Vad för öronskydd bör man satsa på?

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
landin86
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: mån maj 09, 2011 07:58
Ort: Kävlinge

Vad för öronskydd bör man satsa på?

#1 Inlägg av landin86 »

Hejsan!
Har nu kommit till en punk där jag blivit klok på att öronproppar i någon form skall andvändas när jag kör hoj... Tänkte kolla vad ni använder för öronproppar, och vilka som kan rekomenderas om man inte känner för att springa iväg och formgjuta öronskydd för dryga tusenlappen det första man gör...
Har kollat på http://www.earstore.se/produkt/187-oron ... toSafe.htm , tycker dessa verkar vara en bra modell... Någon som testat dessa??
Blå VFR800-01!

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: Vad för öronskydd bör man satsa på?

#2 Inlägg av Jimmy.S »

dessa alpine har jag haft hela året, dämpar inte alls lika mycket som ett par riktiga gamla hederliga i skumplast gör men är smidiga att montera, håller fint, har hyfsad komfort trots modellen (är alltid lite smådumt att ha en pinne som sticker ut och påverkas mot hjälmen men den är kort och man märker inte av den så mycket).

Fördelen är att man hör ganska bra, t.ex så hör jag att min telefon ringer när jag ligger i 120... och min kromsläde bullrar.
Är även ganska lätt att föra ett samtal med dessa då det är ett filter i dom som sorterar bort vindbruset medans övriga ljud hörs ganska ok.
Komforten på själva proppen i örat är ganska ok, man får inte ont i örongången på längre resor men efter en väcka så känns dom lite jobbiga, finns även en instruktion har jag för mig hur man kan anpassa lamellerna till just ditt öra om du tycker dom är för stora (har jag för mig, köpte nämligen ett annat par till jobbet samtidigt och instruktionen fanns bara i ena paketet.)

Ska köra med dessa nästa år med och kan rekomendera dessa, dock inte om du har ett hörselproblem t.ex tinitus då det fortfarande finns visst brus/vägljud och då blir örat lite ansträngt skulle jag tro (är oftast bättre med mycket dämpning om man redan har problem)

Användarvisningsbild
landin86
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: mån maj 09, 2011 07:58
Ort: Kävlinge

Re: Vad för öronskydd bör man satsa på?

#3 Inlägg av landin86 »

Okej... det låter ju helt okej... Men då jag har lite början till tinitus, så började jag fundera lite på det du skrev om mer dämpning... vilka skulle man då ha?
Dock är det ju inte motorbullret som jag har problem med, utan att jag är väldigt frälst i att köra med visiret uppfällt, och då bildas det ett väldigt vindbrus som låter högt som tusan... Så det är ju mer vinden som jag vill ha bort, då min hoj inte låter speciellt mycket.... (trots slipon :roll: )
Blå VFR800-01!

Råttis
Donator 2016
Inlägg: 944
Blev medlem: lör jun 19, 2010 18:16
Ort: Eslöv

Re: Vad för öronskydd bör man satsa på?

#4 Inlägg av Råttis »

Jag har sådana och är otroligt nöjd med dom. Det enda jag saknar är ju motorbullret som hörde tydliger innan.

Bra komfort i örat, men som sagt det kommer en instruktion ang hur man tillpassar.

/Råttis

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Vad för öronskydd bör man satsa på?

#5 Inlägg av Maciver »

Har dem som du länkat till och är otroligt nöjd.

Det finns 2 "filter", jag använder de som dämpar mest (gula) och de tar bort nästan allt vindbrus.

Ett stort KÖP från min sida.
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
landin86
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: mån maj 09, 2011 07:58
Ort: Kävlinge

Re: Vad för öronskydd bör man satsa på?

#6 Inlägg av landin86 »

Okej... Det låter ju jäkligt bra...
Ni som bor i Eslöv... Köpte ni era i butik, eller beställde hem? tänkte sticka till Lillemans imorogn efter jobb och se vad dom har... Var på Bröderna Hörbergs, men dom hade ju bara en propp...

Det är ingen annan som har andra proppar att rekomendera?
Blå VFR800-01!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vad för öronskydd bör man satsa på?

#7 Inlägg av adrian_vg »

landin86 skrev:Det är ingen annan som har andra proppar att rekomendera?
Jag brukar handla mina hos en verktygshandlare. Vanliga proppar, typ Ear eller vad de heter och med minst 30dB dämpning.

Personligen bryr jag mig inte om de där specialgjorda propparna som ska släppa igenom tal, musik odyl men stoppa "oväsen". För mig är det viktigaste att vindbruset dämpas generellt.

Har lite svårt att motivera inköp av (i vissa fall) 2000-kronors-proppar, eller 200-kronors-proppar för den delen också. Man får ganska många vanliga proppar för de pengarna.

Det är denna modell; http://www.earstore.se/produkt/76-oronp ... 0-pack.htm, jag brukar använda, dock kanske inte just av det märket. Tvättar man av dem lite då och då, brukar de kunna hålla ganska länge. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

William
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: fre jul 16, 2010 13:07
Ort: GBG

Re: Vad för öronskydd bör man satsa på?

#8 Inlägg av William »

Har med dom du länkat till... riktigt nöjd! För mig räcker det gott med det minst dämpande filtret då man hör motor och trafik men allt vasst brus och vinande försvinner! Tjöööp!
VFR 750F -89 Svart

Råttis
Donator 2016
Inlägg: 944
Blev medlem: lör jun 19, 2010 18:16
Ort: Eslöv

Re: Vad för öronskydd bör man satsa på?

#9 Inlägg av Råttis »

landin86 skrev:Okej... Det låter ju jäkligt bra...
Ni som bor i Eslöv... Köpte ni era i butik, eller beställde hem? tänkte sticka till Lillemans imorogn efter jobb och se vad dom har... Var på Bröderna Hörbergs, men dom hade ju bara en propp...

Det är ingen annan som har andra proppar att rekomendera?
Köp dom genom earstore (länken) billigare än Lillemans samt att du har dom typ inom 2dagar, jag gjorde det.
Har för mig att Lillemans tar ca 300kr för dom när jag tittade sist.
Inga problem med betalningen heller, fick faktura som jag senare betalde efter leverans.

/Råttis

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Vad för öronskydd bör man satsa på?

#10 Inlägg av Mister »

http://www.apoteket.se/privatpersoner/r ... uid=242266

Använt denna sort i flera år. Bättre formanpassning är nog svår att hitta, tror jag. :)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
landin86
Medlem
Inlägg: 88
Blev medlem: mån maj 09, 2011 07:58
Ort: Kävlinge

Re: Vad för öronskydd bör man satsa på?

#11 Inlägg av landin86 »

Dom jag tittat på är nu beställda!
Mycket riktigt verkar alla andra ta 300 kr för ett par, utom just den länken jag skicka..

Dom andra från Apoteket kan ju isf vara värt att prova.. Det var ju inga större summor, och kan ju vara bra att ha i reser, så ska nog inhandla en paket sådanna också :wink:
Blå VFR800-01!

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Vad för öronskydd bör man satsa på?

#12 Inlägg av RhINO »

Jag har börjat kika på proppar och funderar på att gjuta ett par, är det någon som har tips och idéer, typ den där är bra men inte den?

/R

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vad för öronskydd bör man satsa på?

#13 Inlägg av blacken »

RhINO skrev:Jag har börjat kika på proppar och funderar på att gjuta ett par, är det någon som har tips och idéer, typ den där är bra men inte den?

/R
http://www.hearnordic.com/produkter/hea ... ac563-b855
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Vad för öronskydd bör man satsa på?

#14 Inlägg av RhINO »

Den har jag hittat, däremot är det glest med priser där :/ (mer än att man har 10% från SMC)

/R

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 977
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Vad för öronskydd bör man satsa på?

#15 Inlägg av lappen »

landin86 skrev:Hejsan!
Har nu kommit till en punk där jag blivit klok på att öronproppar i någon form skall andvändas när jag kör hoj... Tänkte kolla vad ni använder för öronproppar, och vilka som kan rekomenderas om man inte känner för att springa iväg och formgjuta öronskydd för dryga tusenlappen det första man gör...
Har kollat på http://www.earstore.se/produkt/187-oron ... toSafe.htm , tycker dessa verkar vara en bra modell... Någon som testat dessa??
Jag kör med vanliga gula skumplast. Fungerar bra tycker jag och är billiga. Brukar tvätta dem efter jag kommit fram till jobbet med lite tvål och vatten. De hinner torka tills dess det är dags att åka hemåt.
Bild

F.ö fungerar inte länken för mig..men inlägget är ju ganska gammalt såg jag..?
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Skriv svar