(Öhlins)bakdämpare för VFR 94-97

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

(Öhlins)bakdämpare för VFR 94-97

#1 Inlägg av adrian_vg »

Nån som har en Öhlins bak på sin 94-97 viffer och kan berätta om det är värt besväret (för att inte nämna priset...)?

Börjar tycka är det är onödigt tillkrånglat att ställa fjädringen med dels en skruvmejsel och dels ett tvådelat verktyg varenda jäkla gång... :gnissla

Öhlins ska ju ha ställrattarna på slangar så man får ut dem till ett mer lättåtkomligt ställe. Finns andra dämpare med "fjärrattar"?

Har surfat runt lite och hittat en del tips om hur man monterar Öhlinaren, men inte så mycket om prestandan sen. Dessutom nämns, på främst amerikanska forum, om ett dämparmärke som heter Penske. Denna ska vara mycket bra, men kan strula i det att Penskes tekniker vill ha detaljerade beskrivningar om exakt hur dämparen ska vara. Penske bygger alltså en helt customiserad dämpare för just dig.

Öhlins fördel är att den är av plug-in typ, dvs gjord för att direkt bytasut originaldämparen.

Har också kollat på Öhlins sajt, och de har fyra st :shock: modeller för VFR 94-97 med varierande längd och fjädrar som inte säger mig ett dugg...

Minneslapp:
Bilagor
capture_2009-06-10_13.57.06_Öhlins_2005_Rekommendation.jpg
capture_2009-06-10_13.57.06_Öhlins_2005_Rekommendation.jpg (11.72 KiB) Visad 13973 gånger
Senast redigerad av adrian_vg den tor jun 18, 2009 08:09, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Öhlinsbakdämpare för VFR 94-97

#2 Inlägg av adrian_vg »

För VFR750 1990-1997 tillverkar inte Öhlins bakdämpare mer... De har bara fjädrarna. :cry:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Öhlinsbakdämpare för VFR 94-97

#3 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:För VFR750 1990-1997 tillverkar inte Öhlins bakdämpare mer... De har bara fjädrarna. :cry:
Även om Öhlins inte serietillverkar dämpare till en viss modell längre så går det alltid att få den från en återförsäljare, t.ex. http://www.stotdamparexperten.se
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Öhlinsbakdämpare för VFR 94-97

#4 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:För VFR750 1990-1997 tillverkar inte Öhlins bakdämpare mer... De har bara fjädrarna. :cry:
Även om Öhlins inte serietillverkar dämpare till en viss modell längre så går det alltid att få den från en återförsäljare, t.ex. http://www.stotdamparexperten.se
Öhlins general i Sverige (Motospeed) säger att inget går att få tag på mer.

Ska höra med Stötdämparexperten. Tack för tipset!

Edit: Mejlade Stötdämparexperten som sa att de inte kunde hjälpa mig, men vidarebefodrade mejlet till FJJ Racing, vem/vad de(t) nu är.

Jakten går vidare...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

#5 Inlägg av tedman »

OK, du ville ha input här. Nu var det ju inte en Öhlinare jag införskaffade utan en ny originaldämpare.
Mer info hittar du här: http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=435

edit: oops, fel tråd

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#6 Inlägg av adrian_vg »

tedman skrev:OK, du ville ha input här. Nu var det ju inte en Öhlinare jag införskaffade utan en ny originaldämpare.
Mer info hittar du här: http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=435

edit: oops, fel tråd
Jag vet, har satt Öhlins inom parantes, då Öhlinare är utagerat för VFR 94-97... Finns inget att köpa i den vägen mer. Originaldämparen är i dagsläget inte intressant, fick för mig att du skaffat en eftermarknadsdämpare, mitt misstag. Sorry.

Fick iaf ett samtal från FJJ Racing som inte heller kunde hjälpa mig med Öhlinare, men killen föreslog WP- eller Wilbersdämpare ist.

Snokade upp ett brittiskt märke, Hagon, men dämparna på bilderna ser ut som nåt man yxat ihop i en smedja edyl, känns inte helt helgjutet om man säger så...

Jakten går vidare ett tag till. :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Hulk
Donator 2012
Inlägg: 142
Blev medlem: lör maj 26, 2007 13:58
Ort: Sörmland

#7 Inlägg av Hulk »

Märkigt att det inte finns. :?
På den gamla goda tiden när jag suktede efter en VFR köpte en polare en ny VFR -94 och skaffade direkt en Öhlindämpare bak. Jag kommer ihåg det så väl för att jag tyckte det var lite överdrivet att plocka bort en splitter ny fabriksdämpare ...
Volymen var kanske för låg .. så de slutade med den.
Lycka till i den fortsatta jakten & jag ska också kolla lite, hittar jag någonting så postar jag info här :wink:
VFR750-95

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#8 Inlägg av adrian_vg »

Hulk skrev:Märkigt att det inte finns. :?
På den gamla goda tiden när jag suktede efter en VFR köpte en polare en ny VFR -94 och skaffade direkt en Öhlindämpare bak. Jag kommer ihåg det så väl för att jag tyckte det var lite överdrivet att plocka bort en splitter ny fabriksdämpare ...
Volymen var kanske för låg .. så de slutade med den.
Lycka till i den fortsatta jakten & jag ska också kolla lite, hittar jag någonting så postar jag info här :wink:
Det är en nu tolv år gammal båge. Med tanke på hur snabbt utvecklingen inom mc går är det väl inte så konstigt egentligen. Men ändå, lite fler fabrikat, och speciellt Öhlins tycker jag borde gå att skaka fram. Men, men...

Snubblar du över nåt, posta gärna här som sagt! 8)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

WP och Wilbers har alltså dämpare för VFR-1997.

Wilbers
Wilbers har jag inte hittat nån svensk återförsäljare för. De har iaf en modell 631 som verkar lite intressant. Kostar 549Euro, ca 5500kr.

Enl Wilbers i Tyskland ska den danske representanten, KJ Motorcykler, ha ansökt om att serva Sverige också. Ska höra med dem också.

WP
4014 Fusion: Rekommenderas för aktiv körning och/eller om man ofta kör med mycket packning/passagerare. Kostar 8995kr hos Grevens MC-Delar (nån som känner till de här snubbarna?). Med hydraulisk förspänning kostar den 10595kr. Denna modell är fullständigt inställbar på allt.

4014 Emulsion: För mer normala behov rekommenderas 4014 Emulsion. Oklart om denna modell har fjärrinställning på slang dock. Kostar 6300kr. Erbjuder samma inställningsmöjligheter som originaldämparen; justerbar retur och fjäderförspänning.
Senast redigerad av adrian_vg den ons jul 08, 2009 08:08, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#10 Inlägg av TG »

Greven har jag stött på ett antal gånger på olika race runt om i landet.. han håller till utanför Borås där han har sitt garage och butik.. Han har hållit på o rejsat själv i många år med... Han säljer även kraschkåpor... Brukar finnas på ERF loppen (endurance racing for fun) där han säljer bla däck men även andra delar..

Jag anser att han är en seriös och duktig kille!
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

Tegfors skrev:Greven har jag stött på ett antal gånger på olika race runt om i landet.. han håller till utanför Borås där han har sitt garage och butik.. Han har hållit på o rejsat själv i många år med... Han säljer även kraschkåpor... Brukar finnas på ERF loppen (endurance racing for fun) där han säljer bla däck men även andra delar..

Jag anser att han är en seriös och duktig kille!
Tack för infon. Lutar åt en WP 4014 Emulsion, lite beroende på om den har slangar eller inte. Får bli en Wilbers annars, den är billigare också, men det känns lite knöligt om de inte har nån representant i Sverige.

Nån som har koll på om WP och Wilbers är bra märken?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#12 Inlägg av TG »

VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#13 Inlägg av TG »

Var inne o läste på deras hemsida http://www.wpsuspension.com/products/Street.php
såg inte ut som emulsion hade justerbart via "slang" som fusion har...

Ring Greven o kolla?! Det brukar vara ett bra alternativ när man funderar :wink: :shock: :D
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#14 Inlägg av adrian_vg »

De verkar ha varit med ett tag och märket är dessutom europeiskt, det näst bästa efter "svenska" Öhlins. Om KTM mfl använder WP, kan de inte vara direkt dåliga antar jag. :D
Tegfors skrev:Var inne o läste på deras hemsida http://www.wpsuspension.com/products/Street.php
såg inte ut som emulsion hade justerbart via "slang" som fusion har...

Ring Greven o kolla?! Det brukar vara ett bra alternativ när man funderar :wink: :shock: :D
Mejlade dem och undrade. Enl WP:s webbsida verkar som om man kan skaffa en slang som option, men det är lite oklart om det går på Emulsion. Får se vad greven säger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Avarage
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: ons aug 05, 2009 10:14
Kontakt:

#15 Inlägg av Avarage »

Kör med Wilbers på min gamla båge och det funkar alldeles utmärkt!

Tyvärr har svenska återförsäljaren (som tidigare höll till i Vårgårda resp. Karlskoga) lagt av så man får handla direkt från Tyskland om man skall ha deras prylar!

Funktionsmässigt funkar den dämparen jag har nästan lika finkänsligt som Öhlins dämpare. Öhlinaren är dock aningen mer finkänslig och sväljer ojämnheter på ett otroligt bra sätt även om Wilbers inte är dålig på något sätt alls!

Mvh!
// Niklas

Skriv svar