Styrdämpare VFR 800 2002-

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

Styrdämpare VFR 800 2002-

#1 Inlägg av Since-2009 »

Hade lite styrfladderupplevelse igår :? Hur som helst så var det ganska odramatiskt/pulsen höjdes inte men ej önskvärt såklart, under acc så for jag över "gupp" på vägen vilket ledde till minimala framhjulslyft och vid nedslag så börja det fladdra. Detta skedde två ggr kort inpå och lite avslag på gasen styrde bokstavligen upp situationen.

Googlat runt lite men inte hittat något självklart styrdämparalternativ till min hoj.. finns det något från Öhlins som skulle kunna fungera? Vill gärna ha det så bolt on som möjligt men brukar det vara mycket att konstruera om och ifall att det blir universal? Kan detta vara något att ha:

Bild

http://vfrworld.com/forums/6th-generati ... alled.html
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Styrdämpare VFR 800 2002-

#2 Inlägg av Donner »

Ser intressant ut, ser också dyr ut. Smart lösning dock.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Styrdämpare VFR 800 2002-

#3 Inlägg av adrian_vg »

Fladdret beror inte på taskigt styrlager då?

Lite fladder och slag får man räkna med ibland. Jag hade en styrdämpare på min BMW R100RS från 1982. Den behövde sällan användas, men när den väl var på, blev hojen onödigt svårstyrd, nästan orubbar på rak väg och i det närmaste omöjlig att svänga med.

Edit: Skulle inte du sälja av hojen? Vad ska du köpa en styrdämpare nu för ? ;*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Styrdämpare VFR 800 2002-

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Fladdret beror inte på taskigt styrlager då?
Styrfladder kan bero på många olika saker. Mång som monterar styrdämp är för att helt enkelt lugna ner framänden främst vid hårdkörning.
Lite fladder och slag får man räkna med ibland. Jag hade en styrdämpare på min BMW R100RS från 1982. Den behövde sällan användas, men när den väl var på, blev hojen onödigt svårstyrd, nästan orubbar på rak väg och i det närmaste omöjlig att svänga med.
Du menar inte den där ratten som gamla BMW hade på styrkronan? Det är ingen styrdämpare utan en styrbroms som spänner åt lagret och det är något helt annat och ganska värdelöst och ger just de symptom du beskriver.
Men en bra och väljusterad styrdämpare känner du knappt skillnaden, men hojen uppträdande i framänden blir lugnare.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

Re: Styrdämpare VFR 800 2002-

#5 Inlägg av Since-2009 »

adrian_vg skrev:Fladdret beror inte på taskigt styrlager då?


Nej detta var renodlat styrfladder, beroende på gupp, jag inte var med på det och snett nedslag. Hade det fortplantera sig lite till hade jag smiskat tanken ;) Som tur är hojen trygg och det hela kunde avstyras enkelt.

Men men sånt här händer, därav funderar jag på en styrdämpare.
adrian_vg skrev:Edit: Skulle inte du sälja av hojen? Vad ska du köpa en styrdämpare nu för ? ;*)
Fundera kan man alltid göra men nu har jag kul med hojen och har ingen anledning till att byta för tillfället =0)
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Styrdämpare VFR 800 2002-

#6 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Du menar inte den där ratten som gamla BMW hade på styrkronan?
Exakt den ratten!

Tyrannosaurus skrev:Det är ingen styrdämpare utan en styrbroms som spänner åt lagret och det är något helt annat och ganska värdelöst och ger just de symptom du beskriver.
Okej?? Vad var isf den lilla "stötdämparen" till för, som var monterad mellan ram och styrkrona, och som påverkades av ratten?

Tyrannosaurus skrev:Men en bra och väljusterad styrdämpare känner du knappt skillnaden, men hojen uppträdande i framänden blir lugnare.
Viss utveckling har väl skett sen 1982. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Styrdämpare VFR 800 2002-

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Det är ingen styrdämpare utan en styrbroms som spänner åt lagret och det är något helt annat och ganska värdelöst och ger just de symptom du beskriver.
Okej?? Vad var isf den lilla "stötdämparen" till för, som var monterad mellan ram och styrkrona, och som påverkades av ratten?
Huh? Har jag aldrig sett...?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Styrdämpare VFR 800 2002-

#8 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Det är ingen styrdämpare utan en styrbroms som spänner åt lagret och det är något helt annat och ganska värdelöst och ger just de symptom du beskriver.
Okej?? Vad var isf den lilla "stötdämparen" till för, som var monterad mellan ram och styrkrona, och som påverkades av ratten?
Huh? Har jag aldrig sett...?
Har du aldrig kollat under kåpan på en RS, eller RT från tidigt 80-tal? 8*)

Den ser iaf ut som en bakstötdämpare i miniatyr, bara kortare och utan fjädrar. Tänk bakluckegasfjädrar på kombibilar.

Edit: Nr 15 i fichen;
Bild.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Since-2009
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19

Re: Styrdämpare VFR 800 2002-

#9 Inlägg av Since-2009 »

Tror dom har en variant där kolven inte har infäst i ena ändan, ser lite kul ut när den pekar ut framåt.

Mailade GPR som verkar vara lite större inom ovanstående modell, de har inte VFR med i listan men skriver samtidigt en del om service och att de bygger om för en ska gå att använda till flera motorcyklar. Får se vad de kommer fram till.. fast största anledningen är att de har fler färger än guld att välja på :wink:

http://www.gprstabilizer.com/prod_v1
VFR800 EHEC

Started out with nothing and I still got most of it left

Skriv svar