Nitro X Fuel commander

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Ralsbo
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 202
Blev medlem: fre apr 10, 2009 17:51
Ort: Alingsås
Kontakt:

Nitro X Fuel commander

#1 Inlägg av Ralsbo »

Hej grabbar och töser.
Är det någon i detta gäng som har hört talas om/har egen erfarenhet av Nitro X Fuel commander?
http://cgi.ebay.co.uk/NITRO-X-FUEL-COMM ... 286.c0.m14
Har sett denna produkt under en längre tid på E-bay och börjar bli mer och mer intresserad av den istället för en Power Commander.
Men frågan är om den fungerar så bra som säljaren säjer?
Det är, vad jag förstår en Grekisk firma som säljer dessa och Grekerna har väl inte gjort sig kända som några MC-gurus när det gäller trimning, eller har dom det?
Vad tror ni? Bra eller Anus?
Kommentarer eller egna kunskaper om denna produkt mottages tacksamt eller ska jag vara den första som provar den på hojen? :D
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00

Hondaman
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: tor jul 09, 2009 21:09
Ort: Dalarna

#2 Inlägg av Hondaman »

20 hästar för 29 pund på E-bay?

Låter det för bra för att vara sant så är det förmodligen så....
-- VFR 800 FI -99 --

Användarvisningsbild
Ralsbo
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 202
Blev medlem: fre apr 10, 2009 17:51
Ort: Alingsås
Kontakt:

#3 Inlägg av Ralsbo »

Låter det för bra för att vara sant så är det förmodligen så....
Precis min inställning också.
Men man kan inte låta bli att bli lite nyfiken på om någon har testat detta.
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#4 Inlägg av adrian_vg »

Låter lite som de där magneterna man skulle sätta runt bränsleledningarna för att rikta bensinmolekylerna och få lägre förbrukning... :roll:

Jag tror nog att Nitro-X antagligen funkar som ommappare, men att få ut 20 kusar till? Njaee... Hur kvalitet på mappningarna är det för runt 300kr?

Dessutom, när det gäller ommappning av motor, skulle jag nog hålla mig till beprövade grejor som Power Commander. Jag skulle inte vilja vara i närheten när motorn skär pga för tunn blandning eller nåt sånt, som Notro-X-grejen fixat. :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 789
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#5 Inlägg av Göingen »

Verkar som den ändrar tändpunkten 1-2 grader, ändrar inte på bränsleblandningen. Att få ut 20 hästar av det...
Nej, jag säger som doktor Dengroth: Jag är skeptisk! (För er som kommer ihåg Lorry. Nog var det bättre förr!)
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#6 Inlägg av adrian_vg »

Göingen skrev:Verkar som den ändrar tändpunkten 1-2 grader, ändrar inte på bränsleblandningen.
Vad gör en tändningspunktändring för maskineriet då?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#7 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
Göingen skrev:Verkar som den ändrar tändpunkten 1-2 grader, ändrar inte på bränsleblandningen.
Vad gör en tändningspunktändring för maskineriet då?
Beror lite på... lite snabbt utan att krångla till det: tidigare tändning ger mer effekt och lägre bränsleförbrukning, under förutsättning att motorn inte spikar (dvs oktantalet räcker till). I många fall höjer man tändningen och byter till 98 oktan... javisst får du lägre förbrukning, men 98 oktan är såpass mycket dyrare att du inte tjänar nåt på det.

Om tändningsändringen medför att motorn spikar så har du en dyr motorrenovering att se fram emot.

Ralsbo, köp en sån där mojäng och montera! Men kör hojen på rullande landsväg före och efter... jag skulle bli VÄLDIGT förvånad om säljarens löften infrias... :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Ralsbo
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 202
Blev medlem: fre apr 10, 2009 17:51
Ort: Alingsås
Kontakt:

#8 Inlägg av Ralsbo »

Ralsbo, köp en sån där mojäng och montera! Men kör hojen på rullande landsväg före och efter... jag skulle bli VÄLDIGT förvånad om säljarens löften infrias..
Nja. Jag satsar på en Power Commander till vintern när skatteåterbäringen kommer.
Känns lite säkrare med beprövade grejer på hojen.
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Beror lite på... lite snabbt utan att krångla till det: tidigare tändning ger mer effekt och lägre bränsleförbrukning, under förutsättning att motorn inte spikar (dvs oktantalet räcker till). I många fall höjer man tändningen och byter till 98 oktan... javisst får du lägre förbrukning, men 98 oktan är såpass mycket dyrare att du inte tjänar nåt på det.

Om tändningsändringen medför att motorn spikar så har du en dyr motorrenovering att se fram emot.
Ah, nu när du säger; Saab APC!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar