Bra pris på Scala Rider G9

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
andreas
Donator 2015
Inlägg: 137
Blev medlem: lör apr 05, 2014 19:35
Ort: Uppsala

Re: Bra pris på Scala Rider G9

#16 Inlägg av andreas »

Nu har jag monterat Scala Rider G9 på min Schuberth C3 Pro. Uppgifterna om det fungerar var tvetydiga på nätet så jag tänkte att jag skulle skriva om det här.

Jag ville inte klistra fästet på hjälmen eftersom jag sett den lösningen och den helt enkelt inte sitter bra. Tyvärr är det ganska trångt att få plats med fästet runt kanten, men det går om man lossar inredningen från kanten på hjälmen. Därefter lossar man på det röda snäppfästet en bit in under inredningen. Slutligen lossar man skruvarna på fästet så mycket det går. Om man sedan skjuter fästet på plats framifrån är det möjligt att pressa samman cellplasten i hjälmen nog för att fästet ska hamna tillräckligt långt bak för att solvisiret ska gå att manövrera. Därefter får man skruva omväxlande på fästets skruvar, och de går att skruva mycket eftersom cellplasten ger med sig. Till slut sitter det väldigt bra. Att leda bommicken rätt och att dra sladdarna innanför inredningen var enkelt, men man måste använda kardborrfästena, annars flyttar högtalarna på sig. Det är ganska svårt att fästa inredningen i hjälmkanten igen, men det verkar fungera utan att den sitter fast också.

Tyvärr ger hela enheten lite turbulens som hörs eftersom hjälmen i övrigt är så tyst. Jag får se om jag kan göra något åt det eller om jag kan leva med det. I värsta fall får jag skaffa en SRC och sälja Scalan, men då tappar jag samtidigt lite funktioner som jag vill ha.

Utmaningen nu är att uppdatera och konfigurera enheterna så att de slutar säga Auf Wiederhören när man stänger av dem. Jag gissar att de svensksålda pratar engelska direkt.

Att montera den andra C9:an i barnens Caberg var förresten hur enkelt som helst.
VFR1200F DCT -10

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bra pris på Scala Rider G9

#17 Inlägg av adrian_vg »

Du inser att när cellplasten är hoptryckt ger den inget skydd mer?
En petig person skulle nog vilja att du kasserar hjälmen efter en sån hantering... :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
andreas
Donator 2015
Inlägg: 137
Blev medlem: lör apr 05, 2014 19:35
Ort: Uppsala

Re: Bra pris på Scala Rider G9

#18 Inlägg av andreas »

adrian_vg skrev:Du inser att när cellplasten är hoptryckt ger den inget skydd mer?
En petig person skulle nog vilja att du kasserar hjälmen efter en sån hantering... :)
Cellplasten på tre kvadratcentimeter precis vid kanten direkt bakom en stor hård klump skyddar nog knappast något i alla fall. Om inte annat sitter den långt från huvudet redan från början. Då är det en betydligt större risk att ha den där stora hårda klumpen på hjälmens utsida, men också det känns ok eftersom den inte borde kunna slå i med så stor kraft då den skyddas av axeln.
VFR1200F DCT -10

Skriv svar