Hjälmlivslängd ( igen!)

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Hercules
Donator 2009
Inlägg: 76
Blev medlem: tis jun 05, 2007 10:40
Ort: Lidköping

Hjälmlivslängd ( igen!)

#1 Inlägg av Hercules »

Med risk för att dra upp något igen som redan finns i en tidigare tråd ( har inte lusläst alla...).

Att sol, vind och vatten påverkar hjälmars livslängd är ju inget nytt, men jag läste för ett tag sedan ( här?) att
stötupptagningsmaterialet, "frigoliten", åldras kemiskt alldeles på egen hand. I och för sig inte konstigt.

Men vilken livslängd talar vi om där? Samma som för skalet, ca fem år beroende på plast eller fiber?
Ännu kortare ( inte bra) eller ännu längre ( då spelar det ju ingen roll)?

Om det nu har betydelse, hur mycket påverkas det då av att ha ett huvud som svettas i hjälmen
jämfört med att stå i en kartong på en hylla?
D.v.s. vågar jag köpa en utgående modell som stått i affären ett par tre år,
eller är hjälmen "slut" efter en eller två säsonger iallafall då?

Jag har hittills inte hittat något tillverkningsdatum på de hjälmar jag tittat på,
men det kan ju vara listigt kodat kanske...

Är det någon av er som vet, eller vet någon som vet och kan upplysa oss andra?

Man vill ju inte göra ett "fynd" på något hojdagsevent eller liknande bara för att behöva byta igen året efter...

// Hercules
GLOBAL UPPVÄRMNING FÖRLÄNGER SÄSONGEN!

Yamaha XJ 900-83, 87-90 (första hojen, hade inte ens moppe innan...)
Yamaha XZ 550-82, 90-91
Kortare uppehåll..., 91-05
VFR 800 FI-98, 05-19
VFR 800 F-15, 19-?

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Hjälmlivslängd ( igen!)

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

Personligen använder jag mina hjälmar så länge dom sitter bra, inte glappar, är rena, känns fräscha, inte luktar gammal dö råtta och ser hyfsat fräscha ut både invändigt och i skalet.
Slänga en fullt fungerande hjälm bara för att det har passerat ett visst antal år? Inte jag.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hjälmlivslängd ( igen!)

#3 Inlägg av adrian_vg »

Fem år brukar man ju säga att en hjälm i fibermaterial ska hålla. Hjälmar i plast (polykarbonat) kanske hälften, dessa är ju också känsligare för solljus. Med tanke på vad en hjälm är med om under runt fem år, känns det rimligt att byta ut den ungefär då, även om den ytligt sett ser fräsch ut. Du vet inte hur frigoliten ser ut inuti, eller om skalet har fått mikrofrakturer på fel ställen.

Sen beror det ju också hur ofta man bär den. Jag kör ju året om, fem dar i veckan, med min Schuberth C3 och är inne på andra helåret nu, om jag inte minns fel. Kanske tredje. Slitaget märks även på en sk kvalitetshjälm. Många moderna hjälmar har uttagbar inredning som man kan köra i maskin. Detta föränger livet på hjälmen en del tycker jag - det känns fräschare inuti.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Hjälmlivslängd ( igen!)

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Många moderna hjälmar har uttagbar inredning som man kan köra i maskin. Detta föränger livet på hjälmen en del tycker jag - det känns fräschare inuti.
En tunn hjälmhuva, helst i silke, är en rätt bra investering och betydligt lättare att tvätta än inredningen.
Jag använder alltid huva vid långfärd, dock inte när jag åker runt stan eftersom det helt enkelt är för bökigt då tycker jag. Då får istället M54-snushalsduken göra tjänst.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Hjälmlivslängd ( igen!)

#5 Inlägg av vroom »

Bild
Min Shoei x8 som hängt i från tiden med min första VFR..repad o dann men än(då) så grann :lol:
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Skriv svar