Iridium-visir...

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
stilo
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: tor jun 14, 2007 19:38
Ort: Falkenberg

Iridium-visir...

#1 Inlägg av stilo »

Skall skaffa ett nytt mörkare visir till min nya Agv GP-pro...

Det jag ser är att det finns såkallade Iridium-visir (spegelvisir) för samma pris som vanliga tonade visir.
Ser väl lite "#uffare" ut möjligen men är spegelvisiren tonade? och isåfall är det ljus eller mörk toning?
Hoppas på mittemellan då vanligt tonat visir finns antingen väldigt lätt tonat eller väldigt mörkt tonat och jag vill ha nåt mittemellan...

Nån som vet?
Utan hoj...

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#2 Inlägg av Conseal »

Tror det skiljer lite mellan olika tillverkare men kan svara med vad jag vet.

Jag har en KBC-hjälm och till den finns klart, rökfärgat och iridiumvisir i olika utföranden... och i KBC's fall så är det rökfärgade mörkare än iridiumvisiret (väntar fortfarande på mitt iridiuimvisir som jag reklamerade pga fel i beläggningen). Verkar dock som att iridiumvisiren är känsligare än öviga visir då det inte är plasten i sig som är färgad utan en beläggning ovanpå (på utsidan såklart).

Klara visir är klar plast, mörka visir är mörk plast & iridiumvisir är klar plast med en "iridiumhinna" utanpå. Ett stenskott kan göra att flagor lossnar i iridiumskiktet.

Mina erfarenheteriallafall
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Kaiko
Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre jun 09, 2006 12:58
Ort: Norr om Stan

#3 Inlägg av Kaiko »

Jag har ett silverfärgat visir av fabrikatet X-Lite. http://www.sporthoj.com/forum/garage.ph ... ge&id=2457
Silverytan läggs på ungefär som iridium kan jag tänka mig.
Problemen dårå:
-Känsligt för repor, allt syns.
-Ser lätt smutsigt ut.
-Min har börjat tunnas ut kring infästningen, dvs silvret blir halvt genomskinligt.
Jag är inte nöjd, det kostar trots allt 700 och borde hålla bättre än en säsong.
Vroom Vroom

stilo
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: tor jun 14, 2007 19:38
Ort: Falkenberg

#4 Inlägg av stilo »

Låter som jag skall låta bli att skaffa iridium med andra ord...iochförsig skulle det bli ett iridium med fästen för tearoff.

Använder idag tearoff för att "spara" orginalvisiret...


Ett alternativ jag hittade är Pinlock, dvs ett extra visir innanför det ordinarie visiret. Har hittat pinlock riktigt billig till min hjälm, kommer isåfall köpa både klart, rökfärgat och orange:t pinlock...nån som testat detta med pinlock?!?
Sen finns det nån form av tejp:
http://cgi.ebay.co.uk/MotoGP-Moto-GP-Vi ... ingPayment
Detta verkar dock lite lågbudget men är ju billigt iallafall då jag har ytterligare ett orginal klart visir jag skulle kunna montera detta på...
Utan hoj...

Användarvisningsbild
Kaiko
Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre jun 09, 2006 12:58
Ort: Norr om Stan

#5 Inlägg av Kaiko »

Jag har pinlock på båda mina visir.
Funkar kanon, håller borta imman.
Se dock till att tätningen går hela varvet runt, det gjorde det inte på mitt första. Fick byta det på garanti, men hade då redan fått repor på insidan av visiret.
Vroom Vroom

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

#6 Inlägg av Sälle »

Jag har både att mörkt och ett klart pinlock till min XR1000 och det är det bästa tillbehöret till hjälmar man kan tänka sig. Helt omöjligt att få imma på insidan av visiret.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

Jag körde med mörkt visir för flera år sen. En stor nackdel är att om man är ute länge och det hinner bli mörkt så ser man nästan inte ett skit och får nästan känna sig fram :roll:

Touringbutiken säljer fotokromatisk solfilm, men förutom att den är dyr så har jag hört att den inte lär funka speciellt bra varken när det är ljust eller mörkt utan går mellan grått och blått. Någon som har testat?

Numera använder jag Velodrom brillor innanför hjälmen. Tycker det verkar funka bäst och man slipper ha extra visir med sig. Samtidigt kan man fälla upp visiret i rätt hög fart (upp till runt 100) och få luft men fortfarande se utan tårar eftersom Velodromerna sluter ganska tätt runt snoken samtidigt som de är tillverkade av ett material (något liknande hjälmvisir) som tål lite stenskott och sånt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#8 Inlägg av Conseal »

:!: Velodrom is the SHIT :!: Den som inte har ett par borde skaffa :!: 8) 8)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#9 Inlägg av Alming »

Rena spegelvisir har jag inte sett på länge.
Polarna kör med oljat spegelglas till sina Shoei XR1000.

Inga tendenser till släpp i färgen på dem vad jag sett.
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Skriv svar