imma mellan visiren.

Jag rekomenderar systemet helhjärtat
Aha...då är det nog någon lågbudget grej på min då för det sitter ingen tätning mot mitt visir. :cry:
Hojen såld

Skriv svar