Hjälmar

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
galant
Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: lör sep 08, 2012 10:50
Ort: Stockholm

Hjälmar

#1 Inlägg av galant »

Ska köpa en ny hjälm till nästa år och nu är frågan,vilket märke har den tystaste, bekvämaste och säkraste hjälmen ? :?:
Senast redigerad av galant den lör nov 17, 2012 15:55, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Hjälmar

#2 Inlägg av Conseal »

Eftersom huvuden är olika så finns det inte en hjälm som fyller alla kriterier. Frågan bör vara vilken hjälm med bra skyddsklass passar ditt huvud bäst ;-).

På mitt huvud sitter KBC & HJC riktigt bra och jag uppever HJC som tystare men nödvändigtvis inte säkrare då skalet vid hakpartiet skyddar olika.

Förslagsvis provar du flertalet hjälmar för att hitta de som sitter bra och sedan ber du om feedback på de specifika modellerna. Get troligen snabbare och bättre svar. Nu blir det lite som hur långt är ett snöre :-)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
jenshenrik
Medlem
Inlägg: 345
Blev medlem: fre feb 12, 2010 20:26
Ort: Odense, Danmark
Kontakt:

Sv: Hjälmar

#3 Inlägg av jenshenrik »

Jeg anbefaler Nolan N85. Den är lätt, sikker och komfortabel.

Inden du evt. tittar på Schuberth (kan jag inte rekommandera): Check sikkerheden här:
http://sharp.direct.gov.uk/

Held og lykke, som vi siger i Danmark :)
Jens Henrik
"Uhyret" - CBR954RR3
-Hjertet banker altid for V4
BildVFR-Forum.dk

galant
Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: lör sep 08, 2012 10:50
Ort: Stockholm

Re: Hjälmar

#4 Inlägg av galant »

jag har klurat lite på en öppningsbar åxå.... men jag misstänker att det kan bli vindbrus i skarven...???

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Hjälmar

#5 Inlägg av tersan »

galant skrev:jag har klurat lite på en öppningsbar åxå.... men jag misstänker att det kan bli vindbrus i skarven...???
Beror på hur luftströmmarna går runt ditt huvud, vilket beror på din längd/körställning och hoj. Sen är en öppningsbar hjälm ur strikt säkerhetssynpunkt inte lika bra som en "hel" hjälm, men å andra sidan finns det fler parametrar att ta hänsyn till för att bedöma säkerhet (vilket jag inte tänker utveckla mer, det finns mycket att läsa och mååånga olika åsikter).
VFR750F -92, grön

galant
Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: lör sep 08, 2012 10:50
Ort: Stockholm

Re: Hjälmar

#6 Inlägg av galant »

Jo det är nog så....jag bara tänkte att det är ju ganska bekvämt, attslippa ta av sig hjälmen när man pratar med folk.... :wink: ja ja vi få se vad 2013 bjuder på för nyheter...men tack i alla fall...!!!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Hjälmar

#7 Inlägg av Conseal »

En öppningsbar är inte lika tyst som en hel hjälm ...
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hjälmar

#8 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:En öppningsbar är inte lika tyst som en hel hjälm ...
Schuberth C3 är. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Hjälmar

#9 Inlägg av tersan »

galant skrev:Jo det är nog så....jag bara tänkte att det är ju ganska bekvämt, attslippa ta av sig hjälmen när man pratar med folk.... :wink:
Eller äter korv, eller nyttjar tobak... :wink:

Jag har själv glasögon, men tycker inte att det är nåt större bekymmer att pilla dit dem genom visiröppningen. Men nästa gång det ska inhandlas ny hjälm ska jag nog titta även på öppningsbara.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hjälmar

#10 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Jag har själv glasögon, men tycker inte att det är nåt större bekymmer att pilla dit dem genom visiröppningen. Men nästa gång det ska inhandlas ny hjälm ska jag nog titta även på öppningsbara.
Jag har tagit sönder ett antal glasögonbågar genom åren pga integralhjälmar. När jag återföll för några år sen var det inte nåt snack om saken att det skulle bli en öppningsbar hjälm. Som ung hade man inte direkt råd med de dyra öppningsbara hjälmarna (dessutom fanns i praktiken vara BMW:s öppningsbara, och de kostade nästan som en motorcykel då).
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Hjälmar

#11 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Jag har tagit sönder ett antal glasögonbågar genom åren pga integralhjälmar. När jag återföll för några år sen var det inte nåt snack om saken att det skulle bli en öppningsbar hjälm. Som ung hade man inte direkt råd med de dyra öppningsbara hjälmarna (dessutom fanns i praktiken vara BMW:s öppningsbara, och de kostade nästan som en motorcykel då).
Jag har sen många år tillbaka glasögonbågar som tål stryk... :wink:

Öppningsbara hjälmar har jag ärligt talat inte haft en tanke på tidigare pga hög vikt, högt pris och sämre skydd, men nästa gång ska jag som sagt kolla närmare på utbudet.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hjälmar

#12 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Öppningsbara hjälmar har jag ärligt talat inte haft en tanke på tidigare pga hög vikt, högt pris och sämre skydd, men nästa gång ska jag som sagt kolla närmare på utbudet.
De flesta nya öppningsbara hjälmar av kändare märke är godkända enl både integral- och jetreglerna.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Hjälmar

#13 Inlägg av Conseal »

Körde med öppningsbar när jag krachade rödviffern och den skyddade pallet rätt bra ätt br ätt... ;)
Skämt åsido .. Kbc ffr var det och den gillade jag trots att vindbruset var lite högt. Har en Arioh Matisse som
frugan använder och den är riktigt najs.. Har en till av känt märke men den sitter inte bra på mig.
Är iallafall skitskönt vid broöppningar och korvätning :-D
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Hjälmar

#14 Inlägg av Mister »

Kraschade med bogvisirhjälm 2009, framsidan tog smällen. Den gjorde sitt jobb iaf. Hade jag haft en så kallad öppen hjälm/jethjälm så hade man nog sett rätt vanskapt ut idag. Nackdelen med bogvisirhjälm är vindbrus och vikt.

2009 så slutade jag oxå röka, så efter det så fanns det ingen anledning till att skaffa en sån igen :)

Sen vilken hjälmärke man ska ha då är det lite frågan om huvudform. För mig passar Arai kanon, men inte Nolan t ex
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Cimmerier
Medlem
Inlägg: 105
Blev medlem: tis feb 16, 2010 05:20
Ort: Klippan

Re: Hjälmar

#15 Inlägg av Cimmerier »

Kan inte göra ngt annat än hålla med föregående talare. Du måste prova dig fram. Olika tillverkare passar olika sorters huvud, men generellt så verkar Schubert vara det märke som har tystast hjälmar.
Har själv en Nolan N 103 som jag är...ganska nöjd med. (Nu dessutom kraftigt sänkt pris hos Bröderna Nilsson i Hbg...Har kostat 3500:-, men säljs nu ut för 995:-)Har svårt att tänka mig en icke öppningsbar hjälm efter att ha kört med den här rackaren i två säsonger. Perfekt när man ska spotta snus om inget annat 8) En fördel som många kanske inte tänker på är att om det skulle skita sig rejält och man skulle behöva säkerställa andning genom att intubera personen så behöver man inte ta av hjälmen för att göra det, vilket kraftigt minskar risken för att förvärra en eventuell nackskada (Vilket sannolikheten är ganska stor att man har om man måste intuberas)
Nackdelen är som sagt tyngden och oljudet. Jag kör iofs alltid med öronproppar...och jag kan föra ett normalt samtal med tanten via intercomsystemet vi har i hastigheter ~150km/h...

//C
Millions of flies can´t be wrong...EAT SHIT!!
Eller som frun brukar säga: Jag är inte dum...Jag har bara lite otur när jag tänker...
Honda Hornet - Såld
Blackbird - Kraschad
Suzuki SV 650 - Såld
Firestorm - Utlånad till frugan
VFR 1200 - Grå förstås...

Skriv svar