Sida 1 av 1

Förhöjt kåpglas

Postat: fre apr 04, 2008 10:52
av tersan
Försökte leta lite, men hittade inget om förhöjda kåpglas. Kanske beror på nåt... nåja:

Jag är ju lite över medellängd, och inser nu att det bland annat innebär ett j-a blåsande när jag kommer upp i fart (vilket ju är lätt gjort med en VFR...). Lägger jag mig dubbelvikt över tanken så blir det förstås bättre, men så orkar jag inte sitta några längre stunder.

Min fråga är nu om förhöjda kåpglas funkar? Finns inte risk för andra aerodynamiska problem när man styr om luften på ett sätt som konstruktörerna inte tänkt sig?

Jag har sett modeller med en extra ruta upptill, andra modeller har en extra böj i bakkant, och andra är helt enkelt bara högre. Till andra märken kan det funka att lägga distanser i underkant mot kåpan, men jag har inte kollat om det går på min än. Kåpglas kostar en del, så jag drar mig lite för att köpa på mig olika varianter i testsyfte.

Eller är jag helt enkelt ute och cyklar på djupt vatten: det SKA blåsa när man kör hoj?

Postat: fre apr 04, 2008 11:43
av apex
Jag är skeptisk!

Jag tycker att det verkar vara väl kontruerat det som sitter där original. Double bubble ger mer blåst och förhöjt glas kan skapa väldiga virvlar och blåsten "mitt i pannan".

Men testa för tusan, det kan hända, men är inte sannolikt, att det en kines böjt till över knät faktiskt fungerar bättre än det Honda utvecklat i vindtunnel. :D

Postat: fre apr 04, 2008 23:18
av Excalibur105
Köpte ett Puig double bubble efter att jag såg hur snygg Danhaks hoj blev. Det ska vara en racing ruta men vette fan om inte den är högre mittupp på än vad orginalet var. Däremot så blev det lite mera drag om axlarna men det kan jag helt klart leva med. Eller så är det bara jag som fel monterat rutan :D

Postat: tor apr 10, 2008 17:12
av tjvfr800
Förhöjda kåpglas funkar !!! men inte i högre farter, det blir alltid problem med instabilitet m.m. Däremot så är Hondas större touringmodeller (ST1300) med variabelt kåpglas (elektriskt) perfekta touringlok med relativt dragfritt åkande.

Prova och kör utan ruta så kommer du att märka av fartvinden mycket mindre, lösningen kan ibland vara att ha en mindre ruta än orginalet, och inte en högre som styr vinden ännu mer.

Annars så är det bara att krypa ihop bakom rutan.

Postat: tor apr 10, 2008 19:16
av tersan
Jag tror jag fortsätter med originalglaset... vill jag åka dragfritt längre turer så får jag skaffa en till hoj eller köra långsammare (hörde jag nån säga Electra Glide?) :)
tjvfr800 skrev:Annars så är det bara att krypa ihop bakom rutan.
Tyvärr inte med mina 195 cm... :wink:

Postat: tor apr 10, 2008 19:31
av tjvfr800
Jag testade förhöjda orginalrutan förra året, men då hamnade all vind rätt i hjälmen och det blev ganska jobbigt efter ett tag.
Såg på nåt forum i US att en del kapar några cm på orginalrutan för att få det optimalt.

Hade en öppen hoj före VFR'n och då upplevde i allafall jag fartvinden som mindre besvärande och tystare. 187cm.