Växelindikator (GI) till -98FI

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Ocean
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: lör okt 25, 2008 20:47
Ort: Söder

Växelindikator (GI) till -98FI

#1 Inlägg av Ocean »

Har kikat runt på diverse forum och sett att det finns till 02-.
Har även sett bilder på en RC46 med GI. Dock så hittar jag inte vart man kan köpa dessa.

Finns de att köpa eller är det DIY som gäller?

För att alla inte ska ställa frågan:-Vad ska du med en GI till?, så besvarar jag det redan nu.
Jag gillar lampor som lyser + att jag ofta glömmer vilken växel jag har i vid lite roligare körning.


Tacksam för svar :D

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 788
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#2 Inlägg av Göingen »

Aha, nu trillade poletten ner
GI = Gear Indicator, Växelindikator
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
Ocean
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: lör okt 25, 2008 20:47
Ort: Söder

#3 Inlägg av Ocean »

Ahh...ok. Var kanske otydlig.

GI = GPI = Gear Position Indicator = Växelvisare.

Hoppas jag får fler svar nu :D

Hoppas hoppas....vill ha vill ha

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 788
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#4 Inlägg av Göingen »

http://www.bikersneed.se/
Klicka på eldetaljer

Är detta vad du är ute efter?
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
Ocean
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: lör okt 25, 2008 20:47
Ort: Söder

#5 Inlägg av Ocean »

Exakt!

Men de som de säljer passar inte -98:an. Tydligen är inte mätaren på den årsmodellen elektronisk nog. De går till 02-.

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 788
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#6 Inlägg av Göingen »

Ocean skrev:Exakt!

Men de som de säljer passar inte -98:an. Tydligen är inte mätaren på den årsmodellen elektronisk nog. De går till 02-.
Ring och kolla med dem, ganska ofta gfinns det mer grejor än vad som redovisas på hemsidor.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
Ocean
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: lör okt 25, 2008 20:47
Ort: Söder

#7 Inlägg av Ocean »

Ja, jag får väl slå dem en pling.

OT: såg att du har en power commander genom en annan tråd.
De här 330 ohms motstånden som det pratas om, kan man sätta det på hojen och den går bättre fast än jag inte satt på mitt nyförvärvda slipon.

Känner att den är lite ryckig ibland när man ska köra i stan tex.

Hjälper detta ngt? Jag har en -98.

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#8 Inlägg av Tommy Gsson »

Från http://www.mc-online.se/shop/ gick tyvärr inte att lägga in direktlänk.

Växelindikator Acumen DG8 Grön
Beskrivning: Digital växelindikator med grön display och hölje av svartlackerad aluminium.
Kopplas enkelt in på motorcykelns varv-räknare och hastighets-mätare. Därefter görs en inställning/program-mering för varje växel.
Indikatorn arbetar genom jämförelse av förhållan-det mellan varv och hastighet.
Passar alla motorcyklar med elektronisk varvräknare och hastighetsmätare. Displayen har inbyggd autodimmer för anpassning till aktuellt ljusförhållande.
Levereras komplett med monteringsmaterial och instruktionsanvisning.
Varumärke: Acumen
Artikelnr: 12228808
Lagerstatus: I lager
Pris inkl moms: 895,00 sek
Är man lite händig kan det väl gå att få in den i instrumentet.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Ocean
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: lör okt 25, 2008 20:47
Ort: Söder

#9 Inlägg av Ocean »

Ahh! G:son the man! Tack!


Hur kunde jag missa det!?

EDIT:
Flikat från ett mail från mc-online

Det som avgör om man kan koppla in den direkt eller inte är om det är elektronisk signal till hastighetsmätaren eller om den är vajerdriven.
Det måste vara elektronisk signal för att det ska fungera i standardutförandet.

Det brukar vara relativt enkelt att se på de flesta hojar vilken variant av drivning det är.
Om det är vajer går den antingen till framhjulet eller in vid ena motorkåpan och hämtar drivingen från utgående axel.

Med vänlig hälsning
Lars Åhman
MC-ONLINE.SE


Någon som vet vilken drivning det är på en viffer -98?
Jag är inte så haj på det mekaniska.

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 788
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#10 Inlägg av Göingen »

Ocean skrev: OT: såg att du har en power commander genom en annan tråd.
De här 330 ohms motstånden som det pratas om, kan man sätta det på hojen och den går bättre fast än jag inte satt på mitt nyförvärvda slipon.

Känner att den är lite ryckig ibland när man ska köra i stan tex.

Hjälper detta ngt? Jag har en -98.
O2 Sensor Eliminator bör du använda om du har satt på en Power Commander, inte annars. Snikvarianten beskriven på http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... opic=20350 gör samma sak.

Min hoj var också ryckig och dum under en tid, det visade sig att termostaten var kass. Den hade fastnat på ½-öppet så att motorn blev inte varm ordentligt. Sämst gick den vid kallt väder, var det riktigt varmt så gick motorn som det skulle.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
Ocean
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: lör okt 25, 2008 20:47
Ort: Söder

#11 Inlägg av Ocean »

Göingen skrev:
Ocean skrev: OT: såg att du har en power commander genom en annan tråd.
De här 330 ohms motstånden som det pratas om, kan man sätta det på hojen och den går bättre fast än jag inte satt på mitt nyförvärvda slipon.

Känner att den är lite ryckig ibland när man ska köra i stan tex.

Hjälper detta ngt? Jag har en -98.
O2 Sensor Eliminator bör du använda om du har satt på en Power Commander, inte annars. Snikvarianten beskriven på http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... opic=20350 gör samma sak.

Min hoj var också ryckig och dum under en tid, det visade sig att termostaten var kass. Den hade fastnat på ½-öppet så att motorn blev inte varm ordentligt. Sämst gick den vid kallt väder, var det riktigt varmt så gick motorn som det skulle.
Ok. Tack. Då vet jag det iaf :)
Snälla sno inte min hoj

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#12 Inlägg av Tommy Gsson »

Ocean skrev:Ahh! G:son the man! Tack!


Hur kunde jag missa det!?

EDIT:
Flikat från ett mail från mc-online

Det som avgör om man kan koppla in den direkt eller inte är om det är elektronisk signal till hastighetsmätaren eller om den är vajerdriven.
Det måste vara elektronisk signal för att det ska fungera i standardutförandet.

Det brukar vara relativt enkelt att se på de flesta hojar vilken variant av drivning det är.
Om det är vajer går den antingen till framhjulet eller in vid ena motorkåpan och hämtar drivingen från utgående axel.


Med vänlig hälsning
Lars Åhman
MC-ONLINE.SE


Någon som vet vilken drivning det är på en viffer -98?
Jag är inte så haj på det mekaniska.
Redan 94-97 har elektrisk , så det måste du också ha.
:cCry: men det har inte jag på min -88a.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#13 Inlägg av Conseal »

Det är elektriskt.
Skulle tippa på att den kopplas in ungefär som en speedohealer.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Ocean
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: lör okt 25, 2008 20:47
Ort: Söder

#14 Inlägg av Ocean »

Grymt!

Tack för alla svar.

Återkommer med bilder om det blir en sådan.
Snälla sno inte min hoj

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Växelindikator (GI) till -98FI

#15 Inlägg av adrian_vg »

Ocean skrev:För att alla inte ska ställa frågan:-Vad ska du med en GI till?, så besvarar jag det redan nu.
Jag gillar lampor som lyser + att jag ofta glömmer vilken växel jag har i vid lite roligare körning.
Tänkte precis ställa frågan... :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar