Vilka lampor rekomenderar ni?

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Vilka lampor rekomenderas?

#16 Inlägg av M@rtini »

adrian_vg skrev:
M@rtini skrev:Jag köpte nya lampor till hojen, blev de här Osram Nightbreaker Plus.
Hur upplever du de nya lamporna? Är lite inne på samma spår som Mister. Tycker mina lampor är lite för mycket av gult stearinljus...
Ljuset ska vara vitare än standard lamporna. Inte kört i riktigt mörker med dom ännu, men det verkar lite bättre tycker jag.
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Vilka lampor rekomenderas?

#17 Inlägg av StigH »

M@rtini skrev:Ljuset ska vara vitare än standard lamporna. Inte kört i riktigt mörker med dom ännu, men det verkar lite bättre tycker jag.
Upprepar envist: Du får inte ut mera ljus ur "bättre" lampor" om du inte har full spänning fram till lampsockeln..
När de mentala fjortisarna för många många år sen upptäckte Biltemas 100W/80W strålkastarlampor köpte de glada i hågen dessa och blev gruvligt besvikna. Har du "överresistans" i kablaget nånstans så får du SÄMRE ljus med 100W än med 55W!
Grundläggande elteknik.
Slutsats:
Dåligt ljus = börja med att kolla spänningen - SEN kan du börja mickla med andra glödlampor.
Dessa "Osram Nightbreaker Plus" kanske t o m har en annan "ljuskurva" och tappar ännu mer än vanliga lampor med lite underspänning?.

För vanliga glödlampor (ej halogen) säger man: 15% underspänning = halva ljusmängden..
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Vilka lampor rekomenderas?

#18 Inlägg av Tommy Gsson »

StigH skrev:
Tommy Gsson skrev:Finns ett enkelt sätt med ett kit från adrians favoritbutik.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... alkastare/
Passar bra för er med dubbla lampor också.
T.
Funkar inte om man inte vet vad man gör..
Spänningsfall kan finnas både på + och minussidan..
Kitet hjälper bara mot fel i +linan..
Ja, man kan ju råka skruva jordledningen i plasten och då lyser det ju inte. 8)
För att alla ska lyckas så kompletterar jag med en liten instruktion, förläng kablarna som ska jordas så att dom räcker ända till batteriet och skruva dom på MINUSpolen på batteriet.
Bättre så?
T.
Nä...
Ramen och motorn är bättre jordledningar än den tunn kopparkabel som dessutom är onödig...
Bättre är att se till att belysningen och acken är bra jordad i motorn och att det inte går ström i styrlagren (en dödssynd! Har sett såna exempel. Rena döden för lagren)
Dvs att strålkastaren är i god kontakt med motorn.
Allt detta är enkelt uppmätbart.
Vi som haft hojar/bilar med 6V-system kan alla knep för att återfå alla förlorade millivolter.! :mrgreen:
Jag var ironisk.
Om man ska göra om så att man inte kopplar över ljusomkopplaren så är satsen en stor hjälp på vägen.
Sen kan man göra rätt eller fel, men chansen att göra S-rätt ökar om man har en bra grund. Med lite S-handledning kan det säkert bli riktigt bra, men om man inte har bra kabelskotänger så är det inte så lätt att få till alla kontakteringar. Jag visste inte att det var en förolämpning av duktiga bilelektriker att föreslå en kabelsats från biltema, ursäkta. Hädanefter ska jag inte komma med några förslag om jag inte gjort en grundlig undersökning och utrett alla eventuella fel den mest olämpliga elmeken kan tänkas göra, och göra en handledning utifrån undersökningen.

Vidare.
Alla glödlampor blir gamla och tappar ljusstyrka, oavsett om man har S-full spänning / ström fram till glödlampan. Så ett byte till en likadan lampa kan ge ett mycket gott resultat, tar man sen en 30/50/70+ lampa så ökar inte strömmängden eftersom det är samma watt tal.
GLÖM inte att mäta spänning vid lampbytet så blir alla nöjda. :D
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Vilka lampor rekomenderas?

#19 Inlägg av StigH »

Tommy Gsson skrev: Hädanefter ska jag inte komma med några förslag om jag inte gjort en grundlig undersökning och utrett alla eventuella fel den mest olämpliga elmeken kan tänkas göra, och göra en handledning utifrån undersökningen.
T.
Se man på, du har lärt dig något... :mrgreen:
PS: Glöm inte att göra handledningen på enkel svenska så ingen tjenner sej krengt.. :lol:
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Vilka lampor rekomenderas?

#20 Inlägg av Tyrannosaurus »

StigH skrev:
M@rtini skrev:Ljuset ska vara vitare än standard lamporna. Inte kört i riktigt mörker med dom ännu, men det verkar lite bättre tycker jag.
Upprepar envist: Du får inte ut mera ljus ur "bättre" lampor" om du inte har full spänning fram till lampsockeln..
När de mentala fjortisarna för många många år sen upptäckte Biltemas 100W/80W strålkastarlampor köpte de glada i hågen dessa och blev gruvligt besvikna. Har du "överresistans" i kablaget nånstans så får du SÄMRE ljus med 100W än med 55W!
Grundläggande elteknik.
Slutsats:
Dåligt ljus = börja med att kolla spänningen - SEN kan du börja mickla med andra glödlampor.
Dessa "Osram Nightbreaker Plus" kanske t o m har en annan "ljuskurva" och tappar ännu mer än vanliga lampor med lite underspänning?.

För vanliga glödlampor (ej halogen) säger man: 15% underspänning = halva ljusmängden..
Det där stämmer bra. Förvisso kan olika nya lamptyper (även Philips har någon variant, om det är "MegaBlue" eller vad den heter) ge bättre ljus då tekniken även på "vanliga" halogenlampor utvecklas.
Att bara trycka i starka glödisar i befintliga system kan kanske ge bättre ljus, men det kan lika gärna blir sämre och t.o.m. leda till förstörda reflektorer.

Det man ska komma ihåg är att strömmen till lyset på en hoj går via tändningslåset, höger handtag (jo den går in där även om det inte finns någon avstängningsknapp) och vänster handtag innan den går fram till glödlampan och detta ger spänningsfall. Hur mycket beror på kablarnas och brytarnas kvalité och ålder.

Det finns två vägar runt det.
1. Dra fram en eller två grova kablar till framlampan (2,5, 4 eller 6 kv beroende på om man har en eller två kablar) och koppla in reläer. Det är vad jag har gjort och dubbla 100 wattare. Men notera då att jag har bilgrejer med vanliga hederliga runda Cibielampor med metallreflektorer.
Det är inget snack om att det är "skogsbrand" framför hojen när jag fläskar på helljus, men det är tveksamt om jag kan rekommendera den modden på en modern hoj med plastreflektorer.

2. Konvertera till Xenonljus. Jag har det på bilen och det är riktigt bra och absolut inget spänningsfall, tvärt om. Skulle man börja grotta där så kan man få sig en kyss så man vet att man lever :mrgreen: (sitter stora varningslappar under huven).
Till skillnad mot en tidigare bil (Opel Calibra) som hade smala lyktor med H1 lampor så är det bokstavligen som natt och dag.

Moderna hojar har ofta bra ljus, frågan är bara vad som händer när dessa hojar med sina kablage har fått några år på nacken.
Varför inte hojar har fått Xenon som standardutrustning vet jag inte. Men det kanske är utrymmeskrävande för på bilar som har det är kravet att dom ska ha automatisk nivåreglering.

Det är ju några på forumet som har konverterat (bl.a. Adrian), men vad säger SBP? Måste man montera originalet vid besiktning.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: Vilka lampor rekomenderas?

#21 Inlägg av Jimmy.S »

japp bara att montera tillbaka halogen när man besiktar, xenon på ett ej utrustat fordon för det är en stor trafikfara och ger således en 2 utan diskusion, och det beror ju givetvis på det extremt starka ljuset som kan blända/ge ögonskador vid fel inställning.... fast det vet vi ju redan ;)

Angående spänningsfall, tror jag skrev det nånstans men ett spänningsfall på 5% ger ett ljusbortfall med 20%, dock så ökar livslängden på lampan med ca.200%......

5% är ungefär 0.6V och det är max vad det får vara i en ledning eller 10% i en hel krets (1,2V)

Spänningsmätning gör man när förbrukaren är inkopplad (lampan) mätningen sker alltid parallellt över kretsen med en voltmeter,och mäter man spänningsfall så får du aldrig bryta kretsen eftersom kretsen måste vara belastad för att få fram spänningsfallet,du sätter alltså multimeterns ändar i varsin kontakt på lampsockeln när lampan är tänd!!

Skulle detta ej vara ok så gör en resistansmätning (ohm mätning) + till + på batteriet, motståndet ska vara nära noll, Minus Mot säker jord, kaross/motor/någon form av jordpunkt som är ren, givetvis nästan noll i motstånd. lite resistans finns det alltid i kopparledningar men det ska inte vara mycket.

Vad ska man göra när spänningsfallet är för stort? Montera ett relä så nära lampan som möjligt, dra nya kablar eller hitta felet genom resistansmätning.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vilka lampor rekomenderas?

#22 Inlägg av blacken »

Det är ju några på forumet som har konverterat (bl.a. Adrian), men vad säger SBP? Måste man montera originalet vid besiktning.
Sitter det inte original. så får man INTE! eftermontera. Gäller ALLA! fordon. Men det är det en och annan som har svårt att fatta skriven text i Svea rikes lag... :evil:
Nä...
Ramen och motorn är bättre jordledningar än den tunn kopparkabel som dessutom är onödig...
Vadå näää? man kan ta en FET! kabel ifrån batteriet om man vill, eller hur?...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilka lampor rekomenderas?

#23 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
Det är ju några på forumet som har konverterat (bl.a. Adrian), men vad säger SBP? Måste man montera originalet vid besiktning.
Sitter det inte original. så får man INTE! eftermontera. Gäller ALLA! fordon. Men det är det en och annan som har svårt att fatta skriven text i Svea rikes lag... :evil:
Sant, men hur ofta har en motorcyklist blivit stoppad vid en flygande fordonsinspektion? Jag har aldrig blivit det, och känner ingen som blivit det heller. Risken är marginell, men finns, precis som Blacken skriver. Tyrannosaurus föreslog nånstans här på forumet, att man med fördel kan sänka ljuset lite grann om man HID-konverterar så att man inte bländar sina medtrafikanter. Like omtänksamhet typ.

Originalet måste på vid besiktning, fordonet blir inte godkänt annars. Mina HID-kablar och lampa hängde i en påse med gummiband runt, vid senaste besiktningen. Ballasten syntes också ganska väl. Jag tror att besiktningsmannen nog anade vad pryttlarna var för något, men sa inget - H4:an var monterad och lyste bra och på rätt höjd. Besiktad utan anmärkning.

Ett HID-kit handlar i mitt tycke också om att synas lite mer. Inte som i posör, utan att det starkare ljuset får bilisterna att lägga märke till en. Jmfm att köra med helljus på dagarna.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vilka lampor rekomenderas?

#24 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:
Det är ju några på forumet som har konverterat (bl.a. Adrian), men vad säger SBP? Måste man montera originalet vid besiktning.
Sitter det inte original. så får man INTE! eftermontera. Gäller ALLA! fordon. Men det är det en och annan som har svårt att fatta skriven text i Svea rikes lag... :evil:
Sant, men hur ofta har en motorcyklist blivit stoppad vid en flygande fordonsinspektion? Jag har aldrig blivit det, och känner ingen som blivit det heller. Risken är marginell, men finns, precis som Blacken skriver. Tyrannosaurus föreslog nånstans här på forumet, att man med fördel kan sänka ljuset lite grann om man HID-konverterar så att man inte bländar sina medtrafikanter. Like omtänksamhet typ.

Originalet måste på vid besiktning, fordonet blir inte godkänt annars. Mina HID-kablar och lampa hängde i en påse med gummiband runt, vid senaste besiktningen. Ballasten syntes också ganska väl. Jag tror att besiktningsmannen nog anade vad pryttlarna var för något, men sa inget - H4:an var monterad och lyste bra och på rätt höjd. Besiktad utan anmärkning.

Ett HID-kit handlar i mitt tycke också om att synas lite mer. Inte som i posör, utan att det starkare ljuset får bilisterna att lägga märke till en. Jmfm att köra med helljus på dagarna.
Och?, är det så DJÄVLA svårt att fatta en lagtext?. Liasom den har kommit till av en anledning vad kan den vara tro?. kan det vara så att 99,99 % av alla stolpskott som man möter, både hojar och bilar och som har konverterat till HID ljus har ställt skiten så att dom bländas utav HELVETE!. Jag har slutat att räkna dom gånger man mött en dylik SKITSTÖVEL och som har bländat mig så att man kört ett par hundra meter utan att se ett smack!.

Liasom vad du tycker, är ganska ointressant i det hela, frågan är vill du acceptera att det finns medtrafikanter som har besvär av individer med ditt synsätt och attityd i trafiken?, eller??
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilka lampor rekomenderas?

#25 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Liasom vad du tycker, är ganska ointressant i det hela, frågan är vill du acceptera att det finns medtrafikanter som har besvär av individer med ditt synsätt och attityd i trafiken?, eller??
Eftersom jag tycks blända medtrafikanterna med min HID-lampa, är det ju uppenbart att jag måste acceptera att bli bländad också. Man måste faktiskt inte stirra in i lampan. Det står så i körkortsboken. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vilka lampor rekomenderas?

#26 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Liasom vad du tycker, är ganska ointressant i det hela, frågan är vill du acceptera att det finns medtrafikanter som har besvär av individer med ditt synsätt och attityd i trafiken?, eller??
Eftersom jag tycks blända medtrafikanterna med min HID-lampa, är det ju uppenbart att jag måste acceptera att bli bländad också. Man måste faktiskt inte stirra in i lampan. Det står så i körkortsboken. 8*)
Med den attityden till trafiken och dina medtrafikanter, så ska du banne mig inte få inneha körkort!. Dessutom så blir man kraftigt bländad. ÄVEN om man INTE "glor in i lampan". Och kom inte dragandes med Det står så i körkortsboken" Jag är "kanalfabet"..:)
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilka lampor rekomenderas?

#27 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Med den attityden till trafiken och dina medtrafikanter, så ska du banne mig inte få inneha körkort!. Dessutom så blir man kraftigt bländad. ÄVEN om man INTE "glor in i lampan". Och kom inte dragandes med Det står så i körkortsboken" Jag är "kanalfabet"..:)
Det är som du säger upp till var och en att besluta om man vill eftermontera xenon eller inte, eftersom det ju faktiskt är olagligt för fordon i trafik. Jag valde att göra det ändå.

Glöm inte att jag faktiskt inte kör den xenonkittade grönviffern längre. Den är avställd. Svartviffern har vanliga normala H4:or. Än så länge iaf. ;*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vilka lampor rekomenderas?

#28 Inlägg av blacken »

Det är som du säger upp till var och en att besluta
Inte bli förnärmad nu, men är du medveten om att du är en smyganarkist?. Liasom det är inte upp till var och en att besluta, i och med att det är olagligt. det är bara upp till var och en att FOGA! sig i, vad lagen säger, annars vad ska man ha en lag till om alla gör som dom vill ändå?. Ovanpå det så finns det medtrafikanter som säger "det bländas" och får till svar " det skiter jag i, jag gör som jag vill ändå"

Okej, det är upp till mig eller andra att besluta att köra på lyset, så alla som gnölar över det, håll käft! eller?..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilka lampor rekomenderas?

#29 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
Det är som du säger upp till var och en att besluta
Inte bli förnärmad nu, men är du medveten om att du är en smyganarkist?. Liasom det är inte upp till var och en att besluta, i och med att det är olagligt. det är bara upp till var och en att FOGA! sig i, vad lagen säger, annars vad ska man ha en lag till om alla gör som dom vill ändå?. Ovanpå det så finns det medtrafikanter som säger "det bländas" och får till svar " det skiter jag i, jag gör som jag vill ändå"

Okej, det är upp till mig eller andra att besluta att köra på lyset, så alla som gnölar över det, håll käft! eller?..
Det finns förstås gränser som man inte ska överträda. Att köra berusad är en av dem.

Men, men, jag tror vi fjärmar oss från ämnet. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Vilka lampor rekomenderas?

#30 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:
Det är som du säger upp till var och en att besluta
Inte bli förnärmad nu, men är du medveten om att du är en smyganarkist?. Liasom det är inte upp till var och en att besluta, i och med att det är olagligt. det är bara upp till var och en att FOGA! sig i, vad lagen säger, annars vad ska man ha en lag till om alla gör som dom vill ändå?. Ovanpå det så finns det medtrafikanter som säger "det bländas" och får till svar " det skiter jag i, jag gör som jag vill ändå"

Okej, det är upp till mig eller andra att besluta att köra på lyset, så alla som gnölar över det, håll käft! eller?..
Det finns förstås gränser som man inte ska överträda. Att köra berusad är en av dem.

Men, men, jag tror vi fjärmar oss från ämnet. 8*)
Men det är helt okej att blända en mötande då? Liasom det är ju principen och attityden som räknas. Givetvis så är det totalt fel att köra på lyset, men är det mindre fel att blända någon på ett trafikfarligt sätt i trafiken?
Givetvis inte, bägge är ju ett lagbrott som kan få ödesdigra konsekvenser i trafiken, åtskilliga gånger så har jag varit på väg att meja ner gående och cyklister, när man blev bländad av just sådana som resonerar som du, förklara för mig den moraliska skillnaden mellan att köra på lyset och meja någon. Eller att medvetet sätta sig på/i fordonet samt använda sig av otillåten utrustning som kan få en medtrafikant att meja ner en gång/cykeltrafikant?...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Skriv svar