Nybörjare! Hjälp med slipon

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
701san
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: ons jan 26, 2011 22:31
Ort: Huddinge, Stockholm

Nybörjare! Hjälp med slipon

#1 Inlägg av 701san »

Jag köpte min VFR och lyckades ta mitt kort i somras så jag e ju relativt färsk på det mesta inom mc.
Jag körde förra året med original hoj men tänkte nu fixa ordningen den lite.
Jag har kollat lite på olika slipon till hojen och har hittat en uppsjö! Men det lutar åt att det blir antingen Mivv eller Scorpion, två "budget" alternativ men jag tror de duger till en början. Först funderade jag på ett högdraget men jag tror nog jag håller mig till standard eftersom jag tror det blir lättare med packväskorna då, men jag kanske har fel?
Nu till min riktiga fråga, om jag byter från original till en annan dämpare, måste jag mappa om hojen eller e det bara ut o åka?
Som första hoj: Svart VFR- 00

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Nybörjare! Hjälp med slipon

#2 Inlägg av Donner »

Jag köpte ett högdraget GPR till min 01:a och är nöjd med det. Låter lite för lite bara :twisted:

Man kan få på väskor med högdraget, HondaHasse har det på sin. Han lade en liten distans vid infästningen.

Fördelen med högdraget är ju att man ser hjulet lite mer samt ser lite sportigare ut.

Vill du inte ha högdraget tycker jag du skall kolla in eBay, finns ganska billiga och snygga dämpare där. Ett exempel i länken nedan.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Honda-98 ... 264wt_1165

Edit: jag har inte mappat om min och den funkar fint. Jag har gjort moddarna Pair och Flapper.
Bilagor
DSC00323x.jpg
DSC00323x.jpg (220.03 KiB) Visad 11691 gånger
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: Nybörjare! Hjälp med slipon

#3 Inlägg av Jimmy.S »

bra fråga, jag hade biltemas mjuka väskor och när dom var fullpackade så hängde dom ner ganska mycket så jag var tvungen att montera original vid det tillfället men det är ju smidigt, bara lossa 1 klämma efter katten och sen ett fäste till ljuddämparen= klart, högmonterat slipon tycker jag gör sig mycket bra på vfr:en pga enkelsvingen., men det beror ju lite på vad du har för väskor och hur ofta dom används?

Och nej, du måste antagligen inte mappa om hojen, den största strypningen på flödet har du i katten ljuddämparen dämpar mest ljudet så det går antagligen bara bra att köra utan att mappa om den. skulle det inte fungera så kommer din motorelektroniklampa ganska säkert tända upp sig och varna om att du har mager blandning, gör den inte det så korrigerar lambdan det minskade mottrycket med mer sås och ev. lite mer hk.

Användarvisningsbild
701san
Medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: ons jan 26, 2011 22:31
Ort: Huddinge, Stockholm

Re: Nybörjare! Hjälp med slipon

#4 Inlägg av 701san »

Aa det är gpr som jag också kollat på när det gäller högdraget. Men jag har fått för mig att det skulle vara mer meck att få till ett sådant än standard? Men håller med om att de är betydligt snyggare!
Väskorna jag har e ett par mjuka så dom sjunker ju ner lite när man packar i dom. Men de används inte särskilt ofta, fast det lär ju bli lite mer i år med tanke på att man kan vara med från start! :)
En annan sak jag tänkte på (Ursäkta om de e en dum fråga) när det gäller dB insatser, e de någonting man "vill ha" eller struntar man i sånt? Själv hade jag tänkt att köra utan men som sagt e ju nybörjare på de här...
Som första hoj: Svart VFR- 00

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Nybörjare! Hjälp med slipon

#5 Inlägg av Donner »

701san skrev: En annan sak jag tänkte på (Ursäkta om de e en dum fråga) när det gäller dB insatser, e de någonting man "vill ha" eller struntar man i sånt? Själv hade jag tänkt att köra utan men som sagt e ju nybörjare på de här...
Har ingen db-killer i min och den låter inte för mycket, inga problem på bilprovningen heller. Finns GPR som är E-märkt och då får man db-killer till.
Mjuka väskor kan funkar om du sätter nåt värmeskydd mellan dämparen och väskan.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: Nybörjare! Hjälp med slipon

#6 Inlägg av Jimmy.S »

sen kan man ju tillägga att eftermarknads slipon blir inte i närheten så varma som original, efter kortegekörningen i somras och sen lite gasande så kunde jag hålla handen på mitt utan att det brändes för mycket, så även om dom mjuka väskorna gungar mot lite vid en ojämnhet så är det nog ingen fara, tror jag la ut bilder på hur mitt gpr slipon var monterat på slipon tråden så där ser du (finns även ljudfil) hur det är monterat och det är simpelt

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: Nybörjare! Hjälp med slipon

#7 Inlägg av Jimmy.S »

http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t ... highlight= = slipon tråden, laddar upp mitt klipp igen på vifferns gpr pipas ljud, ändrar länken i mon

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nybörjare! Hjälp med slipon

#8 Inlägg av adrian_vg »

Jimmy.S skrev:bra fråga, jag hade biltemas mjuka väskor och när dom var fullpackade så hängde dom ner ganska mycket så jag var tvungen att montera original vid det tillfället men det är ju smidigt[...]
Jag har också Biltemas mjuka väskor och ett högmonterat slipon. Funkar bra. För att vara på den säkra sidan monterade jag ett par kromade väskbyglar för att hålla undan väskorna från dämparen. Det enda bygeln gjorde egentligen var att repa upp en fläck på dämparen. Får bli lite silvertejp om bygeln sen...

Byglarna:
Bild

Gott om utrymme även utan byglar och med högmonterad ljuddämpare:
Bild
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

Re: Nybörjare! Hjälp med slipon

#9 Inlägg av TG »

Massor med intressant text men det enda som fastnade i mitt minne var Adrians ord.....

adrian_vg skrev: ........................kromade väskbyglar .....................

:D :D :D :D :wink:
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Pegaso
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: ons maj 12, 2010 08:17
Ort: Nyköping

Re: Nybörjare! Hjälp med slipon

#10 Inlägg av Pegaso »

TG skrev:Massor med intressant text men det enda som fastnade i mitt minne var Adrians ord.....

adrian_vg skrev: ........................kromade väskbyglar .....................

:D :D :D :wink:
:claugh
VFR 800 - 98 svart
________________________
Not only do I not know what's going on, I wouldn't know what to do about it if I did.
George Carlin
========================

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Nybörjare! Hjälp med slipon

#11 Inlägg av adrian_vg »

TG skrev:Massor med intressant text men det enda som fastnade i mitt minne var Adrians ord.....

adrian_vg skrev: ........................kromade väskbyglar .....................
Krom, eller blank silver, och svart lack funkar bra ihop faktiskt, bara det inte blir för mycket av kromet. :roll: ;*)

Och inte ett ord om fransar, okej Tersan? Det kommer inte att hända. 8-P

Edit: Förresten började kromet flaga redan när jag monterade på byglarna och visade bitvis en snyggt borstad rå metallyta. Nästan bättre. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

Re: Nybörjare! Hjälp med slipon

#12 Inlägg av TG »

:cyada :tummenupp
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Nybörjare! Hjälp med slipon

#13 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
TG skrev:Massor med intressant text men det enda som fastnade i mitt minne var Adrians ord.....
adrian_vg skrev: ........................kromade väskbyglar .....................
Och inte ett ord om fransar, okej Tersan? Det kommer inte att hända. 8-P
Varför inte? Det skulle säkert passa jättebra ihop med dom kromade väskbyglarna :P :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
TheRocker
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre jun 13, 2008 08:37
Ort: Göteborg

Re: Nybörjare! Hjälp med slipon

#14 Inlägg av TheRocker »

Ursäkta, måste fortsätta retas :claugh
Bilagor
6_stor.jpg
6_stor.jpg (15.12 KiB) Visad 10916 gånger
I am easily satisfied with the very best!
---------------------------
En lika vackert röd VFR 800 FI från 1999 som min förra :-)
Vackert röd VFR 800 från 1999 SÅLD

Användarvisningsbild
LinusE
Medlem
Inlägg: 224
Blev medlem: fre maj 10, 2013 20:22
Ort: Skåne/Hunneberga

Re: Nybörjare! Hjälp med slipon

#15 Inlägg av LinusE »

Har ett danmoto avgas påväg hem från kina kommer återkomma
med bilder o ljudklipp när de väl kommit.

Dom har flera olika (kolla deras sida)
De jag köpt heter Jisu
Gav 980:- med frakt för det, sen återstår det o se om de blir tull på det.

Bara lite kort info om de :P
Linus Eriksson
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------

Skriv svar