Vattentäta handskar - överdrag eller Gore-Tex?

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Kungfuu
Donator 2009
Inlägg: 153
Blev medlem: fre aug 29, 2008 22:49
Ort: Sthlm

Vattentäta handskar - överdrag eller Gore-Tex?

#1 Inlägg av Kungfuu »

För touringändamål med oväntade skurar/regndagar så skulle jag behöva ett par täta handskar eftersom det är dem som blir blötast. Jag brukar ha ett extra par med mig men dessa är inte heller täta så har man otur länge så hjälper inte det.

Ni som har gore-texhandskar - funkar dessa? Exemeplvis http://viewitem.eim.ebay.se/New-Alpines ... 54053/item.

Ni som kör överdrag, är dem bättre? Exempelvis http://www.mc-boden.se/sortiment/regnkl ... gshandskar
VFR800Fi -98 #svart#

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: Vattentäta handskar - överdrag eller Gore-Tex?

#2 Inlägg av Jimmy.S »

inhandlade ett par såna här http://www.24mx.se/mc/p/mc-handske-rich ... icha/s711/ innan jag drog på min mc semester v.24, dom höll tätt i hällregn och 25 mil, dock så fuktade/sög dom vatten bakifrån så jackärmen och handleden blev blöt, även lite fukt syntes på innerhandsken vid lillfingret men jag frös inte nåt och jag kan inte säga att innerhandsken var blöt, dock så syntes det en färgändring pga av vatteninträngning som antagligen kom bakifrån... men dom är onödigt varma så här på sommaren, kanske fungerar bättre om man tar bort innerhandsken men då blev dom lite stora för att kännas bekvämma, samtidigt så har jag ett par halvarsson med deras dry-way membran och dessa fungerar ej... så jag vet inte om jag ska rekomendera att chansa på att köpa ett par eller satsa på ett överdrag som man har med sig, fung. handsken som tänkt är det klockrent.

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Vattentäta handskar - överdrag eller Gore-Tex?

#3 Inlägg av tersan »

Jimmy.S skrev:...samtidigt så har jag ett par halvarsson med deras dry-way membran och dessa fungerar ej... så jag vet inte om jag ska rekomendera att chansa på att köpa ett par eller satsa på ett överdrag som man har med sig, fung. handsken som tänkt är det klockrent.
Festligt, mina Halvarsson State med Dryway Plus funkar fint. Fast som med alla membranplagg så blir de lätt lite varma. Vill man ha maximal komfort tror jag mer på separata regnkläder.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vattentäta handskar - överdrag eller Gore-Tex?

#4 Inlägg av adrian_vg »

Använd dina vanliga handskar och ett par sidenunderhandskar under. Ha med ett par torra reservhandskar. Sidenet torkar snabbt och känslan när man tar på de halvblöta vanliga handskarna är tolerabelt. När "ytter"-handskarna blir för blöta, byt till de andra torra.

Har haft denna rutin och kört så i ganska långa hällregn. Av nån anledning verkar mina Held Racing funka bättre i regn än några andra jag provat, även om de är totalt genomblöta. Stingrockeskinnet i innerhanden kan ha att göra med saken. Fiskar borde ju veta en del om vatten. ;*)

Inga goretex/membran-handskar jag hittills har provat har haft någon speciell bra känsla alls vid körning. Känns som att köra med tredubbla lager raggsockor på händerna tycker jag. Av nån anledning tycks fabrikanterna ha snöat in på att vill man ha ett regntätt membran i handsken vill man dessutom också ha stoppning som pallar för tjugo minusgrader. :?

Edit:
tersan skrev:Vill man ha maximal komfort tror jag mer på separata regnkläder.
Och blir blöt inifrån ist. :( Jag har numera i praktiken helt skippat regnbyxorna och har på regnjackan bara om jag räknar med att stå still en del med bågen. När man kör håller kåpan borta det mesta.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Kungfuu
Donator 2009
Inlägg: 153
Blev medlem: fre aug 29, 2008 22:49
Ort: Sthlm

Re: Vattentäta handskar - överdrag eller Gore-Tex?

#5 Inlägg av Kungfuu »

Min kompis har ett par ytterhandskar som tydligen funkar hur bra som helst och han känner inte att han blir blöt inifrån heller. Dock vet jag inte var det är för ena och de kostade multum. De från A-Pro är rätt vanliga (många som säljer iaf) men jag har inte hittat ett enda omdöme om de är bra eller inte.

Min Gore-Texjacka funkar hur fint som helst även i ösregn men byxorna blir mycket riktigt blöta inifrån. Angående värmen så ska de handskar jag länkade till inte vara speciellt varma, dessutom åker jag mest på långtouring till Norge, och där får man ju oftast inte värmeslag direkt...

Lite skilda bud ovan.. ska luska lite till.
VFR800Fi -98 #svart#

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Vattentäta handskar - överdrag eller Gore-Tex?

#6 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Edit:
tersan skrev:Vill man ha maximal komfort tror jag mer på separata regnkläder.
Och blir blöt inifrån ist. :(
Ja, ska det vara riktigt regntätt så blir det så, framförallt om det är varmt och/eller man anstränger sig. Jag tänkte mest på komfort när det inte regnar... själv använder jag mest olika varianter av membranplagg (på hoj och ute i skog och mark), men då blir det ju liiiite sämre när det inte regnar. Som du påpekar så är plaggen ofta lite extra isolerade, förutom membranets egen isolereffekt.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vattentäta handskar - överdrag eller Gore-Tex?

#7 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Ja, ska det vara riktigt regntätt så blir det så, framförallt om det är varmt och/eller man anstränger sig. Jag tänkte mest på komfort när det inte regnar... själv använder jag mest olika varianter av membranplagg (på hoj och ute i skog och mark), men då blir det ju liiiite sämre när det inte regnar. Som du påpekar så är plaggen ofta lite extra isolerade, förutom membranets egen isolereffekt.
Visst är det så att membranplaggen bygger på att det är varmare innanför plagget än utanför, och att det är den drivande mekanismen för att trycka ut svetten. Vidare, det är därför membranplagg inte funkar speciellt bra under somrarna när det är varmt. Åtminstone som jag har fått det mig berättat. Stämmer?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Vattentäta handskar - överdrag eller Gore-Tex?

#8 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Ja, ska det vara riktigt regntätt så blir det så, framförallt om det är varmt och/eller man anstränger sig. Jag tänkte mest på komfort när det inte regnar... själv använder jag mest olika varianter av membranplagg (på hoj och ute i skog och mark), men då blir det ju liiiite sämre när det inte regnar. Som du påpekar så är plaggen ofta lite extra isolerade, förutom membranets egen isolereffekt.
Visst är det så att membranplaggen bygger på att det är varmare innanför plagget än utanför, och att det är den drivande mekanismen för att trycka ut svetten. Vidare, det är därför membranplagg inte funkar speciellt bra under somrarna när det är varmt. Åtminstone som jag har fått det mig berättat. Stämmer?
Det är så jag fattat det också. Membranhandskar och värmehandtag är inte heller nån bra idé...
VFR750F -92, grön

Skriv svar