Helsystem till VFR 1200, någon som vet om det finns något?

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Helsystem till VFR 1200, någon som vet om det finns något?

#1 Inlägg av M@rtini »

Jag undrar om någon här vet om det finns något helsystem till VFR 1200 än? Jag är inte intresserad av bara slipon eftersom jag vill ha optimala förutsättningar för mappning, och slippa katalysatorn. KN-filter är beställt, och PC-V står på tur så fort jag hittar ett intressant system (helst Akrapovic). Hade KN-filter, PC-III och ett Akrapovic helsystem på min förra hoj. Lät Mats på MP-racing i Billesholm mappa den, och det funkade väldigt bra. :tummenupp
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
Honda Jussi
Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: tis apr 12, 2011 09:25

Re: Helsystem till VFR 1200, någon som vet om det finns någo

#2 Inlägg av Honda Jussi »

Hej...
Jag ahar oxå en 1200 som jag fixat en massa grejer till...
Jag satte på BOS system o är nöjd. Bara dämparen.
Vet att helsystem blir mkt dyrt till en Vfr pga rördragningen.
Jag har inte satti in KN el nått.
Har bänkat den till 160.hkr på bakhjulet. Puckeln förvinner lite o blir en mer rak kurva.
Hojen blir lite mer svår körd vid stillastående...Känns en aningen ungeffär som lite motstånd.
Som att motorn funderar en micro sekund...
Men jag är mkt nöjd. Funderar på o sätta in KN nu vid 1200.mil service...iadag kört 900.mil

Lycka till medd din..
Jo har oxå haft 3.st XX tidigare. o alla Vfr + 15.hojar till

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Helsystem till VFR 1200, någon som vet om det finns någo

#3 Inlägg av adrian_vg »

Akrapovic slipon finns också. Se http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f ... 238#p45238.

Edit: Missade "helsystem". Men Akrapovic borde väl göra sånt också, så stora som de är.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Helsystem till VFR 1200, någon som vet om det finns någo

#4 Inlägg av M@rtini »

Pratade med Mats på MP-Racing för någon vecka sen. Han har varit i kontakt med Akrapovic, och enligt honom annser dom inte att marknaden är tillräcklig för att ta fram ett helsystem i nuläget. Inte sugen på att betala 11500:- för deras i och för sig snygga dämpare, så jag avvaktar ett tag till.
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
Honda Jussi
Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: tis apr 12, 2011 09:25

Re: Helsystem till VFR 1200, någon som vet om det finns någo

#5 Inlägg av Honda Jussi »

Helsystem räkna med min. 20.000...
Ett alternativ som jag tänkte göra med min gamla vfr 800 va o köpa orginal på skroten.
Skära bort katten o svetsa igen...
12.000 för Acra lite overkill...
BOS köpte jag via Mc depån o om man är guldmedlem så blir det under 5000:-
Kan monteras lågt el högt. Koppla bort vajern till spjället. som har två olika lägen såg jag.

http://www.bos-exhausts.de/index.php?id=373

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Helsystem till VFR 1200, någon som vet om det finns någo

#6 Inlägg av M@rtini »

Honda Jussi skrev:Ett alternativ som jag tänkte göra med min gamla vfr 800 va o köpa orginal på skroten.
Skära bort katten o svetsa igen...
Ja, det kan ju vara en lösning. Tror dock inte att det finns så många originalsystem liggandes på skrotarna ännu, och så kan jag inte svetsa i rostfritt. Hur som helst kommer jag nog att ligga lågt över sommaren, och ta tag i det igen till hösten/vintern så det är klart till 2012. :wink:
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Helsystem till VFR 1200, någon som vet om det finns någo

#7 Inlägg av adrian_vg »

M@rtini skrev:
Honda Jussi skrev:Ett alternativ som jag tänkte göra med min gamla vfr 800 va o köpa orginal på skroten.
Skära bort katten o svetsa igen...
Ja, det kan ju vara en lösning. Tror dock inte att det finns så många originalsystem liggandes på skrotarna ännu, och så kan jag inte svetsa i rostfritt. Hur som helst kommer jag nog att ligga lågt över sommaren, och ta tag i det igen till hösten/vintern så det är klart till 2012. :wink:
Men... Miljön då??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Helsystem till VFR 1200, någon som vet om det finns någo

#8 Inlägg av M@rtini »

Hmm. Det här låter kanske inte så bra. Men jag har motorcykel för att jag tycker det är skoj att köra. Och om jag ska välja mellan en hoj som inte går så bra, men är "miljövänlig". Och en hoj som går som den ska, men är mindre "miljövänlig". Då väljer jag den sistnämnda. :lol: Förra hojen jag hade gick betydligt bättre efter optimeringen, och blev även snålare. Max effekt 12,5 hk mer på hjulet, men det var inte den största vinsten. Den fick även ett låg och mellanregister alltså användar vänlig effekt som sopar banan med min nuvarande hoj. :oops: Fast i viss mån kan man kanske säga att den även blev lite vänligare mot miljön genom lägre förbrukning.
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Helsystem till VFR 1200, någon som vet om det finns någo

#9 Inlägg av adrian_vg »

M@rtini skrev:Hmm. Det här låter kanske inte så bra. Men jag har motorcykel för att jag tycker det är skoj att köra. Och om jag ska välja mellan en hoj som inte går så bra, men är "miljövänlig". Och en hoj som går som den ska, men är mindre "miljövänlig". Då väljer jag den sistnämnda. :lol: Förra hojen jag hade gick betydligt bättre efter optimeringen, och blev även snålare. Max effekt 12,5 hk mer på hjulet, men det var inte den största vinsten. Den fick även ett låg och mellanregister alltså användar vänlig effekt som sopar banan med min nuvarande hoj. :oops: Fast i viss mån kan man kanske säga att den även blev lite vänligare mot miljön genom lägre förbrukning.
Jag förstår helt och fullt, och håller delvis med. Men man kan ju vara miljövänlig *också*. 8*)

En följdfråga; på vilket sätt går inte din VFR1200 så pass bra att du måste optimera den? Jag dissar inte din plan på nåt sätt, är bara nyfiken på tänket bakom.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Helsystem till VFR 1200, någon som vet om det finns någo

#10 Inlägg av M@rtini »

adrian_vg skrev:En följdfråga; på vilket sätt går inte din VFR1200 så pass bra att du måste optimera den? Jag dissar inte din plan på nåt sätt, är bara nyfiken på tänket bakom.
Det här är min första VFR, och har kört ca. 1200 mil sen i maj när jag fick den. Ända sen -95 när jag köpte min första tunga hoj, har jag i princip bara kört radfyror och vant mig vid den motorkarraktären. Så jag är ännu inte någon inbiten V4-fantast, och än har den inte riktigt levt upp till mina (kanske för högt ställda) förväntningar. Det är kanske mig det är fel på? :? Men jag tycker inte att jag kan köra den helt som jag vill.

Min föreställning (och enligt vad man hört från andra). Är att en V4:an ska vara mer vridstark, ha bättre låg och mellanregister och inte vara så toppig i effekten. Medans en R4:an ska ha högre effekt på toppen, men vara lite klenare i botten. Som jag upplever det nu verkar det vara precis tvärtom.
Fast för att inte racka ner för mycket på VFR:en, så var jag inte helt nöjd med CBR:en heller i början (men tycker den blev väldigt bra).

Och annledningen till att jag vill få den mappad i en riktig bänk av en kompetent mekaniker, är att där kan han bla. justera airfuelvärdet över hela registret så att motorn går optimalt. Han kan även placera ev. effektsvackor där de märks eller stör minst, (det gjorde han med stor framgång på förra hojen). Därför vill jag ge honom de bästa förutsättningarna att lyckas även med denna.
Att hojen sen får ett "tuffare" utseende och ett "fränare" ljud, är ju bara en bonus man får på köpet. :tummenupp
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: Helsystem till VFR 1200, någon som vet om det finns någo

#11 Inlägg av Jimmy.S »

M@rtini skrev:
adrian_vg skrev:En följdfråga; på vilket sätt går inte din VFR1200 så pass bra att du måste optimera den? Jag dissar inte din plan på nåt sätt, är bara nyfiken på tänket bakom.


Min föreställning (och enligt vad man hört från andra). Är att en V4:an ska vara mer vridstark, ha bättre låg och mellanregister och inte vara så toppig i effekten. Medans en R4:an ska ha högre effekt på toppen, men vara lite klenare i botten. Som jag upplever det nu verkar det vara precis tvärtom.
. :tummenupp
Ja det är lite som du säger, man måste faktiskt varva en v4:a mer än en rad 4:a, eller iallafall på låga varv, min förra vfr800 så skulle man helst hålla sig över 3000rpm annars så gick motorn tungt och vibrerade ansträngt, då hade jag ändå nerdrevat 1 kugg fram, men sen efter det så tror jag att vridmomentskurvan sticker upp mycket fortare än en rad 4:a som är mycket mera linjär just runt 4-5000 om man nu skulle jämföra (OBS Tror, jag har ej forskat i ämnet men det känns logiskt och upplevs även så då det sparkade iväg riktigt bra runt 5500rpm) Men sen kan man uppleva vfr:en som lite tråkig i motorkaraktären, nästan kännas lite slö men så behöver det inte vara, den invaggar dig bara i en falsk trygghet och driver iväg lika bra som dom ylande rad 4:orna men eftersom deras effekt plockas på mycket högre varv så känns deras effekt puckel mycket hetsigare och roligare men accelerationstider visar att v4:an är riktigt snabb och är faktiskt riktigt trevlig när man har lärt sig köra den :) men hur det är på 1200 låter jag vara osagt då jag ej har kört någon men skulle tippa på att det inte skiljer så jättemycket

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Helsystem till VFR 1200, någon som vet om det finns någo

#12 Inlägg av adrian_vg »

M@rtini skrev:Det här är min första VFR, och har kört ca. 1200 mil sen i maj när jag fick den. Ända sen -95 när jag köpte min första tunga hoj, har jag i princip bara kört radfyror och vant mig vid den motorkarraktären. Så jag är ännu inte någon inbiten V4-fantast, och än har den inte riktigt levt upp till mina (kanske för högt ställda) förväntningar. Det är kanske mig det är fel på? :? Men jag tycker inte att jag kan köra den helt som jag vill.

Min föreställning (och enligt vad man hört från andra). Är att en V4:an ska vara mer vridstark, ha bättre låg och mellanregister och inte vara så toppig i effekten. Medans en R4:an ska ha högre effekt på toppen, men vara lite klenare i botten. Som jag upplever det nu verkar det vara precis tvärtom.
Fast för att inte racka ner för mycket på VFR:en, så var jag inte helt nöjd med CBR:en heller i början (men tycker den blev väldigt bra).

Och annledningen till att jag vill få den mappad i en riktig bänk av en kompetent mekaniker, är att där kan han bla. justera airfuelvärdet över hela registret så att motorn går optimalt. Han kan även placera ev. effektsvackor där de märks eller stör minst, (det gjorde han med stor framgång på förra hojen). Därför vill jag ge honom de bästa förutsättningarna att lyckas även med denna.
Att hojen sen får ett "tuffare" utseende och ett "fränare" ljud, är ju bara en bonus man får på köpet. :tummenupp
Det jag har kunnat läsa mig till är att VFR1200-motorn inte riktigt har samma sorts V4-karaktär som de mindre varianterna. Av de V4:or jag har kört hilltills, 750 och 800 ex Vtec, är det att motorgången är bedräglig. Den går så lugnt att man tror att man kör långsammare än man gör, när man i själva verket ligger på 8000rpm på trean ungefär... En V4 brukar av hävd vara som bäst från det lägre mellanregistret och uppåt, i praktiken (enl mig) från ca 4000rpm och uppåt. Allt under 4000rpm är i det närmaste tomgång oavsett motorcykel och motorkonstruktion.

Om du kör din V4 ett tag, och sen byter till en modern R4, kommer du att sakna vridet du faktiskt redan har. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Helsystem till VFR 1200, någon som vet om det finns någo

#13 Inlägg av M@rtini »

adrian_vg skrev:Allt under 4000rpm är i det närmaste tomgång oavsett motorcykel och motorkonstruktion.
Inte på en 4:a med minst 1000cc. :wink:
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Helsystem till VFR 1200, någon som vet om det finns någo

#14 Inlägg av tersan »

M@rtini skrev:
adrian_vg skrev:Allt under 4000rpm är i det närmaste tomgång oavsett motorcykel och motorkonstruktion.
Inte på en 4:a med minst 1000cc. :wink:
Jag kan tänka mig ett antal ytterligare exempel där Adrians teori inte håller... :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Helsystem till VFR 1200, någon som vet om det finns någo

#15 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
M@rtini skrev:
adrian_vg skrev:Allt under 4000rpm är i det närmaste tomgång oavsett motorcykel och motorkonstruktion.
Inte på en 4:a med minst 1000cc. :wink:
Jag kan tänka mig ett antal ytterligare exempel där Adrians teori inte håller... :wink:
Tror jag säkert. Det var en generalisering, då blir det bitvis fel. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar