Sida 3 av 5

Re: Köpa Power Commander-kit

Postat: sön feb 27, 2011 23:15
av Pegaso
Flera bra svar här. Tackar :tummenupp

Ska titta lite noggrannare på hojen, men det verkar som att jag får lägga till O2-eliminator på inköpslistan.
Och katten ska rensas. Jag har nyss beställt en ny miljöbil så det borde ju kompensera. 8)

Tips på nån som är prisvärd (läs: duktig och billig) på mappning. Östra Södermanland och upp till Stockholm är att föredra, neråt Norrköping kan också funka.

Re: Köpa Power Commander-kit

Postat: mån feb 28, 2011 08:01
av tersan
Pegaso skrev:Jag har nyss beställt en ny miljöbil så det borde ju kompensera. 8)
Kommer du att rensa katalysatorn på den också?

Re: Köpa Power Commander-kit

Postat: mån feb 28, 2011 12:29
av adrian_vg
Mister skrev:Då är du inte ensam om att vara korkad för om man behöver 02-eliminator eller inte, för där tvistar många.

De hojar som har kat, vilket nästan alla har fr o m 98 så sitter det givare som känner av.

Instprutningshojar är "dumma" och går i en egen styrmapp, dvs i en öppen loop i systemet för att ställa förhållandet mellan luft/bränsle. Men VFR går även i en stängd loop, dvs systemet tar även då hänsyn vid, vad jag förstått i highwayspeed ( dvs typ mellanregistret) input från O2-halten.

När man sätter dit en pc3:a för att tvinga luft/bränsle förhållandet för optimalt hk så "stör" 02-givarna denna tänkta mapp. Därför vill man eliminera dem. Men som jag inledde, det finns lite delade meningar om detta. Men rekommenderar säljarn, dvs powercommander det för bästa prestanda så hade jag även fimpat dem. Efter att ha rensat katten :twisted:
Just så.

Har för mig att Power Commander dessutom skriver på sin hemsida att för optimal effekt av manicken ska man ha O2-eliminatorer monterat. Vill man ha en "sund(are)" bränsleekonomi bör man inte pilla på den biten, dvs O2-sensorerna. Det funkar tydligen ganska bra även utan tydligen, men som sagt kanske inte helt optimalt.

Re: Köpa Power Commander-kit

Postat: tis nov 08, 2011 22:19
av Tommy Gsson
Nyfiken i en strut som man är så kunde jag inte låta bli att se vad man får när man beställer en NitroX, power commander.
Och svaret på frågan är en liten R-box (resistorbox) med 6,8kohm. 5,6kohm. 4,7kohm och 3,9kohm motstånd som parallel kopplas med 4st mikrokontakter.
Inkopplingen på hojen sker parallelt med insugslufttemperaturmätaren IAT (InletAirTemperature). Och manipulerar således styrdonet så det tror hojen behöver mer soppa.
T.

Re: Köpa Power Commander-kit

Postat: ons nov 09, 2011 18:25
av Donner
Tommy Gsson skrev:Nyfiken i en strut som man är så kunde jag inte låta bli att se vad man får när man beställer en NitroX, power commander.
Och svaret på frågan är en liten R-box (resistorbox) med 6,8kohm. 5,6kohm. 4,7kohm och 3,9kohm motstånd som parallel kopplas med 4st mikrokontakter.
Inkopplingen på hojen sker parallelt med insugslufttemperaturmätaren IAT (InletAirTemperature). Och manipulerar således styrdonet så det tror hojen behöver mer soppa.
T.
Automatiskt känns det fel att "lura" signalen för att få motorn att öka i effekt. Själv tycker jag nog att det bästa hade varit att sätta dit ett sprut som man kan justera själv typ Powercommander men mer avancerat. Hojar ligger ju x antal år efter i utveckling om man jämför med bilar. Ett Trionic5 (mapsensor) från SAAB hade gjort susen, Trionic7 ännu bättre men då behöver man luftmassemätare. :D

Re: Köpa Power Commander-kit

Postat: ons nov 09, 2011 19:26
av Tommy Gsson
Donner skrev:
Tommy Gsson skrev:Nyfiken i en strut som man är så kunde jag inte låta bli att se vad man får när man beställer en NitroX, power commander.
Och svaret på frågan är en liten R-box (resistorbox) med 6,8kohm. 5,6kohm. 4,7kohm och 3,9kohm motstånd som parallel kopplas med 4st mikrokontakter.
Inkopplingen på hojen sker parallelt med insugslufttemperaturmätaren IAT (InletAirTemperature). Och manipulerar således styrdonet så det tror hojen behöver mer soppa.
T.
Automatiskt känns det fel att "lura" signalen för att få motorn att öka i effekt. Själv tycker jag nog att det bästa hade varit att sätta dit ett sprut som man kan justera själv typ Powercommander men mer avancerat. Hojar ligger ju x antal år efter i utveckling om man jämför med bilar. Ett Trionic5 (mapsensor) från SAAB hade gjort susen, Trionic7 ännu bättre men då behöver man luftmassemätare. :D
Har själv lekt med tanken med bilsprut, luftmassemätare är väl bara en ptc på det systemet? Ska bli en powercommander III när kontot ser bra ut men det står hårda packväskor före på önskelistan.
T.

Re: Köpa Power Commander-kit

Postat: ons nov 09, 2011 22:36
av adrian_vg
Tommy Gsson skrev:Har själv lekt med tanken med bilsprut, luftmassemätare är väl bara en ptc på det systemet? Ska bli en powercommander III när kontot ser bra ut men det står packväskor före på önskelistan.
Vill du ha mina mjuka Biltemaväskor?

Re: Köpa Power Commander-kit

Postat: tor nov 10, 2011 07:53
av Tommy Gsson
adrian_vg skrev:
Tommy Gsson skrev:Har själv lekt med tanken med bilsprut, luftmassemätare är väl bara en ptc på det systemet? Ska bli en powercommander III när kontot ser bra ut men det står packväskor före på önskelistan.
Vill du ha mina mjuka Biltemaväskor?
Tack men nej tack, jag har ju biltemas mjuka, svårt att få på 4st. Jag har nu ändrat inlägget så att det står hårda.
T.

Re: Köpa Power Commander-kit

Postat: tor nov 10, 2011 20:10
av Donner
Tommy Gsson skrev: Har själv lekt med tanken med bilsprut, luftmassemätare är väl bara en ptc på det systemet? Ska bli en powercommander III när kontot ser bra ut men det står hårda packväskor före på önskelistan.
T.
I princip ja typ varmfilmstyp där en platta värms upp och när luften passerar så kyls den av och kan räkna ut hur mycket luft som passerat. Jag föredrar mapsensor då det skapar lite mindre krävande saker i systemet. Vissa sprut har både map och mätare. Dock tror jag man måste intregrera justerbar tändning då det bygger på knacksignal, så det kräver nog lite meck :D

Re: Köpa Power Commander-kit

Postat: tor nov 10, 2011 21:23
av Tommy Gsson
Donner skrev: Dock tror jag man måste intregrera justerbar tändning då det bygger på knacksignal, så det kräver nog lite meck :D
Justerbar tändning är det som jag mest är ute efter, vad jag förstått så är det inte ens det på vtech även om du har PC V, återstår då att höja tändningen mekaniskt och låta soppan justera resten. Har förresten läst om en snubbe overthere som kör med PC V på våran gen.
T.

Re: Köpa Power Commander-kit

Postat: tor nov 10, 2011 21:56
av Donner
Pc V på vår gen låter intressant men jag tror att jag läst att det skall kunna funka på 00-01. Ja justerbar tändning är ju det optimala och det går att bygga, man skall bara orka :wink:

Re: Köpa Power Commander-kit

Postat: tor nov 10, 2011 22:22
av Tommy Gsson
Donner skrev:Pc V på vår gen låter intressant men jag tror att jag läst att det skall kunna funka på 00-01. Ja justerbar tändning är ju det optimala och det går att bygga, man skall bara orka :wink:
http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... fications/

Re: Köpa Power Commander-kit

Postat: tor nov 17, 2011 21:26
av Tommy Gsson
Här är det man kan köpa PC V till VFR 800 pre vtech.
http://fuelmotousa.com/pcvretrofit.htm
Det var i VFRDiscussion tråden jag fick fick upp ögonen för K&N Lanciafiltret.
T.

Re: Köpa Power Commander-kit

Postat: tor nov 17, 2011 21:36
av Donner
Mmm intressant, tål att tänkas på.

Re: Köpa Power Commander-kit

Postat: sön sep 08, 2013 10:25
av adrian_vg
Pegaso skrev:Med risk för att framstå som korkad, men jag fattar inte riktigt.
Behöver jag O2-eliminator till en -98?
Jag har ändrat uppfattning där.

Enl tidigare inlägg gör PC:n inget åt 4500-5000 rpm-rycken om man inte också använder sig av O2-eliminatorer och ger full mappkontroll till Powercommandern - så, O2-eliminatorer SKA man ha!