Stövlar till skinnställ eller skinnbyxor

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Stövlar till skinnställ eller skinnbyxor

#1 Inlägg av RhINO »

Kanske är en fånig fråga men funkar det att använda touringstövlar till skinnställ eller behöver man något mer racigt? Jag har ett par tcx-stövlar med goretexmembran och kör med goretexbyxor utanpå dessa men jag har börjat fundera på skinn istället och undrar helt enkelt om det lirar med de stövlarna

/R

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Stövlar till skinnställ eller skinnbyxor

#2 Inlägg av Mister »

Självklart funkar det. :) Men vill du ha lite sportigare så har jag ett par Sidi B2 Goretex (racingstövel med utbytbara tåskrapare) som jag säljer. :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Stövlar till skinnställ eller skinnbyxor

#3 Inlägg av adrian_vg »

Det är en fråga om stilen man vill uppnå, tycker jag! :fakta

Det vanligaste man ser till skinnställ brukar vara en lite sportigare stöveltyp. Racingstövlar är vanligt.
Åkare i gubbtex brukar nästan utan undantag ha mjuka touringstövlar utan extra plastskydd eller kraftigare kängor.

Med det sagt, jag har mina racingstövlar till både gubbtex- och skinnstället.
Touringstövlarna har jag bara till gubbtexstället.
Crosstövlarna har jag till gubbtex-byxorna. En gång har jag haft crosstövlarna till skinnstället, och det var medan jag lät sula om racingstövlarna.

Edit: Kolla min avatarbild. Jag brukar mestadels se ut så där - med skinnställ och racingstövlar.

Edit2: Ett sidospår; gubbtex-byxor till skinnjacka tycker jag ser skumt ut, nästan lite avigt.
Skinnbyxor till gubbtexjacka ser bättre ut, det är lite klassiskt motardstuk över det.
Likaså ser mjuka touringstövlar till ett räjsigt skinnställ något konstigt ut, och även mjuka touringstövlar till en offroadig klädsel i övrigt.
Har sett alla nämnda typer. Det sticker ut lite alldeles i början, men man vänjer sig snabbt.

Edit3: Notera att detta är mina egna personliga tyckanden! Jag dömer ingen. :-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Stövlar till skinnställ eller skinnbyxor

#4 Inlägg av RhINO »

Jag inser att det kan se ut som skit men tänkte att man kanske kan sprida inköpen lite. Har kikat på lindstrands delade ställ, kör i ett dainese textilställ nu och passformen är inte direkt nordisk... Alla man ser i skinn har racestövlar så funderingen var om det var något med passning.

Mister tackar för erbjudandet men det blir en bit att åka :-)

/R

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Stövlar till skinnställ eller skinnbyxor

#5 Inlägg av Mister »

RhINO skrev:
Mister tackar för erbjudandet men det blir en bit att åka :-)

/R
Frakt får säkert ordna eller så kanske vi ses på vifferträffen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Stövlar till skinnställ eller skinnbyxor

#6 Inlägg av RhINO »

Vad är det för storlek och hur är sidi i storlekarna?
(och varför säljer du)
/R

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Stövlar till skinnställ eller skinnbyxor

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

Det mesta funkar utom ytterligheter.
- Tandkrämstubsställ på customhoj = Nej.
- Fransjacka på sporthoj = Nä.
- Customboots med skinnställ = Nada.
- Racedojor med goreställ = Kan gå, men njä.

Däremot neutrala dojor och goreställ går i stort sett ihop med allt så länge man håller sig inom "normala" gränser.
Köper man t.ex. en värstingställ med knä- och armbågspuckar, kanske perforering, en massa kevlar, puckel och ja du vet, då bör man nog gå hela vägen, naturligtvis under förutsättning att man kör på det sättet som det fodras med sån utrustning :wink: . Oskrapade knäpuckar är t.ex. väldigt osexigt lyser "färsking" till omgivningen och om man väljer att skapa puckarna på garagegolvet så gäller det att skrapa dom åt rätt håll, annars lyser det inte bara "färsking" utan även "amatör" :wink: :lol:

Men om man vill vara riktigt cool så gör man som jag gjorde i min ungdom. Skinnställ utan skydd (nja, det satt ju lite skumgummi och dubbelt skinn på utsatta ställen), skrapade knän utan puckar och förstärkt på olika ställen med lite racetejp. Egentligen otroligt att man överlevde den tiden. Visserligen hade inte hojarna lika mycket pulver som idag, men dom hade å andra sidan heller ingen väghållning (det fanns nåt klistermärke med texten: "wobbla är skönt, våga wobbla"), inga bromsar och inga däck (värstingdäcket hette Dunlop K91 Red Arrow och hade grepp som dagens touringdäck och hållbarhet som Michelin Pilot Race).

Om man inte kör så raceinspirerat så finns det två lösningar, jag har testat båda och dom funkar.
Skinnställ - Jag valde bort knäpuckarna och hade skinnlappar över kardborrarna. Det var ett normalt tvådelat skinnställ (PSI - kan rekommenderas, riktigt bra kvalitet och vettiga priser), alla skydd men utan puckel. Till det normala Alpinestars Gore-Tex dojor utan en massa plast.

Strax efter att jag hade köpt det började jag att ändra mig och funderade på vad jag höll på med eftersom som jag brukar säga "mina racinginspirerade dagar nog är över.
Så det såldes till en bättre behövande (fick reda på att nya ägaren körde VFR så om nån sen en person på en VFR med rött/svart/vitt PSI Grafo ställ) och istället köptes ett textilställ, men fortfarande sprtig still och inte typ lång endurojacka.
Fördel: Betydligt mer praktiskt.
Nackdel: Skyddar sämre och ser inte lika racigt ut.

Så slutklämmen är helt enkelt: Fundera på vad du använder hojen till och köp utrustning efter det. Kort sagt.
- Race på favokrokvägen = Skinn med alla skydd.
- Blandat sport och touring = Skinn med skydd men inte överdrivet eller textil.
- Dagligen till och från jobbet = Textil.
- Pluffa runt med solen i ryggen = Fransar, ju fler desto bättre (visst ja, VFR är ingen glidare) :wink:

Lång utläggning, men jag kan inte rå för att jag blir nostalgisk ibland och längtar tillbaka till tiden när man körde raceinspirerat :)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Stövlar till skinnställ eller skinnbyxor

#8 Inlägg av Mister »

RhINO skrev:Vad är det för storlek och hur är sidi i storlekarna?
(och varför säljer du)
/R
Det är storlek 44 men de är små i storleken (italienska mått typ) så de är lite för smala i där foten är dom bredast. Så de klämmer för mycket. Så jag har fått gått tillbaka till TCX stövlar som jag hade tidigare (köpt ett par nya sådana) Då de är bredare i storleken. Jag är lite plattfotad kan man säga. :) Då jag tycker Sidi tillhör bland de bästa märkerna så var detta lite synd. Sen gillar jag topprodukterna. Racingstövlar med Goretex är ju också otroligt användningsbara för allroundkörning och är framförallt säkra. Stövlar efter hjälm är ett av de viktigaste, tycker jag, att satsa på när det gäller skyddsutrustning. :)

Likadant var det när jag hade bestämt mig för shoei hjälm. Men jag har inte Shoei skalle. Trots att det är ju en sån som jag ville ha. Kör istället med Arai sen flera år tillbaka och som funkar klockrent. :)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Stövlar till skinnställ eller skinnbyxor

#9 Inlägg av RhINO »

Ajdå, då låter de nog lite små, kör 45 för det mesta, vissa märken neråt 43 och en del snarare 47 (typ shimano cykelskor...)

Angående vad man skall ha för kläder så... jo, jag är väl ute lite efter skinnställets skydd mot skrap, kör som sagt i ett Daineseställ i tyg idag som jag inte tänkt kränga så det kan man ju köra till jobbet i.

/R

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Stövlar till skinnställ eller skinnbyxor

#10 Inlägg av adrian_vg »

RhINO skrev:Jag inser att det kan se ut som skit men tänkte att man kanske kan sprida inköpen lite. Har kikat på lindstrands delade ställ, kör i ett dainese textilställ nu och passformen är inte direkt nordisk... Alla man ser i skinn har racestövlar så funderingen var om det var något med passning.

Mister tackar för erbjudandet men det blir en bit att åka :-)

/R
Så länge man är bra skyddad ska alla andra skita i hur det ser ut.
Dessutom - alltid retar det någon. :mrgreen:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar