TomTom Rider på VFR?

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

#31 Inlägg av Sälle »

joch skrev:
Frippe skrev:En lite fråga till er som har och kör med GPS.
Jag gillar att "köra vilse". :wink:
Kan man koppla in GPS:en till datorn och sedan se var man har varit?
Det är ju när man kör på måfå som man hittar de roligste vägarna.
Inte som jag kan se, men jag har haft fel förr. Bild
Det finns däremot tredjepartsprogram som fixar det. Tripmaster exempelvis, men det har jag inte provat.
TomTom har blockerat möjligheten att köra tredjeparts program på GPS'n
så Tripmaster och andra plugins är bara att glömma.
Lite synd tycker jag.

(Jag har provat att installera Tripmaster men man får bara en konstig bild
på skärmen)

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

Re: TomTom Rider på VFR?

#32 Inlägg av tjvfr800 »

[quote="SkåneMicke"]Tjena!
Någon som har monterat en TomTom Raider på sin VFR?
Jag är sugen på att göra det men har inte hittat något självklart ställe att montera den på.

Jag använde dom monteringstillbehör som följde med Rider'n och monterade den på fästet till kopplingen, (Jag hade tänkt att använda ett faste från "ram mount RAM B-342U" som man fäster i styrkronan "stem mount") sen fick jag fila lite på armen som håller kulan som sitter fast på Rider'n så att den gick att vinkla lite framåt mot mig. Tips! kolla in på "http://www.ram-mount.com/motorcycle_mou ... rcycle.htm" så finns det nog något som passar.

Bild

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#33 Inlägg av tjvfr800 »

SkåneMicke skrev: TomTom har blockerat möjligheten att köra tredjeparts program på GPS'n
så Tripmaster och andra plugins är bara att glömma.
Lite synd tycker jag.

(Jag har provat att installera Tripmaster men man får bara en konstig bild
på skärmen)
Jag installerade precis version 1.8 av tripmaster på min TomTom Rider.
Och det fungerar klockrent (Jag har första versionen av Rider) inga konstiga bilder.

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

#34 Inlägg av Sälle »

tjvfr800 skrev:
SkåneMicke skrev: TomTom har blockerat möjligheten att köra tredjeparts program på GPS'n
så Tripmaster och andra plugins är bara att glömma.
Lite synd tycker jag.

(Jag har provat att installera Tripmaster men man får bara en konstig bild
på skärmen)
Jag installerade precis version 1.8 av tripmaster på min TomTom Rider.
Och det fungerar klockrent (Jag har första versionen av Rider) inga konstiga bilder.
Det kan nog stämma men spärren kom med V.2 av ridern, den som jag har.

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#35 Inlägg av tjvfr800 »

SkåneMicke skrev: Det kan nog stämma men spärren kom med V.2 av ridern, den som jag har.
Det finns en annan plugin som kan vara värd att prova EventLogger
http://web.tiscali.it/macri/Event_Logger/
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
interceptor
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: sön jul 15, 2007 21:34

#36 Inlägg av interceptor »

jag fattar det inte !!
hur kan ni sitta o titta på en gps samtidigt som man har bilister överallt?
det enda som skulle kunna vara acceptabelt i min lilla värld e en gps med bluetooth o en högtalare i hjälmen (också bluetooth) så man fick instruktionerna i örat istället för att behöva titta ner i ett.
då kunde man koppla in mobilen samtidigt o bli nåbar typ alltid!!!
men fy för den lede.
det e ju därför man kör hoj ju, för att slippa lyssna på andra än sig själv sitta o sjunga, hahaha.
intercom e också totalt bannlyst i min värld.
Totalt 1 användare online :: 1 registrerad, 0 dolda och 0 gäster.

Registrerade användare online: interceptor

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#37 Inlägg av tjvfr800 »

SkåneMicke skrev: Det kan nog stämma men spärren kom med V.2 av ridern, den som jag har.
Tripmaster 1.8 skall tydligen funka med Rider 2 om man ändrar följande ... tyvärr så framgår det inte vilken fil man skall ändra i ?

tråd från franskt forum ... http://www.gpspassion.com/fr/default.as ... Version=EN

@galinette:

It will be compatible with One XL (and GOx20) only if Tomtom decides Re-to leave a modified SDK.

It is, on the other hand, compatible with Rider2, with the help of the update of a line in the file of configuration:


screenadaptation none
must be modified in
screenadaptation rider2
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
joch
Donator 2010
Inlägg: 204
Blev medlem: lör maj 26, 2007 18:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

#38 Inlägg av joch »

interceptor skrev:jag fattar det inte !!
hur kan ni sitta o titta på en gps samtidigt som man har bilister överallt?
det enda som skulle kunna vara acceptabelt i min lilla värld e en gps med bluetooth o en högtalare i hjälmen (också bluetooth) så man fick instruktionerna i örat istället för att behöva titta ner i ett.
då kunde man koppla in mobilen samtidigt o bli nåbar typ alltid!!!
men fy för den lede.
det e ju därför man kör hoj ju, för att slippa lyssna på andra än sig själv sitta o sjunga, hahaha.
intercom e också totalt bannlyst i min värld.
Det följer med ett bluetooth headset med Tomtom Rider. :D

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#39 Inlägg av tjvfr800 »

joch skrev:
interceptor skrev: Det följer med ett bluetooth headset med Tomtom Rider. :D
Precis ! Med TomTom Rider så kan man ju även ringa ut och ta emot samtal direkt i hjälmen om man vill, och har en telefon med bluetooth.
Man slår nummret direkt på skärmen i Rider.
Inte att rekomendera kanske.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#40 Inlägg av Tyrannosaurus »

interceptor skrev:jag fattar det inte !!
hur kan ni sitta o titta på en gps samtidigt som man har bilister överallt?
det enda som skulle kunna vara acceptabelt i min lilla värld e en gps med bluetooth o en högtalare i hjälmen (också bluetooth) så man fick instruktionerna i örat istället för att behöva titta ner i ett.
då kunde man koppla in mobilen samtidigt o bli nåbar typ alltid!!!
men fy för den lede.
det e ju därför man kör hoj ju, för att slippa lyssna på andra än sig själv sitta o sjunga, hahaha.
intercom e också totalt bannlyst i min värld.
Jag håller med till viss del även om man knappast behöver sitta och stirra på GPS:en hela tiden. Jag lärde mig iofs det där med "split vision" när jag körde taxi för ett antal år sen och man ska hålla koll på vägen, kartan och datorn samtidigt, och helst också samtidigt svara på dumma frågor från växeln "är du framme snart?" via datakoder :P :lol:

Så vad kan en GPS? Den kan ge mig snabbaste vägen, kortaste vägen eller eget val.
Låt säga att jag ska åka Stockholm-Göteborg. Snabbaste vägen är E4 + RV40 och kortaste vägen är E20. Det behöver jag ingen GPS för att tala om för mig.
Vill jag köra småvägar får jag sitta med kartan och programera, och programerar jag fel hamnar jag ändå åt h-vete och får fråga lokalbefolkningen vart jag ska ta vägen :wink:

Faktum är att det går betydligt fortare, är enklare och framför allt billigare att skriva en enkel roadbook och det blir mindre pinsamt om man måste stanna och fråga :lol:

Enda gången en GPS är motiverad är om man ska in i en stad, till en känd punkt som t.ex. ett hotel. Då är det bra, men så länge man är ute på landsvägen har man ingen användning för den.

Låt säga att jag vill åka gamla vägen (E4) Stockholm-Norrköping. Skriver jag E4 hamnar jag på motorvägen eller så gnäller GPS:en "gör en U-sväng på lämpligt ställe" eller "sväng höger vid nästa korsning" - Käften! Jag vill inte svänga höger vid nästa korsning! :P :lol:

Gamla vägen heter ofta inget och finns knappt med på kartan, men den är fin, fri från trafik, fri från "Farbror" och man kan nästan hålla samma fart som på motorvägen med några undantag.

Nu i veckan ska jag nog till Virserum (Dacketräffen), ska bara kolla vädret först 8)
Då åker jag gamla vägen från Järna, svänger av vid Jönåker och tar färjorna över Bråviken och Slätbaken, svänger av från E22 vid Gamleby och åker småvägar till Vimmerby och sen RV34 till Målilla och därifrån till Virserum.

Jag kan tänka mig vilket spel en GPS skulle få i det läget, speciellt eftersom jag inte vet vad alla knutpunkter heter, men jag vet vart jag ska och vad jag ska sikta på.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#41 Inlägg av tjvfr800 »

Tyrannosaurus skrev:Vill jag köra småvägar får jag sitta med kartan och programera, och programerar jag fel hamnar jag ändå åt h-vete och får fråga lokalbefolkningen vart jag ska ta vägen :wink:
Det är bara att klicka i "Undvik motorvägar" på GPS'n (tomtom) så får du småvägarna istället !
Teknikens under ...
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

#42 Inlägg av Sälle »

interceptor skrev:jag fattar det inte !!
hur kan ni sitta o titta på en gps samtidigt som man har bilister överallt?
det enda som skulle kunna vara acceptabelt i min lilla värld e en gps med bluetooth o en högtalare i hjälmen (också bluetooth) så man fick instruktionerna i örat istället för att behöva titta ner i ett.
då kunde man koppla in mobilen samtidigt o bli nåbar typ alltid!!!
men fy för den lede.
det e ju därför man kör hoj ju, för att slippa lyssna på andra än sig själv sitta o sjunga, hahaha.
intercom e också totalt bannlyst i min värld.
Ta reda på fakta först...

TomTom Rider levereras med ett trådlöst bluetooth headset som även kan kopplas via bluetooth till mobilen. Men även om det ringer så behöver man inte svara.
Så vad kan en GPS? Den kan ge mig snabbaste vägen, kortaste vägen eller eget val.
Låt säga att jag ska åka Stockholm-Göteborg. Snabbaste vägen är E4 + RV40 och kortaste vägen är E20. Det behöver jag ingen GPS för att tala om för mig.
Vill jag köra småvägar får jag sitta med kartan och programera, och programerar jag fel hamnar jag ändå åt h-vete och får fråga lokalbefolkningen vart jag ska ta vägen Wink

Faktum är att det går betydligt fortare, är enklare och framför allt billigare att skriva en enkel roadbook och det blir mindre pinsamt om man måste stanna och fråga Laughing

Enda gången en GPS är motiverad är om man ska in i en stad, till en känd punkt som t.ex. ett hotel. Då är det bra, men så länge man är ute på landsvägen har man ingen användning för den.

Låt säga att jag vill åka gamla vägen (E4) Stockholm-Norrköping. Skriver jag E4 hamnar jag på motorvägen eller så gnäller GPS:en "gör en U-sväng på lämpligt ställe" eller "sväng höger vid nästa korsning" - Käften! Jag vill inte svänga höger vid nästa korsning! Razz Laughing

Gamla vägen heter ofta inget och finns knappt med på kartan, men den är fin, fri från trafik, fri från "Farbror" och man kan nästan hålla samma fart som på motorvägen med några undantag.

Nu i veckan ska jag nog till Virserum (Dacketräffen), ska bara kolla vädret först Cool
Då åker jag gamla vägen från Järna, svänger av vid Jönåker och tar färjorna över Bråviken och Slätbaken, svänger av från E22 vid Gamleby och åker småvägar till Vimmerby och sen RV34 till Målilla och därifrån till Virserum.

Jag har provat karta liggande i tankväskan (helt livsfarligt enligt min mening) :roll:

Jag har provat roadbook men det gick åt helvete när jag missade några svängar.

Jag körde från Ängelholm i Skåne till Borlänge på semester för två veckor sedan utan att köra en meter motorväg, jag höll mig tilll små och medelstora vägar och det tog knappt en kvart att lägga in rutten. Undrar hur många A4 sidor med anteckningar jag hade behövt med en roadbook?

När jag planerar en rutt så gör jag inte det med GPS'n utan jag använder Google Earth och exporterar rutten sedan.

Skulle jag ändå köra fel (av misstag eller med vilje) så räknar GPS'n ut en ny rutt så nära den ursprungliga som möjligt på ett par sekunder. Och vill man köra på ko-stigar så går det för även dom finns med på GPS'n.
Faktum är att jag har hittat tre nya vägar hem från jobb som jag aldrig hittat (brytt mig om att leta efter) om det inte varit för att GPS'n föreslog vägarna. Dom var några mil längre man betydligt roligare.

Jag tycker att det är helt ok att andra inte gillar GPS och annan teknologi, men ni behöver inte idiot förklara oss andra som behöver lite mer "hjälp".
Jag har dåligt lokal sinne och kan inte alla sveriges vägar. :evil:

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#43 Inlägg av Tyrannosaurus »

Sälle skrev:Jag tycker att det är helt ok att andra inte gillar GPS och annan teknologi, men ni behöver inte idiot förklara oss andra som behöver lite mer "hjälp".
Jag har dåligt lokal sinne och kan inte alla sveriges vägar. :evil:
Lugn, det var inte så illa menat som det var tänkt :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
interceptor
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: sön jul 15, 2007 21:34

#44 Inlägg av interceptor »

hallå!!!
jag klankar inte ner på gps o så, utan säger bara att det tar bort det mesta nöjet jag får ut av att köra motorcykel.
allra helst vill jag inte ha sidoväskor o toppbox heller men har det ändå av en massa skäl.
om jag vill köra fina vägar så undviker jag bara motorvägen.
för mig är mc-körning en slags meditation samtidigt o då vill jag INTE höra en massa röster eller prata i mobilen.
men det gäller ju bara mig.
mvh
lars
Totalt 1 användare online :: 1 registrerad, 0 dolda och 0 gäster.

Registrerade användare online: interceptor

Användarvisningsbild
eccentric
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: tor maj 24, 2007 21:13
Ort: Värmdö, Stockholm

#45 Inlägg av eccentric »

Funderar lite på GPS. Tänkte börja med den Garmin 60CSX som jag redan har. Går inte att knappa på med handskar men den är vattentät och strömsnål. Använder denna GPS om jag ska knalla i skogen, backup när jag åker motorbåt, eller som huvud-GPS om jag åker segelbåt. Så varför inte även bågen :)

Jag åker oftast med tankväska och har kartan i plastfickan. Dessa är mina motiv till GPS:

1. Analog karta kan inte själv byta sida.... man måste stanna etc.
2. Analog karta är jobbig att läsa när man kör då den sitter dåligt till. Är man i botten på kartan blir det mkt svårt.
3. Analog karta centrerar inte vart du är.. alltså måste man leta upp sin possition hela tiden. Ofta vill man bara veta.. eh ska man ta vänter mot "obskyrt bynamn" eller höger mot "ännu mer obskyrt ortsnamn" eller rakt fram? Snabb koll på GPS så vet man.
4. Viktigast av allt. Jag kanske inte tänker använda den för att navigera efter men jag vill kunna downloada vart jag faktiskt kört efteråt. Delar av turen jag tog i går skulle jag gärna dela med mig. men jag vet faktiskt inte riktigt vilka vägar jag tog. Det skulle jag enkelt kunnat göra via google earth.
5. Road book i all ära men ska man åka en längre väg typ norge etc lägger jag mycket häldre upp min rutt (grovt) via google earth och sen har jag det som ett stöd. Och sen när jag kommer hem vet jag vart jag åkt.

Något jag aldrig skulle göra... installera högtalare i hjälmen och lyssna på sväng vänster sväng höger etc. För mig är GPS bara som en vanlig karta jag tittar på när jag behöver.. med fördelen att den byter sida, centrerar min position och berättar exakt vart jag åkt efteråt vilket även kan komma andra till glädje.
VFR 03 Silver ut 05 ABS

Skriv svar