Tomas skrev:[...]Jag fick specialbeställa skruv (M10*1,25 är inte så lätt att få tag på) och få distansrör tillverkade. Själva pucken är gamla skateboardhjul
En sak jag funderar på är att sätta dit någon slags "offerdistans", röret är nämligen i rostfritt stål (och ramen i alu) så är lite orolig att ramen ska ta stryk vid lite värre vurpa!
Har funderat på det själv, men inte velat göra hål i kåpan och enda lösningen skulle då vara att sätta dem ungeför du har satt dem också. Det verkar ju funka iaf på din årsmodell.
Ang offerdistanser, kan man inte göra en kort distans i pvc-plast, dvs samma material som skateboard-"pucken" är gjord och ha innerst, mellan distansröret i metall och ramen?
Conseal skrev:Ser bra ut .. frågan är om de hjälper så mycket med tanke på att de sittar rätt långt bak ..
Tanken med puckarna är väl att skydda kåporna och med tanke på viktfördelningen så misstänker jag att den placeringen kommer tillåta rejält kåpskrap i framkant istället.
Kan ha fel men det är min spontana reaktion.
När viffern ligger på sidan kommer den att vila på styret och pucken och kåpan kommer att hamna en bit från marken förhoppningsvis. Det gjorde iaf min viffer när den välte senast (bortglömt skivbromslås...). Kåpan blev knappt skrapad. Men å andra sidan har jag ett bredare styre monterat än original clipon, vilket kan ha medverkat positivt i olyckshändelsen.
Jag har sett kraschpuckar som fungerat bra i krasch på bana, men dessa har varit ganska korta, haft rejält tjocka distanspinnar och monterade (jävligt) stumt i ramen.
Personligen föredrar jag att se dessa lösningar som ett kåpskydd vid stillastående vältning. Kraschar man på väg eller bana har man oftast fler problem än en lindrigt skrapad kåpa.
Edit: Är det ingen risk att distansen bryter skenbenet av dig när/om du glider och ena benet hamnar under hojen. Eller ramlar man alltid av hojen först, och du och hojen glider var för sig på vägen?