Skillnad på avgas 86-87 mot 88-89?

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

Skillnad på avgas 86-87 mot 88-89?

#1 Inlägg av Tomas »

Tanken är att nyförvärvet (86:a) ska få sjunga ut ordentligt men det banne mig inte lätt att hitta passande slip on! Jag har fått tag på ett som passar 88-89 och jag undrar vad det krävs för modifieringar för att få det att passa på min?

Jag misstänker att skillnaden är att alla 4 grenrören på den nyare går ihop i en kollektor och sen vidare till två ljuddämpare. På min går rören från de två främre cyl enbart på högersidan och rören från de bakre går på vänstersidan (tror jag i alla fall). Höger och vänster sida är dock förbunda med ett rör som går framför bakhjulet. Dessutom misstänker jag att ljuddämparfästet är annorlunda eftersom de bakre fotpinnarna ser olika ut.

Någon som har koll på exakt vad skillnaden är?

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Skillnad på avgas 86-87 mot 88-89?

#2 Inlägg av Tommy Gsson »

Löfwall skrev:Tanken är att nyförvärvet (86:a) ska få sjunga ut ordentligt men det banne mig inte lätt att hitta passande slip on! Jag har fått tag på ett som passar 88-89 och jag undrar vad det krävs för modifieringar för att få det att passa på min?

Jag misstänker att skillnaden är att alla 4 grenrören på den nyare går ihop i en kollektor och sen vidare till två ljuddämpare. På min går rören från de två främre cyl enbart på högersidan och rören från de bakre går på vänstersidan (tror jag i alla fall). Höger och vänster sida är dock förbunda med ett rör som går framför bakhjulet. Dessutom misstänker jag att ljuddämparfästet är annorlunda eftersom de bakre fotpinnarna ser olika ut.

Någon som har koll på exakt vad skillnaden är?
Så här ser det ut på 88:n orginal, då kan du säkert använda det till dom tidigare som har dämparna lite längre ner (annorlunda fotpinnar). Med ett slipon som är ihopsvetsat kan det nog bli problem utan att byta fotpinnar eller kapa/svetsa om röret på tvärsan.
Bilagor
IMGP3317.JPG
IMGP3317.JPG (105.46 KiB) Visad 7558 gånger
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#3 Inlägg av Tomas »

Aha, det ser ut som jag misstänkte, synd! Mitt eget ser ut ungefär som jag beskrev det, förutom att respektive sida "får" ett rör från främre och ett från bakre cyl.

Undrar hur man ska lösa problemet? Det lär inte hjälpa mycket att köpa ett system passande 88-89 eftersom kollektorn ser ut att sitta mitt under hojen. Jag har inte tillgång till ngn svets heller annars hade man ju kunnat tillverka egna anslutningsrör.

Om avgaset fram till kollektor ser likadant ut skulle man kanske kunna skaffa rör på skroten från 88-89 och på så vis få ett 4-2-system istället för 2-1+2-1.

Tack för bra svar Tommy!
Senast redigerad av Tomas den lör jan 24, 2009 18:03, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#4 Inlägg av Tommy Gsson »

Löfwall skrev:Aha, det ser ut som jag misstänkte, synd! Mitt eget ser ut ungefär som jag beskrev det, förutom att respektive sida "får" ett rör från främre och ett från bakre cyl.

Undrar hur man ska lösa problemet? Det lär inte hjälpa mycket att köpa ett system passande 88-89 eftersom kollektorn ser ut att sitta mitt under hojen. Jag har inte tillgång till ngn svets heller annars hade man ju kunnat tillverka egna anslutningsrör.

Om avgaset fram till kollektor ser likadant ut skulle man kanske kunna skaffa rör på skroten från 88-89 och på så vis få ett 4-2-system istället för 2-2+2-2.

Tack för bra svar Tommy!
Dina sitter alltså längre isär om jag uppfattat dig rätt? Ett tips är att kontakta http://www.avgascenter.se/ och höra vad dom vill ha för att göra en kollektor och om det behövs få ihop det med ljuddämparen.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#5 Inlägg av Tomas »

Problemet är jag en en kollektor på var sin sida, alla 4 rören samlas alltså inte på ett ställe. Man skulle kunna säga att jag har ett 2-1+2-1-system. Bra tips med Avgascenter i Löddeköpinge! Det finns nog risk för att det blir ganska långt utanför min budget men värt ett försök.

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#6 Inlägg av Tommy Gsson »

Löfwall skrev:Problemet är jag en en kollektor på var sin sida, alla 4 rören samlas alltså inte på ett ställe. Man skulle kunna säga att jag har ett 2-1+2-1-system. Bra tips med Avgascenter i Löddeköpinge! Det finns nog risk för att det blir ganska långt utanför min budget men värt ett försök.
"Förklaring" till min bild, längst ned är det 2 rör som går ihop till 1 och sedan fördelar ut sig till höger och vänster =4-2-1-2. Alltså är det 2 rör som jag har kvar på hojen 2-1vänster+2-1höger=2rör höger+vänster, har tyvärr inget kort på det.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#7 Inlägg av Tomas »

Aha, jag tror jag fattar :roll: Oavsett så måste jag ju fixa så att rören samlas ihop i mitten om ett slipon till en 88-89 ska passa. Det finns ingen som bor i Skåne-trakten med tillgång till svets som känner sig sugen på att hjälpa till? :)

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#8 Inlägg av Tommy Gsson »

Nu har jag studerat rephandboken. Blir ett väldans rörmokeri om du ska få plats med övergångar, håller nog på din ide om att köpa första rören på skroten. Annars är det nog bäst att kapa av röret till dämparen så att du får plats med övergången (4-1 röret), och sedan svetsa ihop det.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Tomas
Donator 2010
Inlägg: 131
Blev medlem: tis feb 19, 2008 10:48
Ort: Uppsala

#9 Inlägg av Tomas »

Tommy Gsson skrev:Nu har jag studerat rephandboken. Blir ett väldans rörmokeri om du ska få plats med övergångar, håller nog på din ide om att köpa första rören på skroten. Annars är det nog bäst att kapa av röret till dämparen så att du får plats med övergången (4-1 röret), och sedan svetsa ihop det.
Okej, det får nog bli till att avvakta till jag får tag på en svets och lite rörstumpar. Men tack för all hjälp Tommy!

Har du alltså en rephandbok till min årsmodell också? Det hade varit bra att ha!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#10 Inlägg av Tommy Gsson »

Löfwall skrev:
Tommy Gsson skrev:Nu har jag studerat rephandboken. Blir ett väldans rörmokeri om du ska få plats med övergångar, håller nog på din ide om att köpa första rören på skroten. Annars är det nog bäst att kapa av röret till dämparen så att du får plats med övergången (4-1 röret), och sedan svetsa ihop det.
Okej, det får nog bli till att avvakta till jag får tag på en svets och lite rörstumpar. Men tack för all hjälp Tommy!

Har du alltså en rephandbok till min årsmodell också? Det hade varit bra att ha!
Haynes 2101 på engelska täcker g-r modellerna (86-94(97))
Har inte scannat den, men prova här http://www.repairmanual.com/catalog/M458-2 eller http://www.repairmanual.com/index.html
finns många roliga länkar på Tyrannosaurus sida http://www.improvelife.info/links/v65
Hmm.. provade att gå in på länkarna lite djupare men det var ju inte någon direktlänk till manualen. "Någon" kanske kan tipsa om direktlänk?
Tyranns länk är ju fortfarande ok.

EDIT : Hittade en i en annan tråd
http://hondatech.info/downloads/Moto/
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Skriv svar