Kraschpuckar

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Kraschpuckar

#16 Inlägg av Donner »

Mina sitter där för syns skull och hjälper troligen väldigt lite. Sitter fast i kåpstaget. Köpta på eBay för ett par hundra.
Bilagor
IMG_2123x.jpg
IMG_2123x.jpg (89.27 KiB) Visad 4530 gånger
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Kraschpuckar

#17 Inlägg av adrian_vg »

ulf svedberg skrev:Jag fick monterat på Hela Hojen nu i våras och de trädde i tjänst redan första veckan i Italien. Parkerade på grus, stödet vek sig och hojen trillade omkull, All tyngd togs upp av pucken och inte ETT ENDA märke någonstans!! Samt att benet skyddades också!
KP är till för slarv i mycket låga farter och vid stillastående incidenter vilka är de vanligaste skadetillfällena
I högre farter kan krashpuckar tom vara direkt dåliga att ha. En kollegas Blackbird voltade högt upp i luften efter att ha glidit en bit på bana utan större incident, och sen hakat i en kantsten. Ramen fläktes enl uppgift upp som en tunn konservburk...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

ulf svedberg
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: fre jul 08, 2011 04:12
Ort: vejbystrand
Kontakt:

Re: Kraschpuckar

#18 Inlägg av ulf svedberg »

adrian_vg skrev:
ulf svedberg skrev:Jag fick monterat på Hela Hojen nu i våras och de trädde i tjänst redan första veckan i Italien. Parkerade på grus, stödet vek sig och hojen trillade omkull, All tyngd togs upp av pucken och inte ETT ENDA märke någonstans!! Samt att benet skyddades också!
KP är till för slarv i mycket låga farter och vid stillastående incidenter vilka är de vanligaste skadetillfällena
I högre farter kan krashpuckar tom vara direkt dåliga att ha. En kollegas Blackbird voltade högt upp i luften efter att ha glidit en bit på bana utan större incident, och sen hakat i en kantsten. Ramen fläktes enl uppgift upp som en tunn konservburk...
Inget gott som inte har något ont med sig... attans oxå
Twist the throttle!!!!!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Kraschpuckar

#19 Inlägg av adrian_vg »

ulf svedberg skrev:Inget gott som inte har något ont med sig... attans oxå
Det gäller att veta när man ska klota, typ. ;*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

ulf svedberg
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: fre jul 08, 2011 04:12
Ort: vejbystrand
Kontakt:

Re: Kraschpuckar

#20 Inlägg av ulf svedberg »

ulf svedberg skrev:
Enke skrev:Någon som vet om det är bra och vart får man tag på sådana till en bra penning?

jag kör en -93 Som går bra men kanske bättre efter omdrevning och en ventiljustering....
Jag fick monterat på Hela Hojen nu i våras och de trädde i tjänst redan första veckan i Italien. Parkerade på grus, stödet vek sig och hojen trillade omkull, All tyngd togs upp av pucken och inte ETT ENDA märke någonstans!! Samt att benet skyddades också!
KP är till för slarv i mycket låga farter och vid stillastående incidenter vilka är de vanligaste skadetillfällena
Den enda nackdelen jag märkt är att om man har fladdriga brallor så kan de fastna i pucken när man skall sätta ner foten i marken
När man klotar på riktigt hjälper inte mycket. Jag har farit av 5 ggr sen 1975 och då hade ingen puck i världen hjälpt.
Fördelen med avåkningarna är att man lär sig lite mer varje gång om hur långt man kan pressa sin förmåga
Men hellre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge
Twist the throttle!!!!!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

Re: Kraschpuckar

#21 Inlägg av TG »

Att kraschpuckar enbart skulle hjälpa vid låga farter håller jag inte med om...
Under tiden som mek inom racingen så kan jag säga att puckarna var det som räddade motorn FLERA gånger och möjliggjorde målgång efter t.ex. kopplingshandtagsbyte...,

Puckarna hjälper nog bäst på bana, eller annan plan yta, går hojen in i träd/dike/sten eller liknande som har en tendens att finnas längs våra landsvägar så gör de föga nytta men det är en annan sak. Dock är det viktigt att de är monterade på rätt plats...
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Skriv svar