Shoei XR-1100 eller Raid II?

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009
Inlägg: 247
Blev medlem: sön mar 01, 2009 20:23
Ort: Göteborg

Shoei XR-1100 eller Raid II?

#1 Inlägg av moshh »

Vad är skillnaden mellan dessa? Raid II verkar inte säljas längre.
Har tänkt köpa ny hjälm ett bra tag, har för tillfället en Lazer Dayton.
Jag har varit nöjd med min hjälm men så var jag och testade en Shoei
Raid II och blev nästan kär. Vilken komfort! Testade även en Arai Chaser
som jag tycke var minst lika skön men visiret var lite knepigare på den
och då priset är lite högre tänkte jag köra på Shoei då de verkar vara på
samma nivå när det gäller säkerhet/kvalitet.

Åsikter? Vad rekommenderar ni annars?
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Shoei XR-1100 eller Raid II?

#2 Inlägg av Maciver »

Shoei har en ny hjälm med namn Qwest, sägs vara enormt tyst och lätt.

Själv har jag en XR-1000, föregångare till 1100, är jätte nöjd med den. Valet föll på den för att jag har ett "klummerhode" (huvud) som inte passar i så många andra hjälmar men jag gillar den.
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Shoei XR-1100 eller Raid II?

#3 Inlägg av Mister »

XR-1100 har uttagbar inredning för tvätt som inte raid har, vad jag förstått. Qwest är efterföljarn till Raid, vilket är komfortalternativet (touring). Den ska tydligen vara rätt bra. Sen är det här med passformen som Maciver nämner ovan, vilket jag själv tycker är en av det viktigaste sakerna vid hjälmval. Själv har jag en Arai Chaser, men skulle ha en Shoei när jag shoppade efter ny hjälm...Shoei funkade nämnligen inte med passformen :o .
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Shoei XR-1100 eller Raid II?

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

Nästan alla nya hjälmar har en stor nackdel = Inget snabblås.

Två ringar är stenåldern, det hade jag på 70-talet och att snabblås går upp av sig själv är kvalificerat bull. För att t.ex. få upp Shoeis snabblås (har en Raid 1) krävs två händer och att man trycker in två spärrar samtidigt med tumme och pekfinger, skulle vilja se den asfaltskana som klarar av att göra den manövern.

En annan stor fördel med snabblås är att dessa oftast har skydd för remmen så att den inte skär in i halsen. Risken med ringar är därför att man drar åt för löst eftersom det annars blir obehagligt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Shoei XR-1100 eller Raid II?

#5 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Nästan alla nya hjälmar har en stor nackdel = Inget snabblås.

Två ringar är stenåldern, det hade jag på 70-talet och att snabblås går upp av sig själv är kvalificerat bull. För att t.ex. få upp Shoeis snabblås (har en Raid 1) krävs två händer och att man trycker in två spärrar samtidigt med tumme och pekfinger, skulle vilja se den asfaltskana som klarar av att göra den manövern.

En annan stor fördel med snabblås är att dessa oftast har skydd för remmen så att den inte skär in i halsen. Risken med ringar är därför att man drar åt för löst eftersom det annars blir obehagligt.
Ytterligare en grej vi tycker samma sak om! 8*D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Shoei XR-1100 eller Raid II?

#6 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Nästan alla nya hjälmar har en stor nackdel = Inget snabblås.

Två ringar är stenåldern, det hade jag på 70-talet och att snabblås går upp av sig själv är kvalificerat bull. För att t.ex. få upp Shoeis snabblås (har en Raid 1) krävs två händer och att man trycker in två spärrar samtidigt med tumme och pekfinger, skulle vilja se den asfaltskana som klarar av att göra den manövern.

En annan stor fördel med snabblås är att dessa oftast har skydd för remmen så att den inte skär in i halsen. Risken med ringar är därför att man drar åt för löst eftersom det annars blir obehagligt.
Ytterligare en grej vi tycker samma sak om! 8*D
Lite oklart vad detta har med TS frågeställning att göra? Skiljer det i spännet på hjälmarna han väljer mellan?

Jag har inte ens reflekterat över spännet när jag väljer hjälm... sen är det väl så att dyrare hjälmar har dubbla d-ringar eftersom det uppfattas som premium? Min Raid II, som jag är väldigt nöjd med, har dubbla d-ringar OCH skydd för remmen... har inga problem med obehag eller att det skulle vara jobbigt att ta på/av spännet.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Shoei XR-1100 eller Raid II?

#7 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Lite oklart vad detta har med TS frågeställning att göra? Skiljer det i spännet på hjälmarna han väljer mellan?

Jag har inte ens reflekterat över spännet när jag väljer hjälm... sen är det väl så att dyrare hjälmar har dubbla d-ringar eftersom det uppfattas som premium? Min Raid II, som jag är väldigt nöjd med, har dubbla d-ringar OCH skydd för remmen... har inga problem med obehag eller att det skulle vara jobbigt att ta på/av spännet.
Mitt svar var ett svar på Tyrranousaurus svar om att dubbla D-ringar är stenålders och att TS utvalda hjälm kanske hade dubbla D-ringar. Skulle vilja tolka det som en allmän varning, om det nu är så att man inte gillar dubbla D-ringar.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: Shoei XR-1100 eller Raid II?

#8 Inlägg av Jimmy.S »

en sak med dd ringar är ju att det tydligen krävs på vissa bankörningar? fick det berättat av en kille på jobbet som kör en hel del nämligen och har man det intresset så kan det vara till en stor fördel :) om det nu är så?

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Shoei XR-1100 eller Raid II?

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

Jimmy.S skrev:en sak med dd ringar är ju att det tydligen krävs på vissa bankörningar? fick det berättat av en kille på jobbet som kör en hel del nämligen och har man det intresset så kan det vara till en stor fördel :) om det nu är så?
Det kan stämma, men då är det bara för tävlingar om t.ex. SVEMO och/eller FIM har såna krav. Men för vanliga bandagar är det vad jag förstår godkänd "vanlig" utrustning som gäller.
Jag har kört bana (inte tävlat) med mitt gamla Sinisalo-ställ trots att det varken har hårda skydd eller knäpuckar.
Faktum är att det stället gällde som racingställ innan dom övergick till att i huvudsak göra offroad-, enduro- och crossutrustning.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Shoei XR-1100 eller Raid II?

#10 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
Jimmy.S skrev:en sak med dd ringar är ju att det tydligen krävs på vissa bankörningar? fick det berättat av en kille på jobbet som kör en hel del nämligen och har man det intresset så kan det vara till en stor fördel :) om det nu är så?
Det kan stämma, men då är det bara för tävlingar om t.ex. SVEMO och/eller FIM har såna krav. Men för vanliga bandagar är det vad jag förstår godkänd "vanlig" utrustning som gäller.
Jag har kört bana (inte tävlat) med mitt gamla Sinisalo-ställ trots att det varken har hårda skydd eller knäpuckar.
Faktum är att det stället gällde som racingställ innan dom övergick till att i huvudsak göra offroad-, enduro- och crossutrustning.
SMC-körningarna kräver ju hjälm och "relevant" mc-utrustning. Vad relevant innebär är ju lite upp till besiktaren, men generellt är hjälm, ett par Levis, en t-shirt och jympaskor inte godkänt.

Vad gäller hårda skydd eller inte, tycker jag att jag har märkt ett visst ställningskrig.

Men, åter till D-ringarna. Varför anses de egentligen vara bättre?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Shoei XR-1100 eller Raid II?

#11 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Men, åter till D-ringarna. Varför anses de egentligen vara bättre?
Personligen tycker jag att d-ringar är smidigare att spänna åt och ta av, har man snabblås blir det lätt att man har samma (halvdåliga) spänning jämt. Känns som att det är större risk att man klämmer fingrar och/eller hals med snabblås.

Jag skulle kunna tänka mig att snabblås har en kortare livslängd än d-ringar också.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Shoei XR-1100 eller Raid II?

#12 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Personligen tycker jag att d-ringar är smidigare att spänna åt och ta av, har man snabblås blir det lätt att man har samma (halvdåliga) spänning jämt. Känns som att det är större risk att man klämmer fingrar och/eller hals med snabblås.
Den halvdåliga spänningen beror lite på hur snabblåset ser ut. Många hjälmar har en tunga med många klicklägen på som nog skulle kunna bli som du säger. Åter andra har snabblås av bilbältestyp. Min Schuberth C3 har varianten med klicklägen, men känner inte igen problemen du beskriver. Varierar nog från person till person. Sedan har vi min gamla Nava mopedhjälm jag hade för många år sen, den hade ett bra snabblås av bilbältestyp, ställ in remmen tajt och fint och sen inte tänka på mer än att det klickar i. Inga problem, ens för en mopedslyngel. ;*)
tersan skrev:Jag skulle kunna tänka mig att snabblås har en kortare livslängd än d-ringar också.
Jag skulle kunna tänka mig att dubbla D-ringar sliter mer på remmen, då man ständigt drar till på vissa speciella platser på remmen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Shoei XR-1100 eller Raid II?

#13 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Jag skulle kunna tänka mig att snabblås har en kortare livslängd än d-ringar också.
Jag skulle kunna tänka mig att dubbla D-ringar sliter mer på remmen, då man ständigt drar till på vissa speciella platser på remmen.
Det problemet borde ju vara minst lika stort på ett snabblås, som oftast inte justeras alls.

Googlar man lite så framhålls säkerheten som fördelen med d-ringar: de justeras varje gång, och låser alltid. Fast det känns ju lite som en akademisk diskussion, inte f-n skulle t ex Schubert leverera hjälmar med snabblås om de inte litade på funktionen?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Shoei XR-1100 eller Raid II?

#14 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:[...]Fast det känns ju lite som en akademisk diskussion, inte f-n skulle t ex Schubert leverera hjälmar med snabblås om de inte litade på funktionen?
Tänkte på just det, men sa skrev inget. Ville inte sabba din argumentation. ;*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Shoei XR-1100 eller Raid II?

#15 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:[...]Fast det känns ju lite som en akademisk diskussion, inte f-n skulle t ex Schubert leverera hjälmar med snabblås om de inte litade på funktionen?
Tänkte på just det, men sa skrev inget. Ville inte sabba din argumentation. ;*)
Å, tack... *storkramsmileyomdetfunnitsnån*

Men åter till ämnet: det viktiga för mig när jag köper hjälm är att den sitter bra och har de finesser jag vill ha (ventilation, tvättbar inredning, numera även pinlock...), priset ger jag faktiskt f-n i... även om jag är ekonomiskt lagd känns det VÄLDIGT fel att snåla in på hjälmen.
VFR750F -92, grön

Skriv svar