Vägenskaper med bredare bakhjul (och smalare framdäck)
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Vägenskaper med bredare bakhjul (och smalare framdäck)
Jag gjorde inte tillräckligt med research inför köpet av ett äldre bakhjul till min gen 94-97 viffer, kollade bara på däckdimensionen.
Enl http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_VFR7 ... .28RC36.29 har den äldre gen 90-93 ett bredare hjul men samma däckdimension. Se nedan.
VFR 90-93:
# Front tyre 120/70; 3.5 x 17 wheel
# Rear tyre 170/60; 5.5 x 17 wheel
VFR 94-97:
# Front tyre 120/70 ZR17; 3.5 x 17 wheel
# Rear tyre 170/60 ZR17; 5 x 17 wheel
Hur kan det bredare bakhjulet påverka vägegenskaperna på min viffer, förutom det uppenbara med skrap i sving och högmonterad ljuddämpare? Nån som har koll?
Enl http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_VFR7 ... .28RC36.29 har den äldre gen 90-93 ett bredare hjul men samma däckdimension. Se nedan.
VFR 90-93:
# Front tyre 120/70; 3.5 x 17 wheel
# Rear tyre 170/60; 5.5 x 17 wheel
VFR 94-97:
# Front tyre 120/70 ZR17; 3.5 x 17 wheel
# Rear tyre 170/60 ZR17; 5 x 17 wheel
Hur kan det bredare bakhjulet påverka vägegenskaperna på min viffer, förutom det uppenbara med skrap i sving och högmonterad ljuddämpare? Nån som har koll?
Senast redigerad av adrian_vg den tor maj 20, 2010 21:51, redigerad totalt 2 gång.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2140
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Borde inte påverka så mycket så länge du har samma däcksdimension.
Det kan ju bli lite annorlunda profil (rundningen blir inte lika konvex).
EDIT: Kontrollera djupet på fälgen, lägg en linjal et,c. på fälgkanten och mät in till anliggningsytan mot navet, du borde då ha 6.25mm djupare på den breda fälgen, annars så skiljer offseten och då går inte hjulen i linje.
T.
Det kan ju bli lite annorlunda profil (rundningen blir inte lika konvex).
EDIT: Kontrollera djupet på fälgen, lägg en linjal et,c. på fälgkanten och mät in till anliggningsytan mot navet, du borde då ha 6.25mm djupare på den breda fälgen, annars så skiljer offseten och då går inte hjulen i linje.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2140
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Hakar på tråden lite grann. Jag skulle vilja ha en bredare fälg fram på min -88:a, undrar om någon provat en -90--93 fälg på -88--89?
Om inte så kan någon vänlig själ få mäta avståndet mellan bromsskivorna på en -90--93 åt mig.
T.
Om inte så kan någon vänlig själ få mäta avståndet mellan bromsskivorna på en -90--93 åt mig.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Låter bra!Tommy Gsson skrev:Borde inte påverka så mycket så länge du har samma däcksdimension.T.
Det skulle kunna förklara frånvaron av kycklingränderna ytterst på slitbanan, dvs att rundningen är mindre, så mer av däcket kommer i kontakt med vägen än det annars skulle ha gjort.Tommy Gsson skrev:Det kan ju bli lite annorlunda profil (rundningen blir inte lika konvex).T.
Då måste däcket av igen... Vad kan effekten bli av att hjulen inte går i linje?Tommy Gsson skrev:EDIT: Kontrollera djupet på fälgen, lägg en linjal et,c. på fälgkanten och mät in till anliggningsytan mot navet, du borde då ha 6.25mm djupare på den breda fälgen, annars så skiljer offseten och då går inte hjulen i linje.
T.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Vägenskaper med bredare bakhjul
Vid färd rakt fram så är det ingen större skillnad, men vid nedlägg så höjs baken mera än med ett smalare (standard) däck dvs hojens "chassie/ram geometri" förändras vid skarp kurvtagning..adrian_vg skrev:Jag gjorde inte tillräckligt med research inför köpet av ett äldre bakhjul till min gen 94-97 viffer, kollade bara på däckdimensionen.
Enl http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_VFR7 ... .28RC36.29 har den äldre gen 90-93 ett bredare hjul men samma däckdimension. Se nedan.
VFR 90-93:
# Front tyre 120/70; 3.5 x 17 wheel
# Rear tyre 170/60; 5.5 x 17 wheel
VFR 94-97:
# Front tyre 120/70 ZR17; 3.5 x 17 wheel
# Rear tyre 170/60 ZR17; 5 x 17 wheel
Hur kan det bredare bakhjulet påverka vägegenskaperna på min viffer, förutom det uppenbara med skrapi sving och högmonterad ljuddämpare? Nån som har koll?
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vägenskaper med bredare bakhjul
Den höjs bak alltså. Det borde innebära att gaffelvinkeln blir brantare och hojen mer snabbstyrd, eller nervös, in i kurvorna. Korrekt uppfattat?blacken skrev:Vid färd rakt fram så är det ingen större skillnad, men vid nedlägg så höjs baken mera än med ett smalare (standard) däck dvs hojens "chassie/ram geometri" förändras vid skarp kurvtagning..
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Vägenskaper med bredare bakhjul
Nå`t ditåt typ, även tyngd och balanspunkten förändras något. Har ett vagt minne av en mekaniker som sade, att även det tänkta spåret (spårningen) mellan däcken förändras lite också.adrian_vg skrev:Den höjs bak alltså. Det borde innebära att gaffelvinkeln blir brantare och hojen mer snabbstyrd, eller nervös, in i kurvorna. Korrekt uppfattat?blacken skrev:Vid färd rakt fram så är det ingen större skillnad, men vid nedlägg så höjs baken mera än med ett smalare (standard) däck dvs hojens "chassie/ram geometri" förändras vid skarp kurvtagning..
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2140
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Om du menar hjulet så ja, om du menar däcket så behöver du inte ta av det, ta något lagom långt som inte går ut på däcket och mät, eller mät från däcket och räkna bort ev, skillnad mellan däck och fälg.adrian_vg skrev:Då måste däcket av igen... Vad kan effekten bli av att hjulen inte går i linje?
Han har samma däcksdimension.blacken skrev:Vid färd rakt fram så är det ingen större skillnad, men vid nedlägg så höjs baken mera än med ett smalare (standard) däck dvs hojens "chassie/ram geometri" förändras vid skarp kurvtagning..
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Jag tror jag förstår... Ska se i helgen. Vill inte plocka av hjulet nu. Återkommer.Tommy Gsson skrev:[...] ta något lagom långt som inte går ut på däcket och mät, eller mät från däcket och räkna bort ev, skillnad mellan däck och fälg.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Tommy Gsson skrev:Om du menar hjulet så ja, om du menar däcket så behöver du inte ta av det, ta något lagom långt som inte går ut på däcket och mät, eller mät från däcket och räkna bort ev, skillnad mellan däck och fälg.adrian_vg skrev:Då måste däcket av igen... Vad kan effekten bli av att hjulen inte går i linje?
Han har samma däcksdimension.blacken skrev:Vid färd rakt fram så är det ingen större skillnad, men vid nedlägg så höjs baken mera än med ett smalare (standard) däck dvs hojens "chassie/ram geometri" förändras vid skarp kurvtagning..
Det kan "missförstås" eller hur?Hur kan det bredare bakhjulet påverka vägegenskaperna
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
blacken skrev:Det kan "missförstås" eller hur?
Ja. Vad menar du nu?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Jaha, att min research kanske inte var helt bra... Ok. Skämtet är på mig.blacken skrev:Ja det har inte det blekaste aaning om, Skämt åsidolyser det upp i vardagen?..det bredare bakhjulet
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Insåg just att jag har 40% rabatt på Maxxisdäcken hos hojdäck.se som SMC-instruktör. Men... 120/70-17" finns inte i lager!
Om vi vänder på steken lite och kollar på framdäcken, får först och främst ett 130-däck plats fram på en gen 94-97 viffer?? Nån som provat?
Alternativet är ett 110-däck fram. Funkar det utan att vägenskaperna blir (alltför) spännande?
Om vi vänder på steken lite och kollar på framdäcken, får först och främst ett 130-däck plats fram på en gen 94-97 viffer?? Nån som provat?
Alternativet är ett 110-däck fram. Funkar det utan att vägenskaperna blir (alltför) spännande?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!