Storlek på mc-kläder

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
peo
Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: ons maj 08, 2013 09:32

Storlek på mc-kläder

#1 Inlägg av peo »

Hej!

Såg nån sån här tråd i det här forumet eller nåt annat, men hittar inte åt den igen (det var tokmånga svar på den också under en flerårsperiod)..

Hittade en storleksguide på MC-Depåns hemsida (www.mc-depan.com), finns i menyn under loggan och sånt..

Mätte enligt bästa förmåga upp mig själv med en elkabel och kom fram till dessa mått:
bröst 95,5 (48)
midja 80,5 (46)
höft 92,5 (< 46, 46 = 96-98cm)
arm 67,5 (56-58)
ben 106 (46/48)

Det som avviker mest från storleksguiden på MC-Depån är min armlängd som först nås vid en storlek på 56-58 (fast då blir alla andra mått så stora att det ryms både 2 och 3 av mig i det). Armlängden mäts enligt deras guide från axel-spetsen till tumleden.

Så en fråga till läsarna av tråden.. är det bara jag som är långarmad och smalhöftad, eller är det nåt fel på storlekstabellen ?

Kollar just nu i första hand på Alpinestars Andes Drystar kläderna..

/PeO

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Storlek på mc-kläder

#2 Inlägg av Conseal »

Mätte du till tumleden där den fäster i handleden eller första knogen är min spontana fråga.. Känns som den frlande distansen nästan.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Storlek på mc-kläder

#3 Inlägg av tersan »

peo skrev:Så en fråga till läsarna av tråden.. är det bara jag som är långarmad och smalhöftad, eller är det nåt fel på storlekstabellen ?
Du är långtifrån ensam om att inte passa in i storlekstabellerna... jag är lång och smal, och för att fylla ut kläder som passar min längd verkar tillverkarna tycka att jag borde väga runt 30 kilo till... :roll:

Nästa uppsättning hojkläder lär bli måttsydda för min del.
VFR750F -92, grön

peo
Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: ons maj 08, 2013 09:32

Re: Storlek på mc-kläder

#4 Inlägg av peo »

Mätte tills precis där tummen börjar, dvs där den sitter fast.. Kontrollmätte nu så att jag inte mätt fel ände på sladden eller mätt från den trasiga änden på tumstocken, men får ändå samma mått (om man ska vara noga så blev det 68cm den här gången)
Conseal skrev:Mätte du till tumleden där den fäster i handleden eller första knogen är min spontana fråga.. Känns som den frlande distansen nästan.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Storlek på mc-kläder

#5 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Du är långtifrån ensam om att inte passa in i storlekstabellerna... jag är lång och smal, och för att fylla ut kläder som passar min längd verkar tillverkarna tycka att jag borde väga runt 30 kilo till... :roll:
Jag har turen att vara lite byggd som en italienare, så Alpinestars, och lustigt nog Held, sitter nästan helt perfekt på mig. Det enda är att min överkropp är lite för kort för att passa till armlängden. Skandinaviska ställ (Lindstrands, Jofama) sitter inte helt bra på mig.

Storlekstabeller tycker jag mest verkar vara en fingervisning om vilken storlek man ska börja prova, inget annat.. :roll:

Sen tycker jag att skinnställ är lite jobbiga att få till rätt, eftersom de töjer sig efter ett tag - hur mycket mindre storlek vågar man köpa för att det inte ska bli för stort sen, typ.
tersan skrev:Nästa uppsättning hojkläder lär bli måttsydda för min del.
Börjar luta åt det där också...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar