Förhöjt kåpglas
Postat: fre apr 04, 2008 10:52
Försökte leta lite, men hittade inget om förhöjda kåpglas. Kanske beror på nåt... nåja:
Jag är ju lite över medellängd, och inser nu att det bland annat innebär ett j-a blåsande när jag kommer upp i fart (vilket ju är lätt gjort med en VFR...). Lägger jag mig dubbelvikt över tanken så blir det förstås bättre, men så orkar jag inte sitta några längre stunder.
Min fråga är nu om förhöjda kåpglas funkar? Finns inte risk för andra aerodynamiska problem när man styr om luften på ett sätt som konstruktörerna inte tänkt sig?
Jag har sett modeller med en extra ruta upptill, andra modeller har en extra böj i bakkant, och andra är helt enkelt bara högre. Till andra märken kan det funka att lägga distanser i underkant mot kåpan, men jag har inte kollat om det går på min än. Kåpglas kostar en del, så jag drar mig lite för att köpa på mig olika varianter i testsyfte.
Eller är jag helt enkelt ute och cyklar på djupt vatten: det SKA blåsa när man kör hoj?
Jag är ju lite över medellängd, och inser nu att det bland annat innebär ett j-a blåsande när jag kommer upp i fart (vilket ju är lätt gjort med en VFR...). Lägger jag mig dubbelvikt över tanken så blir det förstås bättre, men så orkar jag inte sitta några längre stunder.
Min fråga är nu om förhöjda kåpglas funkar? Finns inte risk för andra aerodynamiska problem när man styr om luften på ett sätt som konstruktörerna inte tänkt sig?
Jag har sett modeller med en extra ruta upptill, andra modeller har en extra böj i bakkant, och andra är helt enkelt bara högre. Till andra märken kan det funka att lägga distanser i underkant mot kåpan, men jag har inte kollat om det går på min än. Kåpglas kostar en del, så jag drar mig lite för att köpa på mig olika varianter i testsyfte.
Eller är jag helt enkelt ute och cyklar på djupt vatten: det SKA blåsa när man kör hoj?