Vägenskaper med bredare bakhjul (och smalare framdäck)

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Vägenskaper med bredare bakhjul (och smalare framdäck)

#1 Inlägg av adrian_vg »

Jag gjorde inte tillräckligt med research inför köpet av ett äldre bakhjul till min gen 94-97 viffer, kollade bara på däckdimensionen. :oops:

Enl http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_VFR7 ... .28RC36.29 har den äldre gen 90-93 ett bredare hjul men samma däckdimension. Se nedan.

VFR 90-93:
# Front tyre 120/70; 3.5 x 17 wheel
# Rear tyre 170/60; 5.5 x 17 wheel

VFR 94-97:
# Front tyre 120/70 ZR17; 3.5 x 17 wheel
# Rear tyre 170/60 ZR17; 5 x 17 wheel

Hur kan det bredare bakhjulet påverka vägegenskaperna på min viffer, förutom det uppenbara med skrap i sving och högmonterad ljuddämpare? Nån som har koll?
Senast redigerad av adrian_vg den tor maj 20, 2010 21:51, redigerad totalt 2 gång.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#2 Inlägg av Tommy Gsson »

Borde inte påverka så mycket så länge du har samma däcksdimension.
Det kan ju bli lite annorlunda profil (rundningen blir inte lika konvex).
EDIT: Kontrollera djupet på fälgen, lägg en linjal et,c. på fälgkanten och mät in till anliggningsytan mot navet, du borde då ha 6.25mm djupare på den breda fälgen, annars så skiljer offseten och då går inte hjulen i linje.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#3 Inlägg av Tommy Gsson »

Hakar på tråden lite grann. Jag skulle vilja ha en bredare fälg fram på min -88:a, undrar om någon provat en -90--93 fälg på -88--89?
Om inte så kan någon vänlig själ få mäta avståndet mellan bromsskivorna på en -90--93 åt mig.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#4 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Borde inte påverka så mycket så länge du har samma däcksdimension.T.
Låter bra!

Tommy Gsson skrev:Det kan ju bli lite annorlunda profil (rundningen blir inte lika konvex).T.
Det skulle kunna förklara frånvaron av kycklingränderna ytterst på slitbanan, dvs att rundningen är mindre, så mer av däcket kommer i kontakt med vägen än det annars skulle ha gjort.

Tommy Gsson skrev:EDIT: Kontrollera djupet på fälgen, lägg en linjal et,c. på fälgkanten och mät in till anliggningsytan mot navet, du borde då ha 6.25mm djupare på den breda fälgen, annars så skiljer offseten och då går inte hjulen i linje.
T.
Då måste däcket av igen... Vad kan effekten bli av att hjulen inte går i linje?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vägenskaper med bredare bakhjul

#5 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:Jag gjorde inte tillräckligt med research inför köpet av ett äldre bakhjul till min gen 94-97 viffer, kollade bara på däckdimensionen. :oops:

Enl http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_VFR7 ... .28RC36.29 har den äldre gen 90-93 ett bredare hjul men samma däckdimension. Se nedan.

VFR 90-93:
# Front tyre 120/70; 3.5 x 17 wheel
# Rear tyre 170/60; 5.5 x 17 wheel

VFR 94-97:
# Front tyre 120/70 ZR17; 3.5 x 17 wheel
# Rear tyre 170/60 ZR17; 5 x 17 wheel

Hur kan det bredare bakhjulet påverka vägegenskaperna på min viffer, förutom det uppenbara med skrapi sving och högmonterad ljuddämpare? Nån som har koll?
Vid färd rakt fram så är det ingen större skillnad, men vid nedlägg så höjs baken mera än med ett smalare (standard) däck dvs hojens "chassie/ram geometri" förändras vid skarp kurvtagning..

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vägenskaper med bredare bakhjul

#6 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Vid färd rakt fram så är det ingen större skillnad, men vid nedlägg så höjs baken mera än med ett smalare (standard) däck dvs hojens "chassie/ram geometri" förändras vid skarp kurvtagning..
Den höjs bak alltså. Det borde innebära att gaffelvinkeln blir brantare och hojen mer snabbstyrd, eller nervös, in i kurvorna. Korrekt uppfattat?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vägenskaper med bredare bakhjul

#7 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Vid färd rakt fram så är det ingen större skillnad, men vid nedlägg så höjs baken mera än med ett smalare (standard) däck dvs hojens "chassie/ram geometri" förändras vid skarp kurvtagning..
Den höjs bak alltså. Det borde innebära att gaffelvinkeln blir brantare och hojen mer snabbstyrd, eller nervös, in i kurvorna. Korrekt uppfattat?
Nå`t ditåt typ, även tyngd och balanspunkten förändras något. Har ett vagt minne av en mekaniker som sade, att även det tänkta spåret (spårningen) mellan däcken förändras lite också.

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#8 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev:Då måste däcket av igen... Vad kan effekten bli av att hjulen inte går i linje?
Om du menar hjulet så ja, om du menar däcket så behöver du inte ta av det, ta något lagom långt som inte går ut på däcket och mät, eller mät från däcket och räkna bort ev, skillnad mellan däck och fälg.
blacken skrev:Vid färd rakt fram så är det ingen större skillnad, men vid nedlägg så höjs baken mera än med ett smalare (standard) däck dvs hojens "chassie/ram geometri" förändras vid skarp kurvtagning..
Han har samma däcksdimension.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#9 Inlägg av Jimmy.S »

jag tror hojen svänger sämre med ett bredare hjul bak men blir stabilare rakt fram eftersom "spårningen" blir åt fel håll,

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#10 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:[...] ta något lagom långt som inte går ut på däcket och mät, eller mät från däcket och räkna bort ev, skillnad mellan däck och fälg.
Jag tror jag förstår... Ska se i helgen. Vill inte plocka av hjulet nu. Återkommer.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#11 Inlägg av blacken »

Tommy Gsson skrev:
adrian_vg skrev:Då måste däcket av igen... Vad kan effekten bli av att hjulen inte går i linje?
Om du menar hjulet så ja, om du menar däcket så behöver du inte ta av det, ta något lagom långt som inte går ut på däcket och mät, eller mät från däcket och räkna bort ev, skillnad mellan däck och fälg.
blacken skrev:Vid färd rakt fram så är det ingen större skillnad, men vid nedlägg så höjs baken mera än med ett smalare (standard) däck dvs hojens "chassie/ram geometri" förändras vid skarp kurvtagning..
Han har samma däcksdimension.
Hur kan det bredare bakhjulet påverka vägegenskaperna
Det kan "missförstås" eller hur?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#12 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Det kan "missförstås" eller hur?

Ja. Vad menar du nu?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#13 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Det kan "missförstås" eller hur?

Ja. Vad menar du nu?
Ja det har inte det blekaste aaning om, :D Skämt åsido
det bredare bakhjulet
lyser det upp i vardagen?.. :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#14 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Ja det har inte det blekaste aaning om, :D Skämt åsido
det bredare bakhjulet
lyser det upp i vardagen?.. :D
Jaha, att min research kanske inte var helt bra... Ok. Skämtet är på mig. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#15 Inlägg av adrian_vg »

Insåg just att jag har 40% rabatt på Maxxisdäcken hos hojdäck.se som SMC-instruktör. Men... 120/70-17" finns inte i lager! :gnissla

Om vi vänder på steken lite och kollar på framdäcken, får först och främst ett 130-däck plats fram på en gen 94-97 viffer?? Nån som provat?

Alternativet är ett 110-däck fram. Funkar det utan att vägenskaperna blir (alltför) spännande?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar