Xenonkonvertering MC

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#16 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Men vad gör du med original relä då? Hel-/halvljus är ju redan kopplade via relä, skulle det inte vara enklare att bara koppla in ballasten på det befintliga halvljusrelät? Eller har jag missat nåt här?
Ööööh, frågar du mig om fordonsel?? Jag har ingen aning. :roll:

Har inte plockat bort nåt elektriskt från viffern i samband med monteringen av xenonkitet om det är det du menar. Helljuset verkar iaf gå på när man knäpper på helljusknappen.

Med viffrar är det som magi! ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jul 10, 2006 21:22
Ort: Örnsköldsvik

#17 Inlägg av JohanL »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Men vad gör du med original relä då? Hel-/halvljus är ju redan kopplade via relä, skulle det inte vara enklare att bara koppla in ballasten på det befintliga halvljusrelät? Eller har jag missat nåt här?
Ööööh, frågar du mig om fordonsel?? Jag har ingen aning. :roll:

Har inte plockat bort nåt elektriskt från viffern i samband med monteringen av xenonkitet om det är det du menar. Helljuset verkar iaf gå på när man knäpper på helljusknappen.

Med viffrar är det som magi! ;-)
Hej.
Det finns några grundproblem som gjord att det behövs lite kringkomponenter.

- Ballasten och lampan ska lysa hela tiden. Den vill ha kontunuerlig matning när belysningen är i lägena Hel eller Halv.
- Solenoiden/Elektonmagneten behöver bara matning i ena läget. (antar att det är helljuset)

Fordon som har separata hel och halvljus lampor kan därför enkelt ha kontakter direkt mot vanliga lampsockel. Då en viss lampa tänds för en visst ljus.

I inkopplingen på bilden tidigare har man löst detta som följer.
Från ordinarie H4 kontakt tas styrsignalerna för hel / halvljus. "H/L Controller" (~två dioder) leder ström till reläet om det finns på hel eller halvljus. Detta ser till att Ballast och lampa lyser. Det går även vidare via "H/L controller" ström till solenoiden när helljuset är tänt.
Denna lösning är gjord så den ska passa alla fordon. Det går lösa annorlunda för specifika fall.

Alternativ lösning...
Anslut en diod från styrningen av ordinarie helljus- till halvljus-reläet. Detta medför att Ballasten kan kopplas direkt till halvljus anslutningen i H4 sockeln. Solenoiden/Elektonmagneten styrning kopplas på Helljus.
Halvljus: Halvljusreläet draget ballasten/lampan lyser.
Helljus: Helljus reläet draget för solenoiden och samtidigt Halvljus reläet förblir draget ballasten/lampan lyser.
Detta är beroende av att det finns två separata reläer. Hade det varit växlande hade detta behöv lösas annorlunda.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#18 Inlägg av adrian_vg »

JohanL skrev:Hej.
Det finns några grundproblem som gjord att det behövs lite kringkomponenter.

- Ballasten och lampan ska lysa hela tiden. Den vill ha kontunuerlig matning när belysningen är i lägena Hel eller Halv.
- Solenoiden/Elektonmagneten behöver bara matning i ena läget. (antar att det är helljuset)

Fordon som har separata hel och halvljus lampor kan därför enkelt ha kontakter direkt mot vanliga lampsockel. Då en viss lampa tänds för en visst ljus.

I inkopplingen på bilden tidigare har man löst detta som följer.
Från ordinarie H4 kontakt tas styrsignalerna för hel / halvljus. "H/L Controller" (~två dioder) leder ström till reläet om det finns på hel eller halvljus. Detta ser till att Ballast och lampa lyser. Det går även vidare via "H/L controller" ström till solenoiden när helljuset är tänt.
Denna lösning är gjord så den ska passa alla fordon. Det går lösa annorlunda för specifika fall.

Alternativ lösning...
Anslut en diod från styrningen av ordinarie helljus- till halvljus-reläet. Detta medför att Ballasten kan kopplas direkt till halvljus anslutningen i H4 sockeln. Solenoiden/Elektonmagneten styrning kopplas på Helljus.
Halvljus: Halvljusreläet draget ballasten/lampan lyser.
Helljus: Helljus reläet draget för solenoiden och samtidigt Halvljus reläet förblir draget ballasten/lampan lyser.
Detta är beroende av att det finns två separata reläer. Hade det varit växlande hade detta behöv lösas annorlunda.
Uttömmande som alltid! :tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

insu
Donator 2008
Inlägg: 166
Blev medlem: tor maj 01, 2008 12:45
Ort: Ljustorp

passar till vilka VFR

#19 Inlägg av insu »

Kan jag montera xenonbelysning även på min VFR 93?? Det är ju bara en lykta på dem, undrar hur det fungerar att blända av?
insu

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: passar till vilka VFR

#20 Inlägg av adrian_vg »

insu skrev:Kan jag montera xenonbelysning även på min VFR 93?? Det är ju bara en lykta på dem, undrar hur det fungerar att blända av?
Kitet jag köpte var ett H4-bixenonkit (dvs kitet har både hel- och halvljus inbyggt) och sitter bara på ena lampan. Så vitt jag kunde se är det inga problem med avbländningen. Kolla efterbilderna på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=2707.

HTH.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar